[Inne] Zimowe opony. Felgi vs alufelgi

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • vaz
    Elegance
    • 2010
    • 799
    • Octavia II (1Z3)
    • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

    #26
    Zamieszczone przez macluke
    Zamieszczone przez WRB
    Na lato mam 205/55 R16,
    z tego co wyczytałem lepszym wyborem na zimę będzie 195/65 R15 tak ?
    zastanawiam się nad teoretyczną sytuacją jakiejś stłuczki w zimie na kołach mniejszych/większych/innych rozmiarów niż fabryczne.
    Czy ubezpieczyciel może (mógłby) odmówić wypłaty odszkodowania powołując się na niezgodność kół samochodu z homologacją?
    Gdzieś już chyba była taka dyskusja... :?:
    parametry felg i ogumienia zawarte są w homologacji auta . Oba w/w rozmiary dopuszczone są przez producenta auta . Ważny jest indeks prędkości opony , który w przypadku 195/65 R15 powinien być H a większość oferowanych zimówek w tym rozmiarze ma indeks T i ludzie takie opony kupują . Mam informację , że ubezpieczyciel (PZU) przy rozliczaniu szkody nie sugeruje się indeksem prędkości a głębokością bieżnika .
    Antyfotoradar Valentine1
    Harry II Classic+Sirio ML145

    Komentarz

    • macluke
      Elegance
      • 2010
      • 875

      #27
      Zamieszczone przez szkoda
      ale po co masz się teoretycznie zastanawiać, kiedy praktycznie masz tyle homologowanych kompletów, że każdy znajdzie coś co mu odpowiada, więc to chyba bez sensu.
      to nie do końca tak.
      Przecież nie powinno zakładać się opon 185/65/R15 do auta, które powinno mieć 205/55/R16, a jednak ktoś może zrobić taki numer i też jest to komplet homologowany, tylko przez przypadek nie do tego samochodu. I wówczas co - też nie ma problemu?

      Komentarz

      • szkoda
        RS
        S_OCP Member
        • 2005
        • 22543

        #28
        Zamieszczone przez macluke
        Zamieszczone przez szkoda
        ale po co masz się teoretycznie zastanawiać, kiedy praktycznie masz tyle homologowanych kompletów, że każdy znajdzie coś co mu odpowiada, więc to chyba bez sensu.
        to nie do końca tak.
        Przecież nie powinno zakładać się opon 185/65/R15 do auta, które powinno mieć 205/55/R16, a jednak ktoś może zrobić taki numer i też jest to komplet homologowany, tylko przez przypadek nie do tego samochodu. I wówczas co - też nie ma problemu?
        taki komplet akurat nie jest homologowany dla żadnej O2 a żadna O2 nie ma homologacji na tylko jeden komplet z tego co mi wiadomo.
        saport techniczny baj DGW
        była BKD+DSG '05 120kkm
        była BXE '08 190kkm
        no i nie ma :-)

        Komentarz

        • rastajan
          Drive
          • 2009
          • 93

          #29
          Ja mam na lato 17" pegasus (ori skoda) a na zimę brałem pod uwagę albo stalówki 16" (ok 200zł/szt nowe) albo jakieś tanie nowe alu (ok 300zł/szt), albo coś kompatybilnego używanego alu. Stanęło na używanych felgach od audi (wzór taki akurat na zimę - toporny troszkę). Doszedłem do wniosku, że ze względów estetycznych auto IMO będzie się lepiej prezentować, a jak by nie liczyć, to w Polsce na zimówkach jeździ się prawie pół roku. No i jeszcze jest jeden ważny aspekt, podczas "zimowych zabaw na śniegu" może dojść do uszkodzenia felgi no i w tym przypadku dużo łatwiej jest na stalówkach - łatwiej naprawić, więc to też trzeba brać pod uwagę przy decyzji.

          A tak to wygląda w praniu (szału nie ma, ale w końcu wybór był - stalówka, albo tania alu):

          Komentarz

          • Ths
            Rider
            • 2007
            • 317

            #30
            Dla mnie osobiście liczy się praktyczność rozwiązania i dlatego mam na zimę stalowe felgi z oponami. Uważam, że stalówki na zimę to najpraktyczniejsze rozwiązanie. Co w sytuacji kiedy "polecicie" w zimie na krawężnik w alusach. W najlepszym wypadku pogięte a w najgorszym do wyrzucenia. Stalówkę będzie można naprostować. Dodatkowo uważam, że węższa opona będzie lepiej radziła sobie w śniegu niż szeroka. Popatrzmy na WRC zimą jakie cieniutkie oponki mają.
            Co do przekładania samych opon.
            Mój ojciec jeździł na jednych zimówkach blisko 10 lat przekładając tylko opony i nic z oponami nie działo się złego. W ostatnim roku miał nawet zdarzenie drogowe złapał pobocze i obróciło go na drodze kilka rany i wylądował na poboczu - żadna opona nie pękła.

            Komentarz

            • szkoda
              RS
              S_OCP Member
              • 2005
              • 22543

              #31
              Zamieszczone przez Ths
              Mój ojciec jeździł na jednych zimówkach blisko 10 lat przekładając tylko opony i nic z oponami nie działo się złego. W ostatnim roku miał nawet zdarzenie drogowe złapał pobocze i obróciło go na drodze kilka rany i wylądował na poboczu - żadna opona nie pękła.
              no to to już jakaś masakra
              zadbałbyś o staruszka a nie się cieszył, że akurat nic się nie stało
              saport techniczny baj DGW
              była BKD+DSG '05 120kkm
              była BXE '08 190kkm
              no i nie ma :-)

              Komentarz

              • loyd
                RS
                • 2010
                • 2342

                #32
                Zamieszczone przez Ths
                Co w sytuacji kiedy "polecicie" w zimie na krawężnik w alusach
                Od 14 lat jeźdzę i jeszcze mi się to nie zdarzyło.

                A co jak w lato zaliczysz dzwona ? Może kup dwa auta - nową O2 (stoi w garażu) i np. poldera do jazdy (jakby był dzwon) :wink:

                Komentarz

                • Ths
                  Rider
                  • 2007
                  • 317

                  #33
                  Własnie zadbałem w minionym roku . Zapytałem się przy okazji ile to już jego zimówki mają i się przeraziłem. Zamówiłem mu Nokiany WR czyli jeszcze te stare z porządnym bieżnikiem. Jest bardzo zadowolony i teraz będzie pilnować wymiany na mowy komplet co 5 lat - co tyle chyba jest zalecana wymiana z tego co pamiętam.

                  Komentarz

                  • szkoda
                    RS
                    S_OCP Member
                    • 2005
                    • 22543

                    #34
                    Zamieszczone przez Ths
                    Własnie zadbałem w minionym roku . Zapytałem się przy okazji ile to już jego zimówki mają i się przeraziłem. Zamówiłem mu Nokiany WR czyli jeszcze te stare z porządnym bieżnikiem. Jest bardzo zadowolony i teraz będzie pilnować wymiany na mowy komplet co 5 lat - co tyle chyba jest zalecana wymiana z tego co pamiętam.
                    saport techniczny baj DGW
                    była BKD+DSG '05 120kkm
                    była BXE '08 190kkm
                    no i nie ma :-)

                    Komentarz

                    • Ths
                      Rider
                      • 2007
                      • 317

                      #35
                      Zamieszczone przez loyd
                      Zamieszczone przez Ths
                      Co w sytuacji kiedy "polecicie" w zimie na krawężnik w alusach
                      Od 14 lat jeźdzę i jeszcze mi się to nie zdarzyło.

                      A co jak w lato zaliczysz dzwona ? Może kup dwa auta - nową O2 (stoi w garażu) i np. poldera do jazdy (jakby był dzwon) :wink:
                      Zasadniczo latem jak przeliczę dzwona to przy mojej wartości auta to "total loss"
                      a z tym że się jeszcze nie zdarzyło to wiadomo jak jest licho nie śpi i jak mawiają amerykanie "shit happens" czego nikomu nie życzę.
                      Bezpiecznego przemieszczania w zimę koledzy życzę.

                      Komentarz

                      • andrzej1962
                        L&K
                        • 2010
                        • 1306
                        • Octavia III combi (5E5)
                        • BXE 1.9 TDI PD 105 KM
                        • DADA 1.5 TSI 150 KM

                        #36
                        Uważam, że posiadanie dwóch kompletów kół jest jak najbardziej zasadne z co najmniej z dwóch powodów:
                        -jesteśmy w stanie szybko wymienić koła nawet we własnym zakresie co przy samych oponach jest niemożliwe (chyba że się jest właścicielem warsztatu)
                        - zarówno opona jak i felga nie niszczą się podczas nieustannego zdejmowania i zakładania, co nie jest bez znaczenia przy felgach alu, które w przypadku zarysowań zniszczy się szybciej,
                        Jestem zwolennikiem stalówek na zimę i alu na lato. W poprzednich samochodach na alu zawsze brakowało kasy, ale i tak uważam, że alu na zimę trochę szkoda (sól, piasek itp.) Teraz kupiłem auto na alu i dokupiłem stalówki. Do poprzedniego auta na zimę kupiłem nowe stalówki i wiecie jak się przeraziłem w jakim są stanie (po jednym sezonie) jak sprzedawałem auto i dorzucałem je do samochodu. Jestem również za tym (wątek opisywany gdzieś na forum), że na zimę opona powinna być trochę węższa niż na lato i posiadać rozmiar "seryjny".

                        Komentarz

                        • zbigniew147
                          Rider
                          • 2008
                          • 482

                          #37
                          ja jeździłem 01 combi 1,9 TDI i non stop na alu. Latem letnie zima zimowe i żadnych problemów nie miałem.
                          Alu miały uszkodzenia tylko wynikajace z otarcia o krawężniki.
                          Jeździłem tak przez 3 lata i dodatkowo 3 lata poprzedni właściciel.

                          Komentarz

                          • loyd
                            RS
                            • 2010
                            • 2342

                            #38
                            Dokładnie - u nas w pracy służbowe focusiny są na alu i zmieniają tylko co sezon opony.

                            I nic się z felgami nie dzieje.

                            Komentarz

                            • Jacek Wo.
                              Ambiente
                              • 2010
                              • 221

                              #39
                              Zamieszczone przez Mihau
                              Ja kupuje na zimę 16 cali w stali. I tak w zimę to samochód jest praktycznie cały czas brudny więc IMO efektu nie daje alufelga. Oczywiście to jest tylko moje zdanie. Poza tym słyszałem o paru przypadkach (nawet dwa wśród znajomych) o pęknięciu felgi na dziurze w zimę. Nie wiem czy były jakieś lipne czy co ale fakt faktem niewiadomo na co się trafi.
                              Od ponad 10 lat miałem w kilku różnych autach po dwa komplety alusów - jeden na lato, drugi na zimę. Najdłużej eksploatowane maja za sobą 8 pełnych sezonów zimowych.
                              Żadne moje stalówki nie wytrzymały w tak samo dobrym - oczywiście chodzi o estetykę - stanie tyle zim, najpóźniej po 3 zimie nadawały się już do malowania ...

                              Komentarz

                              • voytek
                                Rider
                                • 2010
                                • 480
                                • Octavia III (5E3)
                                • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                                #40
                                Planowałem na zimę stalówki, ale jednak zamówiłem drugi komplet alu - Dezent RE, kosztują po trzy stówki z hakiem za sztukę, porządnej jakości stalówki w 16 calach są po 200PLN, jak doliczyć kołpaki, to wychodzi prawie na jedno, a jednak nawet na tanich alusach auto wygląda fajniej niż na stalówkach.
                                Nie ma uzasadnienia pogląd, że jak się latem jeździ na 16-tkach, to zimą lepiej na 15-tkach. Piętnastki są po prostu tańsze, zarówno opona jak i felga i tylko dlatego można taki zakup rozważyć na zimę, kiedy wygląd auta może mieć mniejsze znaczenie. Prowadzenie na suchym asfalcie na 15-tkach na pewno się pogorszy (wyższy profil opony), na śniegu nie ma znaczenia.
                                Węższe opony na zimę mają sens, ale tylko wtedy, jeśli jeździ się wyłącznie po śniegu. Na asfalcie (a jednak taka nawierzchnia przeważa zimą w przeciętnym użytkowaniu) węższe opony gorzej się prowadzą, wydłuża się droga hamowania.

                                Komentarz

                                • przemo9
                                  Ambiente
                                  • 2009
                                  • 228
                                  • Octavia II combi (1Z5)
                                  • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                                  #41
                                  Ja mam jak większość - zabierających głos forumowiczów- dwa komplety kół :
                                  letnie ori alu 16 z oponą turanza 205/55
                                  oraz
                                  zimowe stalowe 15 z oponą Pirelli snowsport 195/65 .
                                  Ze względu na braki lokalowe nieużywany komplet kół trzymam w zakładzie oponiarskim.

                                  W Gorzowie Wlkp. - gdzie mieszkam -w ciągu ostatnich lat- poza ostatnią zimą, dotychczas optymalnym ogumieniem na zimę byłaby opona z letnim wzorem bieżnika (dobre odprowadzanie wody) ale wykonana z zimowej miesznki gumy ( dostosowanej do niskich temperatur).
                                  Od ostatniej zimy - było sporo śniegu przez dłuższy czas , staję się "fanem" opon zimowych.
                                  O II fl kombi elegance

                                  Komentarz

                                  • LUKI
                                    RS
                                    • 2005
                                    • 5776

                                    #42
                                    ja też zawsze miałem dwa komplety:

                                    zima - stalowe
                                    lato - alu

                                    ale teraz jak mam O2FL to zrobiłem taki myk:
                                    zima - ori 16x6.5 Crateris z oponą 205/55/16 Nokian WR G2
                                    lato - będzie ori 17x7 Zenith ale jeszcze nie wiem jaka oponka
                                    kliknij 'Lubię to!' www.facebook.com/LukiFanatic a tam O2/O3 RS, O3 RS230, G 6GTI 35, G 7GTI, G 7R, S3, CLA 45 AMG, S5, GT3 RS, Turbo S, M5, RS 7, S 63 AMG, RS6

                                    SKODA OCTAVIA 1.4TSI 122HP CAXA TURBO PROBLEM

                                    Komentarz

                                    • janek11
                                      Ambiente
                                      • 2010
                                      • 150

                                      #43
                                      Ja też miałem na zimę stal, a na lato alu - we wszystkich poprzednich samochodach.

                                      Teraz mam 16' alu na lato (Craterisy w jakich wyjechała z fabryki) i 16' stalowe na zimę ubrane w GY UG7+ i jestem zadowolony (szczególnie po ostatnich śniegach). Zastanawiałem się, czy nie kupić 15' alu, bo różnica w cenie między jakimiś tanimi 16' alu a oryginalnymi stalowymi 16' jest niewielka. Ale stwierdziłem, że wprawdzie zarówno obręcze jak i opony będą tańsze, ale... Musiałbym kupić 5 a nie 4 sztuki. Chodzi o zapas - ostatnio miałem dwa razy problem (przebite wkrętami opony) więc musiałem z niego korzystać i to dłużej niż jako dojazdówka dlatego stwierdziłem, że jazda bez zapasu kompatybilnego z tym, co mam akurat założone jest za dużym ryzykiem. Zostały więc stalowe.

                                      Poza tym mam wrażenie, że przy dużych przebiegach 16' mniej zużywają się niż 15' (większa średnica) - czy ktoś mógłby zweryfikować moją hipotezę?

                                      Komentarz

                                      • Chris_M
                                        Ambiente
                                        • 2010
                                        • 108
                                        • Octavia II combi (1Z5)
                                        • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                                        #44
                                        Zamieszczone przez janek11
                                        Poza tym mam wrażenie, że przy dużych przebiegach 16' mniej zużywają się niż 15' (większa średnica) - czy ktoś mógłby zweryfikować moją hipotezę?
                                        Średnica zewnętrzna opony jest taka sama, więc raczej nie o to chodzi.
                                        Opona 16" jest zazwyczaj szersza od 15", więc nacisk jednostkowy będzie mniejszy, a co za tym idzie, także mniejsze zużycie opony.
                                        Pozdrowienia,
                                        Krzysztof

                                        Komentarz

                                        • janek11
                                          Ambiente
                                          • 2010
                                          • 150

                                          #45
                                          No tak, bo jeśli chodzi o obwód to są zbliżone - czy ktoś może wie jaka jest różnica? I jakie są przekłamania (o ile są) jeśli licznik jest wyskalowany pod fabryczne 16' a używamy 15'?

                                          Komentarz

                                          • Sev
                                            L&K
                                            • 2007
                                            • 1295

                                            #46
                                            google -> http://www.opony-sportowe.pl/?d=faq#kalkulator
                                            6Y20VT codename FiA - v.1.5 - 213KM/339Nm
                                            Polecam NETCAR.PL - Opony i Felgi, VAGSerwis.pl

                                            Komentarz

                                            • janek11
                                              Ambiente
                                              • 2010
                                              • 150

                                              #47
                                              Dzięki - o to chodziło

                                              Komentarz

                                              • mariu_sz
                                                Rider
                                                • 2009
                                                • 320

                                                #48
                                                Ja na lato mam alusy 17" na zimę alu 16" chwalę sobie takie rozwiązanie, gdyż wychodzę z założenia, że autko musi również oko cieszyć zimą inna sprawa, że dość często mi się nudzą felgi i praktycznie co 2-3 sezony je zmieniam. Ostatnie zmieniłem po jednej zimie, felgi zawsze spłukuję po jeździe więc nie zdążą się nawet zniszczyc. Najważniejszy jest lans
                                                Mariusz
                                                --------------------------
                                                OCTAVIA 2FL Combi 1.8 TSI Elegance

                                                Komentarz

                                                Pracuję...