Zamieszczone przez piramida
"Ratujmy FSO"
Zwiń
X
-
"Ratujmy FSO"
5 listopada 2011
Polski producent samochodów- FSO, które zmotoryzowało ten kraj i eksportowało samochody na wszystkie kontynenty, prawdopodobnie w tym roku ostatecznie upadnie, co pociągnie za sobą upadek kilkunastu firm, utratę pracy przez tysiące osób, zmarnowanie wielomilionowej pomocy publicznej i likwidację jednej z najnowocześniejszych fabryk samochodów w Europie.
Dlaczego FSO należy uratować? Ponieważ:-Od momentu zaprzestania produkcji FSO już zwolniło 1600 osób załogi, a w razie upadku zwolni kolejnych 200 ,upadną także kooperanci fabryki co pociągnie za sobą dalsze masowe zwolnienia. Tysiące rodzin straci środki do życia i stanie się przy tym dodatkowym obciążeniem dla finansów socjalnych państwa.
-Ta nowoczesna fabryka może wyprodukować dowolny samochód osobowy w liczbie do 300 000 sztuk rocznie których wartość rynkowa z łatwością może znacznie przekroczyć sumę 10 miliardów złotych.
-FSO tuż przed podjęciem produkcji dla General Motors otrzymało wielomilionową pomoc od państwa za którą Komisja Europejska nałożyła na fabrykę limity produkcyjne które właśnie wygasły. Upadek FSO będzie oznaczał zatem zmarnowanie astronomicznej kwoty publicznych pieniędzy.
-FSO posiada 60 letnią historię i odnosiło w przeszłości liczne sukcesy, dlatego pomimo stosunkowo małej rozpoznawalności nadal jest potencjalnie wartościową marką np. dla inwestorów nie mających tradycji motoryzacyjnych, jest to też niezaprzeczalny składnik naszej kultury motoryzacyjnej i historii. (O sukcesach FSO czytaj niżej)
Skoro FSO jest tak wspaniałe to dlaczego upada?
-Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa. Uderzające jest to że zrobiono to akurat w chwili gdy fabryka odzyskała pełne moce produkcyjne i poszukiwała nowego kontraktu na produkcję samochodów. Decyzję tę podjęła rada miasta jednak pośrednio odpowiedzialna jest również pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz która pomimo iż jest najbardziej prominentną członkinią partii kontrolującej ponad połowę mandatów radnych Warszawy, nie powstrzymała swoich kolegów przed uchwaleniem tak dziwnej i krzywdzącej decyzji która odstraszyła kontrahentów FSO.
-W dawniejszej perspektywie przyczyną porażki FSO jest zabieranie jej zysków przez państwo i czynienie trudności przez aparat polityczny PRL. Ostatnim ciosem poprzedniego systemu który bardzo utrudnił FSO wejście do nowego systemu gospodarczego było samowolne zerwanie przez ministra Wilczka negocjowanego od trzech lat kontraktu FIAT-FSO na produkcję samochodów.
-Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki i utrzymywać w miarę dobrą pozycję na rynku gdyby nie nie do końca udana prywatyzacja polegająca na sprzedaniu FSO Daewoo które zmodernizowało fabrykę ale zlikwidowała wszystkie polskie projekty w tym:
-Nowy Polonez z nowym zawieszeniem i mocnymi silnikami Rover- znacząco poprawiłby wyniki sprzedaży ,a zwłaszcza eksportowe które na początku lat 90tych i tak były bardzo dobre
-Terenowy pick up FSO Polonez Analog 4x4 który potencjalnie mógł być sprzedawany i odnieść sukces na wszystkich rynkach może za wyjątkiem USA
-FSO Polonez Truck z napędem 4x4
-FSO Polonez Kombi
-FSO Kit Car- samochód sportowy do samodzielnego montażu
-FSO Maraton- tani motocykl crossowy,
-FSO Sella- rozwojowa wersja samochodu Wars znacznie nowocześniejszego od Poloneza
Wszystkie wymienione wyżej pojazdy były w chwili likwidacji gotowe do produkcji albo na zaawansowanym stadium prac
Osiągnięcia FSO:
3 oficjalne światowe rekordy prędkości FIA w jeździe długodystansowej samochodem seryjnym na dystansie 25 000km, 25 000 mil i
50 000km.
Pierwszy na świecie samochód typu hatch-back - FSO Gamma- przedprototyp Syreny 110
Pionier nadwozi z tworzyw sztucznych, w tym nadwozi samonośnych tego typu
Pionier produkcji samochodu bezpiecznego- Polonez wykorzystywał wszystkie rozwiązania prototypu FIAT E.S.V. Włoski koncern nie wykorzystał pełni własnych rozwiązań ,a później na lata je zarzucił.
Pionier samochodów typu crossover- 125p Kombi 4x4
Jeden z najbezpieczniejszych samochodów produkcyjnych na świecie- Polonez
Wygrana w wielu rajdach, w tym w Mistrzostwach Europy w Monte Carlo i Acropolis oraz drużynowo w Press On Regardless w USA (125p Rallye i 125p Monte Carlo Rallye)
Pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC dla polskiej załogi. (Polonez 2000 Rally)
Najmocniejsze samochody rajdowe w bloku wschodnim (Polonez 2000 Rally i 2000 Turbo)
Jedyny seryjny samochód z turbodoładowaniem produkowany w bloku wschodnim (Polonez 1.5 Turbo)
Filmy o FSO:
http://www.youtube.com/watch?v=Z8REaXTx-1Y&feature=player_embedded#!
Jak pomóc FSO?
Jeżeli chcesz pomóc FSO bo uważasz że upadek fabryki będzie zmarnowaniem historii, pracy ludzi albo po prostu zmarnowaniem twoich pieniędzy, opowiedz o sprawie twoim znajomym, poskarż się w biurze poselskim, w radiu, napisz do prasy, do telewizji, do posłów, do władz Warszawy, umieść ten artykuł na innych forach, roześlij go swoim znajomym. Planowana jest również akcja protestacyjna w Warszawie, jesli ktos jest chetny pisac "tu" lub na PW. Kazda Skoda moze nam pomóc
-
-
Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej markiSzlifierki taśmowe, nożyce do złomu, kruszarki | W stajni : karawan O2 FL 1.9 TDI, A3 Sportback 1.6 MPI
_
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez phrixPomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez phrixnie ma z czym i z kim ...
Co nie zmienia faktu, że łezka się w oku kręci na ten upadek :cry:Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Skfareka nawet jak się znajdzie to związki zawodowe postawią inwestorowi takie warunki, że da sobie spokój i poszuka gdzie indziej, jak to już było w historii FSO bywało :roll:
Komentarz
-
-
baca10, bo niestety w tym przypadku mocno się przyłożyły do upadku FSO :roll:Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Skfarekbaca10, bo niestety w tym przypadku mocno się przyłożyły do upadku FSO :roll:
Podam ci przypadek z mojego podworka, gdzie trzech baranow z pewnej parti politycznej blokuje wydobycie 67mln ton wegla, przy tych zasobach praca zapewniona jest na 25 lat
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez baca10To nie zwiazki, to ludzie ktorych wybralismy demokratrycznie doprowadzily do tego stanu i dalej niszcza ten krajMoje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/
Komentarz
-
-
-
Zamieszczone przez baca10Skfarek, Tak, zgadzam sie, ale co masz sie zgodzic za niska place robic,
Czesi postawili na pierwsze rozwiązanie, poniżej cytat z artykułu z linka wstawionego przez kytutr:
"Czesi okazali się znacznie bardziej pragmatyczni, a z perspektywy czasu również skuteczniejsi. Stawiając na Volkswagena, nie upierali się przy gwarancjach zatrudnienia. Związki zawodowe, inaczej niż w FSO, też nie przesadzały z wymaganiami. Za priorytet uznano inwestycje i rozwój."Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez baca10ale co masz sie zgodzic za niska place robic, a inni zgarna krocie
głównym problemem w negocjacach z VW były wygórowane żądania ZZ
Czesi bardziej zdroworozsądkowo do tego podeszli i teraz też ich pozycja negocjacyjna jest innaMoja była "Czarnula" O2 (swap 2.0 FSI)
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=33422
Komentarz
-
-
Maicroft, Płace sa na poziomie, tylko, że większość pracowników ma tzw.umowy śmieciowe, a co do FSO, to podzieli on los polskich stoczni
Szkoda, do Poloneza mam największy sentyment, moje pierwsze auto, moja pierwsza stluczka :szeroki_usmiech , a przede wszystkim miałam go nie majac jeszcze prawka
Komentarz
-
-
O jeszcze w temacie:
Ale nie tłumaczmy klęski fabryki na Żeraniu wyłącznie kryzysem, bo konkurenci jednak przez niego przeszli. Także produkt FSO okazał się słabszy, a skala wytwarzania zbyt mała. Sami, jako klienci, też mamy w tym udział, bo wolimy ściągać z Zachodu używane samochody, niż kupować nowe, choćby najbardziej ekonomiczne.
Komentarz
-
-
Pozostawi też 200-300 osób do konserwacji maszyn, a tym, którzy już w listopadzie dostali wypowiedzenia (około 1200 pracowników bezpośrednio związanych z produkcją chevroletów), obiecano, że odzyskają pracę, jeśli żerański hibernatus odżyje.
Robienie trochę nadziei tym jeszcze nielicznym zatrudnionym. Szkoda, że FSO pada. Produkowane w niej samochody nie były złe i stosunkowo tanie np. Lanosy swego czasu z kompletnym wyposażeniem kosztowały coś ok 35 tyś plnów. Osobiście Aveo czyt. dawniej Kalos też nie były drogimi autami.
Z drugiej strony jak czytam o rozmowach z tymi chińskimi wynalazczymi koncernami to wydaje mi się, że polityka FSO jest ciągle na krótką metę."Denerwowanie się to zemsta na własnym zdrowiu za głupotę innych"
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Maicroftbo wolimy ściągać z Zachodu używane samochody, niż kupować nowe, choćby najbardziej ekonomiczne
A do FSO mam sentyment- wyprodukowało większość moich samochodów przed rokiem 1998. Miałem Warszawę, Syrenkę(2 czy 3, pamieć niestety jest zawodna), Fiata 125p(2 sztuki), Ładę, Trampka,(dwa ostanie oczywiście nie produkowane przez fso) 3x Poloneza. A potem już jakieś zachodnie padła(padła oczywiście w przenośni, zawsze salonowe). Ale ostatniego Poloneza diesla mam do dzisiaj i nie mam zamiaru się go pozbywać i lubię nim jeździć mimo braku AC, wspomagania itd - ale za to wiem jak działa i jak go naprawić(chociaż szczerze mówiąc, przez 15 lat i 130k km jak go mam, nie zawiódł ani raz- najpoważniejsza usterka to spalony sterownik wycieraczek).
Szkoda mi FSO, ale w obecnych realiach rynkowych chyba nie ma miejsca na dużą fabrykę samochodów tak blisko stolicy kraju, gdzie grunty są najdroższe a żądania płacowe najwyższe.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez baca10Szkoda, do Poloneza mam największy sentyment, moje pierwsze auto, moja pierwsza stluczka
Zamieszczone przez MaicroftW latach 98-2000 to Lanos mocno konkurowal z Felicia. Oba auta sprzedawaly sie dosc dobrze i przy podobnej cenie wyjsciowej, teraz po latach ceny maja tez podobne, wiec rynek odebral dobrze jedna i druga marke.
Zamieszczone przez BiszczuOsobiście Aveo czyt. dawniej Kalos też nie były drogimi autami.
Zamieszczone przez Biszczuże polityka FSO jest ciągle na krótką metę.Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/
Komentarz
-
Komentarz