Pozdro dla kierownika srebrnej O2 z czarną wlepą zaparkowanej dzisiaj koło 10:00 przy przecznicy z Długiej Deo to twoja Octa może?
[O2 FL] Klimatyzacja CLIMATIC - czy dobrze działa
Zwiń
X
-
[O2 FL] Klimatyzacja CLIMATIC - czy dobrze działa
Witam,
Przeszperałem dyskusje o półautomatycznym CLIMATICu, ale dręczy mnie następująca wątpliwość odnośnie działania:
Była zima, na ujemnych temperaturach zewnętrznych w samochodzie był komfort gdy pokrętło temperatury skręcone było w okolice 18 stopni, gdzies tak dwa, trzy "pyknięcia" od ustawienia minimum. Ostawienie powyżej powodowało, że w kabinie robiło się ciepło.
To mnie zdziwiło, bo naprawdę - ledwo co się mocniej ruszyło pokrętłem i już bardzo ciepło się robiło (pokrętło było bardzo czułe)
Teraz wiosna, okolice 5-10 stopni na zewnątrz, trzeba pokrętło podkręcić aż pod 20 stopni (powiedzmy tak godzina 9-10 porównując do tarczy zegarka). Ustawianie jest znacznie mniej czułe niż zimą.
Siła nadmuch cały czas ustawiona na 1.
Czy tak u Was też jest? A może jakiś sensor temperatury wewnętrznej u mnie nie działa?
Czy tak to ma działać, że jedno ustawienie wartości temperatury nie wystarczy i za każdym razem trzeba kręcić w zależności czy na zewnątrz ciepło czy zimno?
EDIT: Wszystko przy klimie wyłączonej (AC nie świeci).
-
-
Oktawa, Wg. mnie jest to zwiazane większą gradacją temepratury. W zimie miałeś tak, że na polu miałeś -10, w aucie +2 stopnie i dawałeś np. +18, to komp wyczajał większą róznice i z większa determinacją regulował temperaturę.
Teraz na polu masz 5-10 stopni, w aucie też cos około 10 stopni lub wiecej jak stoi w słońcu i jak dasza 18, to komp widzi, ze nie musi sie "tak spinac" zeby dojsc do tych 18 wiec lagodniej wchodzi na temepraturę.
Tak bym widział efekt jaki opisujesz. Ja tez mam odczucie, ze zima jak ruszyłeś 1-2 stopnie wyzej to powietrze wychodzace z kratek stawało się bardziej cieple niz teraz jak podkrecisz te 1-2 stopnie.
W kazdym razie regulacja działa i to dobrze.
Ja jechalem ostatnio po 6 godzin autem non stop i obserwowalem dzialanie klimy.
Mialem 1 bieg dmuchawy i wlasnie takie 18-19 st (godz 10). Jak wjezdzalem w strefe opadów to auto wychladzalo sie (temperatura zewnetrzna spadala o 2 stopnie + zimny deszcz obmywal szyby) i po chwili odczuwalo sie chlod w aucie. Jak chcialem sobie podgrzac to dodawalem 1 stopien pokretlem, albo dawalem dmuchawe na 2. Jedno i drugie podnosilo temperature w aucie.
W sumie to regulacja sprawdza sie nawet bez dzialajacej klimy.Była O1 jest F2.
Komentarz
-
-
Dzięki. No tak, ale w takim razie ta skala temperatury (18, 22, 24) na pokrętle to pic na wodę jest chyba?
Z resztą, odd czego w takim razie jest czujnik temperatury wewnętrznej? Wydaje mi się, że przy CLIMATICu jest czujnik (nie tylko temperaturę wydmuchiwanego powietrza komputer liczy, ale wnętrza), bo są takie dwa pipki w okół środkowego pokrętła. Jak zdjąłem kiedyś maskownicę to jeden był atrapą, a drugi wydawał się być prawdziwym czujnikiem.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez szkodanormalne, w kazdej klimatyzacji pół czy full automatycznej
w zimie ustawiam na klimatroniku 16 stopni i jest gorąco a w lecie 22 i jest zimno jak cholera, bo chyba o to Ci chodzi?
Jezeli na zewnatrz jest -10C a w aucie + 18C to odzczuwamy to jako bardzo duza ruznice temperatur zwlaszcza,ze nasz organizm przyzwyczil sie do tych -10C i jest nam goraco. W lecie jak na zewnatrz jest + 35C to jak napisal szkoda 22C w aucie jest "zima".
Takie jest moje zdanie na ten temat i bede go bronic jak lew przez nastepne 10 min.
Komentarz
-
-
No tak, to co w takim razie znaczą liczby 16, 22? Jaki mają sens
W domu mam 19 stopni przy -10 oraz +10 na zewnątrz i nie czuje, ze przy 19 zimą jest mi cieplej, a wiosną chłodniej.
Oczywiście w moim pierwszym poście zakładam, że sytuacja w kabinie się już ustabilizowała. Bo wiadomo, że aby zimą dogrzać zimną kabinę, na początku będziemy odczuwać "uderzenie gorąca" (jak silnik ciepły i ma czym wiać).
Coś mi tu nie gra, w tej logice
Komentarz
-
-
W climatronicu jest tak, że jezeli ustawisz temperaturę np. 20 stopni, to dla komputera sterującego klimatyzacją jest to informacja że chcesz mieć taką temperaturę. W zależności od tego czy w aucie jest więcej niz 20 stopni czy mniej zalezeć będzie jakie powietrze będzie leciało z kratek. Jezeli w aucie jest cieplej to powietrze będzie leciało chłodniejsze niż 20 (bo trzb atemperaturę w aucie obnizyć do tych 20 stopni ustawionych przez Ciebie). Jeżeli w aucie jest chłodniej to będzie nadmuchiwane cieplejsze powietrze.
Podejrzewam że w climaticu jest podobnie, tylko może trochę mniej precyzyjnie.
Pozdrawiam,
Radek... Èerná Magic s perle»ovým efektem, dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací, dal¹í 4 reproduktory vzadu, navigaèní systém "COLUMBUS"...
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez OktawaNo tak, to co w takim razie znaczą liczby 16, 22? Jaki mają sens
a trudno raczej przyrównywać zachowanie domu i samochodu, nie sądzę, żebyś dom schładzam nocą do -10 na przykład a w lato rozgrzewał do, ja wiem 50 stopni, podobnie raczej wyobrażam sobie, że samochód, zwłaszcza w ruchu jest trochę bardziej wrażliwy na zmiany temperatury zewnętrznej, jest cały oszklony, no nie wiem, czy to na prawdę trzeba tłumaczyć :?: :szeroki_usmiech
oczywiście można, jak któryś z kolegów latać po aucie z termometrem i wściekać się, że ustawiło się 21 stopni na klimatroniku a tu nie dość, że termometr pokazuje inną temperaturę to jeszcze różną w każdym kącie, mam wrażenie, ze tego typu rzeczami zajmują się ludzie nie mający poważniejszych spraw na głowie.
jeżeli jesteś w stanie ustawić temperaturę jaka Ci odpowiada to daj sobie spokój.
to jakiś w ogóle debiut z klimatyzacją, czy o co chodzi?
Zamieszczone przez OktawaW domu mam 19 stopni przy -10 oraz +10 na zewnątrz i nie czuje, ze przy 19 zimą jest mi cieplej, a wiosną chłodniej.
w kazdym razie myślę, że jeżeli w aucie ustawisz 19 i będziesz ją cały czas podtrzymywał to też nie będziesz odczuwał różnic, problem tylko taki, że potrzebujesz do tego przynajmniej dodatkowej ręki i oka IMO.
no i nie możesz wysiadać.
[ Dodano: Pią 23 Kwi, 10 16:23 ]
acha, no i nie jestem pewien, ale podejrzewam, że Twój dom nie jest wyposażony w nawiewy dmuchające generalnie zawsze gdzieś na Ciebie...saport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
Komentarz
-
-
Szkoda,
Napiszę krótko:
Nie zamierzam sprawdzać czy jak ustawie pokrętło CLIMATICa między 21 a 22, czy przywleczony z domu termometr pokaże mi 21.5.
Chodzi mi o to, że funkcjonalność pokrętła temperatury jest enigmatyczna:
Mamy cały zakres gałki, od 18 do 24 stopni (tak z pamięci). Więc regulowanie to powinno odbywać się płynnie. Tymczasem, żeby zimą odczuwać komfort wnętrza musiałem korzystać z 1/20 całego zakresu czyli w okolicach 18 - wystarczy, że przeskoczyłem o jeden, dwa ząbki i już się robiło zbyt gorąco.
Liczby są orientacyjne, OK. Ale to znaczy, że w pobliżu 18 - może nagle zrobić się zimą 24? Takie odczucie skokowej zmiany miał też Dig Dug.
W okresie wiosennym natomiast pełna płynność regulacji - pokrętło już nie jest tak czułe na "ząbki". I tak też moim zdaniem powinno być zimą.
Czy nie jest to jednak jakiś błąd projektowy (ew. uszkodzenie) Twoim zdaniem?
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez OktawaAle to znaczy, że w pobliżu 18 - może nagle zrobić się zimą 24? Takie odczucie skokowej zmiany miał też Dig Dug.
W okresie wiosennym natomiast pełna płynność regulacji - pokrętło już nie jest tak czułe na "ząbki". I tak też moim zdaniem powinno być zimą.
Czy nie jest to jednak jakiś błąd projektowy (ew. uszkodzenie) Twoim zdaniem?
ewentualnie w klimatroniku można poczuć wiatr we włosach (jak ktoś ma) :lol:
benzyna grzeje się bardzo szybko i nie wiem jak to działa w octavii, w benzynie miałem klimatronik i żadnego dyskomfortu nie odnotowałem, jest natomiast zasadnicza różnica związana z nagrzewaniem się auta, mianowicie taka, że jak zimą mam w dieslu ustawione 22 stopnie, to jest ok, bo rzadko kiedy silnik rozgrzeje się na tyle, żeby taką temperaturę napompowac, natomiast w benzynie po chwili robi się strasznie gorąco i nastawy do uzyskania komfortu cieplnego są dużo niższe, ale to już inna historia.saport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
Komentarz
-
-
Panowie i Panie , może troszke wam rozjaśnie sprawe
W zimie np.-10 przesuwając pokrętło temp. choćby o jeden ząbek powodujemy natychmiastowe dogrzewanie auta z nagrzewnicy.gdyż klimatyzacja nie działa wogóle.
W lecie decydującą role ma czujka wewnątrz auta -jesli ustawimy np. 20 st. to jesli czujka widzi że jest powyżej tych 20 st. to będzie chłodzić, czujka zobaczy 20 st. wyłączy kompresor-temp. trochę podskoczy czujka załączy kompresor i tak w kółko Macieju :roll: jesli temp. spadnie poniżej 2-3 st. od zadanej temperatury do dopiero wtedy zacznie dogrzewać.
Komentarz
-
-
skaypik, ale kolega pisze o sytuacji z wyłączonym AC.
Pokrętło temperatury wskazuje jaką temp ma osiągnąć auto wewnątrz.
Oczywiście, samo pokrętło ma pewną tolerancję błędu, dodatkowo dochodzi tolerancja błędu czujnika.
Tak jak piszecie, komputer steruje temperaturą powietrza jaka jest wdmuchiwana. Tu też kolejny jest problem, a mianowicie przy jakim odchyleniu od zadanej temperatury ma być zmiana temperatury powietrza, oraz jaka powinna być ta zmiana temperatury wdmuchiwanego powietrza.
Wiele tych czynników powoduje że wszystkie automatyczne systemy sterowania temperaturą (w samochodzie, domu, piecu, itd.) mają pewne opóźnienie.
W domu tego tak nie czuć bo są mniejsze straty ciepła, w samochodzie większe.
Poza tym krzywa grzewcza jest logarytmiczna.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez szkodaoczywiście można, jak któryś z kolegów latać po aucie z termometrem i wściekać się
Zamieszczone przez szkodacholera, być może, trudno mi dokładnie się w tej kwestii wypowiedzieć, bo mam diesla i zimą generalnie mogę sobie po całej skali jeździć i to i tak nic nie zmienia
HAND
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez jacaco ma piernik do wiatraka. Przecież mówimy chyba o sytuacji gdy silnik i samochód są już rozgrzane bo w innym przypadku to i maybach sobie nie poradzi.
a na rozgrzanym silniku, żadnych dziwnych rzeczy nie zauważam, ale rzadko jest rozgrzany, a w taką zimę jak tegoroczna to nawet bardzo bardzo rzadko :lol:
porównawszy pracę klimatronika zimą w BKD i civicu 1,8 mam wrażenie, że ten pierwszy naprawdę na typowych przelotach miejskich NIGDY nie jest rozgrzanysaport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Jarek_wawaskaypik, ale kolega pisze o sytuacji z wyłączonym AC.
Sorki :roll: zasugerowałem się pytaniem głównym" Klimatyzacja CLIMATIC-czy dobrze działa".
Trochę to dla mnie niezrozumiałe,zakładać wątek o klimatyzacji-a wykonywać czynności przy klimie wyłączonej
To zakładającemu wątek chodzi wreszcie o samo ogrzewanie i sterowanie tym ogrzewaniem ,czy o działanie klimatyzacji-tak jak napisał w pytaniu lacze
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez szkodaw 90% mam nierozgrzany silnik
Pozdrawiam
[ Dodano: Nie 25 Kwi, 10 17:46 ]
Zamieszczone przez skaypikTrochę to dla mnie niezrozumiałe,zakładać wątek o klimatyzacji-a wykonywać czynności przy klimie wyłączonej
Zamieszczone przez skaypikTo zakładającemu wątek chodzi wreszcie o samo ogrzewanie i sterowanie tym ogrzewaniem ,czy o działanie klimatyzacji-tak jak napisał w pytaniu
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez jacaZamieszczone przez szkodaw 90% mam nierozgrzany silnik
Pozdrawiam
[ Dodano: Nie 25 Kwi, 10 17:46 ]
Zamieszczone przez skaypikTrochę to dla mnie niezrozumiałe,zakładać wątek o klimatyzacji-a wykonywać czynności przy klimie wyłączonej
Zamieszczone przez skaypikTo zakładającemu wątek chodzi wreszcie o samo ogrzewanie i sterowanie tym ogrzewaniem ,czy o działanie klimatyzacji-tak jak napisał w pytaniu
Ja to wiem :roll: rozumiem :roll: kumam czacze :roll: ale w dalszym ciagu pytanie przewodnie jest o klimatyzacji :szeroki_usmiech
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez skaypikTrochę to dla mnie niezrozumiałe,zakładać wątek o klimatyzacji-a wykonywać czynności przy klimie wyłączonej
To zakładającemu wątek chodzi wreszcie o samo ogrzewanie i sterowanie tym ogrzewaniem ,czy o działanie klimatyzacji-tak jak napisał w pytaniu lacze
Moje największe niezrozumienie budzi czułość pokrętła temperatury zimą. Trochę niecelowe, żebym zimą przy -10 czy przy zerze, włączał sprężarkę. W tym sensie pisałem o CLIMATICu, jako układzie sterowania "klimatem wnętrza".
W zimie np.-10 przesuwając pokrętło temp. choćby o jeden ząbek powodujemy natychmiastowe dogrzewanie auta z nagrzewnicy.gdyż klimatyzacja nie działa wogóle.
W lecie decydującą role ma czujka wewnątrz auta -jesli ustawimy np. 20 st. to jesli czujka widzi że jest powyżej tych 20 st. to będzie chłodzić,
A w Polonezie było płynnie i bez czujek, a w Skodzie z czujką już się nie da :P
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Oktawa
No właśnie, wydaje się, że zimą czujka wnętrza nie pełni takiej roli jak latem. I to mnie dziwi. Gdyby pełniła, nie byłoby chyba tego skokowego wzrostu temperatury, przy przesunięciu o jeden ząbek.
Gdy tem. spadnie poniżej +5st.sprężarka ci się nie włączy-nawet jeśli naciśniesz pezycisk AC i będzie się świecić dioda. :wink:
Zrób sobie eksperyment :arrow: gdy tem. będzie + 15 + 20 st. nie włączj AC(żeby było tak jak w zimę) i przesuń pokrętło o jeden czy dwa ząbki :idea: umawiamy się, że początkowo masz nastawione 18 st. czyli maks. w lewo.
Sprawdzisz tym czy tak samo gwałtownie ci dogrzewa jak w zimę czy nie :szeroki_usmiech
Oczywiście musisz jeszcze wziąć poprawkę (jak już niektórzy przedemną pisali)na odczucia ciepła w zimie i w lecie.
Powodzenia
P.S.
Próby oczywiście zacznij po uprzednim rozgrzaniu silnika ops:
Komentarz
-
-
Eksperyment kusi Tylko nie do końca wiem, jakie praktyczne znaczenie będzie miał dla mnie jego wynik.
Może jakiś dziwny jestem , ale zakładam, że kiedy silnik jest rozgrzany, wnętrze dogrzane oraz ja nie jestem wyziębiony czy przegrzany i jadę sobie wygodnie w autku jakiś czas, to oczekiwałem, że:
1. Konkretna pozycja nastawy temperatury wnętrza będzie dawać ten sam efekt wewnątrz latem czy zimą - oczywiście w rozsądnej tolerancji błędu oraz przy założeniu, że zima nie jest skrajna (możliwości nagrzewnicy) oraz żar się nie leje jak w Dolinie Śmierci (możliwości sprężarki)
2. Czułość nastawy temperatury będzie podobna (z powyższymi zastrzeżeniami)
gdyż układ regulowany jest komputerowo z uwzględnieniem informacji z czujnika, a nie mechanicznie i bezpośrednio gałki ruszają cięgłami.
Ale... skoro tak to nie działa, bo działa inaczej... No trudno, przyjdzie mi się pogodzić.
Komentarz
-
Komentarz