Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

DPF - filtr cząstek stałych - wszystko na temat czyli jak z tym żyć

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Witajcie, Octavia 2 (1.9 BLS, 2008r. 260kkm), zakupiłem ją 2 miesiące temu w Austrii z zapchanym filtrem DPF. Święciły się 3 standardowe kontrolki tj. filtr DPF, świece żarowe i check engine. VCDS wywalał błąd P242F a zapchanie filtra sadzą wynosiło 60% (co ciekawe w rubryce z zawartością popiołu było 0.0g). Mimo to zdecydowałem się na zakup, zakładając, że wystarczy przepalenie VCDSem lub w najgorszym wypadku demontaż i czyszczenie hydrodynamiczne. Moja radość - kiedy po wymuszonym za pomocą VCDS wypalaniu poziom zapchania sadzą spadł do ~12% i auto dostało kopa – nie trwała długo. Około 120km dalej auto ponownie straciło na mocy, a błędy powróciły. Robiłem akurat trasę 500km więc korzystając z okazji postanowiłem wypalić filtr jeszcze raz (w sumie to parę razy) – jednak nie przyniosło to efektu - moc powracała tylko na czas procesu wypalania, potem samochód ponownie przechodził w tryb awaryjny z obniżoną mocą. Trudno, przyjąłem że filtr jest zapchany popiołem (sadza ma już za mało miejsca żeby się zbierać przez co filtr szybko się zapycha) – w takim razie czyszczenie hydrodynamiczne (choć niby 0.0g popiołu według VCDS), pojechałem na czyszczenie. Tutaj zawaliłem bo nie mam żadnego raportu z drożności filtra przed i po . Jednak z warsztatu wyjechałem zadowolony, powiedzieli że filtr wyczyszczony i faktycznie auto znowu dostało życia i błędy już nie wyskakiwały. Ujechałem może 80km i ponownie zapaliła się kontrolka (tym razem sama jedna kontrolka od DPF). Jechałem akurat autostradą (wysokie obroty), i po 15km kontrolka zgasła. Zapaliła się ponownie 80km później już podczas jazdy po mieście, następnie dołączyły do niej stare koleżanki tj. kontrolka świece żarowe i check engine. Podczas jazdy miejskiej filtr niesamowicie szybko się zapychał, można to było wręcz obserwować na żywo jak mecz na Eurosporcie (10-15% na 10km) aż doszło do 100,6% i przestało przyrastać. Zrobiłem w tym stanie z 400km, brak mocy trochę doskwierał, szykowałem się oddać go do mechanika na ogólny przegląd i wymianę oleju, filtrów i panewek (w BLS trzeba tych panewek pilnować) więc postanowiłem go przepalić zanim go tam odstawię (uprzedzam pytania, mimo zapchania 100,6% nie doszło do pożaru ). Filtr wypalił się do około 20% niestety jednak tryb awaryjny po wypaleniu powrócił. Poleciłem mechanikowi by popatrzył na auto pod kątem zwiększonej emisji spalin (gdzieś wyczytałem informacje że to niekoniecznie musi być wina DPFa tylko jakiś nieprawidłowości przed nim, że silnik za mocno kopci i to tak szybko zapycha DPF) Odebrałem auto od mechanika, sprawdził mi turbo (nie ma luzów), EGR (nie zapchany), wymienił termostat, oraz sprawdził pompowtryski (sprawdził komputerowo - ponoć OK, ale gdzieś słyszałem że nie jest to wiarygodny sposób i że trzeba demontażu aby to w 100% sprawdzić, ktoś ma opinie na ten temat?). Po odebraniu od mechanika spalanie spadło, wcześniej oscylowało w granicach 7-7,5l teraz wynosi jakieś 5l (oczywiście trasa). W międzyczasie błąd DPF P242F zamienił się na P2002, aby po jakimś czasie znowu powrócić do P242F. Zrobiłem w tym trybie awaryjnym z obniżoną mocą jakieś 1400km starając się obserwować zachowanie DPF (zapełnienie, ciśnienie, kilkukrotnie przeprowadzając wypalanie z VCDS).
    Z moich obserwacji wynika że:
    - filtr najszybciej zapycha się podczas jazdy po mieście, w trasie myślę że jest możliwe osiągnięcie 800km zanim filtr zapełnił by się do 100%, w mieście jest to kwestia kilkudziesięciu do może 100 kilometrów.
    - auto odzyskuje moc tylko na czas wypalania poprzez VCDS
    - wypalanie nie jest inicjowane przez DPF, zawsze muszę sam to odpalać za pomocą VCDS
    - podczas jednorazowego wypalania za pomocą VCDS poziom sadzy spada do około 20%
    - poziom zapełnienia filtra popiołem (carbon mass) przez cały ten czas i przed czyszczeniem hydrodynamicznym i po czyszczeniu, aż do teraz wynosi 0.0g (czy jest możliwe że jakiś czujnik jest uszkodzony a VCDS tego nie wywala?)
    - ogólnie przy aucie przy odpalonym silniku czuć nieprzyjemny zapach (coś jakby gaz czy sadza)
    - Press Difference Particle Filter przy rozgrzanym silniku na biegu jałowym przy zapchaniu na poziomie 20% wynosi 10.20mbar, przy zapchaniu 85% wynosił około 30.00mbar
    W zasadzie nie wiem co dalej z tym robić, czy jechać do jakiegoś innego punktu czyszczenia filtrów żeby to dokładnie obejrzeli/wyczyścili. Czy może szukać powodu zapychania filtra gdzieś w procesie spalania i zbyt dużej ilości sadzy w spalinach. Wycięcie nie wchodzi w grę bo dużo jeżdżę przez Czechy i Austrie a tam mandat za kopcenie bez DPF to więcej niż wartość samochodu. Ma ktoś może pomysł gdzie szukać przyczyny tych cyrków z DPF?

    Komentarz


    • Kupić nowy filtr. Przecież to część eksploatacyjna, więc się zużywa.

      Komentarz


      • Zamieszczone przez unicestwiacz_wszechrzeczy Zobacz wpis
        Kupić nowy filtr. Przecież to część eksploatacyjna, więc się zużywa.
        Nowy oryginał kosztuje prawie tyle co samochód A co do tych nieoryginalnych za 1200zł to ponoć nie przechodzą one testów emisji spalin.

        Komentarz


        • Rzeczywiście cyrk, współczuję. Wyczyszczony hydrodynamicznie filtr powinien być czysty chyba ze ma już uszkodzona siatkę ceramiczną. Nie wiem czy zakład który czyścił diagnozował tez stan filtra. Kolejne możliwe przyczyny to niesprawny EGR ( w silnikach CR trzeba praktycznie wymieniac co 100 tys. km), ale niesprawny powinien wyrzucać kontrole świec żarowych a silnik wprowadzać w system awaryjny albo lejące wtryskiwacze. Podobno nie wszystkie usterki wtryskiwaczy pokaże VCDS. Koszt diagnozy 50 zł/sztuke ale dochodzi jeszcze demontaz i montaz. Przy silnikach CR trzeba przy tej okazji wymienić śruby trzymające wtryskiwacz
          Nie wiem jak to jest z pompowtryskiwaczami. Niestety nie jestem specjalista w tym zakresie. Wiemyle co z doświadczenia swojego samochodu.
          O1 1,9 TDI AGR
          O2 2,0 TDI CFHC

          Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

          Komentarz


          • Zamieszczone przez unicestwiacz_wszechrzeczy Zobacz wpis
            Kupić nowy filtr. Przecież to część eksploatacyjna, więc się zużywa.
            Ty powinieneś zmienić nick na "wszechwiedzący_mądrala" , sew1981 na pewno by się ucieszył.

            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            (sprawdził komputerowo - ponoć OK, ale gdzieś słyszałem że nie jest to wiarygodny sposób i że trzeba demontażu aby to w 100% sprawdzić, ktoś ma opinie na ten temat?)
            poczytaj sobie "Test przelewowy wtryskiwaczy" i tam szukaj odpowiedzi na nurtujące pytania.
            U mnie w mieście taki koszt to 100 zł ale idzie zrobić to samemu za 20 zł jak ma się chęci i czas bo można kupić gotowe zestawy do tej procedury.
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            (czy jest możliwe że jakiś czujnik jest uszkodzony a VCDS tego nie wywala?)
            jest taka możliwość, że przez uszkodzony czujnik nie uruchamia się procedura wypalania filtra i stąd szybkie jego zapychanie.
            Od sondy lambda nie pokazuje żadnego błędu?
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            - ogólnie przy aucie przy odpalonym silniku czuć nieprzyjemny zapach (coś jakby gaz czy sadza)
            u mnie jest dokładnie tak samo, tak capi z rury, że nie idzie stać za autem albo pakować zakupów na odpalonym samochodzie bo po prostu spaliny aż drażnią drogi oddechowe.
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            czy jechać do jakiegoś innego punktu czyszczenia filtrów żeby to dokładnie obejrzeli/wyczyścili
            raczej to nic nie zmieni. skoro został już zregenerowany do stanu "fabrycznego" i jego wnętrze nie zostało uszkodzone to kolejna regeneracja nic nie da.
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            - filtr najszybciej zapycha się podczas jazdy po mieście, w trasie myślę że jest możliwe osiągnięcie 800km zanim filtr zapełnił by się do 100%, w mieście jest to kwestia kilkudziesięciu do może 100 kilometrów.
            czyli 800 km to tyle ile wyniesie mniej więcej średnia ilość km do wypalania filtra bo procedura uruchamia się właśnie coś koło 1000 km.

            Ja bym sprawdził sondy, egr i czujnik dpf - nie powiem Ci ani gdzie ani który bo nie wiem gdzie się znajduje, jednakże być takowy musi, który mówi ile jest sadzy, zapełnienia i kiedy uruchomić procedurę.
            190 km / 436 Nm

            Komentarz


            • Zamieszczone przez oolsztyniak Zobacz wpis
              Ty powinieneś zmienić nick na "wszechwiedzący_mądrala" , sew1981 na pewno by się ucieszył.
              To jeszcze doradzę, żeby starego diesla kupować w wersji bez deppefa (takiego miałem). Bo są takie, najmłodsze z 2011 roku.

              Komentarz


              • a firma co czyściła dpf nie dała żadnej gw?
                Dawid
                czarna 2018 skoda octavia 3FL by dawcio

                Komentarz


                • Jak nie dali kwitu to i gwary pewnie nie ma.
                  druga sprawa jest taka, że jeśli on tak szybko się zapycha gwarancja nic tu nie da, powiedzą, że osprzęt niesprawny.
                  190 km / 436 Nm

                  Komentarz


                  • U mnie w BLS gdy filtr domaga się wypalenia, zapala się tylko kontrolka DPF i dodatkowo wyskakuje komunikat na MFD. Nie zapalają się żadne inne kontrolki. Co do parametru carbon mass, to przyrasta on bardzo powoli, pewnie po czyszczeniu DPF mechanik wyzerował ten parametr, bo tak powinien zrobić. Do sprawdzenia masz na pewno wtryskiwacze, tak jak koledzy pisali wcześniej. Dodatkowo warto przyjrzeć się wałkowi rozrządu.
                    Aktualne zużycie paliwa

                    Komentarz


                    • Warto sprawdzic czujnik roznicy cisnien. Czesto padaja, ja mam juz trzeci. Relatywnie tania czesc, ok. 120 zl na allegro i nawet jako zapas moze sie przydac. Wadliwy powinie wyrzucic blad ale czasem podobno moze tego bledu nie wykazywac
                      O1 1,9 TDI AGR
                      O2 2,0 TDI CFHC

                      Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                      Komentarz


                      • Zamieszczone przez majonezz Zobacz wpis
                        U mnie w BLS gdy filtr domaga się wypalenia, zapala się tylko kontrolka DPF i dodatkowo wyskakuje komunikat na MFD.
                        to dlatego, że któraś procedura została przerwana i kontrolka pokazuje, że nie tyle, że chce się wypalić a musi
                        procedura wypalania powinna odbywać się bezobjawowo, tzn bez żadnej kontrolki, ewentualnie 1000 obrotów na zegarze

                        U mnie ostatnio właśnie sama procedura uruchamia się jakoś często.
                        Chyba przestanę lać vervę bo na zwykłym było jakoś rzadziej.
                        190 km / 436 Nm

                        Komentarz


                        • Podbiję temat. Jest ktoś, kto z praktyki wie, jak kształtują się parametry różnicy ciśnień przy mocno zapełnionym popiołem filtrze oraz w filtrze po czyszczeniu wodą?

                          Czy ktoś po czyszczeniu filtra na maszynie zaobserwował np. spadek spalania?

                          Mój BLS przy pełnym bucie pokazuje ciśnienie różnicowe 170-200 mbar. Czy to sensowna wartość, czy może już za dużo? Poziom zapełnienia popiołem 75 g (więc teoretycznie już powyżej granicy). Auto jeździ bez problemów, wydech w środku czysty i błyszczący, więc DPF jeszcze pracuje poprawnie. Zastanawiam się, czy profilaktycznie nie oddać go do czyszczenia, zanim będzie za późno.

                          Komentarz

                          POWRÓT NA GÓRĘ
                          Pracuję...
                          X