OPONY całoroczne - temat zbiorczy
Zwiń
X
-
Jak dla mnie dziala tu stara zasada: jak cos jest do wszystkiego to jest do dupy...
Panowie, chemia gumy sie klania. Ciezko jest uzyskac mieszanke ktora bedzie zachowywala odpowiednie wlasciwosci zarowno przy +30 jak i -20, do tego dochodzi ksztalt bieznika - na zime potrzebne grube naciecia zeby opona "wgryzala" sie w snieg, na lato potrzebne mniejsze ukierunkowane kanaliki by odprowadzac wode.
zatem jesli Cie stac to kup dwa osobne komplety - mysle ze najgorsza zimowka w zimie bedzie lepsza niz najlepsza caloroczna.
a jak Cie nie stac (co tez biore pod uwage, patrzac na ogolny poziom zycia w naszym kraju) to nie oczekuj ze na calorocznej bedziesz mogl gwaltownie wlaczyc sie do ruchu, czy przejechac zakret z predkoscia jaka robisz to w lecie
Zwroccie tez uwage (mowie tutaj na swoim przykladzie) - po kupnie swojej uzywki w srodku wiosny (byla na zimowkach) kupilem dobre letnie gumy, jak przyszlo do zimy kupilem w miare dobre zimowki.
I teraz - zakladam ze na kazdym komplecie przejade (jestem tego pewien bo nie napierdalam z kazdych swiatel jak poroniony zostrawiajac pol bieznika na asfalcie za sobą) 3-4 (letnie) lub 4-5 (zimowe) sezonow.
Nigdy nie mialem calorocznych ale biorac pod uwage to co napisalem wyzej o mieszance gumy, podejrzewam ze caloroczne pozwola mi przejchac 2 pelne sezony (czyli lato i zime) czyli na koncu wyjdzie finansowo to samo, jakbym mial osobne letnie i zimowki a problemem pozostaja osiagi/wlasciwosci opon calorocznych z ktorymi musze sie meczyc przez caly rok.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez yogi_at_pozenNigdy nie mialem calorocznych
Jeżdżę na goodyear vector4seasons od 4 lat, dwa komplety opon - najpierw fabią, teraz octavią. W moim przypadku, gdy wyjazd zimą poza miasto zdarza mi się bardzo rzadko, była to super decyzja.
I nie chodzi o kasę tylko o święty spokój. Zamienię po dwóch sezonach zimowych przód z tyłem i kolejne dwie zimy, potem opony do kosza.
Oczywiście trzeba jeździć rozsądnie, rozumu najlepsza zimówka nie zastąpi. Nie udowadniam wyższości całorocznych nad dwoma kompletami opon. Po prostu dają radę.
Gdybym miał garaż, miałbym pewnie dwa komplety kół na lato/zimę (jak kiedyś w fabii). Ale garażu nie mam a robię się stary i wygodny ;-)
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez dudek_tJa pewnie na lato kupię do Octavii całoroczne. Letnie na wilgotnej trawie z przyczepą na haku nie pozwalają ruszyć. Całoroczne, mam nadzieje, będą lepsze.
Myślałem też nad zimówkami ale latem chyba lepsze są całoroczne niż zimowe?
Krzyś - sezonowanie opon ~50zł kosztuje, a jak masz zaprzyjaźniony zakład to i mniej. Nie pamiętam, kiedy ostatnio zmieniałem gumy bez ich sprawdzenia / przeważenia, uważam, że to niezbędne przy zmianie. W tym momencie mieć gumy w zakładzie i tel: przyjadę jutro bo mam po drodze, wyjmijcie i wyważajcie = 10-15 minut obsługi kapci co sezon...
Komentarz
-
-
dato, z czego wynika? Może się mylę ale mam wrażenie że chyba w oponach całorocznych mieszanka gumowa jest twardsza i bardziej odporna na wyginanie/ ścieranie niż w zimówkach? Nie mam racji? Jeśli nie to faktycznie lepiej latem jeździć na zimówkach ponieważ są tańsze niż całoroczne.
Myślałem jednak że w letnich warunkach (suchy, ciepły asfalt i deszcz) opona uniwersalna sprawdzi się lepiej niż zimówka.
Jeśli się mylę to mnie naprostuj.
Komentarz
-
-
Znam takiego co w lato jeździ na zimowych, ale z lenistwa. Jeżdżąc ultra spokojnie zostawisz bieżnik na asfalcie w ciągu 10tys, a jak mało i spokojnie byś nie jeździł to i tak po jednym letnim sezonie zimowa opona nie będzie się już nadawać na śnieg. Awaryjne hamowanie w lecie będzie się wiązało z zagrożeniem życia Twojego i innych bo będzie nieprzewidywalne i nigdy przed faktem się nie dowiesz, że opona chce skapitulować. Gdzie sens i logika?
Komentarz
-
-
dato, jesteś w stanie powiedzieć która opona będzie lepsza latem: uniwersalna czy zimowa? Interesuje mnie tylko lato. Każda opona zimowa/uniwersalna będzie lepsza od letniej na trawie, lekkim błotku czy żwirze.
Zima mnie nie interesuje bo na zimę i tak mam drugi porządny komplet kół typowo zimowych.
Komentarz
-
-
dudek_t, GY vector4seasons ma twardszą gumę na zewnątrz bieżnika, środkowa część jest "zimowa"
dato, Ty mi o pieniądzach a ja o lenistwie. Naprawdę da się jeździć w miarę bezpiecznie zimą po mieście na oponach całorocznych. Ze mnie taki kierowca który stara się nie łamać świadomie przepisów, ale spod świateł startuję zwykle szybciej niż inni ;-)
Gdy byłem młodszy lubiłem pieścić samochód. Teraz mam to lekko w d., stąd między innymi opony całoroczne. Są droższe, ale mam spokój.
Już się, kur... wygłupiłem z dsg, teraz mam problem z wymianą sprzęgieł. Tylko brak czasu i ochoty na walkę z aso...
Komentarz
-
-
Krzyś: Jak sprawdzają się opony całoroczne w zimie?
Artykuł oczywiście tendencyjny, ale mimo to w większość tez wierzę...
Lenistwo jest argumentem nie do odparcia - moje jest po prostu spacyfikowane faktem, że jeżdżę dużo i zimą i latem, dlatego nie wyobrażam sobie jazdy na gumach innych niż dedykowane i w dodatku premium. Z powodu lenistwa wypracowałem sobie metodologię sezonowania kół (a od bieżącego sezonu samych opon) u dobrego gumiarza i zwykle załatwiałem wyważenie na telefon i wymianę w kwadrans. Tej wiosny będzie gorzej bo skusiłem się na setup zimowy na letnich felgach, może się szarpnę na nowe takie same przed wiosną i problem się rozwiąże, ale w sumie to chyba bezsensowny wydatek... Oszczędność kolejnych 15 min co pół roku... :confused
Komentarz
-
-
Dato, szukam opon które zapewnią minimum osiągów na mokrym i suchym asfalcie latem a jednocześnie pozwolą mi na wyjechanie po śliskiej trawie z przyczepą na haku. Nic więcej i nic mniej.
Niestety nie ma letnich opon w rozmiarze 205/60R15 z powiedzmy "SUVowym" bieżnikiem. Wszystkie są typowo letnie. Stąd też pomysł jazdy latem na oponach całorocznych lub zimowych.
Komentarz
-
-
Tak z ciekawości odpytałem szukajkę na jednym z serwisów z oponami.
DlaZamieszczone przez dudek_t205/60R15
Niestety, Nav2 nie ma w tym rozmiarze, a one mają dość agresywny bieżnik.Skoda Octavia II 1.6 Mint 2008 LPG (@STAG)
FSO Polonez Caro Plus 1.6 GSi 1999 LPG
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez dudek_tDato, szukam opon które zapewnią minimum osiągów na mokrym i suchym asfalcie latem a jednocześnie pozwolą mi na wyjechanie po śliskiej trawie z przyczepą na haku. Nic więcej i nic mniej.
Niestety nie ma letnich opon w rozmiarze 205/60R15 z powiedzmy "SUVowym" bieżnikiem. Wszystkie są typowo letnie. Stąd też pomysł jazdy latem na oponach całorocznych lub zimowych.
Komentarz
-
-
Witam
Jakiś jeden sezon jeżdżę na Goodyear Vector
Opona
Powiem tak : gorszego badziewia nie widziałem. Opona bardzo głośna, zużywa się w lecie bardzo szybko, i nie ma szans nią ruszyć szybko na śniegu... Coś mi się wydaje że najgorsza opona zimowa będzie lepsza niż ten Vector. Najbardziej przeszkadza potężny huk jaki ta opona wydaje na suchym asfalcie.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez rommanDig Dug, to nie tak.
Widzisz - mnie śmieszy to, jak ludzie wierzą we wszystko co usłyszą lub zobaczą w TV. Sam stoję przed wyborem opon i jako, że mam nowe auto to pewnie kupię zimówki, choć jeszcze nie podjąłem decyzji. Może sprzedam te co mam i nabędę Navigatory.
Powiem tak - w Kanadzie opady śniegu często sięgają do poziomu okien, a nie ma opon zimowych tylko wielosezonowe - czy wszyscy tam są idiotami? Jest więcej takich krajów. Robi się to dla własnej wygody, bo zawsze masz odpowiednie ogumienie i nie zaskoczy cię nagle śnieg na letnich gumach.
U nas zimy są ostatnio łagodne. Jest uzasadnienie dla zimówek jak mieszkasz w górach, ale do codziennej jazdy po mieście?
Uważam, że mogłeś ulec autosugestii . Wiadomo, że zimówka jest lepsza na śniegu, ale z ręką na sercu - ile procentowo będzie ta opona jeździć po śniegu w zimę? Rozsądku nic nie zastąpi - w zimę należy po prostu uważać.
Komentarz
-
-
To ja dodam swoje 3 grosze, odnośnie opon całorocznych mam bardzo złe doświadczenie. miałem kiedyś w prywatnej astrze pierwsze nawigatory i muszę powiedzieć, że za sprzedaż tych opon powinni zamykać w pierdlu. jazda latem w tem. 20 st na mokrym to istny hardcore - nie na moje nerwy - opona jak dla mnie dla posiadaczy samochodów o mocy max 60 KM i min. 70 lat - nie da się na tym jeździć w normalnych warunkach- jedynie raz w tygodniu do kościoła - bo i tak cały czas trzeba się modlić.
wczoraj zmieniłem w swojej czarnej perle zużyte do 4mm DUNLOP 195/65R15 SP Winter Sport 3D które są dla mnie już nie nadawały do jazdy (opona druga swego czasu w testach ADAC) - oddam za flaszkę za sztukę aby nie trzymać w garażu
W jednym z ostatnich nr. Auto Świata czy Motoru było porównanie opon zimowych nowych i zużytych w 50% - cała prawda o zimówkach- jak ma 4 mm to do kosza.
teraz założyłem Conti TC850 i pierwsze wrażenia po przejechaniu 650 km rewelacyjne w porównaniu do 50/50 Dunlopów - kontrola trakcji włącza się sporadycznie (wcześniej przy 30 km pokonanie zakrętu to wyzwanie).
Wg mnie opony całoroczne są przeznaczone dla osób które robię w roku ma 8 tys km. a w zimie wyprowadzają sam raz na tydzień.= dla mnie bezpieczeństwo jest najważniejsze.
Niektórzy powiedzą - kiedyś nie było zimówek i było OK - no tak ale jaki wtedy był ruch na drogach i jakie samochody -maluchy i 125P - i królował jeden bieżnik na wszystkich oponach. dziś widać kto jedzie na złych oponach - bo za takim cięgnie się sznur samochodów z prędkością 40 km/hO III 4x4 2,0TDI Elegance+dynamic+amazing+GSM i inne
Poprzednia O II FL 2.0 TDI elegance + dynamic
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez krzysnZamieszczone przez gumpinogaa ponadto opony caloroczne baaardzo szybko sie zuzywaja latem....
[ Dodano: Czw 13 Gru, 12 21:28 ]
Zamieszczone przez haragonZamieszczone przez wojciech_Zamieszczone przez zepter00A zamieniasz koła: przód - tył, tył - przód?
Zamiana kół miała by sens w momencie kiedy przekładasz je z gorzej amortyzowanej osi na oś sprawnie amortyzowaną, ale to i tak można traktować jako działanie objawowe.
Wymiana amorów wyeliminuje problem.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez gumpinogazabkowanie wystepuje nie tylko od amorow,ale tez od ostrej jazdy w zakretach ! tak sie sklada ze pracuje w serwisie oponiarskim znanych aut w Monachium ,widzialem nie jedna opone wyzabkowana po wlasnie takiej jezdzie,sportowej,i byly to auta nowe,wiec i amory nie wybite.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez gumpinogaZamieszczone przez krzysnZamieszczone przez gumpinogaa ponadto opony caloroczne baaardzo szybko sie zuzywaja latem....
[ Dodano: Czw 13 Gru, 12 21:28 ]
Zamieszczone przez haragonZamieszczone przez wojciech_Zamieszczone przez zepter00A zamieniasz koła: przód - tył, tył - przód?
Zamiana kół miała by sens w momencie kiedy przekładasz je z gorzej amortyzowanej osi na oś sprawnie amortyzowaną, ale to i tak można traktować jako działanie objawowe.
Wymiana amorów wyeliminuje problem.
miałem oryginalnie w swojej combi goodyear eagle ntc 5 i strasznie się ząbkowały i były cholernie twarde (letnie) - czytałem że to combi i przy tym zawieszeniu TTTM ale jak założyłem Turanze ER300 to problem ustał (trzecie opony były też ER300) a zawieszenie to samo i waga w bagażniku też ta samaO III 4x4 2,0TDI Elegance+dynamic+amazing+GSM i inne
Poprzednia O II FL 2.0 TDI elegance + dynamic
Komentarz
-
Komentarz