Serwisowanie klimatyzacji i czyszczenie parownika

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • sejo2
    Classic
    • 2016
    • 9
    • CJSA 1.8 TSI 180 KM

    Serwisowanie klimatyzacji i czyszczenie parownika

    demmsi - dziękuję
    Mam jeszcze jedno pytanie olej wymieniłem półtora miesiąca temu zrobiłem na nim tylko 300km, można nim zalać silnik po wymianie panewek?
  • Grzyboll
    Classic
    • 2013
    • 24

    #2
    Serwisowanie klimatyzacji i czyszczenie parownika

    Czołem!

    Jak wszyscy wiedzą, zbliża się lato i czas wzmożonej pracy klimatyzacji
    Mam pytanie do osób, które czyszczą sami klimatyzację. Prócz kupienia specjalistycznego preparatu i wstrzyknięcia go do wlotów powietrza oraz wymiany filtru kabinowego (tak robi część serwisów), warto jeszcze przeczyścić parownik. Czy ktoś wie jak się do niego dostać samemu w O1?. Jest to w ogóle możlwe bez zdemontowania deski rozdzielczej? Ktoś posiada jakąś może instrukcję?

    tu jest filmik jak ręcznie samemu przeczyścić klimę w O1 http://www.youtube.com/watch?v=WCaIwWXzeq0 - tyle że bez parownika.

    Komentarz

    • krzychuuu80
      Drive
      • 2013
      • 93

      #3
      ma być z włączonym silnikiem zostawione na 1 godzine ??? w zeszłym roku tak robiłem, ale wg opisu na puszcze z tym środkiem i tam nie było mowy o godzinie pracy tylko krócej - no ale to może zależy od preparatu. na początku myślałem że sa dwa filtry kabinowe, a się okazało że to "anglik" na filmiku
      pytanie z innej beczki :0 skąd wziąść tą uszczelkę między szybą a podszybiem ??? bo u mnie się wykruszyło kawałek i jest dziura, ewentualnie czym to można zatkać ??? silikonem czarnym ???

      Komentarz

      • opermon
        Rider
        • 2008
        • 318
        • Octavia II (1Z3)
        • BFQ 1.6 MPI 102 KM
        • CAXA 1.4 TSI 122 KM

        #4
        W tym linku macie podany opis jak się dostać do parownika, a mianowicie po wyjęciu wentylatora z lewej strony widać parownik, który trzeba spruskać pianką do czyszczenia
        Octavia 2 FL 1,4 CAXA, 12r

        Komentarz

        • andru123
          Elegance
          • 2010
          • 783
          • Toyota
          • ATF 2.0 MPI 120 KM

          #5
          a wymienial ktoś z was osuszacz ?

          ostatnio w jakims programie widzialem ze ponoc co 2-3 lata sie to powinno wymieniac
          jest O1 RS 1.8T XENON
          była O1 1.9 TDI AGR

          Komentarz

          • opermon
            Rider
            • 2008
            • 318
            • Octavia II (1Z3)
            • BFQ 1.6 MPI 102 KM
            • CAXA 1.4 TSI 122 KM

            #6
            Mi wymieniali jak regenerowali sprężarkę w zeszłym roku. Zawsze powinno się wymienić przy rozszczelnieniu instalacji.
            Octavia 2 FL 1,4 CAXA, 12r

            Komentarz

            • krzychuuu80
              Drive
              • 2013
              • 93

              #7
              moze ktoś podać link do takiego osuszacza ??? ewentualnie jak to się fachowo nazywa

              Komentarz

              • endryu
                RS
                • 2006
                • 3776
                • Octavia II combi (1Z5)
                • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                #8
                do AGR-a np http://www.iparts.pl/auto-czesci/osu...09-100357.html
                O I 1,9 TDI AHF < SLX > <1Z1Z (9910)> miłe wspomnienia
                O II FL < Ambition > <2G2G> powoli do przodu
                =================================================

                Komentarz

                • ruwado
                  RS
                  • 2009
                  • 14888
                  • Octavia IV (NX3)

                  #9
                  Otóż wg. mnie najlepszy efekt daje ozonowanie wnętrza. U mnie najdłużej jest świeżo. Wszystkie pianki do kratek, granaty odpalane wewnątrz - dają efekt na krótko.

                  Na pewno po kilku latach dobrze jest oczyśćić pianką parownik - bezpośrednio za wentylatorem.
                  pozdrawiam - Darek

                  Komentarz

                  • krzychuuu80
                    Drive
                    • 2013
                    • 93

                    #10
                    al e ten osuszacz da się wymienić na pełnej klimie ??? czy trzeba wszystko spuszczać ???

                    Komentarz

                    • Maicroft
                      Moderator
                      S_OCP MemberModeratorr
                      • 2004
                      • 25757
                      • Audi

                      #11
                      Spuscic, to jest element calego ukladu
                      Spritmonitor.de

                      Komentarz

                      • stuff1000
                        Drive
                        • 2014
                        • 45

                        #12
                        Koledzy ja trochę z innej beczki pytanie teraz na dworze jest u mnie +4 i przestała mi się włączać klimatyzacja (manualna) i moje pytanie czy nasze skody mają jakieś zabezpieczenie aby przy zbyt niskiej temperaturze klimatyzacja się nie uruchamiała ??
                        Brak...

                        Komentarz

                        • kornat
                          Rider
                          • 2007
                          • 578

                          #13
                          Tak, jak już temp osiąga ok. 3,5*C i poniżej to klima się nie załącza.

                          Komentarz

                          • rytcher
                            Rider
                            • 2011
                            • 420

                            #14
                            Jaki koszt jest ewentualna regeneracja sprężarki? Czy jak nie była ruszana klima przez 3 lata to sprężarka do wymiany? Znaczy załaczy sie itd ale dmucha ciepłym.

                            Komentarz

                            • ruwado
                              RS
                              • 2009
                              • 14888
                              • Octavia IV (NX3)

                              #15
                              rytcher, a masz czynnik w układzie?
                              pozdrawiam - Darek

                              Komentarz

                              • adaś
                                Elegance
                                S_OCP Member
                                • 2006
                                • 876
                                • Volkswagen

                                #16
                                rytcher,

                                Najlepiej podjechać do jakiegos zakładu gdzie zajmują sie klimatyzacją. Takiego gdzie więdzą coś więcej niż jak podłączyć maszynę pod układ. Ja ostatnio stawiałem na nogi klimę w Lupo i tam padła cewka elektromagnetyczna przy sprężarce - podobno dosyć częsta przypadłość. Po wymianie i nabiciu działa jak oszalała - mała kubatura robi swoje
                                Jest: VW Passat B6 04.2010 2.0 TDI CR CBBB (170KM/350Nm) http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=88468;
                                a do zadań miejskich: VW Lupo 1.4 AUD MY2004 (60KM/116Nm seria)
                                Była: O1 L&K kombi 1.9 TDI AHF 2001/2002 (160KM/356Nm by ECU Project)
                                O2 kombi 4x4 1.9 TDI BXE 2006 (147KM/345Nm by ECU Project)

                                Komentarz

                                • rytcher
                                  Rider
                                  • 2011
                                  • 420

                                  #17
                                  I jaki koszt takiego zabiegu? A jaki wgl jest koszt spr instalacji czy szczelna? Czy to sie wiaże te 100zł za nabicie + koszt spr?

                                  Komentarz

                                  • ruwado
                                    RS
                                    • 2009
                                    • 14888
                                    • Octavia IV (NX3)

                                    #18
                                    adaś, a jaki miałeś objaw cewki? Jak sprawdz'ić?
                                    pozdrawiam - Darek

                                    Komentarz

                                    • adaś
                                      Elegance
                                      S_OCP Member
                                      • 2006
                                      • 876
                                      • Volkswagen

                                      #19
                                      rytcher,

                                      Szczelność sprawdza się poprzez nabicie układu czynnikiem i obserwowanie czy trzyma. W czynniku jest związek UV i wycieki można sprawdzić lampą.

                                      ruwado,
                                      Chyba jednoznacznie się nie da jej sprawdzić. U mnie było tak, że do sprężarki dochodziło napięcie, ale nie uruchamiała się ona wcale. Sprawdzili cewkę, że spalona i ona na pewno będzie do wymiany. Po wymianie i wcześniejszym nabiciu układu klima zastartowała. Powiedzieli mi, że z ich doświadczenia zazwyczaj wystarcza wymiana cewki.
                                      Jest: VW Passat B6 04.2010 2.0 TDI CR CBBB (170KM/350Nm) http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=88468;
                                      a do zadań miejskich: VW Lupo 1.4 AUD MY2004 (60KM/116Nm seria)
                                      Była: O1 L&K kombi 1.9 TDI AHF 2001/2002 (160KM/356Nm by ECU Project)
                                      O2 kombi 4x4 1.9 TDI BXE 2006 (147KM/345Nm by ECU Project)

                                      Komentarz

                                      • paulob1
                                        Rider
                                        • 2008
                                        • 470
                                        • Octavia I (1U2)
                                        • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                                        #20
                                        Zadziwiające tezy wygłaszasz adaś, ... szczelność sprawdza się specjalnymi urządzeniami, i takie właśnie posiadają technicy chłodziarze.
                                        Dla najtrudniej wykrywanego R134a, czyli czterofluoroetanu mierniki mają czułość już od 3 gramów na rok (!)
                                        Maszyna sprawdza szczelność przez pewien czas testując układ klimy na tzw. próżnię.
                                        Robi próżnię i sprawdza czy ją utrzyma.
                                        Łatwo pojąć, że jeśli uchodzi 200 gramów na rok (co czujnik profesjonalny jest w stanie wykryć), to maszyna przez 10-15 minut w życiu nie wykryje!
                                        Konkluzja jest prosta. Jesli maszyna nie wykryje nieszczelności, a z klimy nadal spiernicza czynnik, to trza jechać na porządny pomiar nieszczelności.

                                        [ Dodano: Nie 04 Maj, 14 17:59 ]
                                        Jeśli chodzi o czynnik uv i lampę, to sprawdzisz nieszczelność, ale nie taką, w której ucieka kilkanaście, kilkadziesiąt gramów na rok.
                                        Poza tym jest jeszcze coś takiego jak gęstość materiału, np. gumy, z której wykonane są połączenia giętkie w klimie samochodowej.
                                        W układach stacjonarnych wszystko jest zrobione na miedzi i lutowane. Guma ma swoją ograniczoną gęstość jako materiał. Po latach przez pozornie szczelny wąż może uciekać po kilka gramów na rok. Spróbuj np. napełnić helem balonik i zostaw go do dnia następnego.
                                        Zobaczysz ile Ci zostało z tego gazu.

                                        Komentarz

                                        • adaś
                                          Elegance
                                          S_OCP Member
                                          • 2006
                                          • 876
                                          • Volkswagen

                                          #21
                                          paulob1,

                                          No widzisz zawsze można się czegoś dowiedzieć na forum ops:
                                          Ubytek czynnika nawet przy szczelnym układzie zawsze jakiś będzie, jeżeli się nie mylę, to za normę przyjmuje sie do 15%.
                                          Jest: VW Passat B6 04.2010 2.0 TDI CR CBBB (170KM/350Nm) http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=88468;
                                          a do zadań miejskich: VW Lupo 1.4 AUD MY2004 (60KM/116Nm seria)
                                          Była: O1 L&K kombi 1.9 TDI AHF 2001/2002 (160KM/356Nm by ECU Project)
                                          O2 kombi 4x4 1.9 TDI BXE 2006 (147KM/345Nm by ECU Project)

                                          Komentarz

                                          • ruwado
                                            RS
                                            • 2009
                                            • 14888
                                            • Octavia IV (NX3)

                                            #22
                                            Zamieszczone przez adaś
                                            Ubytek czynnika nawet przy szczelnym układzie zawsze jakiś będzie, jeżeli się nie mylę, to za normę przyjmuje sie do 15%.
                                            dokładnie tak. Nawet w szczelnym układzie jest to normalny objaw. Przyjmuje się 10 - 15 % rocznie.
                                            pozdrawiam - Darek

                                            Komentarz

                                            • paulob1
                                              Rider
                                              • 2008
                                              • 470
                                              • Octavia I (1U2)
                                              • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                                              #23
                                              Aha i jeszcze jedno.... jeśli napełniacie klimę w tzw. zakupach grupowych (jest do 50% taniej) czyli te grupony ,grupery, itp. portale, to pytajcie, czy w cenie jest wymiana lub oczyszczanie (filtrowanie) oleju, który smaruje kompresor. Ja po 3 latach eksploatacji byłem lekko zdziwiony, gdy zobaczyłem jak olej wyglądał. Jedna brązowa breja. Jeśli wymiana oleju nie jest wliczona, to doliczają ekstra, choć w ofercie o tym nie piszą. Ja 2x w roku ozonuję klimę przy włączonym kompresorze i obiegu zamkniętym i wymieniam filtr pyłkowy.
                                              Najtańszy rozsądny filtr to koszt kilkunastu złotych, a oboje z żoną jesteśmy alergikami, więc jest ku temu mus.
                                              Ważne też jest aby przy jeździe z klimą wyłączyć ją na kilka minut (ja stosuję 2-3 min.) przed zakończeniem podróży. W ten sposób wymiennik w kabinie zdąży się ogrzać i osuszyć od ciepłego powietrza przezeń płynącego i w ten sposób mamy mniejsze ryzyko rozwoju grzybka. Dodam, iż grzybek klimatyzacyjny (taka papka brązowa) lubi wilgoć i względne ciepło.

                                              Komentarz

                                              • rytcher
                                                Rider
                                                • 2011
                                                • 420

                                                #24
                                                Czyli ile wychodzi mnie koszt spr najpierw samego układu czy szczelny? Bo już sam nie wiem. Głupio dać 100zł + spr i wywalać to bo np kompresor padł czy jest nieszczelność.

                                                Komentarz

                                                • paulob1
                                                  Rider
                                                  • 2008
                                                  • 470
                                                  • Octavia I (1U2)
                                                  • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                                                  #25
                                                  Najprościej zapytać , czy gość ma manometr do sprawdzania ciśnienia w układzie. To taki manometr, na którym są wyskalowane temperatury skraplania każdego z gazów jakie mierzy, czyli od R12 w górę... Po ciśnieniu jesteś w stanie stwierdzić, czy uchodzi.To Ci zrobią za friko lub za góra 5-10 zł. Dalej to już grzeboologia profesjonalnym czujnikiem.
                                                  Wygląda to mniej wiecej tak:


                                                  Podłącza się pod niskie i wysokie ciśnienie (do obu zaworków kulowych) i manometry wskazują temperatury skraplania i wrzenia.

                                                  [ Dodano: Pon 05 Maj, 14 08:42 ]
                                                  A tutaj troszkę wiedzy w tzw. pigułce :wink:

                                                  Klimatyzacja samochodowa schemat budowa, klimatyzacja części, parownik klimatyzacji, osuszacz filtr, skraplacz chłodnica, zawór rozprężny, sprężarka kompresor pompa

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...