Dla tego chcąc osiągnąć znaczącą poprawę trzeba zwiększyć pojemność aku i nic tego nie zmieni.
Z tym zdaniem się zgodzę, komentowałem to:
Zamieszczone przez Ostlander
Aby zwiększyć prąd rozruchu zawsze trzeba zwiększyć pojemność akumulatora.
Zamieszczone przez Ostlander
Jeśli napięcie ładowania jest stałe to czas ładowania zależy od natężenia prądu płynącego w obwodzie akumulator - prostownik lub akumulator - alternator.
Tak, ale źródłem jest alternator, który musi to uciągnąć.
Zamieszczone przez Ostlander
Widziałeś jakie są akumulatory w busach? Co alternator daje rade naładować? :szeroki_usmiech
Domyślam się, że w busach jest wydajniejszy alternator. Tam poza tym jest nieco większe zapotrzebowanie na prąd - więcej odbiorników.
Podsumowując, jeśli świadom wszystkich parametrów akumulatora i odbiorników wstawiasz większy akumulator, to pewnie wyjdzie Ci to na dobre. Ale jeśli wstawiasz, bo tak powiedział pan w sklepie albo kolega z pracy, to najprawdopodobniej prędzej czy później odczujesz tego złe skutki.
EoT z mojej strony.
Sklep Forteczna Poznań oferuje akumulatory, prostowniki, ładowarki do akumulatorów, przetwornice samochodowe, do pieca c.o.
Czyli masz trochę za mały
Dołączę się do wątku.
Na stronie Centry podają do silnika 1.6 taki sam akumulator jak do diesla :shock: .
Oryginalny padł mi po 5,5 roku miał 44Ah i 360A.
do 1.9TDi wg ETKi fabryka przewiduje 72Ah
i fabrycznie jest oklejony Oryginalnymi naklejkami Skoda-VW a pod spodem jest Varta
a w mojej O2 1,9 TDI jest jak u toocool'a, 61 AH i 33 A
dołączając do dyskusji. Rozumiem, że alternator doładuje aku bez problemu, jednak gdy mam wszystko wyłączone. Pytani eco się dzieje, gdy mam właczone światełka, radyjko, CB i climatronik zapyla niczym mały motorek, abym w autku nie zamienił sie w sopelek...
Jak w takiej sytuacji? Też doładuje? Znajmomy mówił, że kiedyś rozmawiał z elektrykiem i ten powiedział, że jeszcze światła to ok, ale reszte trzeba by wyłączyć aby aku była ładowany.
If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
_______________________________________
a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM
To i ja się dołączę z pytaniem. W niedzielę autka nie odpaliłem, akumulator nie wytrzymał. Podjechał też i z kabla odpalił od razu. Trochę nim wczoraj pojeździłem (specjalnie ok. 21 odpaliłem, żeby rano nie było problemu). Dziś jakoś odpalił (za trzecim razem), podjadę do mechanika żeby sprawdził sprawność, jeśli jest padnięty to wiadomo wymiana. I teraz główne pytanie. Czego mam się spodziewać po zmianie aku? Jedna osoba pisze, że wył alarm (ok., kluczyk mam, więc sobie poradzę). Wyposażenie Octavii to Elegance, więc dochodzi radio. Z tego co mi mówili w ASO to podobno nie jest już potrzebny żaden numer do aktywacji, niby radio komunikuje się z kompem i wszystko powinno grać. Immobilizer trzeba jakoś dodatkowo aktywować? Pewnie domykanie szyb też trzeba będzie ustawić? Co jeszcze mnie czeka?
szachu, czeka Cię mozliwie kilka błędów, które znikną same. I zegarek będziesz musiał ustawić. Skasuje się przebieg dzienny i kasowalne dane z komputera (spalanie, trip, etc) i tyle. Uważaj też, bo bez akumulatora nie zamkniesz auta (ani z kluczyka - dziwne, ale jednak, ani z pilota) i nie otworzysz bagażnika (przynajmniej w kombi).
Zamiast od razu kupować to lepiej weź go do domu i naładuj malutkim prądem (0,5-1A) kilka(naście) godzin. Wtedy się zupełnie inaczej ładuje - nie tak jak z alternatora. Dopiero jak padnie znowu pomyśl o wymianie.
czeka Cię mozliwie kilka błędów, które znikną same. I zegarek będziesz musiał ustawić. Skasuje się przebieg dzienny i kasowalne dane z komputera (spalanie, trip, etc) i tyle.
To pikuś (Pan Pikuś ) i o tym też wiedziałem
Uważaj też, bo bez akumulatora nie zamkniesz auta (ani z kluczyka - dziwne, ale jednak, ani z pilota) i nie otworzysz bagażnika (przynajmniej w kombi).
I tu jest problem. To niby jak mam zostawić samochód na noc bez zamknięcia!? :shock: (mieszkam w bloku)
Zamiast od razu kupować to lepiej weź go do domu i naładuj malutkim prądem (0,5-1A) kilka(naście) godzin. Wtedy się zupełnie inaczej ładuje - nie tak jak z alternatora. Dopiero jak padnie znowu pomyśl o wymianie.
I tak chcę zrobić, ale jak są problemy z zamknięciem samochodu, to trzeba szukać garażu
Akumulator Centra Standard CC502 50Ah 510A zakupiony.
Stary na razie podladowany żeby dojechać do pracy.
Niestety przez chwilowy brak prądu podczas porannej próby mam do skasowania błąd poduszki pasażera .
ja właśnie zorganizowałem sobie na najbliższe dni garaż, gdzie jest +5 stopni, niby mam Boscha 74Ah 750A ale po nocy przy -17 to cienko z rozruchem (aku ma 2 tyg), a świeczki miesiąc. i nie wiem czy coś mi ciągnie dużo prądu jak samochód stoi czy co z nim nie tak
panowie... widac nie jestem sam z tym problemem i nasze auta tak mają
dziś z nowym aku też nie odpalił mi od strzała, tylko od kilku, ale świeczki mam stare jeszcze
zobacze jak będzie na nowych świeczkach.
nie znam
ale z tego co sam przerabiałem to widze że w aku nie warto się bawić "a taką se firmę spróbuje" tylko kupić porządny (a ta centra ostatnio ma super opinie), tylko nie radze kupować w markecie (ile on tam leżał to nie wiadomo)
jak ja kupowałem to gość zrobił od razu test miernikiem, wydrukował, parametry- nawet nieco ponad to co na etykiecie.
Podsumowując, jeśli świadom wszystkich parametrów akumulatora i odbiorników wstawiasz większy akumulator, to pewnie wyjdzie Ci to na dobre. Ale jeśli wstawiasz, bo tak powiedział pan w sklepie albo kolega z pracy, to najprawdopodobniej prędzej czy później odczujesz tego złe skutki.
EoT z mojej strony.
Tak , jestem świadom bo jestem z zawodu elektromechanikiem i takie mity mnie śmieszą. :diabelski_usmiech
Podsumowując, jeśli świadom wszystkich parametrów akumulatora i odbiorników wstawiasz większy akumulator, to pewnie wyjdzie Ci to na dobre. Ale jeśli wstawiasz, bo tak powiedział pan w sklepie albo kolega z pracy, to najprawdopodobniej prędzej czy później odczujesz tego złe skutki.
EoT z mojej strony.
Tak , jestem świadom bo jestem z zawodu elektromechanikiem i takie mity mnie śmieszą. :diabelski_usmiech
Ostlander, możesz wyjasnić Twój śmiech troszkę bardziej wyraziście? jestem laikiem, a zakup nowej bateryjki chyba mnie czeka
If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
_______________________________________
a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM
Ostlander, skoro tak wszystko wiesz, to podaj proszę konkretne liczby:
- wydajność alternatora (czy we wszystkich rocznikach modelowych jest ten sam?)
- pobór wszystkich (absolutnie wszystkich) odbiorników prądu - może być odczytany z amperomierza, który może masz wstawiony w obwód (a jak nie to teoretyczny)
- ile prądu pobiera dokładnie rozrusznik
I teraz wylicz mi proszę ile muszisz co najmniej jechać, aby uzupełnić prąd po 2 sekundach kręcenia, powiedzmy w aku 77Ah (przy włączonym klimatroniku, światłach, radiu, może CB, etc., etc.).
Wtedy uwierzę, że wszystko sobie przekalkulowałeś.
Ostlander, skoro tak wszystko wiesz, to podaj proszę konkretne liczby:
- wydajność alternatora (czy we wszystkich rocznikach modelowych jest ten sam?)
- pobór wszystkich (absolutnie wszystkich) odbiorników prądu - może być odczytany z amperomierza, który może masz wstawiony w obwód (a jak nie to teoretyczny)
- ile prądu pobiera dokładnie rozrusznik
I teraz wylicz mi proszę ile muszisz co najmniej jechać, aby uzupełnić prąd po 2 sekundach kręcenia, powiedzmy w aku 77Ah (przy włączonym klimatroniku, światłach, radiu, może CB, etc., etc.).
Wtedy uwierzę, że wszystko sobie przekalkulowałeś.
no właśnie, interesuje mnie (już wczesniej o to pytałem) czy doładuje mi bateryjkę, jak jadę na światełkach, z włączonym radyjkiem i CB oraz climatronikeim ustawionym na AUTO gdy dmuchawka usiłuje zapylac niczym mały motorek?
Podobno nie doładuje przy takich urządzeniach... ale tylko podobno
If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
_______________________________________
a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM
aro_40, ja podejrzewam, że doładuje. Pytanie tylko po jakim czasie? Co z tego, że doładuje Ci po 2 godzinach jak codziennie w jedną stronę do pracy jedziesz 15 minut?
Jak wszystko ładnie wyliczysz to Ci wyjdzie. Musisz tylko określić rzeczywistą wydajność alternatora oraz obciążenia odbiorników (łącznie z rozrusznikiem). I mam wrażenie, że większość wstawiających sobie większe aku niż fabryczne tego nie robi - stąd mój sceptyzym co do zbawiennej funkcji większego aku.
Ostlander, skoro tak wszystko wiesz, to podaj proszę konkretne liczby:
- wydajność alternatora (czy we wszystkich rocznikach modelowych jest ten sam?)
- pobór wszystkich (absolutnie wszystkich) odbiorników prądu - może być odczytany z amperomierza, który może masz wstawiony w obwód (a jak nie to teoretyczny)
- ile prądu pobiera dokładnie rozrusznik
I teraz wylicz mi proszę ile muszisz co najmniej jechać, aby uzupełnić prąd po 2 sekundach kręcenia, powiedzmy w aku 77Ah (przy włączonym klimatroniku, światłach, radiu, może CB, etc., etc.).
Wtedy uwierzę, że wszystko sobie przekalkulowałeś.
no właśnie, interesuje mnie (już wczesniej o to pytałem) czy doładuje mi bateryjkę, jak jadę na światełkach, z włączonym radyjkiem i CB oraz climatronikeim ustawionym na AUTO gdy dmuchawka usiłuje zapylac niczym mały motorek?
Podobno nie doładuje przy takich urządzeniach... ale tylko podobno
[img][/img]
Jak widać w tym screenie z ETKi alternator montowany z silnikiem BXE to 140A wyrób Valeo lub Boscha.
Moc tego alternatora przy napięciu 14,2V to 1988W czyli praktycznie 2kW.
Moc rozrusznika stosowanego z silnikiem diesla to 2kW.
[img][/img]
W tym zestawieniu akumulatorów Skoda przewiduje różną pojemność przy tej samej mocy alternatora. 61Ah-72Ah.
[img][/img]
Jak widać przy tej mocy alternatora 2kW pobór prądu trwający kilka sekund w czasie rozruchu silnika przez rozrusznik 2kW jest uzupełniony w bardzo krótkim czasie. Potem jest aż nadmiar mocy by zasilić instalacje pokładową i utrzymywać napięcie 14,2V przy którym aku jest cały czas doładowane.
Można zsumować cała moc wszystkich odbiorników włączonych w czasie jazdy czyli świateł , radia , wentylatorów , elektroniki i sterowania silnikiem , ogrzewania itd . Załóżmy ze jest to 500W (mi wyszło szacunkowo ok 380W - swiatła drogowe+pozycyjne+wentylator nagrzewnicy+radio+radio cb+navi,itp) to i tak pozostaje 1500W do wykorzystania przez akumulator i np nagrzewnice elektryczną.
Dodatkowo fragment książki Cedrycha i Swarza pt "Skoda Octawia" wyd II dotyczące tego samego. W tych fragmentach pisze wyraźnie ze fabryka przewiduje akumulatory nawet 80Ah przy mniejszych mocach alternatorów i takiej samej mocy rozruszników co w O2 TDI.
Samochody Skoda Octavia i Octavia Combi są wyposażane
przez fabrykę w cztery typy akumulatorów.
W samochodach z silnikami benzynowymi 1,6 - 55 kW;
1,6 - 74 kW; 1,8 - 92 kW i 1,8 - 110 kW alternatywnie
(w zależności od wyposażenia lub na żądanie odbiorcy) są
montowane akumulatory o pojemności 44 A · h (masa 14
kg) lub 60 A · h (masa 17,7 kg).
W samochodach z silnikami wysokoprężnymi 1,9 SDI -50
kW; 1,9 TDI -66 kW i 1,9 TDI -81 kW montuje się (też
alternatywnie) akumulatory o pojemności 70 A · h (masa
19,4 kg) lub 80 A · h (masa 21,8 kg).
Podane masy akumulatorów dotyczą akumulatorów napeł-
nionych elektrolitem.
Do samochodów z silnikami benzynowymi są montowane
alternatory wytwarzające prąd znamionowy 70 A lub 90 A,
a do samochodów z silnikami wysokoprężnymi - alterna-
tory wytwarzające prąd znamionowy 70 A, 90 A lub 120 A.
Praca ciągła tych alternatorów może odbywać się przy
16000 obr/min, a maksymalna prędkość obrotowa przez
czas nie dłuższy niż 15 minut wynosi 18000 obr/min.
Początek wytwarzania prądu w alternatorach 70 A nastę-
puje przy 1150 obr/min, a w alternatorach 90 A i 120 A
przy 1200 obr/min.
W samochodach Skoda Octavia są alternatywnie monto-
wane trzy typy rozruszników. Wszystkie rozruszniki są
wysokoobrotowymi silnikami elektrycznymi przeznaczo-
nymi do krótkotrwałej pracy. Duża prędkość obrotowa jest
przekazywana przez reduktor i sprzęgło jednokierunkowe
na koło zębate zazębione z wieńcem na kole zamachowym.
Poszczególne silniki mają następujące rozruszniki:
- silnik 1,4 - 44 kW rozrusznik MAGNETON 1,0 kW,
- silnik 1,4 - 55 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO 0,9
kW lub 1,1 kW,
- silnik 1,6 - 55, 74 i 75 kW rozrusznik BOSCH lub VA-
LEO 0,9 kW bądź 1,1 kW,
- silnik 1,8 - 92, 110 i 132 kW rozrusznik BOSCH lub VA-
LEO 0,9 kW bądź 1,1 kW,
- silnik 2,0 - 85 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO 0,9
kW bądź 1,1 kW,
- silnik 1,9 SDI - 50 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
1,8 kW bądź 2,0 kW,
- silnik 1,9 TDI - 66 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
1,8 kW bądź 2,0 kW,
- silnik 1,9 TDI - 74 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
2,0 kW,
- silnik 1,9 TDI - 81 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
1,8 kW lub 2,0 kW,
- silnik 1,9 TDI - 96 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
2,0 kW.
Sadzę, ze już wszystko na ten temat zostało powiedziane. Mozna śmiało stosować większy aku czyli zamiast 61Ah =>72Ah. Jak wejdzie w obudowę większy np 77Ah to jeszcze lepiej.
btw, do pracy dojeżdżam 96 km w jedną stronę, więc myślę że jest czas na doładowanie
If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
_______________________________________
a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM
Komentarz