[O2] Dołożenie wycieraczki tylnej szyby

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • jacek-astra
    Drive
    • 2013
    • 65

    [O2] Dołożenie wycieraczki tylnej szyby

    Co prawda to jeszcze nie sezon grzewczy, ale noce coraz zimniejsze więc powinno się niedługo przydać :diabelski_usmiech .

    W większości OII TDI fabrycznie zamontowana jest nagrzewnica elektryczna powietrza o mocy ok. 1000W. Grzałki występują w dwóch wersjach: jedna sterowana po CAN i druga sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki. Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów. Natomiast w wersji CAN często pojawia się uszkodzenie:

    - Element grzejny ogrzewania dodatkowego -Z35- przerwa

    i dogrzewanie nie działa. Można oczywiście wymienić nagrzewnicę na używkę ( 150-200 pln ) ale nie ma pewności, że nie wystąpi ta sama usterka. Nowa raczej nie wchodzi w grę, bo cena jest zaporowa ( 1600 pln ).

    Opis błędu sugeruje bezpośrednie uszkodzenie samego elementu grzejnego ( grzałki ), ale nie jest to prawda. Problem leży w elektronice sterującej nagrzewnicą.
    Poniższy opis naprawy dotyczy sytuacji, gdzie nagrzewnica jest widoczna w VCDS i zgłasza błąd elementu grzejnego ( Z35 ).

    Do naprawy niezbędne jest wyjęcie nagrzewnicy z samochodu. Chyba gdzieś na forum już to było ( jak znajdę to podlinkuje, jak nie to zrobię jakiś krótki opis ).

    Po wyjęciu nagrzewnicy i zdjęciu górnej plastikowej obudowy widzimy coś takiego ( fotka zapożyczona od kogoś )



    Teoretycznie płytkę z elektroniką można zdemontować, ale jest to bardzo trudne i ryzykowne a do naprawy całkowicie niepotrzebne więc zostaje tak jak na fotce ( ja miałem akurat zdjętą więc następne foty pokazują samą płytkę, ale nie sugerujcie się tym; ma zostać na swoim miejscu na nagrzewnicy).

    Problemem powstaje ( tak podejrzewam ) z przyczyn "ekologicznych", czyli zastosowania bezołowiowego lutowia ( "cyny" ). Grzałka generalnie składa się z trzech sekcji grzejnych, każda sterowana oddzielnym układem elektronicznym + wspólny zasilacz, mikroprocesor i bufor szyny CAN (wszystko na wspólnej płytce ). Jako radiator dla elementów elektronicznych służy aluminiowa obudowa grzałki. Jednak jak widać na focie powyżej płytka ( a więc i radiator ) jest różnej szerokości w różnych miejscach a uszkodzenie powstaje właśnie w tej najwęższej części po lewej stronie ( podejrzewam, że tam radiator osiąga najwyższą temperaturę ).

    Konkretnym winowajcą jest rezystor, zaznaczony na poniższej fotce czerwoną strzałką.




    Pod wpływem wysokiej temperatury miejsca jego lutowania ulegają "korozji" ( robi się tzw. "kasza" ) i tworzy się mikropęknięcia ( czerwone kreski na fotce poniżej ), które powodują przerwę w obwodzie sterowania sekcji grzałki. Rezystor najczęściej trzyma się wówczas tylko na kropli kleju, która znajduje się po nim. Wystarczy podważyć go paznokciem i zwyczajnie odpada.



    Naprawa polega na ponownym przylutowaniu ( lub jeśli nie ruszaliśmy rezystora na ponownym przelutowaniu ) wyprowadzeń ( najlepiej porządną ołowiową cyną + dodatkowo jakiś topnik). Czasem wyprowadzenia rezystora są tak utlenione, że trzeba je delikatnie oskrobać przed lutowaniem.
    Ja dla pewności robiłem to samo z rezystorami pozostałych dwóch sekcji grzejnych ( zielone strzałki na drugiej fotce ) i rezystorach zasilacza ( żółte strzałki ) niemniej we wszystkich trzech naprawianych nagrzewnicach problem był tylko z tym jednym w najwęższej części elektroniki.

    Po przelutowaniu zakładamy plastikową obudowę, montujemy w aucie, kasujemy błąd VCDS-em i cieszymy się ciepełkiem chwile po odpaleniu silnika ( oczywiście przy spełnieniu innych warunków niezbędnych do jej działania czyli temp./rpm/ itp ).

    UWAGA!
    Naprawiłem w ten sposób 3 szt. nagrzewnic ( brak błędów po naprawie i możliwość wykonania testu w VCDS ), ale żadna z nich nie była jeszcze testowana w ciągłych warunkach zimowych ( temat wyszedł w tym roku na wiosnę ). Podejrzewam jednak, że nie będzie z tym problemu, bo przyczyna uszkodzenia jest ewidentna i naprawa powinna być skuteczna.

    Jak komuś się uda to niech daje znać w tym temacie.

    Miłego dłubania :diabelski_usmiech
    Èeský vùz http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=82621
  • macek
    Ambiente
    • 2011
    • 147

    #2
    [O2] Dołożenie wycieraczki tylnej szyby

    witam.
    Miałbym do Was pytanie, może ktoś to przerabiał.
    Moja octavia 2, która kupiłem nie posiada tylnej wycieraczki.
    Zauważyłem, ze jest to trochę uciążliwe.

    Czy ktoś z Was zgłębiał może temat dołożenia tylnej wycieraczki do octavii 2?
    Jestem ciekaw w ogóle czy taki temat się opłaci, jak z częściami- ceny i czy ogólnie z tym dużo roboty.

    pozdrawiam Macek
    pozdrawiam Macek

    Komentarz

    • t271828
      Elegance
      • 2008
      • 928

      #3
      Re: Dołożenie wycieraczki tylnej szyby



      temat dotyczy co prawda O1, ale akurat w tym przypadku jest podobnie

      Komentarz

      Pracuję...