Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Jaki olej do benzyniaka?

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • kecaj, czyli w tym przypadku jedyny sluszny wybór to 5w-30
    Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km

    Komentarz


    • Ja mam O1 1.6AEE i wlewam olej Castrol 5w40 czy może by
      Fiat Palio Weekend 1.2 16v 59kw. 2002r

      Komentarz


      • U mnie sprawa skonczyla sie tak ... Nie doszedlem prawdy jezli chodzi o to jakiego producenta olej zalali w fabryce. Serwis powiedzial mi ze oni tez nie maja mozliwosci tego sprawdzic gdyz fabryka zalewa olejami 20 producentow ....
        W kazym razie juz po przegladzie. Chcialem kupic swoj olej i zeby to byl Shell ale jednak nie udalo mi sie wiec kupilem Castrol Edge Long - taki sam jak obecnie zalewaja w serwisach Skody. Co do ceny to sie zdziwilem. Kupilem go w Makro - opakowanie 4L kosztuje ok 210 PLN. Do tego byla akurat promocja bo dodawali 1 L osobno.
        Wiem ze mozna gdzies na necie kupic ten olej taniej jednak porownujac ta cene z Makro z cena serwisowa to niewiele oszczedzilem.
        W serwisie olej na wymiane 4,5 l to ok 310 PLN. Wiec niby oszczedzilem 100 PLN , ale to tylko dlatego ze dostalem 1L w promocji. Gdybym musial dokupic ten litr to by mnie kosztowalo ok 270 PLN przy 310 PLN serwis. Wydaje mi sie ze przy takiej roznicy niewarto biegac za olejem i tracic czas. Dodatkowo niezle sie zdziwile bo myslalem ( nie wiem czemu chyba gdziesz o tym czytalem ) ze ilosc potrzebnego oleju w przypadku 1.8 TSI to 3,8 L. Dobrze wiec ze mialem ten dodatkowy litr ...


        O kvalitach Skody Octavia moze pohybovat ino blazen !

        Komentarz


        • imho kupowanie oleju po super atrakcyjnej cenie na allegro to stąpanie po kruchym lodzie, na własne oczy widziałem miszczunia który otwierał bańkę z olejem nie uszkadzając tej "plomby" i zamiast "oryginalnego" oleju leją jakiś tani badziew i sprzedają po niższej cenie niby oryginał
          Mój Szkodnik

          Komentarz


          • Dlatego najlepiej kupować w sklepach sieciowych lub u dystrybutorów.
            Ceny też nie są złe, bo za Mobil1 ESP Formula 5W30 baniak 4L w Tropoil zawołali 160zł, nawet jak dodamy do tego opakowanie 1L za 40zł robi nam się 200zł za 5L vs. cena w serwisie 300zł.

            A co do Castrola to słyszałem że starszy syf zostaje w silniku, poza tym producent nagradza pracowników ASO za sprzedaż swojego oleju - słowa pracownika ASO VW

            Komentarz


            • Zamieszczone przez filipT
              imho kupowanie oleju po super atrakcyjnej cenie na allegro to stąpanie po kruchym lodzie, na własne oczy widziałem miszczunia który otwierał bańkę z olejem nie uszkadzając tej "plomby" i zamiast "oryginalnego" oleju leją jakiś tani badziew i sprzedają po niższej cenie niby oryginał
              Dlatego nie ryzykowałe na Allegro ...

              [ Dodano: Pią 06 Sie, 10 15:33 ]
              Zamieszczone przez kross12
              A co do Castrola to słyszałem że starszy syf zostaje w silniku
              A co to jest straszny syf ? i gdzie tak słyszałeś ?

              [ Dodano: Pią 06 Sie, 10 15:34 ]
              Zamieszczone przez kross12
              poza tym producent nagradza pracowników ASO za sprzedaż swojego oleju
              A co w tym takiego dziwnego ? To nie jest domena Castrola ...ale prawie kazdej firmy od promow kosmicznych do wafelkow


              O kvalitach Skody Octavia moze pohybovat ino blazen !

              Komentarz


              • Słyszałem to od pracownika jednego z Poznańskich ASO VW który miał okazję rozbierać 1,4TSI 160km, silnik od nowości był zalewany Castrolem. Ile w tym prawdy nie wiem?
                Ale w necie wyczytałem że np. Mobil po zmianie jest bardzo brudny, czyli cały syf zbiera się w oleju a nie pozostaje w silniku jak w przypadku stosowania Castrola.

                Komentarz


                • Zamieszczone przez kross12
                  le w necie wyczytałem że np. Mobil po zmianie jest bardzo brudny, czyli cały syf zbiera się w oleju a nie pozostaje w silniku jak w przypadku stosowania Castrola.
                  W takie cuda to bym nie wierzyl ... jak wymieniasz olej na nowy to ten nowy bardzo szybko zmnienia kolor wlasnie dlatego ze w 1 kolejosci wyplukuje to co pozostalo ze starego i zuzytego oleju. Zeby tak nie bylo to musialbym 1 porcje oleju poswiecic na wyplukanie silnika tylko ze tu zadnego uzasadnienia i to nie tylko ekonomicznego nie ma zeby tak robic. Po takim zabiegu zreszta olej te ci sciemnieje i to dosyc szybko.


                  O kvalitach Skody Octavia moze pohybovat ino blazen !

                  Komentarz


                  • Zamieszczone przez voltar
                    olejami 20 producentow ....
                    :shock: :shock: :shock: niech się lepiej doinformują zamiast opowiadać głupoty Klientom
                    Zamieszczone przez voltar
                    Wydaje mi sie ze przy takiej roznicy niewarto biegać za olejem i tracić czas.
                    sorki, ale warto jednak poszukać odpowiednio wcześniej dobrego oleju.
                    Zamieszczone przez voltar
                    ten nowy bardzo szybko zmnienia kolor wlasnie dlatego ze w 1 kolejosci wyplukuje to co pozostalo ze starego i zuzytego oleju. Zeby tak nie bylo to musialbym 1 porcje oleju poswiecic na wyplukanie silnika tylko ze tu zadnego uzasadnienia i to nie tylko ekonomicznego nie ma zeby tak robic.
                    ma ...otóż można kupić zwykły mineralny olej +filtr :roll: wymienić je i przejechać +-100km po czym zlać ten cały syf i wlać czysty właściwy syntetyczny olej i cieszyć się z tego że olej będzie czyściutki...można...ale raczej mało kto tak robi, ponieważ ma to uzasadnienie ew. w silnikach z większym przebiegiem gdy po prostu chcemy ten silnik wypłukać przed zalaniem oleju z tego wszystkiego co zebrało się w trakcie długotrwałej eksploatacji, zawsze tez można zastosować np taki preparat Link (ale trzeba jednak przy tym uważać i stosować się do wymogów producenta), ps. olej ciemnieje mocno i owszem ale szczególnie w dieslach w benzynie powinien przez co najmniej dłuższy czas być czysty a nie od razu czarny. Ostatnio taką płukankę tz zalanie zwykłym mineralnym olejem + zmiana filtra a nastepnie po przejechaniu w trasie robiłem u znajomego który ma Kia Carnival 2,9l (auto miało przejechane +- 180 ty. km) efekt ...olej-półsyntetyk Mobila już po kolejnej drugiej wymianie pozostaje nadal czyściutki jak by był wlany dopiero prosto z bańki, czasami warto.

                    [ Dodano: Pią 06 Sie, 10 17:27 ]
                    Zamieszczone przez kross12
                    silnik od nowości był zalewany Castrolem
                    ale jakim Castrolem? napewno ten silnik nie był zalany Castrolem Magnatec od nowości ...a jeśli ktoś zalał Magnateca bo to o nim tyle złego się słyszało to ew. mogło tak być...jeśli Edge to bym był jednak ździwiony.
                    [ Dodano: Pią 06 Sie, 10 17:29 ]
                    Zamieszczone przez kross12
                    Dlatego najlepiej kupować w sklepach sieciowych lub u dystrybutorów.
                    np. u sprawdzonych "naszych" sprzedawców oleju z Forum OCP.
                    PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                    Komentarz


                    • A tak spytam - czym się różni 0W30 od 5W30 ?

                      Komentarz


                      • Normą (503 / 504++)
                        Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km

                        Komentarz


                        • Zamieszczone przez rkb
                          Normą (503 / 504++)
                          nie no, chyba jednak klasą lepkości (zimową)
                          saport techniczny baj DGW
                          była BKD+DSG '05 120kkm
                          była BXE '08 190kkm
                          no i nie ma :-)

                          Komentarz


                          • Zamieszczone przez szkoda
                            chyba jednak klasą lepkości
                            :roll: no chyba... :2kc bo jeden i drugi może spełniać odpowiednią normę.

                            Wyróżniamy dwie wiodące klasyfikacje jakościowe API (American Petroleum Institute) oraz wprowadzoną stosunkowo niedawno klasyfikację europejską ACEA (dawniej CCMC).
                            API
                            Wprowadzona w 1947 roku, a ujednolicona w roku 1971 jest dzisiaj najpopularniejszym zbiorem wymagań jakościowych, którym powinny odpowiadać oleje silnikowe. Klasyfikacja API zmieniała się wielokrotnie. Dlatego też większość norm z 1971 roku jak również i późniejszych zostało wycofanych jako przestarzałe i zastąpionych nowymi. Aktualnie obowiązuje najnowocześniejsza norma SM dla silników benzynowych oraz klasa CI-4 dla silników Diesla w pojazdach użytkowych. Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych nie są obecnie klasyfikowane w klasie API.


                            SM API – to klasyfikacja w zakresie poprawy zużycia paliwa i niższej emisji.
                            Badania te prowadzić American Petroleum Institute /API/.
                            CF i ILSAC GF-4 homologacje Donut API i ILSAC wg identyfikacji olejów, które przeszły niezbędne badania w celu zaspokojenia bieżących samochodowych specyfikacji. Oleje te spełniają również wszystkie przestarzałe specyfikacje benzyny
                            (SJ, SH ...).

                            American Petroleum Institute (API) klasyfikuje klasach lepkości wg "Oszczędzanie energii" olejów silnikowych i spełniają ILSAC GF-4. Wszystkie cztery stopnie lepkości spełniają API SM i są wstecznie kompatybilne z wcześniejszych poziomów wydajności, takie jak API SL, SH i SG.


                            NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

                            1. Czy jest sens stosować olej silnikowy wysokiej jakości?

                            Na pewno tak. Współczesne silniki samochodowe to coraz bardziej "wysilone" konstrukcje (tzn. osiągające wysoką moc ze stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej) w związku z czym warunki pracy oleju - jak np. temperatura wewnątrz silnika - są coraz cięższe i tylko dobre oleje potrafią sobie z nimi w satysfakcjonujący sposób poradzić. Oleje niskiej jakości będą w tych warunkach szybko traciły swoje własności smarne; prowadząc do przyspieszonego zużycia silnika - a w skrajnych przypadkach nawet jego uszkodzenia. Pamiętajmy: olej silnikowy jest obecnie uważany za taką samą część silnika jak każda inna - a chcemy przecież żeby składał się on wyłącznie z części wysokiej jakości.

                            2. Po czym poznać że olej jest wysokiej jakośći?

                            Przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na producenta oleju: czy jest to znany, markowy producent (jak np. Castrol) czy też firma spod znaku "no name". To już daje jakąś pewność. Następnie powinniśmy sprawdzić oznaczenia klas jakości na opakowaniu. Pamiętajmy, że istnieje wiele systemów klasyfikacji jakości olejów, zarówno uniwersalnych jak i wprowadzonych przez konkretnych producentów silników (samochodów). Najbardziej znany i powszechnie stosowany to amerykański system API. Dzieli on oleje następująco: Te do silników benzynowych oznaczone literą "S" po której następują kolejne litery alfabetu, np. SA............... SJ, SL, SM - kolejna litera alfabetu oznacza wyższej jakości olej. Te do silników Diesla (wysokoprężnych) oznaczone literą "C" po której tak samo następują kolejne litery alfabetu. Tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana niż w przypadku silników benzynowych, ale pamiętajmy, że generalnie symbole CF, CF-4,CG-4 lub CH oznaczają oleje o wyższej jakości niż np. CC lub CD.

                            3. Co daje stosowanie olejów syntetycznych?

                            Oleje syntetyczne - jak na przykład Castrol EDGE 5W-30 - są wyprodukowane w oparciu o bazę olejową (syntetyczną), stworzoną specjalnie pod kątem zadania jakie przyjdzie olejowi spełniać w silniku. Jej własności są jakby "skrojone na miarę", podczas gdy w przypadku olejów mineralnych są wynikiem tego, co powstało w naturze. W związku z tym olej syntetyczny: ma dużo większą trwałość - odporność na wysoką temperaturę, co sprawia, że nie odkłada się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika przyspieszając jego zużycie; w niskiej temperaturze jest wystarczająco płynny żebyśmy bez problemu uruchomili silnik (np rankiem po mroźnej nocy); w wysokiej temperaturze posiada wysoką wytrzymałość warstwy smarnej, co umożliwia eksploatacje na pograniczu limitów obciążeniowych silnika, lub w ekstremalnych warunkach klimatycznych; dzięki niskim oporom przepływu stawianym np. pompie olejowej, umożliwia oszczędność paliwa. Generalnie stosując olej syntetyczny do naszego silnika stosujemy się do zasady, że "drogie jest tanie".

                            4. Co to jest lepkość oleju i jaki ma ona wpływ na eksploatację?

                            Lepkość to opór, jaki ciecz stawia podczas płynięcia. Im jest niższa tym mniejszy opór oleju, a więc mniejsze straty mocy silnika. Z kolei im wyższa lepkość tym lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem,. Lepkość oleju musi być pewnym kompromisem między tymi skrajnymi wymaganiami. Tu też właśnie ujawniają się zalety olejów syntetycznych, których lepkość jest w miarę "stała" w szerokim zakresie temperatur. Lepkość olejów oznacza się w/g klasyfikacji SAE.

                            5. Czy stosując oleje syntetyczne można wydłużać przebiegi między wymianami?

                            Kwestia potencjalnego wydłużenia przebiegów między wymianami jest podyktowana przede wszystkim uwarunkowaniami konstrukcyjno- eksploatacyjnymi silnika takimi jak pojemność układu olejowego, charakterystyką zużycia oleju i paliwa w trakcie eksploatacji. Te parametry są kluczowymi czynnikami branymi pod uwagę przez producentów przy określaniu zalecanych okresów między wymiarowych. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że z uwagi na wolniejsze „starzenie się” olejów syntetycznych (w stosunku do mineralnych) stosując produkty syntetyczne mamy dużo większą gwarancję bezpieczeństwa zapewnienia właściwej pracy silnika w ekstremalnych warunkach pracy, jakim jest np. wydłużenie okresu między wymiarowego. Jeśli jednak chcemy by nasz olej chronił silnik w optymalny sposób to lepiej jest wymieniać go zgodnie z zaleceniem producenta samochodu niezależnie od typu stosowanego oleju.

                            6. Czy do każdego silnika dobry jest olej syntetyczny?

                            Należy uważać ze stosowaniem wysokojakościowych (syntetycznych) olejów do silników, które uprzednio pracowały na niskiej jakości oleju mineralnym gdyż prawdopodobnie są one wewnątrz pokryte nagarem. Oleje wysokiej jakości posiadają zaś silne własności "myjące" - co oznacza że cały ten nagar zostanie wypłukany i silnik może się "rozszczelnić" co zaowocuje głośną pracą, zwiększonym zużyciem oleju i spadkiem mocy. Niezależnie od tego może dojść do zablokowania filtra i kanałów olejowych przez wypłukany nagar, a co za tym idzie do zatarcia silnika.

                            7. Czy można mieszać oleje syntetyczne z mineralnymi?

                            Technologicznie nie ma znaczenia fakt, że jeden olej jest syntetyczny a drugi mineralny, bo bazy olejowe obu produktów są ze sobą mieszalne. Potwierdzeniem tych wymagań jest test mieszalności i homogeniczności stosowany przez API dla olejów posiadających, co najmniej klasę API SH. Jednak z praktycznego punktu widzenia, raczej nie należy mieszać różnych olejów ze sobą gdyż jeśli np. dolejemy do oleju syntetycznego olej mineralny to rzecz jasna parametry tego pierwszego ulegną obniżeniu.

                            8. Czy należy stosować dodatki do oleju?

                            Absolutnie nie! W oleju już znajdują się wszystkie potrzebne dodatki uszlachetniające, które zostały starannie dobrane w warunkach laboratoryjnych w trakcie opracowywania formulacji oleju. Dodanie jakiegokolwiek innego związku chemicznego (a tym jest taki dodatek) może tylko pogorszyć parametry oleju. Pamiętajmy: Jeśliby było możliwe polepszenie parametrów oleju przez dodanie tego czy innego środka chemicznego to zostałby on dodany do oleju już w trakcie produkcji.

                            9. Czy to prawda, że do niektórych marek samochodów nadają się tylko oleje określonych marek?

                            W zdecydowanej większości przypadków nie ma to uzasadnienia technicznego, gdyż producenci samochodów poza rekomendacjami dopuszczają stosowanie produktów spełniających określone normy jakościowe i lepkościowe Od tej generalnej zasady istnieją czasami wyjątki tak jak to miejsce w przypadku oleju Castrol TWS 10W-60, który jako jedyny ma wyłączne dopuszczenie do stosowania w silnikach BMW serii M3/M5/Z8. Wiąże się to z faktem, że Castrol jako wiodący producent olejów od wielu lat prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad nowymi formulacjami olejów z wieloma konstruktorami silników np. BMW, VW, Volvo, Ford. Prace te maja na celu optymalne spełnienie wymagań smarnościowych z technicznego punktu widzenia, stawianych płynom eksploatacyjnym przez wiodące marki samochodowe.

                            10. Jak często powinienem zmieniać olej?

                            To zależy od okresu między przeglądami. Powinno sprawdzić zalecenia producenta w instrukcji obsługi samochodu, jednak należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu oleju. Dla optymalnego smarowania poziom powinien zostać utrzymany pomiędzy punktem średnim i maksymalnym na skali widniejącej na bagnecie. Różnica pomiędzy maksymalnym a minimalnym punktem na skali, wynosi ok. 20% w ilości oleju w misce olejowej. Oznacza to, że jeśli poziom oleju jest niski, musi on pracować 20% ciężej i z mniejszą ilością dodatków.

                            11. Jaką lepkość oleju powinienem używać w swoim samochodzie i gdzie mogę
                            uzyskać więcej informacji na temat odpowiedniego oleju do mojego samochodu?

                            To zależy od typu samochodu i silnika. Castrol produkuje oleje silnikowe spełniające wymagania każdego europejskiego producenta samochodów W celu uzyskania informacji, jaki zastosować olej, należy:

                            •Sprawdzić zalecenia producenta w instrukcji obsługi samochodu
                            •Sprawdzić rekomendowane produkty na naszej stronie internetowej
                            •Skontaktować się z pomocą techniczną Castrola gdzie porady udzieli nam ekspert

                            12. Czy muszę używać oleju syntetycznego?

                            Większość europejskich producentów samochodów zaleca stosowanie olejów syntetycznych w swoich najnowszych modelach samochodów. Pełne syntetyki oferują większe korzyści, przewyższając oleje mineralne i pół-syntetyki pod każdym względem ochrony i użytkowania. Oleje syntetyczne mają większą odporność termiczną zachowując silnik w idealnej czystości, dodatkowo umożliwiają większą oszczędność paliwa i zapewniają większe zabezpieczenie silnika przed zużyciem.

                            13. Czy użycie oleju do silnika benzynowego lub do diesla ma znaczenie?

                            Powinno zawsze używać właściwego oleju do właściwego samochodu. Samochody z silnikiem diesla mają inny proces spalania, podczas którego powstają inne osady i zanieczyszczenia. Na przykład, silniki diesla produkują więcej sadzy i odkłada się w nich więcej związków kwasowych. Stosowanie w silnikach Diesla olejów np. Magantec Diesel 5W-40 ze specjalnym pakietem kontrolującym rozpraszanie sadzy, zapewnia utrzymanie optymalnego smarowania silnika w całym okresie eksploatacji.

                            14. Czy mogę użyć oleju syntetycznego w starszym pojeździe?

                            Generalnie tak, szczególnie w przypadku, kiedy stan techniczny silnika jest w dobrej kondycji, adekwatnej do przebiegu. Pamiętajmy, żę oleje syntetyczne oferują lepszą ochronę pod każdym względem, należy jednak uważać z wyborem odpowiedniej lepkości. Statystycznie starsze samochody zazwyczaj potrzebują bardziej gęstych olejów, o większej lepkości, z uwagi na większe luzy silnikowe jakie pojawiły się w trakcie eksploatacji. Castrol EDGE Sport 10W-60 jest przez nas rekomendowany do starszych samochodów (10 lat i więcej) To bardziej gęsty olej stworzony z myślą o właśnie takich samochodach. Niemniej jednak, w przypadkach wątpliwych zawsze dobrze zasięgnąć szczegółowych informacji w dziale technicznym Castrol lub instrukcji obsługi pojazdu.

                            15. Jak można rozróżnić rodzaj serwisowania (stały / zmienny) VW/Audi?

                            Na tabliczce znamionowej pojazdu, znajdują się litery “QG1” lub “QG0/2”. Oznaczenie QG1 odnosi się do silników serwisowanych w układzie zmiennym lub z normą „Longlife”, samochody te wymagają stosowania oleju EDGE 5W-30. Oznaczenie QG0/2 wskazują na serwisowanie w trybie stałym, te samochody wymagają użycia oleju EDGE 0W-30 i wymiany co 15 tys.km lub co 12 miesięcy. Silniki diesla z pompowtryskiwaczami PD (Pumpe Duese) z serwisowaniem w trybie stałym używają oleju EDGE Turbo Diesel 5W-40 (specyfikacja VW 505.01)

                            a gdyby było mało to prosze jeszcze poczytać to:
                            OLEJ SILNIKOWY

                            Konstrukcyjny element silnika, spełniający cały szereg funkcji, takich jak:
                            - zmniejszenie tarcia
                            - zmniejszenie zużycia silnika
                            - utrzymanie silnika w czystości
                            - ochrona przed korozją
                            - odprowadzenie ciepła
                            - doszczelnianie komory spalania
                            - inne


                            PODSTAWOWE WŁASNOŚCI OLEJÓW

                            Własność Charakterystyka:
                            - lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika
                            - wskaźnik lepkości - Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury
                            - lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika
                            - temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu
                            - temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju
                            - odparowalność - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy silnika
                            - liczba zasadowa (TBN) - Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju

                            Wyszczególnione wyżej własności są najczęściej stosowane do opisu charakterystyki jakościowej oleju. Przy ich pomocy można porównać oleje między sobą, określić zakres ich stosowania, a także skontrolować jakość oleju świeżego.


                            DOBÓR OLEJÓW SILNIKOWYCH

                            Jeżeli chcemy zastosować do silnika olej innego producenta (innej marki) to powinniśmy dobrać olej:
                            - o tej samej klasie lepkości
                            - o tej samej klasie jakościowej

                            W przypadku braku zaleceń wg ACEA/CCMC może być wystarczająca klasyfikacja wg API z tym jednak zastrzeżeniem, że klasyfikacja europejska jest ostrzejsza i w większym stopniu uwzględnia europejskie konstrukcje silników. Olej niższej klasy jakościowej można zastąpić olejem klasy np. SG/CD, ale nigdy odwrotnie. Nie jest również wskazane przechodzenie na stosowanie oleju lepszego o kilka klas np. z klasy SD na SG. Jeżeli mamy wątpliwości to najlepiej wybrać olej klasy lepkościowej SAE 15W/40 lub 10W/40. Są to optymalne klasy dla warunków klimatycznych w Polsce. Należy zwracać szczególną uwagę na informacje producenta olejów syntetycznych w zakresie mieszalności tych olejów z olejami mineralnymi. Jeżeli takiej informacji nie ma, nie należy mieszać olejów syntetycznych z mineralnymi.


                            KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA OLEJÓW SILNIKOWYCH

                            Według klasyfikacji API (Amerykański Instytut Naftowy) oleje dzieją się na dwie grupy: - oznaczone symbolem "S" przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym - oznaczona symbolem "C" przeznaczona dla silników z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych)

                            Grupa olejów silnikowych z zapłonem iskrowym obejmuje następujące kategorie:
                            1. Silniki benzynowe: SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL. Najwyższą jakość mają oleje kategorii SJ i SL, które stosuje się w najnowocześniejszych i najbardziej obciążonych silników (bezpośredni wtrysk, turbodoładowane, wyposażone w katalizator).
                            Grupa olejów silnikowych z zapłonem samoczynnym obejmuje kategorie: 1. Silniki wysokoprężne: CA, CB, CC, CD, CDII, CE, CF, CF-4, CL. Najwyższą jakość mają oleje kategorii CF i CL, które przeznaczone są do najbardziej wysilonych mechanicznie i cieplnie (także z doładowaniem) wysokoobrotowych silników wysokoprężnych.
                            Grupa olejów silnikowych przeznaczonych zarówno do pojazdów z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym (Oleje Uniweraslne). Oleje te oznacza się podwójnymi symbolami w układzie łamanym np: CF/SJ, API SG/CD, API SH/CD/EC, SAE 15W/40, API SG/CD.


                            KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWA WEDŁUG SAE (stowarzyszenie inżynierów samochodowych)

                            Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
                            Najniższą lepkość ma olej SAE 0W a najwyższą SAE 25W. Oleje posiadające w oznaczeniu literkę "W" (Winter - zima) znajdującą się przy cyfrze, są olejami zimowymi o niskiej temperaturze krzepnięcia przeznaczonymi do eksploatowania w okresie zimowym.
                            Oleje letnie: 20, 30, 40, 50, 60
                            Najniższą lepkość ma olej SAE 20 a najwyższą SAE 60. Oleje letnie w oznaczaniu nie posaidaj¹ literki "W". W praktyce wszystkie obecnie produkowane oleje są wielosezonowe i ich oznaczenia składa się z dwóch członów np. 15W/40. Wówczas mówimy, że w niskich temperaturach olej zachowuje się jak SAE 15W, natomiast po rozgrzaniu silnika jak SAE 40. Oleje o pierwszym członie w oznaczeniu niższym niż 15W a więc 10W, 5W, 0W, przeznaczone są przede wszystkim dla warunków ostrej zimy, gdyż gwarantują łatwiejszy rozruch silnika (są rzadsze w niskich temperaturach) oraz szybszy dopływ oleju do wszystkich punktów smarowniczych.

                            KLASYFIKACJA EUROPEJSKA ACEA (CCMC)

                            W związku z tym, że warunki eksploatacji pojazdów europejskich są odmienne w porównaniu z amerykańskimi, opracowano klasyfikację ACEA (CCMC). Uwzględnia ona jedynie nowoczesne, o wysokiej jakości oleje silnikowe. Występują tu dwie grupy: G - oleje do silników czterosuwowych o zapłonie ZI D - oleje do silników wysokoprężnych o zapłonie ZS W grupie G rozróżnia się klasy: G1, G2, G3, G4, G5 W grupie D rozróżnia się klasy: PD1, PD2, D1, D2, D3, D4, D5 (Uwaga : im wyższa liczba tym wyższa klasa) Klasy PD1 i PD2 dotyczą silników samochodów osobowych o zapłonie samoczynnym. Natomiast klasy D1, D2, D3, D4, D5 dotyczą samochodów ciężarowych o zapłonie samoczynnym.


                            OLEJE ENERGOOSZCZĘDNE (klasyfikacja EC)

                            Energia wytwarzana przez silnik spalinowy w części jest zużywana na pokonanie oporów wewnętrznych. Opory te są bezpośrednio zależne od lepkości oleju. W związku z tym silniki smarowane olejami o większej lepkości zużywają nieco więcej paliwa niż silniki o smarowane olejami o mniejszej lepkości. Oszczędność paliwa może być rzędu kilku procent. Na początku lat 90 Amerykański Instytut Naftowy wprowadził klasyfikację - Energy Conserving. Rozróżnia się:
                            - EC I - oszczędność paliwa powyżej 1,5%
                            - EC II - oszczędność paliwa powyżej 2,7%
                            - EC III - oszczędność paliwa powyżej 3,9%

                            Klasyfikacja EC odnosi się do samochodów osobowych dostawczych o masie całkowitej do 3855 kg.
                            ACEA - Association des Constructeurs Européens d'Automobiles


                            Volkwagen/SKODA

                            VW 500 00 - Oleje lekkobieżne do silników benzynowych i wolnossących
                            silników Diesla.
                            VW 501 01 - Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez właściwości
                            oleju lekkobieżnego do silników benzynowych i wolnossących silników
                            Diesla.
                            VW 502 00 - Oleje lekkobieżne do silników benzynowych pracujących w
                            trudnych warunkach.
                            VW 503 00 - Oleje do silników benzynowych w samochodach osobowych z
                            przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata).
                            VW 503 01 - Oleje do doładowanych silników benzynowych w samochodach
                            osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV, np. Audi S3, TT).
                            VW 504 00 - Oleje silnikowe z systemem Longlife. Do silników
                            benzynowych i Diesla łącznie z silnikami Diesla wyposażonymi w filtry
                            cząstek stałych bez dodatku paliwa.
                            VW 505 00 - Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez
                            turbodoładowania.
                            VW 505 01 - Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z
                            pompowtryskiwaczami.
                            VW 506 00 - Norma do silników Diesla z przedłużonym okresem między wymianami.
                            VW 506 01 - Norma dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami z przedłużonym
                            okresem między wymianami (WIV).
                            VW 507 00 - Oleje z systemem Longlife. Do silników benzynowych,
                            silników Diesla, łącznie z silnikami Diesla z systemem cząstek stałych bez
                            dodatku paliwa.

                            " 0W..., 5W..., 10W..., 15W..., 20W...

                            Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku („Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba „W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po „uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni.

                            Przy opisie lepkości możemy stwierdzić, czym liczba oznaczająca lepkość jest większa, tym olej jest mniej płynny = bardziej lepki np. 15W, 20W (w ostrą zimę o konsystencji miód, smoła) Poruszenie współpracujących części w silniku np. w -20 jest mocno utrudnione.

                            Druga liczba...po liczbie „W"

                            np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze.

                            Obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu (PIERWSZYM) tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta (DRUGA)liczba - tym bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik przed zatarciem (film olejowy).


                            Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE W30, SAE 40 albo SAE W40 itd.

                            Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40. Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie (pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze (druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego wynikają oznaczenia jak np.:

                            SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60

                            - ACEA

                            ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System".
                            Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API.

                            Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób:

                            ACEA A = dla silników benzynowych

                            ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności)
                            ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach

                            Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API.

                            Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju.

                            Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji.


                            Silniki benzynowe:

                            •ACEA A1 - jakość standardowa;
                            •ACEA A2 - wysoka jakość standardowa;
                            •ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji;
                            •ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa.
                            •ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.
                            Silniki Diesla dla samochodów osobowych:

                            •ACEA B1 - jakość podstawowa;
                            •ACEA B2 - wysoka jakość standardowa;
                            •ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem;
                            •ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
                            •ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa.

                            Powyższe charakterystyki olejów silnikowych, są danymi podawanymi przez ich producentów.
                            1. Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
                            Oleje np. 15W40 są olejami uniwersalnymi - wielosezonowymi czyli posiadają cechy olejów zimowych jak i letnich.
                            2. Klasa jakości oleju - w zestawieniu została podana klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute). Określa ona oleje do silników benzynowych i oleje do diesel'i. Oleje do "benzyniaków" są oznaczone litera S, a do diesel'i literą C. Jakość oleju określają kolejne litery alfabetu, np. SA, SB, SC itd. lub CA, CB itd. Im niższa litera alfabetu, tym niższa klasa jakości oleju. Np:
                            SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
                            SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
                            CE - olej przeznaczony do diesel'i prod. po roku '83
                            CF-4 - olej przeznaczony do wysokoobrotowych silników z turbodoładowaniem prod. po '90r.
                            Większość oleji ma podwójne oznaczenie, np. SJ/CF. Pierwszy człon oznacza priorytet - dla "benzyniaka" czy np. CD/SF - dla diesel'a.
                            W niektórych oznaczeniach klasy jakości, pojawia się jeszcze skrót EC lub EC II (Energy Conserving lub Energy Conserving II). Oznaczają one, że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik zużył odpowiednio mniej paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym (EC I - 1,5% mniej paliwa, EC II - 2,7%, EC III - 3,9%)
                            3. Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
                            Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.
                            4. Temperatura płynięcia - jest to najniższa temperatura, w ktorej olej zachowuje jeszcze swoją płynność.
                            5. Liczba zasadowa TBN (Total Basic Number) - jest to jeden z najważniejszych parametrów. Charakteryzuje on zdolności myjąco - dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergatorów w oleju. Im większa, tym lepsze są właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Im większa zawartość siarki w paliwie, tym większa powinna być liczba zasadowa oleju. Oleje do silników wysokoprężnych (diesel'i) powinny mieć wyższą TBN ze względu na cięższe warunki
                            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                            Komentarz


                            • Kurcze, a ja zawsze myśłałem, ze 0W30 to pełny syntetyk, 5W30 juz taki trochę mniej syntetyk, 10W30 to półsyntetyk a 15W30 to mineralny.

                              Kiedyś nawet się w serwisie z mechanikiem pokółciłem, że on mi wlewa (do starego auta) 5W30 -czyli do nowego silnika nie leje pełnego syntetyku !!!!

                              Komentarz


                              • Zamieszczone przez loyd
                                Kurcze, a ja zawsze myśłałem, ze 0W30 to pełny syntetyk, 5W30 juz taki trochę mniej syntetyk, 10W30 to półsyntetyk a 15W30 to mineralny.
                                mieszasz podziały wg. różnych kryteriów, które owszem zazwyczaj i z grubsza się pokrywają
                                saport techniczny baj DGW
                                była BKD+DSG '05 120kkm
                                była BXE '08 190kkm
                                no i nie ma :-)

                                Komentarz


                                • Zamieszczone przez loyd
                                  Kurcze, a ja zawsze myśłałem, ze 0W30 to pełny syntetyk, 5W30 juz taki trochę mniej syntetyk, 10W30 to półsyntetyk a 15W30 to mineralny.
                                  nie no nie żartuj... :los

                                  [ Dodano: Pią 06 Sie, 10 18:50 ]
                                  Zamieszczone przez loyd
                                  0W30 to pełny syntetyk
                                  ...nooo obecnie to już nie na 100% full syntetyki
                                  Zamieszczone przez loyd
                                  5W30 juz taki trochę mniej syntetyk
                                  noooo tu już różnie bywa może być "w pełni syntetyczny olej silnikowy" i "olej silnikowy wykonany w technologii syntetycznej-Synthetic Technology "...a to jednak taka mała różnica jak by nie było. :roll:

                                  loyd a co powiesz na olej silnikowy Liqui Moly Synthoil Race Tech GT1 10W-60 wpełni syntetyczny olej silnikowy... :szeroki_usmiech wg Twojej definicji musiał bym go zalać do starego traktora :P prawie każda porządna, licząca się firma ma takie super oleje.
                                  PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                  Komentarz


                                  • Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                    voltar napisał/a:
                                    olejami 20 producentow ....
                                    niech się lepiej doinformują zamiast opowiadać głupoty Klientom
                                    Tez mysle ze pzresadzili albo byli latwowierni skora taka odpowiedz ze Skody otrzymali albo mieli na mysli jakis dluzszy okres cazasu.

                                    Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                    sorki, ale warto jednak poszukać odpowiednio wcześniej dobrego oleju.
                                    U mnie zawsze byl ciemny szybko, jakim bym olejem nie zalal. Tak bylo i tym razem po 23 tys. tak i bylo kiedys w poprzednim aucie po 3 tys. I zawsze byly to silniki benzynowe, nigdy diesel. Oczywiscie jezeli jakis olej jest jako nowy jasniejszy no to nieco dluzej trwa jego zmiana koloru. Zreszta to ze nowy olej ciemniej bo wyplukal troche osadow z poprzedniego napewni silnikowi nie zaszkodzi. Nie wylewajmy ze tak powiem dziecka z kapiela bo jeszcze producenci zauwaza ze jest na to rynek i sworza taki zapis w gwarancji ze plukanie obowiazkowe

                                    Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                    szczególnie w dieslach w benzynie powinien przez co najmniej dłuższy czas być czysty a nie od razu czarny.

                                    No przeciez szukalem i znalazlem. Tylko roznica w cenie sklep - serwis nie jest jakas powalajaca.


                                    O kvalitach Skody Octavia moze pohybovat ino blazen !

                                    Komentarz


                                    • Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                      Liqui Moly Synthoil Race Tech GT1 10W-60
                                      czyli jakby taki cudem zalać 1.8TSI PAOLO ESCO, to będzie bardzo dobrze? :roll:

                                      Komentarz


                                      • Mam pytanie - od kilku lat jeżdżę na oleju Mobil1 (10w40). Octavia I AKL 1,6 benz./gaz.
                                        Niestety ostatnio autko zaczęło mocniej brać olej (przebieg już powyżej 200K z czego 70K na gazie).
                                        Mechanik twierdzi, że silnik się przegrzał i jest do remontu. Na razie nie mam kasy na remont czy wymianę silnika więc chciałbym kilka miesięcy pojeździć w takim stanie jaki jest. Myślałem o wlaniu jakichś uszczelniaczy do oleju, ale to chyba nie ma sensu. A czy ma sens wymiana oleju na np. 10w60 taki jak ten - CASTROL EDGE_ 10w60_SPORT, czy lepiej dać sobie spokój.

                                        Komentarz


                                        • Zamieszczone przez w.z.
                                          Mam pytanie - od kilku lat jeżdżę na oleju Mobil1 (10w40). Octavia I AKL 1,6 benz./gaz.
                                          Niestety ostatnio autko zaczęło mocniej brać olej (przebieg już powyżej 200K z czego 70K na gazie).
                                          Mechanik twierdzi, że silnik się przegrzał i jest do remontu. Na razie nie mam kasy na remont czy wymianę silnika więc chciałbym kilka miesięcy pojeździć w takim stanie jaki jest. Myślałem o wlaniu jakichś uszczelniaczy do oleju, ale to chyba nie ma sensu. A czy ma sens wymiana oleju na np. 10w60 taki jak ten - CASTROL EDGE_ 10w60_SPORT, czy lepiej dać sobie spokój.
                                          Skoro mechanik ci coś stwierdzil a Ty mu ufasz to go posluchaj- jesli nie to jedz do innego mechanika- a co do oleju to sam sobie odpowiedzialeś
                                          OI 1,8T 4x4 I-sze 1,8T w Polsce z K04-TFSI (3XXKM 4XXNm )

                                          DIAGNOSTYKA VAG - CHIPTUNING zapraszam. 791-603-634.

                                          http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29138

                                          Silnik i skrzynię smaruje MILLERS.

                                          Komentarz


                                          • Zamieszczone przez hotrain
                                            to będzie bardzo dobrze?
                                            NIE - Liqui Moly Synthoil Race Tech GT1 10W-60 wpełni syntetyczny olej silnikowy (Wielosezonowy olej silnikowy do silników benzynowych i Diesla. Szczególnie nadaje się do wysokich obciążeń. Zalecany do silników tuningowanych. API SL / CF) nie ma specyfikacji VW 504.00. lub VW 507.00. a Ty masz je mieć w swoim oleju. Akurat użyłem przykładu tego oleju w innym celu, może nie zrozumiałeś dokładnie. Jeśli chcesz używać Liqui Moly do 1,8 TSI to zalej Liqui Moly Top Tec 4200- będzie ok. Ale oczywiście inne marki też byle spełniały normę VW.

                                            [ Dodano: Wto 24 Sie, 10 22:02 ]
                                            Zamieszczone przez w.z.
                                            Myślałem o wlaniu jakichś uszczelniaczy do oleju, ale to chyba nie ma sensu
                                            NIE MA SENSU.
                                            Zamieszczone przez w.z.
                                            A czy ma sens wymiana oleju na np. 10w60 taki jak ten - CASTROL EDGE_ 10w60_SPORT
                                            - bezcelowe całkowicie, ten olej służy do upalnia...a nie do uszczelniania silnika. Ja bym chyba w Twoim przypadku zalał czymś całkiem z innej beczki... :roll: Mobil Delvac XHP Extra 10W-40 lub (wprawdzie jest do diesli i to wysilonych ale powinien się lepiej sprawdzić niż normalny M1) , inaczej ...zbieraj na remont silnika...takie zmiany oleju jedynie odwlekają wykonanie wyroku na nim
                                            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                            Komentarz


                                            • PAOLO ESCO, dziękuję za informacje, kurcze podziwiam wiedzę "olejową"

                                              Komentarz


                                              • Witajcie

                                                Mam OII z silnikiem 1.6MPI (BSE) +LPG, przebieg ok. 60 tys.km.(Jestem drugim właścicielem i nie wiem co było lane wcześniej) Teraz czeka mnie wymiana oleju. Jaki olej wybrać. W związku z tym że zamierzam wymieniać go co 15 tys.km chcę wlać taki który spełnia normę VW 502.00. Wstępnie myślałem o Mobil1 0W40. Czy to dobry wybór?
                                                Ile muszę kupić oleju na wymianę?

                                                Komentarz


                                                • Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                                  Zamieszczone przez w.z.
                                                  A czy ma sens wymiana oleju na np. 10w60 taki jak ten - CASTROL EDGE_ 10w60_SPORT
                                                  - bezcelowe całkowicie, ten olej służy do upalnia...a nie do uszczelniania silnika. Ja bym chyba w Twoim przypadku zalał czymś całkiem z innej beczki... :roll: Mobil Delvac XHP Extra 10W-40 lub (wprawdzie jest do diesli i to wysilonych ale powinien się lepiej sprawdzić niż normalny M1) , inaczej ...zbieraj na remont silnika...takie zmiany oleju jedynie odwlekają wykonanie wyroku na nim
                                                  jak jest napisane spełnia norme klasy jakości API S*/C* to S*/ oznacza że mozna go zalać do benzyny bo spełnia klase jakościową dla diesla i benzyny

                                                  Komentarz


                                                  • jaki olej fabryczny

                                                    Witam!!!
                                                    Chciałbym się zapytać czy ktoś nie wie jaki olej jest zalewany fabrycznie do 1,4 TSI rocznik 2009.

                                                    Pozdrawiam
                                                    Marcin

                                                    Komentarz

                                                    POWRÓT NA GÓRĘ
                                                    Pracuję...
                                                    X