Mógłby mnie ktoś uświadomić jak się użytkuje turbine w tym silniku ?
Chodzi mi o to słynne odczekiwanie po długiej trasie w celu schłodzenia turbiny.
Nic w instrukcji obsługi nie znalazłem na temat jakiegoś specjalnego traktowania turnin w TSI ani w TDI ... Bo zapis że po długiej trasie należy chwile odczekać można znaleźć w instrukcjach obsługi wszystkich marek i silników także tych bez turbiny ...
Więc jak to jest w 1.8 TSI ? Można zgasic silnik od razu czy nie ?
Podobno jest tam plaszcz wodny ktory chlodzi.
Jezeli mam odczekac zanim wylacze to jak dlugo ? Jak to ma wygladac ? I co to znaczy dluga trasa ? Czy po 20 km tez mam odczekiwac ??
Chodzi o to, żeby turbina po wyłączaniu zapłonu, a co za tym idzie po odcięciu jej smarowania kręciła się jak najwolniej (to dotyczy silników doładowanych)
Drugą sprawą jest to, żeby temperatury pomiedzy poszczególnymi elemantami silnika i jego osprzętem w miarę się wyrównały, żeby nie dochodzilo do naprężeń (to dotyczy silników doładowanych i wolnossącyh).
Najlepiej jest po prostu nie jechać już dynamicznie zaraz przed tym jak silnik planuje się wyłączyć.
Ewentualnie jeśli jedzie się dynamicznie, to odczekać na postoju te kilkadziesiąt sekund.
Nie ma się za bardzo co stresować i zaprzęgać do tego jakiejś procedury na określoną ilość czasu, itd. Po prostu rozsądek i umiar.
Dzieki za info i linki.
Czy te kilkanascie sekund od zatrzymania auta trzeba takze odczekac jezeli zatrzymuje auto w jedyny prawidlowy sposob czyli lagodnie hamujac silnikiem ? Czy wtedy po wysprzegleniu turbina ciagle obraca sie z duza szybkoscia ?
Lub inaczej : rozumiem ze turbina na biegu jalowym nie pracuje ? Chyba zeby gazowac silnik na tym biegu powyzej 1500 obrotow ? Wiec czas otwarcia bramy garazowej powinien chyba wystarczyc do ochlodzeni wirnika i potem po wjezdzie do garazu mozna wylaczyc ?
rozumiem ze turbina na biegu jalowym nie pracuje ?
...turbina zawsze sie kreci, w TDI z zmienna geometria sa rozne predkosci, w turbinie z stala geometria (zaworem upustowym) jak u ciebie predkos jest "stala" (po osiagnieciu jakiegos progu na obrotomierzu, osiaga max. doladowanie).
Ale te kilkadziesiat sekun potrzebnych do otwarcia bramy powinno wystarczyc, tym bardziej ze w benzynkach jest dodatkowo chlodzona plynem.
...powien byc, ale koncerny oszczedzaja na wszystkim, nie tylko w Skodzie tak jest w nowej 3 (E90) nie ma nawet wskaznika temp. chlodziwa, poza modelami biturbo i M.
Komentarz