witam
z powodów budżetowych zastanawiam się nad założeniem oryginalnych 14'' 185/65 nowych na stalówkach do octavii combi (1.9 tdi glx r. 1998). czy są jakieś przeciwskazania poza różnicą w średnicy koła i co za tym idzie różnicami we wskazaniach prędkościomierza?
pzdr
Oryginalny rozmiar opon na 14'' to 175/80. W tym przypadku nie ma praktycznie zadnej roznicy w porownaniu do 195/65 R15. Jesli chodzi o 14'' 185/65 to roznica jest spora - prawie 4 mm mniejsza srednica, czyli 2 mm nizej auto. O ile 2 mm nizej nie sprawi, ze auto zamieni sie w plog sniezny to obrotosciomierz bedzie zanizal i to sporo bo o 6.63% - przy 50km/h pokaze 46.69 - przy 100 93.37 km/h.
Zamieszczone przez józiu
węższa opona to również mniejsza (gorsza) przyczepność.
W przypadku opon zimowych to moze byc akurat dyskusyjna kwestia.
wg mnie na mniejszych kołach pokaże wyższą prędkość sprawdzałem w fordzie mondeo wg navi między 14 a 16 różnica 10% na 16 licznik pokazuje 100 tak jak samo navi, a na 14 pokazuje 110 a navi 100. a węższe koła na zimę są napewno lepsze
bodo87, MASZ RACJĘ Z TYMI KOŁAMI!! TO TAK JAK Z PRZEŁOŻENIEM W SKRZYNI.. CZY W ROWERZE, A TEŻ SŁYSZAŁEM ŻE TROSZKĘ WĘŻSZE BĘDĄ LEPSZE, NP. LATEM 195 A ZIMĄ 185.
a ja się z tą tezą nie zgodzę. węższa opona = mniejsza powierzchnia kontaktu z podłożem, co za tym idzie gorsza przyczepność, wydłużona droga hamowania.
a ja się z tą tezą nie zgodzę. węższa opona = mniejsza powierzchnia kontaktu z podłożem, co za tym idzie gorsza przyczepność, wydłużona droga hamowania.
zgódź się zgódź -> zależy na jakiej nawierzchni :idea: :idea: :idea:
saport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
Tak czytam i zastanawiam sie czy ktos wpadl na pomysl sprawdzenia czy felga 14" wejdzie na tarcze z przodu 280mm - bo ja watpie, bo nie bylo TDI na kolach 14" :szeroki_usmiech
185/65/15 mozna kupic nowe z zalozeniem po ~150zl/szt
Trzeba by bylo zalozyc 175/75/14 - dziwolag i dodatku drogi.
wiec pozostaje 185/70/14.
Jedyny diesel na 14" to bylo SDI ze wzgledu na tarcze z przodu 256mm
Zamieszczone przez sew1981
szkoda, dokładnie...np. w rajdówkach na śniegu używają węższych opon
Jesli chodzi o 14'' 185/65 to roznica jest spora - prawie 4 mm mniejsza srednica, czyli 2 mm nizej auto. O ile 2 mm nizej nie sprawi, ze auto zamieni sie w plog sniezny to obrotosciomierz bedzie zanizal i to sporo bo o 6.63% - przy 50km/h pokaze 46.69 - przy 100 93.37 km/h.
O ile predkosci podales prawidlowe to juz srednice kola nie
Roznica bedzie kolosalna bo nie 4mm a prawie 40mm czyli 2cm nizej auto.
Z powodu, ktory podal Maicroft 14`` odpadaja
Zamieszczone przez józiu
węższa opona = mniejsza powierzchnia kontaktu z podłożem, co za tym idzie gorsza przyczepność, wydłużona droga hamowania.
Wezsza opona = wiekszy nacisk na powierzchnie opony ciezar/pole powierzchni, czyli lepszy kontakt z podlozem przy np ruszaniu na sniegu czy probie ruszania na lodzie
VW Vento 1.9TDI 1Z ++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj! Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0 :lol
185/65/15 mozna kupic nowe z zalozeniem po ~150zl/szt
Trzeba by bylo zalozyc 175/75/14 - dziwolag i dodatku drogi.
wiec pozostaje 185/70/14.
Jedyny diesel na 14" to bylo SDI ze wzgledu na tarcze z przodu 256mm
Z dieslem pewnie racja. Ale nie wiem po co kombinowac z rozmiarem skoro OI wychodzily przez pewien czas na R14 175/80 - takie mialem oryginalnie (benzyna). 14'tki zostaly mi na zime. Ceny opon 175/80 R14 i tak sa nizsze niz 195/65 R15 chociaz wybor bez dwoch zdan jest o wiele mniejszy - opony wysoko-profilowe sa juz przezytkiem.
Zamieszczone przez bradley
Roznica bedzie kolosalna bo nie 4mm a prawie 40mm czyli 2cm nizej auto.
Racja, jakos sie zasugerowalem, ze nie moze byc az tak duzej roznicy. Jednak 4 cm to jest juz przepasc. No i wyglada to pewnie tak jak by to octavii wstawic kola od fabii.
W normalnym rozmiarze opon do R14 w octavii jest po prostu wielki balon.
Zamieszczone przez bradley
Wezsza opona = wiekszy nacisk na powierzchnie opony ciezar/pole powierzchni, czyli lepszy kontakt z podlozem przy np ruszaniu na sniegu czy probie ruszania na lodzie
Mi na 14 w zime po sniegu jezdzi sie calkiem spoko (chociaz nie mam porownania do zimowek na wiekszych felgach). Za to na suchej nawierzchni w porownaniu do chociazby 15 jest przepasc. Przy wiekszych predkosciach auto mocno plywa co czuc szczegolnie przy wyprzedzaniu czy na koleinach. O dziwo pomimo wielkich balonow ktore sa w przypadku 14 jakos bardziej komfortowo czuje sie na 15.
Wezsza opona = wiekszy nacisk na powierzchnie opony ciezar/pole powierzchni, czyli lepszy kontakt z podlozem przy np ruszaniu na sniegu czy probie ruszania na lodzie
ok. z ruszaniem się zgodzę, a co z trakcją i hamowaniem, o których pisałem? Nie wmównisz mi że przy węższej oponie będą lepsze.
Wezsza opona = wiekszy nacisk na powierzchnie opony ciezar/pole powierzchni, czyli lepszy kontakt z podlozem przy np ruszaniu na sniegu czy probie ruszania na lodzie
ok. z ruszaniem się zgodzę, a co z trakcją i hamowaniem, o których pisałem? Nie wmównisz mi że przy węższej oponie będą lepsze.
będzie, będzie, w określonych warunkach.
[ Dodano: Wto 26 Paź, 10 19:24 ]
tutaj ciekawostka, ale akurat nie w warunkach zimowych:
ok. z ruszaniem się zgodzę, a co z trakcją i hamowaniem, o których pisałem? Nie wmównisz mi że przy węższej oponie będą lepsze.
Co do trakcji nie wiem.
Co do hamowania. Sila hamowania zalezna jest od wspolczynnika tarcia a ten od sily tarcia i nacisku na podloze. Wiec zakladajac ta sama sile tarcia a wiekszy nacisk, "mi" bedzie mniejsze. Opoznienie hamowania bedzie mialo mniejsza wartosc wiec ogolna droga hamowania bedzie wieksza. Racja.
Z drugiej zas strony bardzo latwo w zimie o zablokowanie kol wtedy droga hamowania sie wydluza a uklad ABS jeszcze bardziej wydluza ta droge.
Mysle, ze zeby takie porownanie mialo z naczace roznice trzeba by bylo porownywac opony rzedu wlasnie 225 z 185 a nie 185 z 195.
No i nie zgodze sie co do stwierdzenia:
Zamieszczone przez józiu
mniejsze felgi = niższy prześwit, czyli możesz zebrać podwoziem więcej śniegu i breji
bo po to dobiera sie stosunek szerokosci opony do jej profilu aby promien nominalny kola byl taki sam jak w oryginale.
VW Vento 1.9TDI 1Z ++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj! Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0 :lol
Komentarz