[02] Czy to byl asystent hamowania ?

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • szkoda
    RS
    S_OCP Member
    • 2005
    • 22543

    #26
    bez ESP obie :idea:
    saport techniczny baj DGW
    była BKD+DSG '05 120kkm
    była BXE '08 190kkm
    no i nie ma :-)

    Komentarz

    • zurcio
      RS
      • 2008
      • 2046

      #27
      pozwolicie, że jeszcze jedno pytanko odnośnie tego EBA w Skodzie :roll: bo nie daje mi to spokoju,
      faktycznie w konfiguracji nowego auta nie ma EBA, ale kojarzy mi się, że kiedyś w Skodzie był system EBA (być może się mylę ... )
      a czy przypadkiem Superby nie posiadają tego systemu :?: te do 2008 roku ... :roll:

      twin, sorki za OT, ale może ktoś mnie uświadomi do końca bo nie jestem pewien :?
      Nie dyskutuj nigdy z idiotą, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem ...

      Komentarz

      • twin
        Rider
        • 2008
        • 288

        #28
        zurcio : przeciez to tylko kwestia nazewnictwa jest EBA to jest MBA , HBA , BAS ..


        szkoda : wiec moze to wersja hydrauliczna tak wali ? nie dowiem sie bez prob ...

        Komentarz

        • Macko
          Drive
          S_OCP Member
          • 2008
          • 69

          #29
          Zamieszczone przez Klauzero
          Jeśli mnie pamięć nie myli, a była to sytuacja stresowa, to owe światła awaryjne, włączone w wyniku działania BAS, tudzież EBA musiałem wyłączyć wciskając przycisk. Ręki nie dam sobie uciąć, bo być może zrobiłem to odruchowo, albo mi się wydawało w wyniku nieprzewidzianego wtargnięcia pijaka z pobocza.

          Co do "choinki" włączanej automatycznie, to być może w błąd wprowadzają materiały Skody, gdzie było napisane, że od roku 2006 czy 2007 załączają się światła awaryjne w przypadku zadziałania asystenta hamowania. Co ciekawe w opisie MY2008 również określono w ten sam sposób - od MY2008 załączają się... tak jakby, wcześniej tak nie było.
          Dobrze pamiętasz - awaryjne trzeba normalnie z ręki wylączyć przyciskiem na desce.
          Pozdr.
          Macko

          Komentarz

          • szkoda
            RS
            S_OCP Member
            • 2005
            • 22543

            #30
            z opisu przypomina to walenie przy ruszaniu, więc może koło jakos podobnie się podbiło przy hamowaniu.
            swoją drogą nie wiem jak jest w benzinerach przy ruszaniu :roll:

            [ Dodano: Sro 19 Lis, 08 12:50 ]
            Zamieszczone przez Macko
            Dobrze pamiętasz - awaryjne trzeba normalnie z ręki wylączyć przyciskiem na desce.
            chyba ze sie ruszy, to nie trzeba.
            saport techniczny baj DGW
            była BKD+DSG '05 120kkm
            była BXE '08 190kkm
            no i nie ma :-)

            Komentarz

            • Macko
              Drive
              S_OCP Member
              • 2008
              • 69

              #31
              Zamieszczone przez szkoda
              z opisu przypomina to walenie przy ruszaniu, więc może koło jakos podobnie się podbiło przy hamowaniu.
              swoją drogą nie wiem jak jest w benzinerach przy ruszaniu :roll:

              [ Dodano: Sro 19 Lis, 08 12:50 ]
              Zamieszczone przez Macko
              Dobrze pamiętasz - awaryjne trzeba normalnie z ręki wylączyć przyciskiem na desce.
              chyba ze sie ruszy, to nie trzeba.
              Teraz nie pamiętam ale jak dasz ostro po hamulcach i awaryjne się odpalą ale się nie zatrzymasz to chyba też z ręki :?:
              Pozdr.
              Macko

              Komentarz

              • Yogi
                Ambiente
                S_OCP Member
                • 2005
                • 170

                #32
                fajna sprawa z tymi dodatkowymi sygnałami świetlnymi

                ostatnio widziałem na drodze któreś z nowszyszych volvo... przy włączeniu się awaryjnych towarzyszyły szybkie pulsacyjnie świecące się światła stopu na pewno nogą tego nie robił bo tak szybko nie dałby rady ładować w pedał i nie byłoby świateł awaryjnych, wrażenie super.....
                e46 320d

                Komentarz

                • MiKruS
                  RS
                  S_OCP Member
                  • 2004
                  • 7976

                  #33
                  Zamieszczone przez Macko
                  Teraz nie pamiętam ale jak dasz ostro po hamulcach i awaryjne się odpalą ale się nie zatrzymasz to chyba też z ręki :?:
                  Ja już nie pamiętam czy po takiej akcji stałem czy zaraz ruszałem, ale generalnie wyłączyły się same.
                  W swojej O2 miałem to ze dwa razy.

                  Miałem też w Golfie V i w Pugu 307. Zawsze kierunki migają jeszcze przez jakiś czas, ale same przestają po kilku sekundach.
                  Faktem jest, ze trwa to na tyle długo (kilka sekund to jednak jest szmat czasu w takiej sytuacji), ze ktoś może pomyśleć, ze trzeba je wyłączyć z ręki.
                  TDI 205PS

                  Komentarz

                  • Big
                    RS
                    S_OCP Member
                    • 2007
                    • 6389

                    #34
                    Działanie asystenta hamowania nie objawia sie jakimkolwiek odgłosem. Aby ów system zadziałał muszą być spełnione okreslone przesłanki - hamowanie awaryjne (mocne) lub nagłe i szybkie naciśnięcie na pedał hamulca (komp sterujący systemem odczytuje to jako sytuacje awaryjna i max. wzmacnia ciśnienie w układzie).
                    Jesli słyszałeś "walenie" pod maską to na 100% był to ABS (O II ma układ dosc nowej generacji i pulsowanie pedału jest w nim mniej wycuwalne niz w poprzednich generacjach ABS).
                    Otwartym natomiast pozostaje pytanie, kiedys ja też je zadawałem z podobnym skutkiem, jaka jest różnica pomiedzy MBA a EBA (poza nazwą oczywiście).
                    Czarny Elegance

                    Komentarz

                    • twin
                      Rider
                      • 2008
                      • 288

                      #35
                      [quote]
                      Zamieszczone przez Big
                      Działanie asystenta hamowania nie objawia sie jakimkolwiek odgłosem.
                      Miales okazje zalaczenia ukladu HBA ?

                      Aby ów system zadziałał muszą być spełnione okreslone przesłanki - hamowanie awaryjne (mocne) lub nagłe i szybkie naciśnięcie na pedał hamulca (komp sterujący systemem odczytuje to jako sytuacje awaryjna i max. wzmacnia ciśnienie w układzie).
                      Jesli słyszałeś "walenie" pod maską to na 100% był to ABS (O II ma układ dosc nowej generacji i pulsowanie pedału jest w nim mniej wycuwalne niz w poprzednich generacjach ABS).
                      Na 100 % to nie byl ABS. Sprawdzalem i wiem jak dziala w Octavii. W opisywanym przezemnie przypadku nie zdazylby sie zalaczyc.

                      Otwartym natomiast pozostaje pytanie, kiedys ja też je zadawałem z podobnym skutkiem, jaka jest różnica pomiedzy MBA a EBA (poza nazwą oczywiście).
                      Chyba masz na mysli MBA i HBA ?

                      Komentarz

                      • Czader
                        Ambiente
                        • 2005
                        • 145

                        #36
                        Ja kiedys tez staralem sie rozkminic czy mojej O1 2003 jest MBA czy nie - pisza ze niby O1 od 2003 moze to miec... A co do roznic MBA i HBA to ten MBA to :Mechanicny Brzdac Asistac" czy jakos tak po czesku i jest prymitywnym mechanicznym wspomaganiem hamulca. Ten HBA jest w nowszych autach i hydraulicznie zwieksza cisnienie - dziala pewnie lepiej.

                        Wracajac do tego czy moja skoda ma ten MBA to nie wiem na 100% - jest efekt taki ze jak nacisne szybko i nawet srednio mocno hamulec to hamowanie jest bardzo gwaltowne a jesli z taka sama sila ale nie szybko nacisne to nie jest takie gwaltowne - ale moze to byc subiektywne wiec nie wiem czy jest ten MBA - moze ktos wie jak to sprawdzic ?
                        Czader

                        OCTA COMBI 2003 ALH

                        Komentarz

                        • Klauzero
                          Rider
                          • 2008
                          • 575

                          #37
                          Zamieszczone przez Big
                          Otwartym natomiast pozostaje pytanie, kiedys ja też je zadawałem z podobnym skutkiem, jaka jest różnica pomiedzy MBA a EBA (poza nazwą oczywiście).
                          Wróć do 2giego postu tego tematu i będziesz wszystko wiedział. HBA występuje w autach wyposażonych w ESP, aby mógł sprawniej reagować i zapobiegać poślizgowi bocznemu nawet w czasie gwałtownego hamowania.
                          Mądry Polak po ©kodzie...

                          Komentarz

                          • Big
                            RS
                            S_OCP Member
                            • 2007
                            • 6389

                            #38
                            Zamieszczone przez twin
                            Miales okazje zalaczenia ukladu HBA ?
                            Tak. Zarówno w mojej O II jak i w Megane II rodziców. System nie wydaje zadnych dzwieków podczas swojej pracy. Aby zobaczyć jak działa asystent hamowania wykonaj nastepująca prubę: jadąc np. 50 km/h nacisnij bardzo gwałtownie (ale nie do konca) na pedał hamulca. POwinieneś poczyć pod nogą jak pomimo niebyt dużego nacisku na pedał ten się "sam" obniża tak jakbys nacisnał na niego z całej siły.

                            Zamieszczone przez twin
                            W opisywanym przezemnie przypadku nie zdazylby sie zalaczyc.
                            ABS załacza sienawet przy niewielkich prędkosciach. Mi zdażyło sie jadąc ok. 30km/h że podczas mocnego hamowanie ABS sie załaczył.

                            Zamieszczone przez Klauzero
                            HBA występuje w autach wyposażonych w ESP
                            O.K. to wiem . Tylko chciałbym sie dowiedzieć jaka jest różnica pomiedzy tymi układami. Czyli np. ten ma to a tamten tej funkcji nie posiada, czy tez jeden reaguje tak a inny inaczej itp.
                            Czarny Elegance

                            Komentarz

                            • twin
                              Rider
                              • 2008
                              • 288

                              #39
                              Tak. Zarówno w mojej O II jak i w Megane II rodziców. System nie wydaje zadnych dzwieków podczas swojej pracy.
                              Aurat w Megane mógl działac inaczej

                              Aby zobaczyć jak działa asystent hamowania wykonaj nastepująca prubę: jadąc np. 50 km/h nacisnij bardzo gwałtownie (ale nie do konca) na pedał hamulca. POwinieneś poczyć pod nogą jak pomimo niebyt dużego nacisku na pedał ten się "sam" obniża tak jakbys nacisnał na niego z całej siły.
                              To jest do przetestowania jak już pisałem. Dam znac jak sprawdze.

                              ABS załacza sienawet przy niewielkich prędkosciach. Mi zdażyło sie jadąc ok. 30km/h że podczas mocnego hamowanie ABS sie załaczył.
                              Nie napisałem że ABS mi sie nie załączył bo za wolno jechałem. Po prostu nie zerwałem przyczepności i na 100 % się nie załączył, a wiem jak działa - testowałem go wczesniej na sucho.


                              PS

                              Odnosnie zalaczania świateł awaryjnych przy hamowaniu instrukcja pisze że dzieje się tak jedynie w przypadku hamowania awaryjnego z prędkości wiekszej od 60 km/h i że światła automatycznie wyłaczają się po ponownym ruszeniu lub przyspieszeniu. Wiec nic nie trzeba wyłączac recznie. Włączenie tych świateł nie jest także determinowane zadziałaniem układu MBA lub HBA. Po prostu wystarczy hamowac awaryjnie z predkosci > 60 km/h .
                              To tłumaczy także dlaczego w moim przypadku światła awaryjne się nie włączyły.

                              Komentarz

                              • abstinent
                                RS
                                S_OCP Member
                                • 2007
                                • 4842
                                • Octavia II combi (1Z5)
                                • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                #40
                                Dzisiaj po ponad 1,5 roku użytkowania, przejechaniu 25tyś km, nie jednym ostrym hamowaniu włączyły mi się awaryjne podczas hamowania z ok 90km/h na mokrej nawierzchni.
                                Przyczyna to żółte światło, wyprzedzałem z lewej jakiegoś trafica czy coś podobnego bo pan hrabia nie mógł zjechać, do tego też próbował zatrzymać się ale tuż przed światłami odpuścił bo wiedział że nie da rady i poszedł na czerwonym

                                Ja coprawda kawałek za linie przejechałem, ale zatrzymałem się
                                trochę zrobiłem :shock: bo myślałem że nie mam tego aktywnego, a tu jednak jest :szeroki_usmiech
                                Gwałtownego naćiśnięcia nie było, dopiero po chwili docisnąłem mocniej :diabelski_usmiech
                                Moim zdaniem ewidentnie jest to powiązane z szybkością z jaką tracimy prędkość Czułem na końcówce że porządnie hamuje i nie leci do przodu po mimo że slisko było

                                Chwile czekałem żeby zgasły, ale nie obyło się bez naciśnięcia
                                mogłem czekać do zielonego(akurat czerwone krótko tam jest) ale za mną samochód stał i nie chciałem wiochy robić :P

                                Komentarz

                                • qbec
                                  Rider
                                  • 2010
                                  • 398

                                  #41
                                  w instrukcji jest napisane że jeżeli ABS chodzi przez pow. 3 sek (tu mogę się mylić) to się awaryjki załączają; podejrzewam że nijak to się ma do 'asystenta hamowania' - bo ten załącza się odrazu jak wyczuje 'inne' naciśnięcie na pedał hamulca...
                                  Nie polemizuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a później pobije doświadczeniem...

                                  mój szkodnik

                                  Komentarz

                                  • abstinent
                                    RS
                                    S_OCP Member
                                    • 2007
                                    • 4842
                                    • Octavia II combi (1Z5)
                                    • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                    #42
                                    qbec, to zimą non stop powinienem na awaryjnych jeździć
                                    dzisiaj naciśnięcie było normalne, czyli powoli, dopiero później docisnąłem
                                    Według mnie tylko i wyłącznie od tempa zwalniania samochodu

                                    Komentarz

                                    • Big
                                      RS
                                      S_OCP Member
                                      • 2007
                                      • 6389

                                      #43
                                      abstinent, asystent hamowania nie ma nic wspólnego z włączeniem awaryjnych. Asystemt hamowania zadziała, gdy nagle wciśniesz pedał hamulca. Spowoduje to, max. zwiekszenie cisnienia w układize hamulcowym i pomimo tego że nie wcisnąleś pedału hamulca z max. siłą to pedał sam ci opadnie max w dół a cisnienie w układzie hamulcowym uzyska max. wartość.
                                      Czarny Elegance

                                      Komentarz

                                      • rkb
                                        RS
                                        • 2008
                                        • 2152
                                        • Rapid Spaceback (NH1)
                                        • CYVB 1.2 TSI 110 KM

                                        #44
                                        Mialem "przyjemnosc" gwaltownie hamowac zarowno w o 1 jak i w o2, bylo to przy wiekszej predkosci noz 40 lm/h i zapewniam, ze nic nie powinno halasowac. Jezeli cos ci walnelo w silniku to stawiam kazde pieniadze ze masz do wymiany poduszke pod silnikiem. Tez mialem wysrana i najpierw byl efekt walniecia mlotkiem przy hamowaniu a potem odzywalo sie na zakretach
                                        Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km

                                        Komentarz

                                        • abstinent
                                          RS
                                          S_OCP Member
                                          • 2007
                                          • 4842
                                          • Octavia II combi (1Z5)
                                          • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                          #45
                                          Big, ile razy tak było że ktoś się "szykował do wyskoczenia ale w ostatniej chwili zmienił zdanie" a jakoś asystent nie zadziałał
                                          chyba że za słabo nacisnąłem, albo nie wyczuwam tego ale teoretycznie to chyba powinienem wyczuć że puszczam hamulec, a on dalej się "trzyma" :|

                                          to co w takim razie włącza awaryjne?
                                          po ABS-ie by rozpoznawało że mocno zwalnia?

                                          [ Dodano: Czw 08 Wrz, 11 18:02 ]
                                          sorry że tak odgrzebałem, ale warto by wiedzieć co by później nie było zaskoczenia :diabelski_usmiech

                                          Komentarz

                                          • Big
                                            RS
                                            S_OCP Member
                                            • 2007
                                            • 6389

                                            #46
                                            abstinent, opisałem ci tylko sposób i zasadę dziłania asystenta hamowania. Działa on właśnie w takich wypadkach i w taki sposób jak opisalem powyżej.
                                            Zamieszczone przez abstinent
                                            to co w takim razie włącza awaryjne?
                                            Automat
                                            Powiem ci tak. Jeśli hamujesz awaryjnie przez dłuższy czas np. z dużej prędkości, lub gwałtownie wdepniesz pedał hamulaca, bo np. ktoś zajedzie ci drogę, to do akcji wkroczy asystent hamowania który zwiększy do max. wartości ciśnienie w układzie hamulcowym nawet gdy ty nie wciskasz hamulca ze wszystkich sił - po to właśnie on jest !!
                                            Drugą rzeczą i zupełnie odrębną i niezależną jest włączenie świateł awaryjnych aby ostrzec innych o twoim ostrym hamowaniu. Także tak, światła awaryjne włączą się przy ostrym i długim hamowaniu, ale nie ma to absolutie nic wspólnego ze sposobem i zasadną działania asystenta hamowania bo ten system odpowiada tylko za zwiększenie efektywnosci hamowania poprzez zwiększenie do max. wartości ciśnienia w ukłdzie hamulcowym.
                                            Czarny Elegance

                                            Komentarz

                                            • abstinent
                                              RS
                                              S_OCP Member
                                              • 2007
                                              • 4842
                                              • Octavia II combi (1Z5)
                                              • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                              #47
                                              Big, co to jest i jak działa to ja wiem
                                              tylko kiedy itp np działa asystent, a kiedy EBV i jak się do tego mają awaryjne

                                              a, i przeczytaj sobie swoje dwa ostatnie posty
                                              trochę namieszane :wink:

                                              Komentarz

                                              • qbec
                                                Rider
                                                • 2010
                                                • 398

                                                #48
                                                abstinent - czytałeś inbstrukcję obsługi ?

                                                czy jesteś wszystkowiedzący i nie potrzebujesz takich rzeczy???

                                                sorki za sarkazm, ale z czytaniem ze zrozumieniem masz chyba problemy...

                                                piszemy z kolegą od kilku postów że co innego ABS, ao innego asystent hamowania a co innego światła awaryjne;

                                                i tak, jeszcze raz, po kolei:

                                                ABS - wiadomo (mam nadzieję) - odpuszcza hamulce jak rozpozna że koło się zablokowało

                                                asystent hamowania - system zwiększający ciśnienie w układzie hamulcowym aby zwiększyć efektywność hamowania; zazwyczaj skutkuje to uruchomieniem ABS... dodam jeszcze że system ma tryb uczenia się (nie wiem czy w Octavii też), polegający na tym że "zapisuje" z jaką siłą wciskasz hamulec przy hamowaniu, i jak wyczuje że to konkretne hamowanie jest awaryjne to się załącza... idąc dalej tym tokiem myślenia - jak bym wsiadł w auto mojej kobity to na początku przez jakiś czas każde byłoby awaryjne

                                                po trzecie - awaryjne, przynajmniej w O2 FL (O2 pewnie też) - za instrukcją obsługi:


                                                mam nadzieję że udało mi się rozwiać Twoje wątpliwości kolego
                                                RTFM
                                                Nie polemizuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a później pobije doświadczeniem...

                                                mój szkodnik

                                                Komentarz

                                                • abstinent
                                                  RS
                                                  S_OCP Member
                                                  • 2007
                                                  • 4842
                                                  • Octavia II combi (1Z5)
                                                  • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                                  #49
                                                  qbec, Oto co pisze w mojej instrukcji


                                                  Wspomaganie nagłego hamowania (zwane też asystentem hamowania) powoduje zwiększenie siły hamowania w przypadku gwałtownego hamowania (np. w razie niebezpieczeństwa) i umożliwia szybkie wytworzenie niezbędnego ciśnienia w układzie hamulcowym.
                                                  Większość kierowców wprawdzie szybko hamuje w sytuacji zagrożenia, lecz niewystarczająco mocno naciska pedał hamulca. Wtedy nie można osiągnąć maksymalnego opóźnienia ruchu samochodu i droga hamowania nadmiernie się wydłuża.
                                                  Wspomaganie nagłego hamowania jest wyzwalane szybkim i silnym naciśnięciem na pedał hamulca. W układzie hamulcowym jest wówczas wytwarzane dużo większe ciśnienie niż w czasie normalnego hamowania.
                                                  Dzięki temu, nawet przy względnie małym oporze pedału hamulca, w ciągu bardzo krótkiego czasu w układzie hamulcowym może zostać
                                                  wytworzone ciśnienie, które jest niezbędne do maksymalnego hamowania samochodu. Chcąc osiągnąć jak najkrótszą drogę hamowania, należy w dalszym ciągu naciskać na pedał hamulca.
                                                  Wspomaganie nagłego hamowania, powodując szybki wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym, ułatwia skrócenie drogi hamowania w sytuacji zagrożenia. Funkcja ta w pełni wykorzystuje zalety ABS. Po zwolnieniu pedału hamulca funkcja wspomagania nagłego hamowania automatycznie się wyłącza i hamulce działają w zwykły sposób.
                                                  Wspomaganie nagłego hamowania jest funkcją układu ESP. W przypadku usterki w układzie ESP przestaje działać także wspomaganie nagłego hamowania.


                                                  A, i nie mam ESP
                                                  I nie rozwiałeś moich "wątpliwości" ale dzięki za info

                                                  Tak myślę i prawdopodobnie w moim przypadku było tak jak pisał Big
                                                  Asystent nie wiem czy zadziałał, bo mocno raczej nigdy nie naciskam w pierwszym momencie( no chyba że coś wyskoczy na drogę itp) i tak było tym razem z tym że po chwili docisnąłem na maxa
                                                  ABS raczej nie zadziałał bo bym czół coś pod nogą
                                                  A awaryjne prawdopodobnie zadziałały bo było mocne zwolnienie samochodu z ok 80-90km/h

                                                  Nie pozostaje nic innego jak porobić sobie testy, i przy najbliższej okazji na pewno się tym zajmę :diabelski_usmiech
                                                  Kolejne testy będą zimą na śliskiej drodze i będzie wiadomo co i jak

                                                  Komentarz

                                                  • beaviso
                                                    Elegance
                                                    • 2010
                                                    • 767
                                                    • Octavia II (1Z3)
                                                    • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                                    #50
                                                    U mnie w O2 z 2008 (przedlift) jest tak:
                                                    - bardzo raptowne depnięcie hamulca, przy większej prędkości powoduje włączenie awaryjnych (zdarzyło mi się 2 lub 3 razy),
                                                    - awaryjne wyłączają się same po przyspieszeniu,
                                                    - włączenie się sygnalizacji awaryjnego hamowania nie ma związku z pracą ABS (raz mi się włączyły awaryjne, a ABS-u na pewno nie było, bo hamowałem nie do dna, ale za to bardzo szybko i zdecydowanie nacisnąłem na pedał),
                                                    - przewlekła praca ABS nie powoduje włączania się awaryjnych,
                                                    - efektu działania MBA nie znam i nie potrafię określić, czy kiedykolwiek z niego skorzystałem. Na pewno nie miałem nigdy odczucia, aby samochód zrobił coś wbrew mojej woli. Natomiast każde awaryjne hamowanie było bardzo efektywne. Pierwszy raz, jak hamowałem z ok. 100-110 km/h do zera na dobrym asfalcie, samochód stanął jak wryty. Odgłosów żadnych przy tym nie było. Z tyłu miałem czysto, więc przynajmniej ocaliłem kota

                                                    Sygnalizację awaryjnymi potrafiłem "na zawołanie" wyzwolić w Xsarze, którą kilka lat temu jeździłem w firmie. Każde szybsze i mocniejsze, choć nawet krótkie, depnięcie przy prędkości rzędu 80 km/h powodowało włączenie się awaryjnych. Wiem, bo jak to przypadkiem odkryłem, to potem demonstrowałem pasażerom

                                                    M.
                                                    666 4U

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...