Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

DPF - filtr cząstek stałych - wszystko na temat czyli jak z tym żyć

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Witajcie, Octavia 2 (1.9 BLS, 2008r. 260kkm), zakupiłem ją 2 miesiące temu w Austrii z zapchanym filtrem DPF. Święciły się 3 standardowe kontrolki tj. filtr DPF, świece żarowe i check engine. VCDS wywalał błąd P242F a zapchanie filtra sadzą wynosiło 60% (co ciekawe w rubryce z zawartością popiołu było 0.0g). Mimo to zdecydowałem się na zakup, zakładając, że wystarczy przepalenie VCDSem lub w najgorszym wypadku demontaż i czyszczenie hydrodynamiczne. Moja radość - kiedy po wymuszonym za pomocą VCDS wypalaniu poziom zapchania sadzą spadł do ~12% i auto dostało kopa – nie trwała długo. Około 120km dalej auto ponownie straciło na mocy, a błędy powróciły. Robiłem akurat trasę 500km więc korzystając z okazji postanowiłem wypalić filtr jeszcze raz (w sumie to parę razy) – jednak nie przyniosło to efektu - moc powracała tylko na czas procesu wypalania, potem samochód ponownie przechodził w tryb awaryjny z obniżoną mocą. Trudno, przyjąłem że filtr jest zapchany popiołem (sadza ma już za mało miejsca żeby się zbierać przez co filtr szybko się zapycha) – w takim razie czyszczenie hydrodynamiczne (choć niby 0.0g popiołu według VCDS), pojechałem na czyszczenie. Tutaj zawaliłem bo nie mam żadnego raportu z drożności filtra przed i po . Jednak z warsztatu wyjechałem zadowolony, powiedzieli że filtr wyczyszczony i faktycznie auto znowu dostało życia i błędy już nie wyskakiwały. Ujechałem może 80km i ponownie zapaliła się kontrolka (tym razem sama jedna kontrolka od DPF). Jechałem akurat autostradą (wysokie obroty), i po 15km kontrolka zgasła. Zapaliła się ponownie 80km później już podczas jazdy po mieście, następnie dołączyły do niej stare koleżanki tj. kontrolka świece żarowe i check engine. Podczas jazdy miejskiej filtr niesamowicie szybko się zapychał, można to było wręcz obserwować na żywo jak mecz na Eurosporcie (10-15% na 10km) aż doszło do 100,6% i przestało przyrastać. Zrobiłem w tym stanie z 400km, brak mocy trochę doskwierał, szykowałem się oddać go do mechanika na ogólny przegląd i wymianę oleju, filtrów i panewek (w BLS trzeba tych panewek pilnować) więc postanowiłem go przepalić zanim go tam odstawię (uprzedzam pytania, mimo zapchania 100,6% nie doszło do pożaru ). Filtr wypalił się do około 20% niestety jednak tryb awaryjny po wypaleniu powrócił. Poleciłem mechanikowi by popatrzył na auto pod kątem zwiększonej emisji spalin (gdzieś wyczytałem informacje że to niekoniecznie musi być wina DPFa tylko jakiś nieprawidłowości przed nim, że silnik za mocno kopci i to tak szybko zapycha DPF) Odebrałem auto od mechanika, sprawdził mi turbo (nie ma luzów), EGR (nie zapchany), wymienił termostat, oraz sprawdził pompowtryski (sprawdził komputerowo - ponoć OK, ale gdzieś słyszałem że nie jest to wiarygodny sposób i że trzeba demontażu aby to w 100% sprawdzić, ktoś ma opinie na ten temat?). Po odebraniu od mechanika spalanie spadło, wcześniej oscylowało w granicach 7-7,5l teraz wynosi jakieś 5l (oczywiście trasa). W międzyczasie błąd DPF P242F zamienił się na P2002, aby po jakimś czasie znowu powrócić do P242F. Zrobiłem w tym trybie awaryjnym z obniżoną mocą jakieś 1400km starając się obserwować zachowanie DPF (zapełnienie, ciśnienie, kilkukrotnie przeprowadzając wypalanie z VCDS).
    Z moich obserwacji wynika że:
    - filtr najszybciej zapycha się podczas jazdy po mieście, w trasie myślę że jest możliwe osiągnięcie 800km zanim filtr zapełnił by się do 100%, w mieście jest to kwestia kilkudziesięciu do może 100 kilometrów.
    - auto odzyskuje moc tylko na czas wypalania poprzez VCDS
    - wypalanie nie jest inicjowane przez DPF, zawsze muszę sam to odpalać za pomocą VCDS
    - podczas jednorazowego wypalania za pomocą VCDS poziom sadzy spada do około 20%
    - poziom zapełnienia filtra popiołem (carbon mass) przez cały ten czas i przed czyszczeniem hydrodynamicznym i po czyszczeniu, aż do teraz wynosi 0.0g (czy jest możliwe że jakiś czujnik jest uszkodzony a VCDS tego nie wywala?)
    - ogólnie przy aucie przy odpalonym silniku czuć nieprzyjemny zapach (coś jakby gaz czy sadza)
    - Press Difference Particle Filter przy rozgrzanym silniku na biegu jałowym przy zapchaniu na poziomie 20% wynosi 10.20mbar, przy zapchaniu 85% wynosił około 30.00mbar
    W zasadzie nie wiem co dalej z tym robić, czy jechać do jakiegoś innego punktu czyszczenia filtrów żeby to dokładnie obejrzeli/wyczyścili. Czy może szukać powodu zapychania filtra gdzieś w procesie spalania i zbyt dużej ilości sadzy w spalinach. Wycięcie nie wchodzi w grę bo dużo jeżdżę przez Czechy i Austrie a tam mandat za kopcenie bez DPF to więcej niż wartość samochodu. Ma ktoś może pomysł gdzie szukać przyczyny tych cyrków z DPF?

    Komentarz


    • Kupić nowy filtr. Przecież to część eksploatacyjna, więc się zużywa.

      Komentarz


      • Zamieszczone przez unicestwiacz_wszechrzeczy Zobacz wpis
        Kupić nowy filtr. Przecież to część eksploatacyjna, więc się zużywa.
        Nowy oryginał kosztuje prawie tyle co samochód A co do tych nieoryginalnych za 1200zł to ponoć nie przechodzą one testów emisji spalin.

        Komentarz


        • Rzeczywiście cyrk, współczuję. Wyczyszczony hydrodynamicznie filtr powinien być czysty chyba ze ma już uszkodzona siatkę ceramiczną. Nie wiem czy zakład który czyścił diagnozował tez stan filtra. Kolejne możliwe przyczyny to niesprawny EGR ( w silnikach CR trzeba praktycznie wymieniac co 100 tys. km), ale niesprawny powinien wyrzucać kontrole świec żarowych a silnik wprowadzać w system awaryjny albo lejące wtryskiwacze. Podobno nie wszystkie usterki wtryskiwaczy pokaże VCDS. Koszt diagnozy 50 zł/sztuke ale dochodzi jeszcze demontaz i montaz. Przy silnikach CR trzeba przy tej okazji wymienić śruby trzymające wtryskiwacz
          Nie wiem jak to jest z pompowtryskiwaczami. Niestety nie jestem specjalista w tym zakresie. Wiemyle co z doświadczenia swojego samochodu.
          O1 1,9 TDI AGR
          O2 2,0 TDI CFHC

          Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

          Komentarz


          • Zamieszczone przez unicestwiacz_wszechrzeczy Zobacz wpis
            Kupić nowy filtr. Przecież to część eksploatacyjna, więc się zużywa.
            Ty powinieneś zmienić nick na "wszechwiedzący_mądrala" , sew1981 na pewno by się ucieszył.

            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            (sprawdził komputerowo - ponoć OK, ale gdzieś słyszałem że nie jest to wiarygodny sposób i że trzeba demontażu aby to w 100% sprawdzić, ktoś ma opinie na ten temat?)
            poczytaj sobie "Test przelewowy wtryskiwaczy" i tam szukaj odpowiedzi na nurtujące pytania.
            U mnie w mieście taki koszt to 100 zł ale idzie zrobić to samemu za 20 zł jak ma się chęci i czas bo można kupić gotowe zestawy do tej procedury.
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            (czy jest możliwe że jakiś czujnik jest uszkodzony a VCDS tego nie wywala?)
            jest taka możliwość, że przez uszkodzony czujnik nie uruchamia się procedura wypalania filtra i stąd szybkie jego zapychanie.
            Od sondy lambda nie pokazuje żadnego błędu?
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            - ogólnie przy aucie przy odpalonym silniku czuć nieprzyjemny zapach (coś jakby gaz czy sadza)
            u mnie jest dokładnie tak samo, tak capi z rury, że nie idzie stać za autem albo pakować zakupów na odpalonym samochodzie bo po prostu spaliny aż drażnią drogi oddechowe.
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            czy jechać do jakiegoś innego punktu czyszczenia filtrów żeby to dokładnie obejrzeli/wyczyścili
            raczej to nic nie zmieni. skoro został już zregenerowany do stanu "fabrycznego" i jego wnętrze nie zostało uszkodzone to kolejna regeneracja nic nie da.
            Zamieszczone przez Alex17-17 Zobacz wpis
            - filtr najszybciej zapycha się podczas jazdy po mieście, w trasie myślę że jest możliwe osiągnięcie 800km zanim filtr zapełnił by się do 100%, w mieście jest to kwestia kilkudziesięciu do może 100 kilometrów.
            czyli 800 km to tyle ile wyniesie mniej więcej średnia ilość km do wypalania filtra bo procedura uruchamia się właśnie coś koło 1000 km.

            Ja bym sprawdził sondy, egr i czujnik dpf - nie powiem Ci ani gdzie ani który bo nie wiem gdzie się znajduje, jednakże być takowy musi, który mówi ile jest sadzy, zapełnienia i kiedy uruchomić procedurę.
            Była O2 RS 190 km / 436 Nm
            Jest Superb 2FL 201 km / 436 Nm

            Komentarz


            • Zamieszczone przez oolsztyniak Zobacz wpis
              Ty powinieneś zmienić nick na "wszechwiedzący_mądrala" , sew1981 na pewno by się ucieszył.
              To jeszcze doradzę, żeby starego diesla kupować w wersji bez deppefa (takiego miałem). Bo są takie, najmłodsze z 2011 roku.

              Komentarz


              • a firma co czyściła dpf nie dała żadnej gw?
                Dawid
                czarna 2018 skoda octavia 3FL by dawcio

                Komentarz


                • Jak nie dali kwitu to i gwary pewnie nie ma.
                  druga sprawa jest taka, że jeśli on tak szybko się zapycha gwarancja nic tu nie da, powiedzą, że osprzęt niesprawny.
                  Była O2 RS 190 km / 436 Nm
                  Jest Superb 2FL 201 km / 436 Nm

                  Komentarz


                  • U mnie w BLS gdy filtr domaga się wypalenia, zapala się tylko kontrolka DPF i dodatkowo wyskakuje komunikat na MFD. Nie zapalają się żadne inne kontrolki. Co do parametru carbon mass, to przyrasta on bardzo powoli, pewnie po czyszczeniu DPF mechanik wyzerował ten parametr, bo tak powinien zrobić. Do sprawdzenia masz na pewno wtryskiwacze, tak jak koledzy pisali wcześniej. Dodatkowo warto przyjrzeć się wałkowi rozrządu.
                    Aktualne zużycie paliwa

                    Komentarz


                    • Warto sprawdzic czujnik roznicy cisnien. Czesto padaja, ja mam juz trzeci. Relatywnie tania czesc, ok. 120 zl na allegro i nawet jako zapas moze sie przydac. Wadliwy powinie wyrzucic blad ale czasem podobno moze tego bledu nie wykazywac
                      O1 1,9 TDI AGR
                      O2 2,0 TDI CFHC

                      Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                      Komentarz


                      • Zamieszczone przez majonezz Zobacz wpis
                        U mnie w BLS gdy filtr domaga się wypalenia, zapala się tylko kontrolka DPF i dodatkowo wyskakuje komunikat na MFD.
                        to dlatego, że któraś procedura została przerwana i kontrolka pokazuje, że nie tyle, że chce się wypalić a musi
                        procedura wypalania powinna odbywać się bezobjawowo, tzn bez żadnej kontrolki, ewentualnie 1000 obrotów na zegarze

                        U mnie ostatnio właśnie sama procedura uruchamia się jakoś często.
                        Chyba przestanę lać vervę bo na zwykłym było jakoś rzadziej.
                        Była O2 RS 190 km / 436 Nm
                        Jest Superb 2FL 201 km / 436 Nm

                        Komentarz


                        • Witam
                          Sprawdzam czy można reaktywować wątek.
                          Kupiłem sobie moduł elektroniczny do kontroli wypalania DPF no i mam wypalania co 300 km.
                          Niestety zdaje się ze przyczyn może być co niemiara.
                          1. Czujnik DPF - wymieniony a rurka do DPF sprawdzona czy nie przytkana - brak poprawy
                          2. Wtryskiwacze - w dalszym ciągu oryginalne a przebieg 327 tys. na programie prawidłowo, test przelewowy - prawidłowo, zużycie paliwa na dystansie 800 km z pasażerami 5,05 l/100 km. więc wtryskiwacze chyba OK.
                          3. Sprawdzone wszelakie parametry na VCDS przez warsztat - brak uwag.
                          4. DPF czyszczony ciśnieniowo, profilaktycznie bo nie był zapchany jakieś 40 tys. wstecz . Pokazuje zapełnienie 0,02 l więc chyba dobry.
                          5. Nie wyskakują błędy.

                          No więc co? Macie pomysły?
                          Ostatnio edytowany przez Almanis; 1289.
                          O1 1,9 TDI AGR
                          O2 2,0 TDI CFHC

                          Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                          Komentarz


                          • Reset programowy DPF po czyszczeniu zrobiony?

                            Komentarz


                            • Reset polegający na wyzerowaniu zapełnienia filtra tak stąd tez to małe wskazanie zapełnienia (0,02l) ale nie wiem może jest jakaś inna procedura.

                              Dodam do tego ze nie przybywa ani nie ubywa oleju w silniku.
                              EGR nie daje błędów chociaż ma pewnie ze 120 tys. i jego żywot się kończy.

                              Mechanik sugeruje że oprogramowanie sterownika mogło się rozjechać. Miał ktoś taki przypadek?
                              O1 1,9 TDI AGR
                              O2 2,0 TDI CFHC

                              Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                              Komentarz


                              • ale jaki przypadek? że sie wypala co 300km?
                                ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
                                ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
                                poprzednie modele:
                                ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
                                ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
                                O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

                                Komentarz


                                • W zasadzie jedno i drugie. Powyżej jest mój wcześniejszy w którym na ten moment wykluczyłem kilka możliwych przyczyn.Faktycznie chodziło mi czy może dojść do jakiegoś zakłócenia w oprogramowaniu które skutkuje częstszymi wypaleniami. Ale jeżeli ktoś ma doświadczenie ze swoim samochodem w którym częściej wypalał się DPF z innych przyczyn to byłoby to również ciekawe. U mnie samochód jeździ generalnie na trasach i te częstsze wypalania są również podczas jazdy autostradowej przy ekonomicznych parametrach jazdy np bieg szósty i 2000-2500 obrotów. Z mojego rozeznania wynika że normą powinien być okres 600-800 km pomiędzy wypaleniami.
                                  Ostatnio edytowany przez Almanis; 1289.
                                  O1 1,9 TDI AGR
                                  O2 2,0 TDI CFHC

                                  Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                                  Komentarz


                                  • Witam,
                                    Chciałbym odgrzać kotleta i podpytać trochę.

                                    Posiadam golfa 6 2.0 CFHC po zakupie wysypała mi się turbina, została założona nowa, w zimę zaczął przycinać się EGR, zakupiłem nowy ale wstrzymałem się z wymianą bo EGR zaczął poprawnie pracować.
                                    Od kupna do wysypania się turbo nie miałem możliwości kontroli wypalania jak i przybierania oleju, po montażu modułu DPF w licznik i informacji odnośnie wypalania zauważyłem że na długiej trasie (2200km) wypalał się co 700km, a w jeździe miejskiej (do pracy 55km obwodnicą) wypala mi się co 300-450km, do tego już wspomniałem silnik przybiera olej, około 1L od wymiany do wymiany.
                                    Sądzicie że wymiana filtra DPF z czujnikiem różnicy ciśnień wystarczy? Szukam jakiś podpowiedzi jak ten temat ugryźć za wszelkie info będę bardzo wdzięczny.

                                    Komentarz


                                    • Takie mam parametry w blokach pomiarowych. Resize of IMG_20220626_170138.jpg

                                      Komentarz


                                      • cześć. Mam vw golf 6 wariant 2010-2011 z silnikiem CFHC 2.0 tdi i numer części czujnika ciśnienia dpf to "059 906 051 C"



                                        OSTATNIO dostałem błąd P245200 czujnik ciśnienia dpf "A: obwód

                                        i wymieniłem na dokładną część o tym samym numerze

                                        teraz błąd zniknął

                                        ale przeczytałem, że czujnik ciśnienia g450 dpf powinien być przystosowany z kodowaniem II lub w protokole UDS

                                        ale nie miałem tego kodowania II dostępnego w jednostce sterującej silnika i miałem protokół uds?

                                        i to było bez powodzenia

                                        i próbowałem wykonać adaptację w obdeleven z protokołem uds, ale nic się nie dzieje

                                        z wyjątkiem tego, że kontrolka świecy żarowej miga, a podstawowe ustawienie mówi, że adaptacja zakończyła się, gdy tylko kliknę przycisk Start

                                        a po 3 lub 4 min obdeleven rozłącza się i objętość popiołu z oleju dpf jest na zero teraz wcześniej było jakieś 0.9l





                                        czy ktoś może mi pomóc, jak to zrobili z obdeleven lub vcds jest tutaj potrzebne?

                                        Komentarz


                                        • Kolego Słoniu. Nie wiem co podpowiedzieć. Jeżeli wypala się prawidłowo w długich okresach czasu to nie wiem co się dzieje. Mój wypala się co 300 km i oleju nie przybywa. Zmieniam EGR na nowy bo szukam przyczyny a ostania wymiana była 120 tys. temu.
                                          O1 1,9 TDI AGR
                                          O2 2,0 TDI CFHC

                                          Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                                          Komentarz


                                          • Wydaje mi się, że jeżeli wypala się co 700 km to dpf jest ok.
                                            O1 1,9 TDI AGR
                                            O2 2,0 TDI CFHC

                                            Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                                            Komentarz


                                            • Zamieszczone przez Almanis Zobacz wpis
                                              Kolego Słoniu. Nie wiem co podpowiedzieć. Jeżeli wypala się prawidłowo w długich okresach czasu to nie wiem co się dzieje. Mój wypala się co 300 km i oleju nie przybywa. Zmieniam EGR na nowy bo szukam przyczyny a ostania wymiana była 120 tys. temu.
                                              Dzięki za odzew.

                                              Właśnie przymierzam się do wymiany EGR w możliwe że w przyszłym tygodniu to zrobię.
                                              Zobacze czy coś to zmieni.
                                              Zauważyłem że jak jeżdżę w przedziale obrotów 1800-2300 wypalanie DPF się zwiększa, nawet do 400km od poprzedniego wypalenia.

                                              Komentarz


                                              • Jestem po wymianie Egr ale niestety to nie to. Szukam dalej.
                                                O1 1,9 TDI AGR
                                                O2 2,0 TDI CFHC

                                                Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                                                Komentarz


                                                • Koledzy - z tym zespołem części: DPF+EGR+ wtryski to jest wydaje mi się cyrk, w którym ciężko znaleźć rozwiązanie inne niż "wymieniaj na oślep". U mnie było tak ( w skrócie):
                                                  Przy przebiegu 140 tys. zaczął klepać wtrysk. Zdemontowałem i wysłałem wszystkie 4 do Pawlika na test i czyszczenie. Wyszedł 1 na granicy. Wymieniłem. Zamontowałem z powrotem z nowymi śrubami z ASO - dalej klepie. Natknąłem się w internecie na artykuł jednej z politechnik w Polsce, że stoły testowe z Boscha wypuszczają bzdury na protokołach. Popatrzałem na swoje protokoły i faktycznie coś było nie tak. Wymieniłem pozostałe 3 wtryski tak, że komplet jest regenerowany fabrycznie przez Boscha, a nie przez zakład, zakodowałem - poprawiło się jeśli chodzi o dopalanie. W międzyczasie wymieniłem G450. Nawiasem mówiąc tankuję zawsze na markowych stacjach.
                                                  Przy przebiegu 180 tys. padł EGR. Wymieniłem w ASO na nowy, rzekomo po poprawkach. A, że DPF z EGR według wielu mądrych powinno się robić w parze, to krótko potem wyczyściłem DPF hydrodynamicznie w sprawdzonym, dobrym miejscu. Sam sprawdziłem i wykonałem reset tego DPF...
                                                  Teraz mam 210 tys. przebiegu. Wprawdzie jeżdżę chwilowo głównie po mieście ale DPF momentalnie się zapchał i dopala się po każdym uruchomieniu silnika. Wczoraj zapaliła się lampka od dopalania...
                                                  A do tego oczywiście bardzo dobre oleje, filtry itd itp wymieniane co rok albo ok. 13 tys. km. Auto utrzymywane non stop na naprawdę dobrym poziomie, a i tak chwila jazdy po mieście i znowu to samo.
                                                  Gdyby ktoś jeszcze pytał, to tak - czyściłem dolot, przepustnicę i kolektor. Wałki w stanie idealnym.

                                                  Komentarz


                                                  • W uzupełnieniu moich poprzednich postów. Dopalanie zeszło do interwału co 200 km. W międzyczasie wyrzuciło bład sondy lambda montowanej na DPF, wymiana niczego nie zmieniła. Przekazałem samochód mechanikowi pracującemu w WV do sprawdzenia. Nic nie znalazł za to po odebraniu auta DPF wypala się już chyba piąty raz po przebiegu 400 km a więc przyzwoicie. Dzwoniłem pytałem mechanika czy coś poruszał, sam jest zdziwiony co się mogło stać. Tak wiec nawiązując do do posta Kolegi MarcinaP - to sprawne funkcjonowanie DPF to jest naprawdę zagadka. Sprawdź czy przy tych wszystkich czyszczeniach nie pozostała nieszczelność na układzie dolotowym. Jeżeli jest to powinna się wiązać ze spadkiem mocy (tyle wiem od mechaników)
                                                    O1 1,9 TDI AGR
                                                    O2 2,0 TDI CFHC

                                                    Sznaucerki są moją pasją www.almanis.pl

                                                    Komentarz

                                                    POWRÓT NA GÓRĘ
                                                    Pracuję...
                                                    X