juz jakis czas krazy wokol mnie temat tego urzedzenia, to ktos ma , to ktos mysli. Jednakze zadnych konkretow czy warto , czy sie sprawdza czy faktycznie oszczedza nam turbavke. Jesli tak to czy nie ma znaczenia jakie, i czy fakt posiadania turbo diesla komplikuje jakos specjalnie sprawe ?
Wydobywające się z silnika spaliny posiadają ogromny potencjał energii która w silnikach bez sprężarki jest tracona wydalana do atmosfery, po prostu niewykorzystana Umieszczenie na drodze spalin turbiny powoduje że energia spalin jest zmieniona na ruch obrotowy, który zostanie wykorzystany do sprężenia powietrza dopływającego do cylindrów. Proste! Im więcej powietrza dostanie się do cylindrów tym większa może być osiągana moc. Budowa wszystkich turbosprężarek jest podobna, na jednej stronie łożyskowanego wałka znajdziemy łopatki turbiny a z drugiej łopatki sprężarki. Obudowa sprężarki ma taki kształt aby można było rozpędzić turbinę do kilkudziesięciu tysięcy obrotów. Dzięki temu powietrze może być sprężona do wysokiego ciśnienia. Jednak turbo nie może działać samo ze sobą gdyż niechybnie doprowadziła by do “rozwalenia” /dosłownie/ silnika i samej turbiny. Aby temu zapobiec stosuje się zawory upustowe które w zależności od tego jak zbudowana jest turbina upuszczają sprężone powietrze lub spaliny przed sprężarką.W silnikach benzynowych stosowane są zawory na dolocie/ blow-off i waste-gate/ oraz jeden/by-pass/ w układzie wydechowym przed sprężarką. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym wszystkie zawory są zamknięte gdyż potrzebna jest duża dawka sprężonego powietrza. Przy podniesieniu obrotów lekko otwiera się zawór by-pass aby nie dopuścić do drastycznego wzrostu ciśnienia doładowania/znaczna część spalin omija wtedy sprężarkę przez co jej obroty nie są zbyt wielkie/. Ciśnienie w układzie dolotu reguluje zawór weste-gate, przeważnie steruje nim komputer za pośrednictwem elektromagnesu który unosi się i wypuszcza część sprężonego ładunku/zmniejsza się ciśnienie doładowania/. Zawór blow-off działa po gwałtownym zdjęciu nogi z gazu, rozpędzona turbina tłoczy powietrze do cylindrów i nagle napotyka zamkniętą przepustnicę ,zostaje bardzo szybko wyhamowana , niszczy się turbina i spadają osiągi silnika. Zapobiega temu zawór blow-off który otwiera się po zamknięciu przepustnicy i wypuszcza sprężone powietrze
Jesli wszystko sie zgadza to czy warto kupowac to co na aukcji ? czy to urzadzenie komplikuje jakos pozniejsze modyfikacje , programy ?
W dieslu montuja to tylko dla efektow dzwiekowych, co IMHO brzmi smiesznie w polaczeniu z klekotem :P Kurde nie chce mi sie szukac, ale na Seat Racing byl taki temat. Koles zamontowal to w TDI i przedstawil rysunek. Generalnie to nic procz PSSSSS w dieselku nie robi
[ Dodano: Pon 05 Lut, 07 12:45 ]
Z reszta to ta Ibiza co jest w linku na Allegro :szeroki_usmiech
Sciemniacze,
Bov w dieslu daje niesamowite efekty dziwiekowe i wydluza trwalosc turbiny do okolo 100lat swietlnych. Nic tylko brac i montowac - a te wszystkie zgrywusy niech sie slinia :diabelski_usmiech
to w benzyniakach jej nie ma ze musieli wymyslac jakies BOV'y ? :lol:
sorry, ale niech mi ktos wprost napisze : "odpusc sobie, bo to nic nie warte".... albo "w beznynie to sie sprawdza a w dieslu nie" - bo tak wynika z waszych wypowiedzi. Tylko dlaczego ?
skoro juz zapytalem to chcialbym chociaz zrozumiec o co tu chodzi :wink:
w dislu nie masz przepustnicy i jak zdejmiesz nogę z gazu to powietrze z rozpędzonej turbinki wlatuje do cylindrów, w benzynkach zdejmiesz nogę z gazu i ciśnienie z jeszcze szybko kręcacej sie turbinki "udeża" w przepustnicę i odbija się tworząc zawirowania i spiętrzenie - to jest bardzo niezdrowe dla turbinki (łożyska i uszczelnienia) dokładnie chodzi o to ciśnienie pomiędzy zamkniętą przepustnicą a turbiną i poto jest BOV Albo DV upuszcza je...
w dislu nie warto.....
W dieslu montuja to tylko dla efektow dzwiekowych, co IMHO brzmi smiesznie w polaczeniu z klekotem :P Kurde nie chce mi sie szukac, ale na Seat Racing byl taki temat. Koles zamontowal to w TDI i przedstawil rysunek. Generalnie to nic procz PSSSSS w dieselku nie robi
Upuszcza cisnienie z dolotu wiec i zmniejsza reakcje na pedal gazu w wiekszosci przypadkow. (znaczy turbodziura gratis)
PS ten na filmie jest sterowany pedalem gazu (zreszta tak jak ten na rysunku seatracing) wiec syczy na biegu jalowym caly czas. No i zeby zrobil pssss to trzeba calkiem gaz puscic - wiec kazda zmiana biegow zeby byl porzadny efekt to plus 2 sekundy :twisted:
PS ten na filmie jest sterowany pedalem gazu (zreszta tak jak ten na rysunku seatracing) wiec syczy na biegu jalowym caly czas. No i zeby zrobil pssss to trzeba calkiem gaz puscic - wiec kazda zmiana biegow zeby byl porzadny efekt to plus 2 sekundy :twisted:
lec, w turbobenzyniakach z dużymi turbo i dużym ciśnieniem doładowania jest to potrzebne... (pomijam lans) ale w dizlach normalnycg userów to tylko raczej lans...
Komentarz