Zimowe uruchamianie silnika

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • LUKI
    RS
    • 2005
    • 5776

    Zimowe uruchamianie silnika

    Prosto z myjni - mam tylko prosśbę - można usnuąć to nieudane, bo mi przerwało transfer. Nie wiem czemu, ale wysłało mi się z niezamazanym numerem (pewnie mi się omskła myszka...). Dałoby się podmienić?
    kliknij 'Lubię to!' www.facebook.com/LukiFanatic a tam O2/O3 RS, O3 RS230, G 6GTI 35, G 7GTI, G 7R, S3, CLA 45 AMG, S5, GT3 RS, Turbo S, M5, RS 7, S 63 AMG, RS6

    SKODA OCTAVIA 1.4TSI 122HP CAXA TURBO PROBLEM
  • szkoda
    RS
    S_OCP Member
    • 2005
    • 22543

    #2
    Zimowe uruchamianie silnika

    Zimowemu uruchamianiu silnika zawsze towarzyszy pewna nieprzyjemna okoliczność. Okres, w którym jednostka pracuje w zbyt niskiej temperaturze, jest zdecydowanie za długi.

    Prawda jest taka, że gdyby silniki naszych samochodów zawsze pracowały w optymalnej temperaturze, ich zużycie byłoby minimalne, a przebiegi do naprawy (albo wymiany) liczono by w milionach kilometrów.

    Ma być gorąco

    Robocza temperatura silnika wynosi około 90 – 100 st C. Ale i to jest pewnym uproszczeniem. Silnik w czasie pracy ma taką właśnie temperaturę kadłuba oraz cieczy chłodzącej – w miejscach, gdzie tę temperaturę się mierzy. Ale w okolicy komory spalania i kanału Fot. Grzegorz Mehring: Różne części silnika nagrzewaja się do różnych temperatur. wydechowego temperatura jest na pewno większa. Z kolei od strony kanału dolotowego, temperatura na pewno jest niższa. Temperatura oleju w misce olejowej jest zmienna. Najlepiej, by wynosiła około 90 stopni C, ale wartości tej zwykle nie osiąga się w zimne dni, jeżeli jednostka jest tylko minimalnie obciążona.

    Zimny silnik powinien jak najszybciej osiągać temperaturę roboczą, aby olej o określonej, przewidzianej przez producenta lepkości docierał wszędzie tam, gdzie trzeba. Co więcej, wszelkie procesy zachodzące w silniku (przede wszystkim – mieszanie paliwa z powietrzem) zachodzić będą prawidłowo wtedy, gdy temperatury będą już ustalone.

    Jak nagrzewać?

    Kierowcy powinni coś zrobić, by jak najszybciej nagrzewać swe silniki, szczególnie zimą. Nawet jeżeli odpowiedni termostat w układzie chłodzenia dba o prawidłowe nagrzewanie silnika, to będzie ono szybsze w jednostce pracującej pod obciążeniem, zaś wolniejsze gdy pracuje ona na biegu jałowym. Czasami – zdecydowanie za wolne, do tego stopnia, że silnik na luzie w ogóle się nie nagrzeje.

    Dlatego błędem jest „nagrzewanie” silnika na postoju. Znacznie lepszą metodą jest odczekanie po jego uruchomieniu tylko kilkunastu sekund (aż nie rozgrzany jeszcze olej zacznie smarować to co powinien), a potem ruszenie i jazda z umiarkowanym obciążeniem silnika.

    Oznacza to jazdę bez gwałtownych przyspieszeń i wprowadzania silnika na wysokie obroty, ale jednak zdecydowaną. W ten sposób okres pracy silnika „na zimno” zostanie wydatnie skrócony, Fot. R. Polit: Gdy uruchomimy silnik naszego samochodu, powinniśmy ruszać w drogę niemal natychmiast. W przeciwnym razie narażamy się na niepotrzebne straty. Warto też obserwować wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej jednostkę napędową. a niekontrolowane zużycie jednostki okaże się względnie niewielkie. Co więcej, czas, w którym silnik zużywał będzie nadmierną ilość paliwa (podawanego przez urządzenie rozruchowe w takiej dawce, by w ogóle mógł pracować) okaże się również nieduży. Także i zanieczyszczenie środowiska wyjątkowo trującymi spalinami (na zimno katalizator spalin praktycznie nie działa) zostanie ograniczone.

    Dodatkowe przesłony

    Reasumując: gdy już uruchomimy silnik, powinniśmy ruszać w drogę natychmiast, gdy tylko jego praca stanie się wystarczająco płynna. W przeciwnym razie narażamy się na niepotrzebne straty. W niektórych samochodach eksploatowanych zimą tylko w mieście, warto jest włożyć przed chłodnicę, a może i przed miskę olejową, kawałek kartonu lub plastiku. Ograniczenie przepływu zimnego powietrza dodatkowo przyspieszy nagrzewanie mechanizmów i pozwoli utrzymać właściwą temperaturę. Ale takie usprawnienie wymaga kontroli, czyli obserwowania wskaźnika temperatury. Gdy na dworze zrobi się cieplej, albo gdy zaczniemy jechać dynamiczniej, należy karton usunąć, w przeciwnym razie może dojść do przegrzania silnika.
    [motofakty.pl]
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------

    sa rozne szkoly dotyczace nagrzewania silnika, co wy na to, bo ja jednak zwykle troche grzeje na postoju, chociazby po to, zeby nie jechac z zaparowanymi szybami i widziec cokolwiek.
    pzdr!
    saport techniczny baj DGW
    była BKD+DSG '05 120kkm
    była BXE '08 190kkm
    no i nie ma :-)

    Komentarz

    • BioBogon
      Elegance
      • 2005
      • 921

      #3
      Ja mam nieogrzewany garaż i zawsze po wyprowadzeniu samochód chwile chodzi na postoju, bo muszę garaż i bramę zamknąć. Jak jest zimno to lepiej dać chwile silnikowi na rozsmarowanie. Zresztą u mnie to słychać, że jak chwile pochodzi to troszkę lepiej pracuje (ach ten klekot ).

      Wydaje mi się, że w tym wszystkim chodzi o zachowanie rozsądku i umiaru, czyli nie grzanie na postoju przez 20 minut, no i nie butowanie póki się nie nagrzeje.

      Co do osłon to można kupić gotowe do zapodania na grilla, ale jakoś dziwne mi się to wydaje. Mam jechać najpierw z osłoną, a potem zatrzymać się i ściągąć? Musiałbym sprawdzić na ile szybciej auto się nagrzewa... Ma ktoś doświadczenia w używaniu takich osłon?
      Leon FR 2.0TDI 170KM

      Komentarz

      • Maicroft
        Moderator
        S_OCP MemberModeratorr
        • 2004
        • 25757
        • Audi

        #4
        BioBogon, Wkladasz karton na dol chlodnicy tak, zeby 50% bylo odsloniete i jak wszystko jest sprawne to nic sie silnikowi nie stanie, a po drugie tam jest wentylator, ktory tez powinien czasem nawet w zimie popracowac, a nie przez 6-8 stac w bezruchu.
        Spritmonitor.de

        Komentarz

        • BioBogon
          Elegance
          • 2005
          • 921

          #5
          Maicroft, robisz tak sam? Chodzi mi o to na ile to przyśpiesza rozgrzewanie silnika?
          Leon FR 2.0TDI 170KM

          Komentarz

          • Ziomal
            RS
            S_OCP Member
            • 2005
            • 5841
            • Octavia I (1U2)
            • BFQ 1.6 MPI 102 KM

            #6
            BioBogon, Wkladasz karton na dol chlodnicy tak, zeby 50% bylo odsloniete
            W nowszych samochodach jest to właśnie zbędne.W starszych polonezach czy żukach to się sprawdzało teraz nie. Nawet jakiś facet mówiło tym na TVN Turbo
            Była O1 130/280 powered by turbodiesel.pl

            Była O2 143/305 powered by turbodiesel.pl

            Jest O1 1.6 BFQ

            Komentarz

            • Purchawa
              Admin
              S_OCP Member
              • 2004
              • 8007

              #7
              szkoda, IMO temat ciekawy, tak wiec pozwolilem sobie przeniesc go na ogolne.
              "...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
              Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść"

              STOP ECO-TERRORISM!

              Komentarz

              • huwe
                Elegance
                S_OCP Member
                • 2005
                • 976

                #8
                Co do osłon to można kupić gotowe do zapodania na grilla, ale jakoś dziwne mi się to wydaje. Mam jechać najpierw z osłoną, a potem zatrzymać się i ściągąć? Musiałbym sprawdzić na ile szybciej auto się nagrzewa... Ma ktoś doświadczenia w używaniu takich osłon?
                No więc tak : cały poprzedni sezon zimowy jeżdxiłem z nakładką na grila HEKO- co zauważyłem : silnik może nieznacznie szybciej się nagrzewa, ale to naprawdę nieznacznie, natomiast na pewno znacznie wydłuża się czas w, którym gubi temperaturę po zatrzymaniu. Co do estetyki : no cóż - to tylko kilka miesięcy, kiedy coś na grilu się kołacze.- ja mam nadal mieszane uczucia- ale jak tylko moja niuńka znowu będzie jeżdxić - to od razu kupuję nową przysłonkę.
                Zenuś pa pa teraz gra nam rcd310- i bardzo fajnie gra. masz problem z LPG - walnij na PW - postaram się pomóc

                Komentarz

                • arci9
                  RS
                  • 2004
                  • 2007

                  #9
                  Zamieszczone przez Ziomal
                  BioBogon, Wkladasz karton na dol chlodnicy tak, zeby 50% bylo odsloniete
                  W nowszych samochodach jest to właśnie zbędne.W starszych polonezach czy żukach to się sprawdzało teraz nie. Nawet jakiś facet mówiło tym na TVN Turbo
                  Dobrze,że ten temat poruszyliście bo sam się zastanawiam nad zakryciem chłodnicy - z moich obserwacji wynika, że długo się auto nagrzewa właśnie gdy wyjeżdzam np. do pracy i wskakuje od razu na trasę (czyli większa prędkość, powiedzmy ok.100-120), wtedy autko a dokładnie temp. wody potrzebuje ok. 15 minut aby osiągnąć 90stopni (-2stopnie na dworze).


                  Jednak gdy wystartuje z domciu i jeżdzę, nazwijmy to umownie "po mieście" już po 10 minutach osiąga 90stopni.

                  I teraz pytanie: czy nagrzewa się szybciej bo używam "po mieście" niższych biegów, czy może pęd powietrza "na trasie " powoduje większe chłodzenie?

                  P.S.
                  Oczywiście używam określenia nagrzewanie umownie, bo zdaje sobie sprawę , że piszę o temp. płynu w chłodnicy :wink:

                  Komentarz

                  • BioBogon
                    Elegance
                    • 2005
                    • 921

                    #10
                    Ja zuważyłem, że najszybciej nagrzewa mi sie auto jak jade ze stałą prędkością ok. 70km/h. Jak jest wolniej to jest znacznie dłużej i jak jadę szybciej to też jest dłużej. Ja bym stawiał na pęd powietrza przy szybkiej jeździe, a przy wolnej poprostu na brak obciążenia samochodu.
                    Leon FR 2.0TDI 170KM

                    Komentarz

                    • szkoda
                      RS
                      S_OCP Member
                      • 2005
                      • 22543

                      #11
                      tez mi sie wydaje, ze tu chodzi o jakis rozsadek, ja zazwyczaj odpalam i najczesciej w tym czasie odsniezam , ewentualnie czekam na przyjscie mojej drugiej "polowki", nie trwa to wszystko dluzej niz 4-5 minut, nigdy nie przyszlo mi do glowy, zeby na postoju grzac silnik do wlasciwej temperatury chociazby z tego wzgledu, ze musialbym czekac niewiadomo ile czasu.
                      dzisiaj zrobilem eksperyment i ruszylem wczesniej niz zwykle i musze powiedziec, ze subiektywne wrazenie bylo takie jakby silnik chcial jeszcze chwile spokojnie popracowac na postoju - mialem wrazenie, ze nie bardzo chce zabierac sie do jazdy i strasznie ociagal sie ze zmiana biegu - automat, wiec chyba zostane przy starych przyzwyczajeniach.
                      saport techniczny baj DGW
                      była BKD+DSG '05 120kkm
                      była BXE '08 190kkm
                      no i nie ma :-)

                      Komentarz

                      • Maicroft
                        Moderator
                        S_OCP MemberModeratorr
                        • 2004
                        • 25757
                        • Audi

                        #12
                        Zamieszczone przez BioBogon
                        Maicroft, robisz tak sam? Chodzi mi o to na ile to przyśpiesza rozgrzewanie silnika?
                        Z moich obserwacji to w TDi to mi sie nie sprawdza, on poprostu tyle sie ma nagrzewac i kropka. W starych sieczkarniach roznica byla i to znaczna.
                        Spritmonitor.de

                        Komentarz

                        • macieks
                          Rider
                          S_OCP Member
                          • 2005
                          • 469
                          • Octavia III (5E3)
                          • CJZA 1.2 TSI 105 KM

                          #13
                          Nie jestem specjalistą w tym temacie ale wtrącę swoje trzy grosze
                          Kiedyś jeździłem Skodą 105 :lol: i trochę poczytałem o silniku. Termostat to jest urządzenie które przepuszcza płyn chłodzący do chłodnicy dopiero po osiągnięciu określonej temperatury - wcześniej płyn krąży "małym" obwodem - z pominięciem chłodnicy.
                          Kiedyś jeździłem Felicją i jak padł (zimą) termostat to silnik - a dokładniej płyn się nie rozgrzewał powyżej 70 stopni.
                          Teraz jeżdzę Oktavią - ale tylko 1,6 benzynka - no i myślę że termostat nie zmienił swojego przeznaczenia w ciągu tych iluś lat. Jak chłodzący płyn nie osiągnie odpowiedniej temperatury to nie jest przepuszczany przez chłodnicę.
                          Z tego wynika, że osłanianie chłodnicy nie powinno mieć wpływu na czas rozgrzewania silnika.
                          Jak zimą chcę szybko rozgrzać silnik to wyłączam ogrzewanie wnętrza samochodu :!:
                          Była: O1 1.6 MPI
                          Jest: O3 1.2 TSI

                          Komentarz

                          • BioBogon
                            Elegance
                            • 2005
                            • 921

                            #14
                            Jak zimą chcę szybko rozgrzać silnik to wyłączam ogrzewanie wnętrza samochodu
                            I w tym przypadku u mnie różnica jest na prawdę nie wielka tzn. przy włączonym ogrzewaniu samochód ma 90 stopni po przejechaniu około 4-5 km. Natomiast gdy ogrzewania nie włączam 90 stopni jest osiągnięte bliżej 4km.

                            IMHO nie ma co się ziębić rano :szeroki_usmiech
                            Leon FR 2.0TDI 170KM

                            Komentarz

                            • Maicroft
                              Moderator
                              S_OCP MemberModeratorr
                              • 2004
                              • 25757
                              • Audi

                              #15
                              Panowie, diesel to nie benzyna. Mamy w domu pierwsza od ilus tam lat benzyne i to bydle mimo ze ma silnik 1,5 nagrzewa sie max w ciagu 5 minut na postoju lub 1km jazdy, no moze dwoch :twisted: Tak wiec 2 a 10km to jest bardzo duzo roznica.
                              Spritmonitor.de

                              Komentarz

                              • szkoda
                                RS
                                S_OCP Member
                                • 2005
                                • 22543

                                #16
                                Zamieszczone przez Maicroft
                                Panowie, diesel to nie benzyna. Mamy w domu pierwsza od ilus tam lat benzyne i to bydle mimo ze ma silnik 1,5 nagrzewa sie max w ciagu 5 minut na postoju lub 1km jazdy, no moze dwoch :twisted: Tak wiec 2 a 10km to jest bardzo duzo roznica.
                                ta jest! dieselek jest sprawniejszy!
                                saport techniczny baj DGW
                                była BKD+DSG '05 120kkm
                                była BXE '08 190kkm
                                no i nie ma :-)

                                Komentarz

                                • jacq
                                  Ambiente
                                  S_OCP Member
                                  • 2004
                                  • 195

                                  #17
                                  W mojej nowej zauważyłem, znaczną różnice w odległościach potrzebnych do rozgrzania silnika w zależności czy jest włączone ogrzewanie (climatronic OII 1.9) czy też nie.
                                  Przy wyłączonym ogrzewaniu potrzeba ok 4-5 km i temp osiąga 90 stopni, przy włączonym potrzeba przejechać ok 8-9. Dla dobra silnika po rozruchu wyłączam grzanie, chyba, że żonka robi się sina ze złości i zimna. Wtedy dla dobra sprawy ulegam. :wink:

                                  W OI TDi AHF którą użytkowałem wcześniej nie zauważyłem tak znacznej różnicy potrzebne było ok. 7-8 km jazdy.
                                  Myśle, że przyczyną takich różnic w OII są elektryczne podgrzewacze płynu chłodzącego w obiegu wodnym, które przy wyłączonym ogrzewaniu skutecznie podgrzewają układ. Ciepło nie jest przekazywane nagrzewnicą do ogrzania kabiny i powoduje szybsze rozgrzanie silnika.


                                  pzdr
                                  OII ambientna sztuka

                                  Komentarz

                                  • chester121
                                    L&K
                                    • 2005
                                    • 1053

                                    #18
                                    W O1 tez jest elektryczne podgrzewanie plynu chlodzacego :wink:
                                    (3 swiece o duzej mocy)
                                    ja w swojej nie mam takich problemow
                                    tato rano odwozi mnie na stacje (jakies 2km) i jak dojezdzam do stacji to w kabinie jest juz tak cieplutko ze az szkoda wychodzic z niej :diabelski_usmiech
                                    climatronic jak zapalam auto ustawia dmuchawe na jeden stopien
                                    a pod stacja mam juz na przedostatniej kresce(a o ile dobrze pamietam to on dobiera sile dmuchawy do temperatury na nagrzewnicy) :diabelski_usmiech

                                    Komentarz

                                    • Maicroft
                                      Moderator
                                      S_OCP MemberModeratorr
                                      • 2004
                                      • 25757
                                      • Audi

                                      #19
                                      chester121, To ile tam tych stopni macie wrzucone, ze on dmucha prawie na maxa. Z 25 :twisted:
                                      Spritmonitor.de

                                      Komentarz

                                      • chester121
                                        L&K
                                        • 2005
                                        • 1053

                                        #20
                                        21 no ale climatronic ma za zaadanie jak najszybsze nagrzanie(ochlodzenie)
                                        kabiny do zadanej temperatury a jak w aucie jest duzo mniej niz 21stC :wink:
                                        to wtedy zaczyna dmuchac prawie na maxa (ale tylko wtdy jak jest juz ciepla nagrzewnica)lol:

                                        Komentarz

                                        • Ziomal
                                          RS
                                          S_OCP Member
                                          • 2005
                                          • 5841
                                          • Octavia I (1U2)
                                          • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                                          #21
                                          Słuchajcie ja zauważyłem u siebie w climatroniku taki objaw:
                                          Econ - wieje normalnie
                                          Auto- czuć klimę
                                          I jeszcze jest trzeci typ gdzie nie pisze ani auto ani econ i też daje klimą , wy też tak macie?wtedy można ustawić sobie temperature jaką chce w auto temp jest dostosowana do prędkości nawiewu .
                                          Była O1 130/280 powered by turbodiesel.pl

                                          Była O2 143/305 powered by turbodiesel.pl

                                          Jest O1 1.6 BFQ

                                          Komentarz

                                          • arci9
                                            RS
                                            • 2004
                                            • 2007

                                            #22
                                            Zamieszczone przez macieks
                                            Jak zimą chcę szybko rozgrzać silnik to wyłączam ogrzewanie wnętrza samochodu
                                            Temperaturkę na początku mam ustawioną jedynie na 18 stopni, dopiero po rozgrzaniu auta zwiększam - nie wyłączam jej bo szyby zaczynają parować a tak coś :szeroki_usmiech tam wieje, po za tym auto trzymam w garażu więc nie jest aż tak zimno u mnie.

                                            Komentarz

                                            • chester121
                                              L&K
                                              • 2005
                                              • 1053

                                              #23
                                              jak czuc ci klime to czas ja odgrzybic :wink:
                                              a co do tego co piszesz to jak nic sie nie pojawia to jest tryb manualny
                                              tzn sam sobie mozesz wybrac co chesz ile stopni jaka sila nawiewu i gdzie ma wiac
                                              i mozesz to robic z klima(nic nie pisze po prawiej stronie) i bez klimy(pisze ECON)

                                              Komentarz

                                              • Pablo28
                                                Drive
                                                • 2005
                                                • 63

                                                #24
                                                Może moje małe doświadczenie: jadąc rano do pracy laguną (2.0 16V benzyniak) silnik nabiera temperatury rzędu 85-90 stopni po 3 kilometrach, Szkodniczka TDI natomiast na tej samej trasie po 7-9 kilometrach. Jeżdżę tak samo spokojnie jednym i drugim... i na zimne dni wybieram niestety lagunkę. Bo cieplej

                                                Pablo28

                                                [ Dodano: Pią 23 Gru, 05 21:51 ]
                                                Sorka, nie do tego wątku mi wleciało... Czy Admin nie mógłby wkleić tego do wątku o jeździe i uruchamianiu w zimie?? dzięki i przepraszam.
                                                Pablo28
                                                Octavia 1.9TDI combi 2001 black (tuned by Skoda)
                                                Impreza WRX 2003 rally blue (tuned by Motherfucker's Tuning Team)

                                                Komentarz

                                                • leszekmw
                                                  RS
                                                  • 2005
                                                  • 5356

                                                  #25
                                                  ja wrzuce 3 gr. właśnie jakie trzy tygodnie temu kupiłem osłonkę i zero różnicy. leszek pozdrawia
                                                  O2 2.0 TDI DSG ELEGANCE KOMBI. Chip Masters Tuning .
                                                  GVI 1.4TSI
                                                  LANCIA YPSILON 1.2 MPI
                                                  tires from WULTEX . SERWIS KLIMATYZACJI

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...