Problem z dyferencjałem (układem różnicowym) przednim - Octavia 4x4 2010 r. 1,6 TDi (tuning 140KM)

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • krumi1978
    Classic
    • 2014
    • 26

    Problem z dyferencjałem (układem różnicowym) przednim - Octavia 4x4 2010 r. 1,6 TDi (tuning 140KM)

    Witam forumowiczów,
    mam problem wagi wielkiej, a sprawa wygląda następująco.
    24.01.2017 przy przebiegu 149500 km naprawiałem (wymieniałem w warsztacie) EGR-a i od razu olej do Haldexa, bo już przyszedł czas. Wymiana EGR-a wiązała się z odkręceniem wału, żeby dojść do EGR-a.
    Dosłownie po 5 dniach jazdy wróciłem do warsztatu, żeby sprawdzić co się dzieje, bo coś bardzo zaczęło szumieć, buczeć w tylnym moście (takie było odczucie).
    Ludzie z warsztatu się przejechali i stwierdzili że nie wiedzą co jest. Oczywiście testy na zużyte łożysko koła itp nie wykazały nic tym kierunku. Powiedzieli: "Jeździć aż coś zacznie więcej się dziać żeby to stwierdzić".
    Poprosiłem wtedy o sprawdzenie ilości oleju w Haldexie, bo może to jest przyczyną. Po odkręceniu śruby wlewu (to było z tyłu po lewej stronie auta stojąc do kierunku jazdy, tak u góry "puszki" tylnego dyferencjału) zleciał olej rzadki koloru zielonego.
    1 pytanie: Czy wlew oleju do Haldexa znajduje się w tym miejscu?
    2 pytanie: Czy olej do Haldexa jest koloru zielonego?
    3 pytanie: Czy źle zalany olej (do tylnego dyfra zamiast do Haldexa) lub źle przykręcony wał po wymianie EGR-a mógł uszkodzić przedni dyferencjał?
    Mam podejrzenie, że olej został źle zalany. A problemem jest awaria (blokada i rozwalenie łożyska i kół zębatych) przedniego dyferencjału po przejechaniu zaledwie 1600km i 1,5 m-ca!!!
    Co mogło być źle wtedy zrobione że przedni dyfer padł?
    Regeneracja dyfra za 2500zł, nowe oleje w dyfrach (mechanik mówił, że wymienili). W przednim na pewno bo doszedł z firmy regeneracyjnej razem z naprawionym dyfrem.

    Ale to dopiero początek.
    Minęły kolejne ok. 4500km i zaczęło coś strasznie trzeszczeć i trzeć. Myśleliśmy, że coś w kołach (sprawdzone, przeczyszczone, nasmarowane cylinderki hamulcowe), ale nie pomogło.
    Wcześniej zaczęło coś tempo stukać w prawym kole (takie odczucie), jakby końcówka drążka.
    Niestety zanim serwis Skody znalazł czas dla mnie, trzeszczenie, tarcie minęło (stukanie jakby w prawym przednim kole zostało). Ale diagnoza serwisu i tak nie pozostawiała wątpliwości:
    uszkodzony przedni dyferencjał. Niestety po kolejnych 600km (razem 5100km od pierwszej naprawy dyfra) wróciłem na lawecie do warsztatu.
    Dyfer na gwarancji, wysyłka do warsztatu "Mechanik" we Wrocławiu na ul. Rakowa 40a.
    Powiedzieli, że nie zdarzyło im się jeszcze coś takiego i że mi to naprawią, ale ostatni raz i żebym szukał problemu w aucie, bo wygląda na brak synchronizacji między tylną a przednią osią.

    Proszę o pomoc, co może być? Co mogło być powodem pierwszej awarii? Bo najprawdopodobniej to samo uszkodziło dyfer przedni także za drugim razem.
    Tuning dla mnie odpada bo te dyfry (0AV 409 053 S lub 0AV 409 053 AE) są używane też w Superbach V6 benzyna.Poza tym od tuningu zrobiłem ponad 32500km.

    Dziękuję
    Ostatnio edytowany przez krumi1978; 34557.
  • pietrek125
    Rider
    • 2012
    • 416
    • Octavia II combi (1Z5)

    #3
    To nie jest przedni dyfer tylko przekładnia kątowa ( awarie tego elementu to standard w Volvo)... wszystko wskazuje na to, że Haldex jest cały czas zapięty i napędza nonstop tylną oś, co w połączeniu z brakiem mechanizmu różnicowego międzyosiowego (w Skodzie nie ma prawdziwego 4X4 tylko 4WD) doprowadza do uszkodzenia najsłabszego elementu , którym z tego wynika jest przekładnia kątowa... jeszcze jakbyś jeździł max. na 4 biegu to by to pożyło , ale w większości silników jest stosowana skrzynia MQ350 (jedynie 2.0FSI miało MQ250) która posiada dwa przełożenia przedniego mostu,i siłą rzeczy podczas jazdy na 5 i 6 biegu przedni dyfer ma inne przełożenie niż tylni i przekładnia mówi papa...


    Czeski Knedliczek z Meksykańską Papryczką Chili
    CBTA 2.5 MPI 170 KM, KPF 5S Man.

    Komentarz

    • Maicroft
      Moderator
      S_OCP MemberModeratorr
      • 2004
      • 25757
      • Audi

      #4
      Auto na podnosnik i bedzie widac czy most z tylu jest zapiety na stale, czy zalacza sie tylko w razie uslizgu.
      Spritmonitor.de

      Komentarz

      • krumi1978
        Classic
        • 2014
        • 26

        #5
        Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
        To nie jest przedni dyfer tylko przekładnia kątowa
        Myślałem, że to to samo... :O

        Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
        wszystko wskazuje na to, że Haldex jest cały czas zapięty i napędza nonstop tylną oś, co w połączeniu z brakiem mechanizmu różnicowego międzyosiowego (w Skodzie nie ma prawdziwego 4X4 tylko 4WD) doprowadza do uszkodzenia najsłabszego elementu , którym z tego wynika jest przekładnia kątowa...
        Z tego co się orientuję mój Haldex non stop już przekazuje 5-10% momentu na tył… To jest taka hybryda elektryczno-hydrauliczna.

        Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
        Auto na podnosnik i bedzie widac czy most z tylu jest zapiety na stale, czy zalacza sie tylko w razie uslizgu.
        No na podnośniku czy to na uruchomionym silniku i biegu, czy na wyłączonym, wszystkie koła kręcą się non stop…
        Czy na wyłączonym silniku (bez uruchomionej stacyjki) haldex miałby całkiem rozłączyć tył?


        Komentarz

        • pietrek125
          Rider
          • 2012
          • 416
          • Octavia II combi (1Z5)

          #6
          Haldex to nic innego jak mokre sprzęgło wielopłytkowe, którego zadziałanie jest uwarunkowane ciśnieniem oleju, które wytwarza pompa elektryczna sterowana elektronicznie... z twojego opisu wynika że prawdopodobnie Haldex jest spięty na 100%...


          Czeski Knedliczek z Meksykańską Papryczką Chili
          CBTA 2.5 MPI 170 KM, KPF 5S Man.

          Komentarz

          • krumi1978
            Classic
            • 2014
            • 26

            #7
            Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
            Haldex to nic innego jak mokre sprzęgło wielopłytkowe, którego zadziałanie jest uwarunkowane ciśnieniem oleju, które wytwarza pompa elektryczna sterowana elektronicznie... z twojego opisu wynika że prawdopodobnie Haldex jest spięty na 100%...
            Rozumiem, że Twoim zdaniem to źle? A co może być tego powodem? Uszkodzony Haldex? Nie wymieniony na czas płyn w nim lub może filtr (jak jest)? Błędny płyn w tylnym moście? Źle skręcony wał?

            Komentarz

            • pietrek125
              Rider
              • 2012
              • 416
              • Octavia II combi (1Z5)

              #8
              Byłem u chłopaków z MobilTech-u... olej do Haldex-a ma kolor i konsystencje podobną do słonecznikowego...
              czytając twój opis teorie są dwie...
              pierwsza to , że zalali olej przekładniowy który jest zdecydowanie gęstszy niż ten do dedykoeany do Haldex-u w wyniku czego Haldex jest nonstop spięty
              druga to że mogli demontować przekładnię kątową ( aby ułatwić sobie dostęp) i zlali z niej olej, a podczas ponownego montażu dolali olej zamiast do przekładni to do skrzyni...(obiegi oleju w skrzyni i w przekladni kątowej są niezależne) analogicznie mogli zrobić przy montażu przekładni po naprawie...


              Czeski Knedliczek z Meksykańską Papryczką Chili
              CBTA 2.5 MPI 170 KM, KPF 5S Man.

              Komentarz

              • Maicroft
                Moderator
                S_OCP MemberModeratorr
                • 2004
                • 25757
                • Audi

                #9
                Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
                Haldex to nic innego jak mokre sprzęgło wielopłytkowe, którego zadziałanie jest uwarunkowane ciśnieniem oleju, które wytwarza pompa elektryczna sterowana elektronicznie... z twojego opisu wynika że prawdopodobnie Haldex jest spięty na 100%...
                Wiec rozpiecie wtyczki powinno spowodowac wylaczenie calkowite pompy i odlaczenie mostu.
                Spritmonitor.de

                Komentarz

                • krumi1978
                  Classic
                  • 2014
                  • 26

                  #10
                  Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
                  Byłem u chłopaków z MobilTech-u... olej do Haldex-a ma kolor i konsystencje podobną do słonecznikowego...
                  czytając twój opis teorie są dwie...
                  pierwsza to , że zalali olej przekładniowy który jest zdecydowanie gęstszy niż ten do dedykoeany do Haldex-u w wyniku czego Haldex jest nonstop spięty
                  druga to że mogli demontować przekładnię kątową ( aby ułatwić sobie dostęp) i zlali z niej olej, a podczas ponownego montażu dolali olej zamiast do przekładni to do skrzyni...(obiegi oleju w skrzyni i w przekladni kątowej są niezależne) analogicznie mogli zrobić przy montażu przekładni po naprawie...
                  Kurczę szukam i nie mogę znaleźć jednoznacznego zdjęcia które pokazuje gdzie jest korek wlewu oleju do Haldexa a gdzie korek(śruba) wlewu oleju do tylnego dyfra, bo jestem pewien gdzie odkręcali śrubę jak sprawdzali olej w Haldexie, i napewno był dość rzadki i zielony.
                  Czyli Twoim zdaniem, moja Skoda będąc na podnośniku na wyłączonym zapłonie, nie powinna kręcić tylnymi kołami po wprowadzeniu przednich kół ręcznie w ruch???
                  Mechanik zapewnia, że nie mieli powodów/potrzeb żeby demontować przekładnię kątową do wymiany EGR-a. Mówią, że odkręcali tylko flanszę od wału.

                  Komentarz

                  • krumi1978
                    Classic
                    • 2014
                    • 26

                    #11
                    Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                    Wiec rozpiecie wtyczki powinno spowodowac wylaczenie calkowite pompy i odlaczenie mostu.
                    Hmm. Jeżeli moja Skoda będąc na podnośniku na wyłączonym zapłonie nie powinna kręcić tylnymi kołami po wprowadzeniu przednich kół ręcznie w ruch to odłączanie kostki od Haldexa nic nam nie powie.Musimy mieć 100% założenie, że koła tylne nie powinny się kręcić jeżeli przednie koła wprawimy ręcznie w ruch.
                    Jutro chyba pojadę do Skody omówić temat i możliwości ekspertyzy.

                    Z góry dziękuję kolegom za pomoc i czekam na dalsze sugestie.

                    Komentarz

                    • Maicroft
                      Moderator
                      S_OCP MemberModeratorr
                      • 2004
                      • 25757
                      • Audi

                      #12
                      Tylko po co przy wymianie EGR wymieniali olej w haldexie (tylny most) ??

                      Rozumiem odkrecic wal od konwertera(przekladni katowej), ale tez nie bardzo wiem po co, bo wal odkreca sie i zostaje flansza i nic nie wycieka, nic nie trzeba uzupelniac czy wymieniac. Chyba ze panowie odkrecili cala przekladnie katowa i ja zdjeli, po czym nalezalo uzupelnic olej.

                      Tu nie ma co sie rozcieknac po wyjeciu.
                      You do not have permission to view this gallery.
                      This gallery has 1 photos.
                      Spritmonitor.de

                      Komentarz

                      • pietrek125
                        Rider
                        • 2012
                        • 416
                        • Octavia II combi (1Z5)

                        #13
                        Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                        Wiec rozpiecie wtyczki powinno spowodowac wylaczenie calkowite pompy i odlaczenie mostu.
                        Jeżeli zalali Haldex-a zwykłym olejem przekładniowym, który jest za gęsty, to Haldex sie zachowa jakby pracowała pompa, więc wyjecie wtyczki nic nie da...



                        Czeski Knedliczek z Meksykańską Papryczką Chili
                        CBTA 2.5 MPI 170 KM, KPF 5S Man.

                        Komentarz

                        • Maicroft
                          Moderator
                          S_OCP MemberModeratorr
                          • 2004
                          • 25757
                          • Audi

                          #14
                          Dlatego draze, co oni w sumie zalali nowym olejem tak fizycznie. Obrazkowo ktory element. Bo w tej chwili zmielony zostal po raz drugi konwerter (przekladnie katowa) przy skrzyni biegow.
                          Spritmonitor.de

                          Komentarz

                          • radekrp90
                            Ambiente
                            • 2014
                            • 158
                            • Volkswagen
                            • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                            #15
                            Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
                            To nie jest przedni dyfer tylko przekładnia kątowa ( awarie tego elementu to standard w Volvo)... wszystko wskazuje na to, że Haldex jest cały czas zapięty i napędza nonstop tylną oś, co w połączeniu z brakiem mechanizmu różnicowego międzyosiowego (w Skodzie nie ma prawdziwego 4X4 tylko 4WD) doprowadza do uszkodzenia najsłabszego elementu , którym z tego wynika jest przekładnia kątowa... jeszcze jakbyś jeździł max. na 4 biegu to by to pożyło , ale w większości silników jest stosowana skrzynia MQ350 (jedynie 2.0FSI miało MQ250) która posiada dwa przełożenia przedniego mostu,i siłą rzeczy podczas jazdy na 5 i 6 biegu przedni dyfer ma inne przełożenie niż tylni i przekładnia mówi papa...
                            Co Panie piszesz - jakie dwa przełożenia dyferencjału... To, że skrzynia jest 3-wałkowa nie oznacza, że ma dwa przełożenia dyferencjału. Napęd dla skrzyni kątowej jest brany wprost z koła dyferencjału (korpusu, obudowy satelit czy jakkolwiek się to nazywa, bo zapomnialem w tej chwili).

                            Piszesz te bzdury tak poważnie, że mniej obeznani będą na prawdę skłonni Ci uwierzyć.

                            Co do samego Haldexa - tutaj masz dokument VW o tym mechanizmie: https://vwpress.files.wordpress.com/.../ssp_333_e.pdf
                            Ostatnio edytowany przez radekrp90; 35891.

                            Komentarz

                            • krumi1978
                              Classic
                              • 2014
                              • 26

                              #16
                              Odpowiedź poniżej
                              Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                              Tylko po co przy wymianie EGR wymieniali olej w haldexie (tylny most) ??
                              Zamieszczone przez krumi1978 Zobacz wpis
                              24.01.2017 przy przebiegu 149500 km naprawiałem (wymieniałem w warsztacie) EGR-a i od razu olej do Haldexa, bo już przyszedł czas.


                              Komentarz

                              • krumi1978
                                Classic
                                • 2014
                                • 26

                                #17
                                Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                                Rozumiem odkrecic wal od konwertera(przekladni katowej), ale tez nie bardzo wiem po co, bo wal odkreca sie i zostaje flansza i nic nie wycieka, nic nie trzeba uzupelniac czy wymieniac
                                Myślałem, że wał też ma swojego rodzaju "flanszę". Dokładnie mechanik odkręcał tylko te śruby łączące wał z przekładnią kątową.



                                Komentarz

                                • krumi1978
                                  Classic
                                  • 2014
                                  • 26

                                  #18
                                  Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                                  Dlatego draze, co oni w sumie zalali nowym olejem tak fizycznie. Obrazkowo ktory element. Bo w tej chwili zmielony zostal po raz drugi konwerter (przekladnie katowa) przy skrzyni biegow.
                                  I jaki wpływ na przekładnię kątową znajdującą się z przodu może mieć źle zalany płyn/olej, czy to w Haldexie czy to w tylnym moście?
                                  A może to coś w przednich ośkach jest nie tak? Czy one są jakoś połączone z przekładnią kątową?

                                  Komentarz

                                  • krumi1978
                                    Classic
                                    • 2014
                                    • 26

                                    #19
                                    Zamieszczone przez radekrp90 Zobacz wpis
                                    Co do samego Haldexa - tutaj masz dokument VW o tym mechanizmie: https://vwpress.files.wordpress.com/.../ssp_333_e.pdf
                                    Dzięki za materiały. Będę je studiował...
                                    Patrząc na budowę i miejscowienie Haldexa to ten zielony płyn raczej zleciał z tylnego mostu. Zastanawia mnie, czy on miał być taki rzadki, czy on nie ma być gęsty prawie jak smar? Już wiem, że Haldex też ma filtr...
                                    Ostatnio edytowany przez krumi1978; 34557.

                                    Komentarz

                                    • krumi1978
                                      Classic
                                      • 2014
                                      • 26

                                      #20
                                      Zamieszczone przez pietrek125 Zobacz wpis
                                      Haldex to nic innego jak mokre sprzęgło wielopłytkowe, którego zadziałanie jest uwarunkowane ciśnieniem oleju, które wytwarza pompa elektryczna sterowana elektronicznie... z twojego opisu wynika że prawdopodobnie Haldex jest spięty na 100%...
                                      Patrząc na stronę 16 z PDF-a, który podał radekrp90, chyba miałem rację z tym, że moment nawet przy normalnej jeździe jest przekazywany na tylną oś, więc normalnym jest, że kręcąc ręcznie przednimi kołami obracają się tylne.
                                      "Normal acceleration
                                      Even during normal acceleration, there are speed
                                      differences between the front and the rear axle
                                      (approx. 1-2 rpm), which are sufficient to close the
                                      Haldex coupling and therefore cause the power to
                                      be transferred to all four wheels"

                                      Komentarz

                                      • pietrek125
                                        Rider
                                        • 2012
                                        • 416
                                        • Octavia II combi (1Z5)

                                        #21
                                        Zamieszczone przez radekrp90 Zobacz wpis

                                        Co Panie piszesz - jakie dwa przełożenia dyferencjału... To, że skrzynia jest 3-wałkowa nie oznacza, że ma dwa przełożenia dyferencjału. Napęd dla skrzyni kątowej jest brany wprost z koła dyferencjału (korpusu, obudowy satelit czy jakkolwiek się to nazywa, bo zapomnialem w tej chwili).

                                        Piszesz te bzdury tak poważnie, że mniej obeznani będą na prawdę skłonni Ci uwierzyć.

                                        Co do samego Haldexa - tutaj masz dokument VW o tym mechanizmie: https://vwpress.files.wordpress.com/.../ssp_333_e.pdf
                                        Jak nie jak tak...
                                        Skrzynia KDL dyfer 3.87 dla 1-4, 3,1 dla 5-6 biegu
                                        skrzynia GVT dyfer 3.94 dla 1-4, 3,087 dla 5-6 biegu
                                        skrzynia JLS dyfer 4,23 dla 1-4, 3,27 dla 5-6 biegu
                                        takie pierwsze z brzegu...
                                        Ostatnio edytowany przez pietrek125; 25421.


                                        Czeski Knedliczek z Meksykańską Papryczką Chili
                                        CBTA 2.5 MPI 170 KM, KPF 5S Man.

                                        Komentarz

                                        • radekrp90
                                          Ambiente
                                          • 2014
                                          • 158
                                          • Volkswagen
                                          • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                                          #22
                                          Mylisz pojęcia - dyferencjał jest ten sam. Są dwa wałki atakujace - stąd dwa przełożenia nic więcej się nie zmienia. Dlatego dla układu napędowego nie ma to żadnego znaczenia, nie ma nawet znaczenia jakie przełożenie ma dyferencjał w skrzyni biegów. Ważne aby było dopasowanie dyferencjału tylnego z przekładnią kątową.

                                          Pooglądaj sobie schematy budowy skrzyni 3-wałkowej to zrozumiesz, że popełniasz błąd i próbujesz innym go wmówić jako fakt.

                                          http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_205.pdf od strony 10-tej.
                                          Ostatnio edytowany przez radekrp90; 35891.

                                          Komentarz

                                          • pietrek125
                                            Rider
                                            • 2012
                                            • 416
                                            • Octavia II combi (1Z5)

                                            #23
                                            No właśnie dwa przełożenia... i nie ma to żadnego znaczenia jak wszystko jest sprawne...a wtym przypadku coś jest nie tak... bo przekładnia kątowa nie leci tak sobie dwa razy pod rząd z byle powodu...


                                            Czeski Knedliczek z Meksykańską Papryczką Chili
                                            CBTA 2.5 MPI 170 KM, KPF 5S Man.

                                            Komentarz

                                            • krumi1978
                                              Classic
                                              • 2014
                                              • 26

                                              #24
                                              Ooo kurna chłopaki (pietrek125 i radekrp90), sorki, ale ten poziom mechaniki to już dla mnie za dużooo.
                                              Jakbyście mogli napisać coś bardziej zrozumiałego dla laika mechaniki, to byłbym wdzięczny.
                                              Czy piszecie coś w sensie, że jest coś nie tak ze skrzynią biegów w moim aucie, czy jak?

                                              Komentarz

                                              • radekrp90
                                                Ambiente
                                                • 2014
                                                • 158
                                                • Volkswagen
                                                • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                                                #25
                                                Kolega piotrek125 tak uważa, ale jest w błędzie - przynajmniej używa błędnego argumentu. Problem leży albo, w uszkodzonym sprzęgle Haldex, albo w nieosiowości montażu. Oczywiście uszkodzenie przekładni też wchodzi w grę ale argument o dwóch biegach dyferencjału i mieleniu przekładni na biegach 5 i 6 jest totalną bzdurą.

                                                Napisz lepiej, czy miałeś coś robione przy tylnym dyferencjale poza olejem (może masz założony inny?) - powinien być 0BR525010B lub 0BR525010G.

                                                Nie padło też najważniejsze pytanie - jakie masz koła/opony i ciśnienie na nich?

                                                Komentarz

                                                Pracuję...