Pomierzylem dzisiaj napiecia na zarowkach i wyszlo mi ze napiecie jest o okolo 1.8 wolta mniejsze niz napiecie akumulatora. Na akumulatorze mialem 14.1V zas na zarowkach mijania 12.5V. W poprzednim moim samochodzie gdzie byly przekazniki od swiatel spadek ten byl rzedu 0.5V wzgledem akumulatora. Jezeli wziasc ten spadek pod uwage to wychodzi okolo 11% napiecia zas jezeli to uzaleznimy od strumienia to wychodzi FI=0.89exp3.8*FIn czyli daje to Fi=0.64*Fin czyli trace 36% strumienia swietlnego. Jakie sa u was spadki napiec na zarowkach mijania? Czy moze to ktos takze pomierzyc? [/hide]
W o2 za pomocą VAG-a można ustawić bit, który zwiększa napięcie z 10.5-11.5 na 13-14V. O2 Xenony
Nie wiem czy w o1 jest podobnie.
Z drugiej strony zwiększenie napięcia do 14V spowoduje zmniejszenie czasu świecenia żarówek co dają 30 i więcej % światła
Podejrzewam, ze w O1 jest tak samo jak w OII ze to nie sa spadki nieporzadane, a wrecz nalozone przez komputer. Nominalna wartoscia, na jaka sa robione zarowki, to 12V i to sterownik stara sie utrzymac.
W O I nie mozna regulaowac wartosci napiecia na oswietlenie spadki te wynikaja z rezystancji przewodow i stykow przelacznikow wlaczonych w szereg, gniazd bezpiecznikow itp. Zarowki samochodowe sa projektowane na 13.2 wolta maksymalny strumien swietlny to przy zasilaniu np 12.5 daje tylko okolo 80% strumienia swietlnego znamionowego.
W O I nie mozna regulaowac wartosci napiecia na oswietlenie spadki te wynikaja z rezystancji przewodow i stykow przelacznikow wlaczonych w szereg, gniazd bezpiecznikow itp. Zarowki samochodowe sa projektowane na 13.2 wolta maksymalny strumien swietlny to przy zasilaniu np 12.5 daje tylko okolo 80% strumienia swietlnego znamionowego.
Wzialem moje informacje coprawda z karty informacyjnej:
na przyklad z osrama
Jak masz dokladniejsze informacje na temat projektowania zarowek, to prosze podaj zrodlo, jestem dosc ciekawy :-).
Gdyby byly zarowki projektowane na to napiecie, co mowisz, to generalnie oswietlenie w starszych autach, gdzie nie ma regulacji napiecia na zarowkach (i generalnie w przypadku dobrych kabli moze ono osiagnac cos ponad 14V) byloby lepsze niz w nowszych, gdzie sa regulatory napiecia i napiecie na zarowkach jest utrzymywane w okolicy 12V (oczywiscie z definicji byloby zanizane przez producentow samochodow)
Gdyby byly zarowki projektowane na to napiecie, co mowisz, to generalnie oswietlenie w starszych autach, gdzie nie ma regulacji napiecia na zarowkach (i generalnie w przypadku dobrych kabli moze ono osiagnac cos ponad 14V) byloby lepsze niz w nowszych, gdzie sa regulatory napiecia i napiecie na zarowkach jest utrzymywane w okolicy 12V (oczywiscie z definicji byloby zanizane przez producentow samochodow)
otóż wyrzeźbiłem sobie w starym aucie, gdzie przekaźników nie było instalację prosto z alternatora do żarówek po przekaźnikach - efektem miałem 13.5v na żarówach - i świeciłem (subiektywnie) lepiej niż sporo nowszych aut
ps. napisane 12v - to jest jakby umownie - dla odróżnienia od zasilania 24v. osobiście mogę potwierdzić (niestety, chwilowo bez źródeł), że w kilku miejscach czytałem o tym, że 100% wydajności świetlnej żarówka uzyskuje przy 13,2v
do autora: postaram się w najbliższych dniach zejść i zmierzyć - dam znać, jakie są wyniki
Komentarz