[O2] akumulator

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • mishaq
    Drive
    • 2010
    • 70

    #26
    no to panowie... teraz po zakupie ktoś mi mówi że lepiej było kupić taki sam tylko z większym prądem rozruchowym...
    czyli że zły kupiłem? ludzie...
    mercedes beczka- na zawsze w mojej pamięci

    Komentarz

    • toocool
      Rider
      • 2008
      • 303
      • Octavia IV combi (NX5)

      #27
      Zamieszczone przez Ostlander
      Dla tego chcąc osiągnąć znaczącą poprawę trzeba zwiększyć pojemność aku i nic tego nie zmieni.
      Z tym zdaniem się zgodzę, komentowałem to:
      Zamieszczone przez Ostlander
      Aby zwiększyć prąd rozruchu zawsze trzeba zwiększyć pojemność akumulatora.
      Zamieszczone przez Ostlander
      Jeśli napięcie ładowania jest stałe to czas ładowania zależy od natężenia prądu płynącego w obwodzie akumulator - prostownik lub akumulator - alternator.
      Tak, ale źródłem jest alternator, który musi to uciągnąć.

      Zamieszczone przez Ostlander
      Widziałeś jakie są akumulatory w busach? Co alternator daje rade naładować? :szeroki_usmiech
      Domyślam się, że w busach jest wydajniejszy alternator. Tam poza tym jest nieco większe zapotrzebowanie na prąd - więcej odbiorników.

      Podsumowując, jeśli świadom wszystkich parametrów akumulatora i odbiorników wstawiasz większy akumulator, to pewnie wyjdzie Ci to na dobre. Ale jeśli wstawiasz, bo tak powiedział pan w sklepie albo kolega z pracy, to najprawdopodobniej prędzej czy później odczujesz tego złe skutki.
      EoT z mojej strony.
      Jestem wdzięczny - wdzięczność i podziękowania w sieci - za co być wdzięcznym

      Komentarz

      • pskosz
        Rider
        S_OCP Member
        • 2006
        • 703

        #28
        Zamieszczone przez mishaq
        no to panowie... teraz po zakupie ktoś mi mówi że lepiej było kupić taki sam tylko z większym prądem rozruchowym...
        czyli że zły kupiłem? ludzie...
        kupiłeś bardzo dobry
        pozdrowienia

        Komentarz

        • adamn
          Drive
          S_OCP Member
          • 2006
          • 99

          #29
          Zamieszczone przez pskosz
          http://centra.com.pl/pub/uploaddocs/centra_pl_sc.pdf

          Według sklepu Centra to taki
          Sklep Forteczna Poznań oferuje akumulatory, prostowniki, ładowarki do akumulatorów, przetwornice samochodowe, do pieca c.o.


          Czyli masz trochę za mały
          Dołączę się do wątku.
          Na stronie Centry podają do silnika 1.6 taki sam akumulator jak do diesla :shock: .
          Oryginalny padł mi po 5,5 roku miał 44Ah i 360A.

          Zastanawiam się nad:

          Centra Futura CA530 53Ah 540A

          lub

          Centra Standard CC550 55Ah 460A

          Myślę, że któryś z tych dwóch wystarczy

          Komentarz

          • Fabian LDZ
            Classic
            • 2010
            • 24

            #30
            do 1.9TDi wg ETKi fabryka przewiduje 72Ah
            i fabrycznie jest oklejony Oryginalnymi naklejkami Skoda-VW a pod spodem jest Varta
            AUTOFAB - Nowe części do Twojego auta

            www.AUTOFAB.pl Oleje Millers, Liqui Moly, Motul, Mobil, Castrol, Shell, Total, Elf, Orlen, Lotos
            Felgi JR, zawieszenia obniżające, kosmetyki Meguiars, Shiny Garage, TuningKingz, Poorboy's oraz wiele innych

            Komentarz

            • aro_40
              RS
              • 2007
              • 1529
              • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

              #31
              Zamieszczone przez Fabian LDZ
              do 1.9TDi wg ETKi fabryka przewiduje 72Ah
              i fabrycznie jest oklejony Oryginalnymi naklejkami Skoda-VW a pod spodem jest Varta
              a w mojej O2 1,9 TDI jest jak u toocool'a, 61 AH i 33 A

              dołączając do dyskusji. Rozumiem, że alternator doładuje aku bez problemu, jednak gdy mam wszystko wyłączone. Pytani eco się dzieje, gdy mam właczone światełka, radyjko, CB i climatronik zapyla niczym mały motorek, abym w autku nie zamienił sie w sopelek...
              Jak w takiej sytuacji? Też doładuje? Znajmomy mówił, że kiedyś rozmawiał z elektrykiem i ten powiedział, że jeszcze światła to ok, ale reszte trzeba by wyłączyć aby aku była ładowany.
              If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
              _______________________________________
              a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM

              Komentarz

              • szachu
                Rider
                • 2009
                • 639
                • Octavia II (1Z3)
                • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                #32
                To i ja się dołączę z pytaniem. W niedzielę autka nie odpaliłem, akumulator nie wytrzymał. Podjechał też i z kabla odpalił od razu. Trochę nim wczoraj pojeździłem (specjalnie ok. 21 odpaliłem, żeby rano nie było problemu). Dziś jakoś odpalił (za trzecim razem), podjadę do mechanika żeby sprawdził sprawność, jeśli jest padnięty to wiadomo wymiana. I teraz główne pytanie. Czego mam się spodziewać po zmianie aku? Jedna osoba pisze, że wył alarm (ok., kluczyk mam, więc sobie poradzę). Wyposażenie Octavii to Elegance, więc dochodzi radio. Z tego co mi mówili w ASO to podobno nie jest już potrzebny żaden numer do aktywacji, niby radio komunikuje się z kompem i wszystko powinno grać. Immobilizer trzeba jakoś dodatkowo aktywować? Pewnie domykanie szyb też trzeba będzie ustawić? Co jeszcze mnie czeka?

                Komentarz

                • toocool
                  Rider
                  • 2008
                  • 303
                  • Octavia IV combi (NX5)

                  #33
                  szachu, czeka Cię mozliwie kilka błędów, które znikną same. I zegarek będziesz musiał ustawić. Skasuje się przebieg dzienny i kasowalne dane z komputera (spalanie, trip, etc) i tyle. Uważaj też, bo bez akumulatora nie zamkniesz auta (ani z kluczyka - dziwne, ale jednak, ani z pilota) i nie otworzysz bagażnika (przynajmniej w kombi).

                  Zamiast od razu kupować to lepiej weź go do domu i naładuj malutkim prądem (0,5-1A) kilka(naście) godzin. Wtedy się zupełnie inaczej ładuje - nie tak jak z alternatora. Dopiero jak padnie znowu pomyśl o wymianie.
                  Jestem wdzięczny - wdzięczność i podziękowania w sieci - za co być wdzięcznym

                  Komentarz

                  • szachu
                    Rider
                    • 2009
                    • 639
                    • Octavia II (1Z3)
                    • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                    #34
                    Zamieszczone przez toocool
                    czeka Cię mozliwie kilka błędów, które znikną same. I zegarek będziesz musiał ustawić. Skasuje się przebieg dzienny i kasowalne dane z komputera (spalanie, trip, etc) i tyle.
                    To pikuś (Pan Pikuś ) i o tym też wiedziałem

                    Uważaj też, bo bez akumulatora nie zamkniesz auta (ani z kluczyka - dziwne, ale jednak, ani z pilota) i nie otworzysz bagażnika (przynajmniej w kombi).
                    I tu jest problem. To niby jak mam zostawić samochód na noc bez zamknięcia!? :shock: (mieszkam w bloku)

                    Zamiast od razu kupować to lepiej weź go do domu i naładuj malutkim prądem (0,5-1A) kilka(naście) godzin. Wtedy się zupełnie inaczej ładuje - nie tak jak z alternatora. Dopiero jak padnie znowu pomyśl o wymianie.
                    I tak chcę zrobić, ale jak są problemy z zamknięciem samochodu, to trzeba szukać garażu

                    Komentarz

                    • toocool
                      Rider
                      • 2008
                      • 303
                      • Octavia IV combi (NX5)

                      #35
                      szachu, może być tak, że mam walnięty zamek. Sprawdzę czy otwiera mi się teraz i dam znać.

                      Cóż... ja zaryzykowałem i zostawilem otwartą (ale za to z zamkniętym bagażnikiem!).

                      Jak nie chcesz zostawiać pod blokiem, to możesz też na jakimś strzeżonym parkingu.

                      [ Dodano: Pon 25 Sty, 10 10:52 ]
                      Można też tak: zamknąć auto z pilota przy otwartej masce.
                      Wyjmujesz aku i nie domykasz maski.

                      Minus to taki, że Ci się sama zatrzaśnie albo ktoś w ramach "przysługi" zrobi to za Ciebie.
                      Ja w każdym razie tak nie robiłem...
                      Jestem wdzięczny - wdzięczność i podziękowania w sieci - za co być wdzięcznym

                      Komentarz

                      • adamn
                        Drive
                        S_OCP Member
                        • 2006
                        • 99

                        #36
                        Akumulator Centra Standard CC502 50Ah 510A zakupiony.
                        Stary na razie podladowany żeby dojechać do pracy.
                        Niestety przez chwilowy brak prądu podczas porannej próby mam do skasowania błąd poduszki pasażera .

                        Komentarz

                        • szachu
                          Rider
                          • 2009
                          • 639
                          • Octavia II (1Z3)
                          • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                          #37
                          Nawet nie wiem, gdzie jest najbliższy parkin strzeżony (i to pewnie będzie jakiś płatny, nie strzeżony).

                          Cóż poszukam jakiegoś garażu, może znajdę coś prądem, to nie będę musiał wyjmować nawet akumulatora

                          Komentarz

                          • toocool
                            Rider
                            • 2008
                            • 303
                            • Octavia IV combi (NX5)

                            #38
                            Zamieszczone przez szachu
                            ...to nie będę musiał wyjmować nawet akumulatora
                            Tylko odłącz go od auta!
                            Jestem wdzięczny - wdzięczność i podziękowania w sieci - za co być wdzięcznym

                            Komentarz

                            • szachu
                              Rider
                              • 2009
                              • 639
                              • Octavia II (1Z3)
                              • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                              #39
                              Zamieszczone przez toocool

                              Tylko odłącz go od auta!
                              Wiem

                              Komentarz

                              • Mihau
                                RS
                                • 2009
                                • 7460
                                • CHHA 2.0 TSI RS 230 KM

                                #40
                                ja właśnie zorganizowałem sobie na najbliższe dni garaż, gdzie jest +5 stopni, niby mam Boscha 74Ah 750A ale po nocy przy -17 to cienko z rozruchem (aku ma 2 tyg), a świeczki miesiąc. i nie wiem czy coś mi ciągnie dużo prądu jak samochód stoi czy co z nim nie tak
                                O2FL 1.8 TSI powered by DYNOSOFT

                                Komentarz

                                • mishaq
                                  Drive
                                  • 2010
                                  • 70

                                  #41
                                  panowie... widac nie jestem sam z tym problemem i nasze auta tak mają
                                  dziś z nowym aku też nie odpalił mi od strzała, tylko od kilku, ale świeczki mam stare jeszcze
                                  zobacze jak będzie na nowych świeczkach.
                                  mercedes beczka- na zawsze w mojej pamięci

                                  Komentarz

                                  • Alan 111
                                    Classic
                                    • 2009
                                    • 15

                                    #42
                                    A co myslicie o aku Bannera???

                                    Komentarz

                                    • mishaq
                                      Drive
                                      • 2010
                                      • 70

                                      #43
                                      nie znam
                                      ale z tego co sam przerabiałem to widze że w aku nie warto się bawić "a taką se firmę spróbuje" tylko kupić porządny (a ta centra ostatnio ma super opinie), tylko nie radze kupować w markecie (ile on tam leżał to nie wiadomo)

                                      jak ja kupowałem to gość zrobił od razu test miernikiem, wydrukował, parametry- nawet nieco ponad to co na etykiecie.
                                      mercedes beczka- na zawsze w mojej pamięci

                                      Komentarz

                                      • Ostlander
                                        Ambiente
                                        • 2009
                                        • 163

                                        #44
                                        Podsumowując, jeśli świadom wszystkich parametrów akumulatora i odbiorników wstawiasz większy akumulator, to pewnie wyjdzie Ci to na dobre. Ale jeśli wstawiasz, bo tak powiedział pan w sklepie albo kolega z pracy, to najprawdopodobniej prędzej czy później odczujesz tego złe skutki.
                                        EoT z mojej strony.
                                        Tak , jestem świadom bo jestem z zawodu elektromechanikiem i takie mity mnie śmieszą. :diabelski_usmiech
                                        Jest druga srebrna kochanka- CBF 600S...

                                        Komentarz

                                        • aro_40
                                          RS
                                          • 2007
                                          • 1529
                                          • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                          #45
                                          Zamieszczone przez Ostlander
                                          Podsumowując, jeśli świadom wszystkich parametrów akumulatora i odbiorników wstawiasz większy akumulator, to pewnie wyjdzie Ci to na dobre. Ale jeśli wstawiasz, bo tak powiedział pan w sklepie albo kolega z pracy, to najprawdopodobniej prędzej czy później odczujesz tego złe skutki.
                                          EoT z mojej strony.
                                          Tak , jestem świadom bo jestem z zawodu elektromechanikiem i takie mity mnie śmieszą. :diabelski_usmiech
                                          Ostlander, możesz wyjasnić Twój śmiech troszkę bardziej wyraziście? jestem laikiem, a zakup nowej bateryjki chyba mnie czeka
                                          If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
                                          _______________________________________
                                          a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM

                                          Komentarz

                                          • toocool
                                            Rider
                                            • 2008
                                            • 303
                                            • Octavia IV combi (NX5)

                                            #46
                                            Ostlander, skoro tak wszystko wiesz, to podaj proszę konkretne liczby:
                                            - wydajność alternatora (czy we wszystkich rocznikach modelowych jest ten sam?)
                                            - pobór wszystkich (absolutnie wszystkich) odbiorników prądu - może być odczytany z amperomierza, który może masz wstawiony w obwód (a jak nie to teoretyczny)
                                            - ile prądu pobiera dokładnie rozrusznik

                                            I teraz wylicz mi proszę ile muszisz co najmniej jechać, aby uzupełnić prąd po 2 sekundach kręcenia, powiedzmy w aku 77Ah (przy włączonym klimatroniku, światłach, radiu, może CB, etc., etc.).

                                            Wtedy uwierzę, że wszystko sobie przekalkulowałeś.
                                            Jestem wdzięczny - wdzięczność i podziękowania w sieci - za co być wdzięcznym

                                            Komentarz

                                            • aro_40
                                              RS
                                              • 2007
                                              • 1529
                                              • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                              #47
                                              Zamieszczone przez toocool
                                              Ostlander, skoro tak wszystko wiesz, to podaj proszę konkretne liczby:
                                              - wydajność alternatora (czy we wszystkich rocznikach modelowych jest ten sam?)
                                              - pobór wszystkich (absolutnie wszystkich) odbiorników prądu - może być odczytany z amperomierza, który może masz wstawiony w obwód (a jak nie to teoretyczny)
                                              - ile prądu pobiera dokładnie rozrusznik

                                              I teraz wylicz mi proszę ile muszisz co najmniej jechać, aby uzupełnić prąd po 2 sekundach kręcenia, powiedzmy w aku 77Ah (przy włączonym klimatroniku, światłach, radiu, może CB, etc., etc.).

                                              Wtedy uwierzę, że wszystko sobie przekalkulowałeś.
                                              no właśnie, interesuje mnie (już wczesniej o to pytałem) czy doładuje mi bateryjkę, jak jadę na światełkach, z włączonym radyjkiem i CB oraz climatronikeim ustawionym na AUTO gdy dmuchawka usiłuje zapylac niczym mały motorek?
                                              Podobno nie doładuje przy takich urządzeniach... ale tylko podobno
                                              If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
                                              _______________________________________
                                              a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM

                                              Komentarz

                                              • toocool
                                                Rider
                                                • 2008
                                                • 303
                                                • Octavia IV combi (NX5)

                                                #48
                                                aro_40, ja podejrzewam, że doładuje. Pytanie tylko po jakim czasie? Co z tego, że doładuje Ci po 2 godzinach jak codziennie w jedną stronę do pracy jedziesz 15 minut?

                                                Jak wszystko ładnie wyliczysz to Ci wyjdzie. Musisz tylko określić rzeczywistą wydajność alternatora oraz obciążenia odbiorników (łącznie z rozrusznikiem). I mam wrażenie, że większość wstawiających sobie większe aku niż fabryczne tego nie robi - stąd mój sceptyzym co do zbawiennej funkcji większego aku.
                                                Jestem wdzięczny - wdzięczność i podziękowania w sieci - za co być wdzięcznym

                                                Komentarz

                                                • Ostlander
                                                  Ambiente
                                                  • 2009
                                                  • 163

                                                  #49
                                                  Zamieszczone przez aro_40
                                                  Zamieszczone przez toocool
                                                  Ostlander, skoro tak wszystko wiesz, to podaj proszę konkretne liczby:
                                                  - wydajność alternatora (czy we wszystkich rocznikach modelowych jest ten sam?)
                                                  - pobór wszystkich (absolutnie wszystkich) odbiorników prądu - może być odczytany z amperomierza, który może masz wstawiony w obwód (a jak nie to teoretyczny)
                                                  - ile prądu pobiera dokładnie rozrusznik

                                                  I teraz wylicz mi proszę ile muszisz co najmniej jechać, aby uzupełnić prąd po 2 sekundach kręcenia, powiedzmy w aku 77Ah (przy włączonym klimatroniku, światłach, radiu, może CB, etc., etc.).

                                                  Wtedy uwierzę, że wszystko sobie przekalkulowałeś.
                                                  no właśnie, interesuje mnie (już wczesniej o to pytałem) czy doładuje mi bateryjkę, jak jadę na światełkach, z włączonym radyjkiem i CB oraz climatronikeim ustawionym na AUTO gdy dmuchawka usiłuje zapylac niczym mały motorek?
                                                  Podobno nie doładuje przy takich urządzeniach... ale tylko podobno
                                                  [img][/img]

                                                  Jak widać w tym screenie z ETKi alternator montowany z silnikiem BXE to 140A wyrób Valeo lub Boscha.
                                                  Moc tego alternatora przy napięciu 14,2V to 1988W czyli praktycznie 2kW.

                                                  Moc rozrusznika stosowanego z silnikiem diesla to 2kW.
                                                  [img][/img]

                                                  W tym zestawieniu akumulatorów Skoda przewiduje różną pojemność przy tej samej mocy alternatora. 61Ah-72Ah.
                                                  [img][/img]

                                                  Jak widać przy tej mocy alternatora 2kW pobór prądu trwający kilka sekund w czasie rozruchu silnika przez rozrusznik 2kW jest uzupełniony w bardzo krótkim czasie. Potem jest aż nadmiar mocy by zasilić instalacje pokładową i utrzymywać napięcie 14,2V przy którym aku jest cały czas doładowane.
                                                  Można zsumować cała moc wszystkich odbiorników włączonych w czasie jazdy czyli świateł , radia , wentylatorów , elektroniki i sterowania silnikiem , ogrzewania itd . Załóżmy ze jest to 500W (mi wyszło szacunkowo ok 380W - swiatła drogowe+pozycyjne+wentylator nagrzewnicy+radio+radio cb+navi,itp) to i tak pozostaje 1500W do wykorzystania przez akumulator i np nagrzewnice elektryczną.

                                                  Dodatkowo fragment książki Cedrycha i Swarza pt "Skoda Octawia" wyd II dotyczące tego samego. W tych fragmentach pisze wyraźnie ze fabryka przewiduje akumulatory nawet 80Ah przy mniejszych mocach alternatorów i takiej samej mocy rozruszników co w O2 TDI.


                                                  Samochody Skoda Octavia i Octavia Combi są wyposażane
                                                  przez fabrykę w cztery typy akumulatorów.
                                                  W samochodach z silnikami benzynowymi 1,6 - 55 kW;
                                                  1,6 - 74 kW; 1,8 - 92 kW i 1,8 - 110 kW alternatywnie
                                                  (w zależności od wyposażenia lub na żądanie odbiorcy) są
                                                  montowane akumulatory o pojemności 44 A · h (masa 14
                                                  kg) lub 60 A · h (masa 17,7 kg).
                                                  W samochodach z silnikami wysokoprężnymi 1,9 SDI -50
                                                  kW; 1,9 TDI -66 kW i 1,9 TDI -81 kW montuje się (też
                                                  alternatywnie) akumulatory o pojemności 70 A · h (masa
                                                  19,4 kg) lub 80 A · h (masa 21,8 kg).
                                                  Podane masy akumulatorów dotyczą akumulatorów napeł-
                                                  nionych elektrolitem.

                                                  Do samochodów z silnikami benzynowymi są montowane
                                                  alternatory wytwarzające prąd znamionowy 70 A lub 90 A,
                                                  a do samochodów z silnikami wysokoprężnymi - alterna-
                                                  tory wytwarzające prąd znamionowy 70 A, 90 A lub 120 A.
                                                  Praca ciągła tych alternatorów może odbywać się przy
                                                  16000 obr/min, a maksymalna prędkość obrotowa przez
                                                  czas nie dłuższy niż 15 minut wynosi 18000 obr/min.
                                                  Początek wytwarzania prądu w alternatorach 70 A nastę-
                                                  puje przy 1150 obr/min, a w alternatorach 90 A i 120 A
                                                  przy 1200 obr/min.


                                                  W samochodach Skoda Octavia są alternatywnie monto-
                                                  wane trzy typy rozruszników. Wszystkie rozruszniki są
                                                  wysokoobrotowymi silnikami elektrycznymi przeznaczo-
                                                  nymi do krótkotrwałej pracy. Duża prędkość obrotowa jest
                                                  przekazywana przez reduktor i sprzęgło jednokierunkowe
                                                  na koło zębate zazębione z wieńcem na kole zamachowym.
                                                  Poszczególne silniki mają następujące rozruszniki:
                                                  - silnik 1,4 - 44 kW rozrusznik MAGNETON 1,0 kW,
                                                  - silnik 1,4 - 55 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO 0,9
                                                  kW lub 1,1 kW,
                                                  - silnik 1,6 - 55, 74 i 75 kW rozrusznik BOSCH lub VA-
                                                  LEO 0,9 kW bądź 1,1 kW,
                                                  - silnik 1,8 - 92, 110 i 132 kW rozrusznik BOSCH lub VA-
                                                  LEO 0,9 kW bądź 1,1 kW,
                                                  - silnik 2,0 - 85 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO 0,9
                                                  kW bądź 1,1 kW,
                                                  - silnik 1,9 SDI - 50 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
                                                  1,8 kW bądź 2,0 kW,
                                                  - silnik 1,9 TDI - 66 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
                                                  1,8 kW bądź 2,0 kW,
                                                  - silnik 1,9 TDI - 74 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
                                                  2,0 kW,
                                                  - silnik 1,9 TDI - 81 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
                                                  1,8 kW lub 2,0 kW,
                                                  - silnik 1,9 TDI - 96 kW rozrusznik BOSCH lub VALEO
                                                  2,0 kW.


                                                  Sadzę, ze już wszystko na ten temat zostało powiedziane. Mozna śmiało stosować większy aku czyli zamiast 61Ah =>72Ah. Jak wejdzie w obudowę większy np 77Ah to jeszcze lepiej.
                                                  Jest druga srebrna kochanka- CBF 600S...

                                                  Komentarz

                                                  • aro_40
                                                    RS
                                                    • 2007
                                                    • 1529
                                                    • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                                    #50
                                                    i o to mi chodziło
                                                    wielkie dzięki

                                                    btw, do pracy dojeżdżam 96 km w jedną stronę, więc myślę że jest czas na doładowanie
                                                    If we could convert bullshit into energy, we would be millionaires.
                                                    _______________________________________
                                                    a teraz doszła służbówka O III combi 2,0 150 KM

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...