no wiesz od czegoś trzeba zacząć ,nie widzę nic w tym złego :szeroki_usmiech czekam aż kredyt się skończy to rodzice wezmą coś innego (co łącze z nadzieją że ta przejdzie na mnie ) po za tym Tatusiowi auto przestaje wystarczać więc pełnię tu rolę doradcy i po części kierownika ,nie moja wina że starszy ciągle jeździ
Trudno powiedzieć, trzeba do Dr.TDI jechać na regulirowkę.
Jak znajdę chwilkę to opiszę wymianę jak to się robi, lub może jak ja to zrobiłem.
Jeżdzi a to już sukces.
Więc tak...
To co opisuję to jest krok po kroku to co robiłem przy wymianie wałka.
Robiłem to sam z kolegą niemechanikiem, tak ze procedura może zawierać pewne nieścisłości
które mogą wyłowić Masterzy.
Auto jeździ, odpala, wszystko gra.
Nie obyło się bez kontaktu z Patrykiem i Dr.TDI
Mogłem założyc to w Compsporcie, ale lubię wiedzieć co w trawie piszczy.
Zaczałem od demontazu osłony rozrządu, połączeń dolotu i pokrywy zaworów,
jest tochę z tym ambarasu bo śrubek jest trochę.
Wszystkie ogólnodostępne pod nasadowy 10-kę, ale ta pod egr-em jest cięzka
do odkręcenia ze względu na dostęp, no ale da się.
Następnie po zdjęciu pokrywy pokazały się tzw. koniki które sterują popmpowtryskiwaczami.
Są 2 szt. tego przykrecane torxami,
odkreciłem, na wszelki wypadek odłozyłem je tak,
żeby wiedzec który jest lewy a który prawy ( nie wiem czy jest różnica).
Odkrecałem śruby stopniowo tak żeby pompki odpuszczały równo do góry.
Po zdjeciu konikow ukazały sie mocowania wałka.
Przed demontazem zrobiłem znaki na wale, na pasku i na obudowie na dole farbą by wszystko wróciło na swoje miejsce,
znaki powtórzyłem na górnym kole zębatym i na pasku.
Zaznaczyłem także położenie krzywki wałka na stopce pierwszej od lewej(odrysowałem rysikiem.
Luzując napinacz paska zdjąłem pasek z górnego koła.
Zdemontowałem zewnętrzne stopki , gdzie z lewej jest zimmering na wałku.
Z prawej strony ukazało sie jak wygląda wałek z prawej strony, ma wcięcie i to wcięcie musi stac pionowo
by wałek mógł wyjść do góry.
Następnie demontujemy stodkowe stopki, tu nie ma problemu z zaznaczeniem ich bo są ponumerowane 1-5.
Po demontażu stopek wraz z górnymi panewkami które są w stopkach, i ustawieniu wcięcia pionowio, wałek powinien wyjść.
Demontujemy wałek wraz z kółkiem rozrządu,następnie odkręcamy srodkowa srubę mocujaca kółko do wałka,
nie ruszając 3 mniejszych do korekty ustawień wałka.
Musimy użyc ściągacza, kółko jest na stożku i demontaż nie jest łatwy.
Wracając do silnika, po wyjęciu wałka ukazują się nam panewki dolne i szklanki czyli hydropopychacze.
Po demontażu panewek górnych jak i dolnych (łatwo się wyjmują), wyciągamy szklanki z silnika, można palcami, ale magnesem jest dużo łatwiej.
Po demotazu szklanek i panewek szyścimy dokładnie miejsca osadzenia panewek do sucha. Wciskamy panewki
,wkładamy popychacze
i praktycznie możemy zakładać wałek na ktory osadziliśmy uprzednio kólko(jest na klinku wiec nie ma problemu z ustawieniem).
Wszystkie panewki i szklanki oliwimy olejem by się nie zatarły przy odpaleniu.
Zakładamy wałek z nowym uszczelniaczem z lewej strony, wszystko delikatnie patrząc by nic nie uszkodzić (wałek też powinien być naoliwiony), i przykrecamy stopki.
Ja zacząłem od zewnętrznych stopek przykrecając równomiernie by docisnąć wałek. Robiłem to ostrożnie, ponieważ dociskając wałek naciskamy na szklanki, które to sa wszystkie w górze wypchnięte przez sprężyny zaworowe.
Docisk tych srób to 8Nm+90* (klucz dynamometryczny)
Wymieniłem wszystkie te śruby od stopek na nowe (12 zł sztuka x 10) z tego powodu iz ukreciłem jedną nie wiem dlaczego.
No trudno...
Następnie mocujemy koniki, lewy na lewo........
Śruby przykręciłem zaczynając od zewnetrznych a następnie wewnętrznych, też potrzebny klucz dynamometryczny 20Nm+90*.
Następnie trzeba przeregulować pompowtryskiwacze
po przez śruby imbusowe i kontry robiąc to tak.........
Podnosimy auto by jedno koło było w powietrzu, wkładamy 6 bieg by lżej się silnik obracał.
Obierając na cel po kolei jedną z pompek, kręcimy kołem tak by pompka była wcisnięta maxymalnie do dołu,jest taki punkt
na wałku że po mimo kręcenia konik bedzie stał bez ruchu.
Po ustawieniu w takiej pozycji jednej z pompek odkrecamy kontre i dociskamy imbusem srube w strone pompki aż do wyczuwalnego
oporu, a następnie cofamy o 180*(fabryczny 225*) i kontrujemy, potem tak samo z nastepnymi.
Nałożyłem pasek na koło wg znaków nadolnym kole, górnym oraz znaku na stopce odrysowanym na krzywce.
Prekreciłem wałem po założeniu paska kilka obrotów tak aby sprawdzić na wszelki wypadek czy przypadkiem
tłoki nie spotkają się z zaworami.
Załozyłem pokrywe zaworów i inne klamoty, i.........
odpaliłem......
Pracuje, to już dobrze, podłączamy kompa blok 004 4 okienko i powinno byc 0.0, a tu mocno na minus,
więc gasimy przesuwamy kółko luzując 3 sruby na kole zembatm i w okienku jest -1.2 co może być.
Nic nie cieknie, nie stuka, równo pracuje, mysle ze jest ok
Tak więc można to wymienic samemu.
Pozdrawiam
Komentarz