Za bardzo lubię ciszę, żeby okno otwierać. Zwłaszcza jak jedzie się nieco szybciej niż 50km/h to szum jest nieco duży, ale jak ktoś lubi "wiatru szum, ptaków śpiew..."
klima jako pochlaniacz wilgoci
Zwiń
X
-
Zamieszczone przez endryuponiżej 5 stopni nie chłodzi układ klimy, ale spręzarka pracuje i musi być smarowana. Dlatego własciwa opcja to AUTO, a w razie potrzeby ECON.
Przy manualnie sterowanej klimie poniżej temp 5 oC (tak naprawdę to trzeba dodać "około") sprzęgło sprężarki się nie załącza i nic nie jest w związku z tym smarowane.Pzdr, RomanS, Audi A6 Avant, 2,5 TDI
Komentarz
-
-
Ja zawsze jeżdżę na działającej klimie, wcześniej jak miałem manualną w corolli to pokrętłem regulowałem temperaturę a przycisk klimy był wciśnięty cały czas- efekt- suche i odpowiedniej temp. powietrze - 0 parowania szyb w deszczowe dniGarret
-----------
Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)
Komentarz
-
-
Będziesz miał jednocześnie ciepłe i żeźkie powietrze w kabinie. W trakcie długiego dnia za kółkiem taka kombinacja tj. grzanie+AC ( np. taki dzień jak dziś ) działa odmulająco na kierowcę.
Klima ochladza powietrze a pozniej sie ono ogrzewa i dopiero jest podawane do kabliny ?
(sorry, ze Was tak mecze ale usiluje zrozumiec jak to dziala, nie lubie uzywac rzeczy ktorych dzialania nie rozumiem )Octavia 1.9 TDI 99' SLX COMBI 110KM AHF
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez maciek1....
Ale dzieje sie to w ten sposob ze zimne powietrze z klimy miesza sie z cieplym powietrzem ogrzanymym od silnika ?
Klima ochladza powietrze a pozniej sie ono ogrzewa i dopiero jest podawane do kabliny ?
(sorry, ze Was tak mecze ale usiluje zrozumiec jak to dziala, nie lubie uzywac rzeczy ktorych dzialania nie rozumiem )Garret
-----------
Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez GarretPowietrze z klimy (po sprężeniu, ochłodzeniu, rozprężeniu, skropleniu) czuli suche i zimne przechodzi przez nagrzewnicę =>otrzymujesz suchy i ogrzany do zadanej temperatury nawiew
ten cykl który ująłes w nawiasie jest prawdziwy z tym wyjątkiem że dla czynnika chłodząco smarującego - R134a, powietrze jedynie "omywa" parownik który jest wymiennikiem odopwiedzialnym za dostarczanie niskiej temp.
pozdrawiamASV 147PS@307Nm
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez zefirstormZamieszczone przez GarretPowietrze z klimy (po sprężeniu, ochłodzeniu, rozprężeniu, skropleniu) czuli suche i zimne przechodzi przez nagrzewnicę =>otrzymujesz suchy i ogrzany do zadanej temperatury nawiew
pozdrawiam
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez zefirstormcykl który ująłes w nawiasie jest prawdziwydobre....
cykl jest prawdziwy tylko w pkt. ochłodzeniu. Powietrze nie jest sprężane, rozprężane i skraplane chyca że wiatrak nawiewu uznamy za sprężarkę. Powietrze jest schładzane i jednocześnie osuszane (klima). a następnie ew. ogrzewane (nagrzewnica) ot i cała filozofia czyli prawie tak jak pisał maciek1
Komentarz
-
-
[quote="rezon"]cykl jest prawdziwy tylko w pkt. ochłodzeniu. Powietrze nie jest sprężane, rozprężane i skraplane chyca że wiatrak nawiewu uznamy za sprężarkę. Powietrze jest schładzane i jednocześnie osuszane (klima). a następnie ew. ogrzewane (nagrzewnica) ot i cała filozofia czyli prawie tak jak pisał
no a co ja napisałem :?:ASV 147PS@307Nm
Komentarz
-
-
....czyli z tego wynika ze odpalenie klimy i wlaczenie ogrzewania naraz obniza temp. silnika ..
bo w nagrzewnicy musi sie ogrzac powietrze uprzednio schlodzone przez klime, czyli potrzeba wiecej enegrii niz na rozgrzenie powietrza bez uprzedniego schlodzenia..Octavia 1.9 TDI 99' SLX COMBI 110KM AHF
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez maciek1....czyli z tego wynika ze odpalenie klimy i wlaczenie ogrzewania naraz obniza temp. silnika ..
bo w nagrzewnicy musi sie ogrzac powietrze uprzednio schlodzone przez klime, czyli potrzeba wiecej enegrii niz na rozgrzenie powietrza bez uprzedniego schlodzenia..
wg mnie nie, bo energii tak jak piszesz wprawdzie potrzeba wiecej ale:
jeszcze jeszcze pytanie, czy silniek czasem nie "produkuje" jej o wiele wiecej niz do tego ogrzania potrzeba
po drugie jakis termostat powinien zadbac o to, zeby do tego nie dopuscic
na "zewnatrz" malego obiegu powinno chyba wychodzic tylko wtedy jesli temp, osiagnie optymalna wysokosc, a nagrzewnica podejrzwam jest na tzw. duzym obiegu
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez maciek1Ja myslalem o takiej sytuacji kiedy wstajesz rano, idziesz do auta i okazuje sie ze szyby sa zaparowane. Odpalasz klime i ogrzewanie naraz. Jedziesz i okazuje sie ze auto zamiast rozgrzewac sie po 10 km rozgrzewa sie po 20 km.
- pojemnosc ukladu ogrzewania i odbior ciepla w nim jest niewielki w stosunku do: obciazenia silnika sprezarka klimatyzacji ktore spowoduje szybsze nagrzanie sie plynu w ukladzie chlodzenia.nasza droga: www.wpzs.pl
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez zefirstorm
dobre by to było jak byśmy mieli urządzenia do skraplamia powietrza w autach - niestety nie jest tak kolorowo :szeroki_usmiech
ten cykl który ująłes w nawiasie jest prawdziwy z tym wyjątkiem że dla czynnika chłodząco smarującego - R134a, powietrze jedynie "omywa" parownik który jest wymiennikiem odopwiedzialnym za dostarczanie niskiej temp.
pozdrawiamGarret
-----------
Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)
Komentarz
-
-
kilka słów o klimie
OPIS DZIAŁANIA I ZASAD OBSŁUGI KLIMATYZATORA SAMOCHODOWEGO
Klimatyzator samochodowy ma za zadanie regulowanie temperatury i wilgotności powietrza w samochodzie i jest powiązany z układem ogrzewania i wentylacji. Wilgotne powietrze zasysane z zewnątrz samochodu kierowane jest w pierwszej kolejności na wymiennik zimna (parownik), tam jest ochładzane. Wilgoć zawarta w powietrzu wykrapla się na zimnym wymienniku i w postaci wody spływa rurką pod samochód.
Kolejnym etapem przelotu osuszonego i ochłodzonego powietrza jest nagrzewnica samochodu, na której powietrze jest w zależności od pory roku i potrzeb ogrzewane lub nie. Jeżeli jest pora jesienna, deszczowa to włączenie ogrzewania spowoduje rozgrzanie nagrzewnicy i otrzymamy powietrze ciepłe i suche pozbawione cząsteczek wody, które to idealnie pomoże nam odparować szyby w naszym samochodzie. Jeżeli jest pora letnia ogrzewanie w naszym samochodzie będzie wyłączone to przelatujące ochłodzone na parowniku powietrze przez zimną nagrzewnicę nie jest tam ogrzewane i jako suche i zimne trafia do kabiny tworząc w niej komfortowe warunki jazdy. Uwidacznia się nam fakt, że klimatyzator samochodowy nie jest potrzebny tylko w porach największych upałów, ale też podczas chłodniejszych dni, w sumie przez ok. 10 miesięcy w roku. Jedynym momentem kiedy nasz klimatyzator jest zbyteczny są mrozy kiedy to temperatura na zewnątrz spada poniżej 0 stopni, wtedy to powietrze z reguły zasysane z zewnątrz jest już suche a nasz klimatyzator nie będzie w stanie go bardziej ochłodzić i czujniki temperatury zamontowane w samochodzie uniemożliwią jego włączenie. Rozróżniamy dwa typy układów klimatyzacyjnych: sterowane ręcznie przyciskiem włącz/wyłącz oraz sterowane w pełni elektroniką w których użytkownik ustawia tylko temperaturę w kabinie a szereg czujników oraz elektronika dobiera sama czy klimatyzację należy włączyć, jaki ma być stopień nadmuchu oraz gdzie kierować nadmuch. Zasadniczo sam układ mechaniczny nie różni się niczym w klimatyzacji sterowanej automatycznie czy sterowanej tylko przyciskiem.
Klimatyzator samochodowy jest urządzeniem drogim i trudnym do naprawienia, dlatego trzeba dołożyć starań aby nie uległ uszkodzeniu lub zniszczeniu. Samoistne awarie zdarzają się rzadko, zwykle ich przyczyną jest "stłuczka" powodująca uszkodzenie chłodnicy klimatyzatora (skraplacza), kompresora lub przewodów. Drugą najczęstszą przyczyną uszkodzeń są nagminne do niedawna rozbiórki samochodów na granicy(przy ich sprowadzaniu). Trzecią - rozbiórki przy naprawach blacharsko-lakierniczych lub remontach silników.
Prace te robione są często w sposób nieodpowiedni. Główny błąd polega na rozszczelnieniu instalacji klimatyzacyjnej i pozostawieniu jej bez zabezpieczenia przed wilgotnym powietrzem z zewnątrz. Powoduje ono szybką korozję wnętrza układu (zwłaszcza elementów aluminiowych) na skutek reakcji chemicznych wywołujących kwaśny odczyn. Korozja powierzchni uszczelniających powoduje konieczność przeprowadzenia kłopotliwych zabiegów naprawczych dla osiągnięcia szczelności układu.Krótko mówiąc, jeżeli mamy w aucie klimatyzator, to w wypadku jego rozszczelnienia musimy natychmiast zadbać o zaślepienie rozłączonej instalacji. Najlepiej, żeby wykonali to fachowo pracownicy zakładu klimatyzacyjnego, którzy jednocześnie doradzą właścicielowi samochodu, jakie części zgłosić do wymiany przy oględzinach szkody w firmie ubezpieczeniowej. Części będzie można wówczas wcześniej zamówić, tak by po naprawie blacharsko-lakierniczej jak najszybciej przywrócić szczelność i sprawność klimatyzatora. Niezachowanie tej kolejności postępowania często prawadzi do nieodwracalnych uszkodzeń, których koszt naprawy przerasta najśmielsze wyobrażenia właściciela.Co gorsza, ubezpieczyciel często nie chce pokryć tych kosztów, przyczyny poważnych szkód doszukując się w złej organizacji naprawy auta.
I jeszcze jedna ważna uwaga na koniec. Niesłuszna jest powszechnie panująca opinia, że jeśli klimatyzator uszkodził się z końcem sezonu, to naprawi się go przed latem, gdyż w zimie na pewno nie będzie potrzebny. Po pierwsze w jasieni i zimie klimatyzator wielokrotnie się przyda do odwilgocenia szyb. Po drugie rozszczelniony klimatyzator degraduje się zdecydowanie szybciej niż napełniony i częstokroć okazuje się, że trzeba mu w czasie naprawy poświęcić o wiele więcej czasu i pieniędzy. Po trzecie w czasie jazdy samochodu wibracje i wstrząsy wybijają w łożyskach stojących w tym samym miejscu mikrowgłębienia w bieżniach, zmniejszając ich trwałość. No i po czwarte w zimie w warsztatach klimatyzacyjnych panuje mniejszy ruch, co jest nie bez znaczenia dla cen i jakości usług.
JAK KIEROWCA POWINIEN DBAĆ O SWOJĄ KLIMATYZACJĘ
Włączać klimatyzator przynajmniej raz na tydzień (nawet zimą), niezależnie od własnej potrzeby, gdyż wymaga tego jego budowa.
Kontrolować od czasu do czasu stan paska klinowego, oraz sprawdzać, czy kompresor nie wydaje podejrzanych dźwięków, jak szum łożysk czy stuki (awaria kompresora); jego zatarcie w większości samochodów może uniemożliwić kontynuowanie jazdy, gdyż ten sam pasek klinowy napędza jeszcze kilka podzespołów, takich jak alternator, wspomaganie kierownicy itp.
Wymieniać lub zlecać wymianę kabinowego filtra przeciwpyłkowego powietrza, jeśli tylko stwierdzi się pogorszenie wypływu powietrza z kanałów wentylacyjnych deski rozdzielczej.
Przy myciu samochodu poświęcić chwilę czasu na przemycie strumieniem wody chłodnicy klimatyzatora /skraplacza/ i chłodnicy wodnej silnika. Skontrolować lub zlecić kontrolę pracy wentylatorów chłodnic. Czystość chłodnic i sprawność ich wentylatorów to podstawowe warunki sprawnej pracy klimatyzatora.
Przynajmniej raz w roku odwiedzać profesjonalny serwis klimatyzacji samochodowych celem kompleksowego fachowego przeglądu klimatyzatora, a nie tylko uzupełnienia czynnika chłodniczego (może nam to zaoszczędzić dużo kłopotów i pieniędzy dzięki wcześniejszemu wykryciu stanu przedawaryjnego).
PRAKTYCZNE RADY
Nie przypominajmy sobie o tym, że mamy klimatyzator w samochodzie dopiero w czerwcu, gdy na dworze jest 30*C, bo wtedy w serwisach klimatyzacji są duże kolejki klientów i pracownicy nie nadążają z obsługą
Unikajmy jak ognia "złotych rączek" i "lodówkowców" nie posiadających właściwych narzędzi i materiałów ani odpowiedniej wiedzy specjalistycznej.
Naprawa i obsługa klimatyzacji samochodowych wymaga odpowiedniej aparatury i narzędzi. Niekompetentne,"chałupnicze" działania są najczęstszą, po wypadkach samochodowych, przyczyną uszkodzeń klimatyzatorów.
Pamiętajmy, że klimatyzacja samochodowa wymaga takiej samej obsługi jak i inne elementy samochodu. Z upływem czasu czynnik chłodniczy ulega degradacji. Nasze najnowocześniejsze urządzenia pozwalają go odzyskać, oczyścić z wilgoci, nie kondensujących się gazów, zanieczyszczeń i uzupełnić jago stan w układzie oraz wymaganą ilość oleju z dokładnością do +/-2%. Dzięki temu możemy przywrócić klimatyzacji jej pierwotną wydajność.
A - Kompresor
B - Kondensor
C - Zawór rozprężny
(sterownik chłodzenia)
D - Parownik
E - Filtr
F - Układ elektroniczny
sterujący procesami
klimatyzacjiO I 1,9 TDI AHF < SLX > <1Z1Z (9910)> miłe wspomnienia
O II FL < Ambition > <2G2G> powoli do przodu
=================================================
Komentarz
-
Komentarz