Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

BFQ zmiana temperatury otwarcia elektronicznego termostatu

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • BFQ zmiana temperatury otwarcia elektronicznego termostatu

    Witam.
    Mam Skodę Octavie mk1 2004r silnik BFQ.

    1. 10.2017 rozszczelniła się nagrzewnica, została wymieniona na najdroższy zamiennik chiński.
    2. 01.2018 rozszczelniła się nagrzewnica chińska, został wlany preparat do uszczelniania.
    3. 04.2018 pękł wąż wodny między termostatem a nagrzewnicą, wymieniony.
    4. 05.2018 chińska nagrzewnica pękła i z nawiewu biała para zaczęła lecieć. Na razie mam mostek omijający nagrzewnicę.

    Miedzy czasie wymieniony korek od zbiorniczka, bo podejrzewałem zbyt duże ciśnienie. Uważam ze wina leży po stronie temperatury na małym obiegu.
    W silnikach BFQ otwarcie elektronicznego termostatu jest przy około 105 stopniach (info z serwisówki), u mnie 108 stopni (VCDS blok 131 par 2.)

    Chce zmniejszyć temperaturę, przy jakiej ma zacząć się otwierać termostat:
    1. W VDCS ten parametr jest nieedytowalny (sprawdzane na oryginalnym kablu VCDS)
    2. Z lutowałem układ na podstawie pt100, który po wykryciu temperatury 90 stopni na wężu do nagrzewnicy równolegle wpina 200 Ohm, wtedy sterownik widzi 108 stopni.
    Rozwiązanie słabe, bo w momencie dołączenia rezystancji, sterownik zgłasza błąd P0116. Obecnie pracuje nad układem tranzystorowym, który by w całym zakresie temperatury korygował temp.

    Następny problem to załączanie wentylatorów. Pierwszy bieg włącza się przy 97 stopniach (brane z czujnika na chłodnicy). Tu tez trzeba by oszukać układ. Zastanawiam się nad zmianą moduł sterowania wentylatorów na 1J0919506K (czytałem opinie, że załącza wentylator przy 90 stopniach, z tym że ja mam dwa biegi na obu wentylatorach, sterowane chyba równolegle, a ten moduł jak dobrze rozumiem, oddzielnie zapala oba wentylatory. Nie wiem, czy się nada ?)

    Moje pytania:
    1. Potrafi ktoś zmienić program sterownika, żeby otwarcie termostatu zaczynało się przy 90 stopniach, a pierwszy bieg wentylatora załączał się np. przy 85 stopniach (czujnik na chłodnicy).
    2. Może jakieś rozwiązanie z wyrzuceniem tego elektronicznego termostatu i włożeniem zwykłego?
    Ostatnio edytowany przez raddmin; 44635.

  • #2
    Na Twoje pytania poniżej nie znam odpowiedzi ( mz układ nie będzie działał bez ingerencji w elektronikę ) Może należy zacząć od wymiany termostatu lub od jego sprawdzenia ? Początek otwarcia OKOŁO 105 stopni łapie się w granicę tolerancji ( 108 stopni ) Temperatura swoją drogą ale może być zbyt mały skok talerza bo np. się zacina . Jeśli rozrywa wężę i nagrzewnicę to coś musi być nie halo z ciśnieniem . Te 1,6 bara układ musi wytrzymać . Nawet chiński grzejnik . Sprawdzałeś na potencjalną obecność CO2 w płynie chłodniczym ?

    Komentarz


    • #3
      CO2 brak sprawdzałem testerem.
      Najchętniej bym wyrzucił to badziewie i dał zwykły termostat. Ale nie wiem jak te węże pozamieniać.

      Za symulowałem 90 +(20 stopni fikcyjne) i temperatura dalej rosła do 122 stopni. Termostat się niby otworzył na 30%, a dolny wąż chłodnicy zimny.
      Dalej ustawiłem 136 stopni(faktycznie było 112), zgłosił błąd, załoczyło wentylatory, otwarcie 100% termostat i nadal wąż zimny. To w trakcie jazdy.

      Natomiast jak auto jest na luzie. Ma normalne 110 stopni, otwarcie termostatu koło 2%, to dolny wąż się normalnie nagrzewa.


      Komentarz


      • #4
        Wstaw sterownik wentylatorów z końcówką K , bo w obecnym masz napewno L , będzie wyrzucało błąd wentylatorów ale będzie otwierał sie wcześniej termostat. Znajdź sobie posty które napisalen, w jednym z nich jest ten "przypadek".

        Komentarz


        • #5
          Jest to rozwiązanie na duży obieg ( tak zrobię).
          Nadal mnie martwi mały obieg 110
          ​​​​C​​​ostopni(pirometrem mierzone jest 106 C​​​​​​o na wężu od nagrzewnicy), nie jest za zdrowe dla chłodzenia i silnika.

          Uważam że w jakiś dziwny sposób mam uszkodzony termostat. Bo przy wysterowaniu 100, to moment powinna spaść temperatura, a tak nie jest.

          Komentarz


          • #6
            Też myślę że ten termostat jest nie do końca sprawny . Dolny wąż nagrzeje się dopiero po nagrzaniu chłodnicy ( sprawdzałeś drożność ? )

            Komentarz


            • #7
              Ten silnik ma " specyficzny" wysoko temperaturowy obieg płynu, też z tym walczyłem , ale po wymianie termostatu i dużego wentylatora się poddałem. Grunt żebyś miał sprawny sterownik wentylatorów. Co do obejścia nagrzewnicy, które masz moim zdaniem im mniej kombinacji tym lepiej. Doprowadz do użytku obieg płynu a dopiero potem kombinuj z temperaturą. Gdzieś na forum był schemat termostatu w naszym silniku i jego działania. Zapoznaj się z nim , jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś. Pozdrawiam

              Komentarz


              • #8
                Prosty test na sprawność wymuszanego przez sterownik otwarcia termostatu można zrobić za pomocą pokrętła regulującego temperaturę powietrza z nadmuchu.
                Po ustawieniu maksymalnej temperatury nadmuchu sterownik silnika wymusza temperaturę 86 stopni (jeśli dobrze pamiętam, na pewno niższa niż 108 stC) w układzie chłodzenia poprzez wymuszone otwarcie termostatu.
                Wartości można podejrzeć w VAGu:
                Potencjometr regulacji temperatury Grupa 132 pole 3 (0,2 .. 4,8V)
                Żądana temperatura na wyjściu z silnika Grupa 131 pole 2 (0 ... 115 stC)
                Temperatura aktualna na wyjściu z silnika Grupa 131 pole 1 (80 ...115 stC)

                Link do opisu działania termostatu: Link
                Ostatnio edytowany przez logan_x; 15897.

                Komentarz


                • #9
                  Drożność jest ok.

                  U mnie w Grupie 132 pole 3 jest 0.00
                  131_3.jpg

                  Auto ma Climatronic. G267 Potentiometer for temperature selector rotary knob (not with Climatronic) czyli go nie ma.

                  Jak w takim razie doregulować, żeby temperatura otwarcia zaczynała się od 90 stopni.

                  Komentarz


                  • #10
                    Co sądzicie o takim modzie aby zamienić kabelki w regulatorze ogrzewania i latem gdy pokrętło ustawione jest na zimno temperatura byłaby 90-95 stopni a zimą przy pełnym ogrzewaniu 105-110? Latem silnik miałby lżej a zimą lepiej by grzał.
                    Trzeba wypiąć wtyczkę i zamienić piny 7 i 9.
                    Подстраиваем автомобиль под себя | АвтобурУм

                    Komentarz


                    • #11
                      Nie glupie to rozwiązanie. Sam wiem u siebie z doświadczenia wiem , że zamiana sterownika wentylatorów pomogła zmniejszyć temperaturę otwarcia termostatu , a co za tym idzie zuYcie oleju. Pytanie tylkol czy na dluzsza metę ten mod nie wywoła szkód. I skąd ten gość z forum , wie , że to akurat te kable odpowiadają za wysterowanie . Ja bym się skusił.

                      Komentarz


                      • #12
                        Znalazłem na bliźniaczym forum schemat instalacji elektrycznej i tego podgrzewania. Czy ktoś kto siedzi w elektronice, jest w stanie zweryfikować czy to ten schemat jakoś pomoże ?

                        Link


                        Komentarz


                        • #13
                          Dziś rozebrałem schowek i dobrałem się do wtyczki, niestety nie miałem narzędzi , żeby wyciągnąć piny z kablami , ale schemat z forum z zagranicy się zgadzał. Piny są parzyste i nieparzyste po jednej na każdą ze stron. Jutro albo w wolnym czasie na weekendzie postaram się zamienić kable.

                          Komentarz


                          • #14
                            Niestety nabijam kolejne posty, ale temat i link od kolegi luckd bardzo mnie zainteresował. Pytanie do użytkowników czy taki mod może negatywnie wpłynąć na użytkowanie samochodu ? Napewno częściej będzie się otwierał termostat i uruchamiał wentylator żeby chłodzić silnik(?) . Wymuszona będzie niższa temperatura płynu ok 90-97 stopni.
                            Z informacji z linku i z innego forum rosyjskiego znalazłem optymistyczne odczucia ( dosłownie) co do tego moda bo samochód w zimie szybciej się nagrzewa. Oni szukali sposobu na szybsze nagrzewanie się samochodu ( ostre zimy w Rosji) , ja natomiast chciałbym obniżyć temperaturę płynu chłodniczego. Wiem, że temperatura jest podyktowana ekologią ... , niestety ma też wpływ na części silnika z racji jego wieku.

                            Teoretycznie temperatura spada po modzie tylko o 10-13° 109,5(max lewo) i 96-97° (max prawo)...

                            Moje pytanie czy warto to robić czy dać sobie spokój i jeździć z tą normalną(wysoką) temperaturą ??

                            Nie chciał bym uszkodzić silnika bo już trochę kasy w niego wsadziłem, z drugiej strony chciałbym to przetestować....

                            Może jakieś sugestie ?

                            Komentarz


                            • #15
                              Sam przymierzam się do takiego moda i chętnie usłyszałbym jakąś opinie. Wydaje mi się że nie ma to negatywnego wpływu na silnik, przecież to tak jakby cały czas jeździć z włączonym ogrzewaniem. Z własnych obserwacji dodam że takie obniżenie temperatury powoduje 2 razy mniejsze zużycie oleju (jeśli komuś bierze).

                              Komentarz


                              • #16
                                Zamieszczone przez luckd Zobacz wpis
                                Sam przymierzam się do takiego moda i chętnie usłyszałbym jakąś opinie. Wydaje mi się że nie ma to negatywnego wpływu na silnik, przecież to tak jakby cały czas jeździć z włączonym ogrzewaniem. Z własnych obserwacji dodam że takie obniżenie temperatury powoduje 2 razy mniejsze zużycie oleju (jeśli komuś bierze).
                                Też to zauważyłem. Z ciekawości, na jakim odcinku to sprawdziłeś ?

                                Pytanie czy taki mod wymuszalby ciągle działanie nagrzewnicy czy tylko działałaby w pozycji po przekręceniu w prawo, a pracowałby sam termostat ??
                                Ostatnio edytowany przez shanzi; 42521.

                                Komentarz


                                • #17
                                  Ktoś moze wie, czy w 1.6 BSE z O2 Tour analogicznie jest z temperatura termostatu w funkcji pokrętla ogrzewania?

                                  Komentarz


                                  • #18
                                    Myślę, że tak. To bliźniacza konstrukcja tylko z ulepszeniami. Ogólnie wymuszenie ogrzewania wpływa na spadek temperatury płynu chłodniczego .

                                    Komentarz


                                    • #19
                                      Ciekawy temat. A już myślałem, ze wiem wszystko o autach. Przy okazji sprawdzę czy może w vcds cos będzie widać w tym zakresie i tu napisze. Ale najwcześniej po weekendzie.

                                      Komentarz


                                      • #20
                                        Zamieszczone przez kult0035 Zobacz wpis
                                        Ktoś moze wie, czy w 1.6 BSE z O2 Tour analogicznie jest z temperatura termostatu w funkcji pokrętla ogrzewania?
                                        W BSE jest zwykły mechaniczny termostat, reguluje w zakresie 87 - 102 stC.

                                        Komentarz


                                        • #21
                                          Wczoraj zamieniłem kable, dolalem płynu chłodniczego i oleju do max. Za 1tkm zdam relację.

                                          Komentarz


                                          • #22
                                            Witam ponownie, wracam z tematem. Przejechałem już pierwszy tysiąc km z "modem otwarcia termostatu" . Trasa 40% Miasto 60%. Z moim obserwacji, potwierdzę, to co zauważyli koledzy zza wschodniej granicy , mianowicie : 1) auto faktycznie szybciej nagrzewa się w środku (pokrętło w pozycji MAX), 2) temperatura płynu chłodniczego spadła , teraz w pozycji (MIN.) max temperatura to ok 96 stopni. Innych pozytywnych wpływów nie zauważyłem . Niestety pomimo zmniejszenia temp płynu chłodniczego, zużycie oleju nie zmalało :/ - 0,2l - 1000km... Płynu chłodniczego nie ubyło. W ciągu 1tkm nie było żadnych problemów z silnikiem, żadnego "CHECK'A ". Z mojej strony mogę powiedzieć, ze modyfikacja nie wpłynęła negatywnie na samochód.

                                            Komentarz


                                            • #23
                                              Witam koledzy.
                                              Trafiłem na ten post niedawno i interesuje mnie test wykonany przez shanzi, jak jest dalej.
                                              Trafiłem na tej rosyjskiej stronie co była wcześniej podawana przez luckd jest ciekawa przeróbka termostatu
                                              Снижаем температуру открытия термостата Skoda | АвтобурУм


                                              Komentarz


                                              • #24
                                                Dalej jest tak,że wszystko działa . Zrobiłem już kilka tysięcy i jedna wymianę oleju ( co 8 tkkm) i nie ma problemów z termostatem,silnik nagrzewa się jak poprzednio, ale nigdy nie więcej niż 100*C. NieNpolecam 2 i 3 sposobu, za dużo kombinowania . Pierwszy jest najprostszy i najlepszy.

                                                Komentarz


                                                • #25


                                                  Снижаем температуру открытия термостата Skoda | АвтобурУм

                                                  Na podanej stronie internetowej omówiono trzy sposoby zmniejszenia temperatury w silniku BFQ. Przez krótki okres zastosowałem czwarty sposób, po prostu miałem dwa termostaty i od zamontowanego odłączyłem wtyk elektryczny i podłączyłem do drugiego leżącego na silniku, tylko należy pamiętać o dobrym przymocowaniu. W mojej ocenie sygnał elektryczny podawany był na niezamontowany termostat, natomiast termostat pomimo braku sygnału sterowania elektrycznego otwierał się przy ok. 90 stopni. Ale wypróbowałem ten sposób przez tydzień i na krótkich trasach.

                                                  Z materiałów zamieszczonych w internecie wynika że jest niewielka różnica pomiędzy normalną manualną regulacją a Climtronikiem. Znalazłem już ponad 200 stron i tam zostało omówionych szczegółowo około 6 sposobów zmniejszenia temperatury silnika. W ciągu 2 – 3 tygodni opublikuję na ten temat dłuższy artykuł, ale aktualnie przygotowuję się do egzaminu SEP.

                                                  Uważam, iż aktualnie nie ma pośpiechu, problem z przegrzewaniem silnika występuje latem. Teraz to problem jest raczej z dogrzaniem samochodu, gdy temperatura przekroczy minus 10 stopni.



                                                  "NieNpolecam 2 i 3 sposobu, za dużo kombinowania . Pierwszy jest najprostszy i najlepszy." Całkowicie się zgadzam, pierwszy sposób jest najlepszy.



                                                  Komentarz

                                                  POWRÓT NA GÓRĘ
                                                  Pracuję...
                                                  X