"Ratujmy FSO"

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • cwirek1986
    Classic
    • 2012
    • 3

    "Ratujmy FSO"

    Zamieszczone przez piramida
    i ani jednego tira na lewym nie było :roll:
    może dlatego - zabrakło szeryfów regulujących ruch :lol:
  • jacekSX
    Classic
    • 2011
    • 7

    #2
    "Ratujmy FSO"



    5 listopada 2011

    Polski producent samochodów- FSO, które zmotoryzowało ten kraj i eksportowało samochody na wszystkie kontynenty, prawdopodobnie w tym roku ostatecznie upadnie, co pociągnie za sobą upadek kilkunastu firm, utratę pracy przez tysiące osób, zmarnowanie wielomilionowej pomocy publicznej i likwidację jednej z najnowocześniejszych fabryk samochodów w Europie.

    Dlaczego FSO należy uratować? Ponieważ:-Od momentu zaprzestania produkcji FSO już zwolniło 1600 osób załogi, a w razie upadku zwolni kolejnych 200 ,upadną także kooperanci fabryki co pociągnie za sobą dalsze masowe zwolnienia. Tysiące rodzin straci środki do życia i stanie się przy tym dodatkowym obciążeniem dla finansów socjalnych państwa.
    -Ta nowoczesna fabryka może wyprodukować dowolny samochód osobowy w liczbie do 300 000 sztuk rocznie których wartość rynkowa z łatwością może znacznie przekroczyć sumę 10 miliardów złotych.
    -FSO tuż przed podjęciem produkcji dla General Motors otrzymało wielomilionową pomoc od państwa za którą Komisja Europejska nałożyła na fabrykę limity produkcyjne które właśnie wygasły. Upadek FSO będzie oznaczał zatem zmarnowanie astronomicznej kwoty publicznych pieniędzy.
    -FSO posiada 60 letnią historię i odnosiło w przeszłości liczne sukcesy, dlatego pomimo stosunkowo małej rozpoznawalności nadal jest potencjalnie wartościową marką np. dla inwestorów nie mających tradycji motoryzacyjnych, jest to też niezaprzeczalny składnik naszej kultury motoryzacyjnej i historii. (O sukcesach FSO czytaj niżej)

    Skoro FSO jest tak wspaniałe to dlaczego upada?

    -Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa. Uderzające jest to że zrobiono to akurat w chwili gdy fabryka odzyskała pełne moce produkcyjne i poszukiwała nowego kontraktu na produkcję samochodów. Decyzję tę podjęła rada miasta jednak pośrednio odpowiedzialna jest również pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz która pomimo iż jest najbardziej prominentną członkinią partii kontrolującej ponad połowę mandatów radnych Warszawy, nie powstrzymała swoich kolegów przed uchwaleniem tak dziwnej i krzywdzącej decyzji która odstraszyła kontrahentów FSO.
    -W dawniejszej perspektywie przyczyną porażki FSO jest zabieranie jej zysków przez państwo i czynienie trudności przez aparat polityczny PRL. Ostatnim ciosem poprzedniego systemu który bardzo utrudnił FSO wejście do nowego systemu gospodarczego było samowolne zerwanie przez ministra Wilczka negocjowanego od trzech lat kontraktu FIAT-FSO na produkcję samochodów.
    -Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki i utrzymywać w miarę dobrą pozycję na rynku gdyby nie nie do końca udana prywatyzacja polegająca na sprzedaniu FSO Daewoo które zmodernizowało fabrykę ale zlikwidowała wszystkie polskie projekty w tym:

    -Nowy Polonez z nowym zawieszeniem i mocnymi silnikami Rover- znacząco poprawiłby wyniki sprzedaży ,a zwłaszcza eksportowe które na początku lat 90tych i tak były bardzo dobre
    -Terenowy pick up FSO Polonez Analog 4x4 który potencjalnie mógł być sprzedawany i odnieść sukces na wszystkich rynkach może za wyjątkiem USA
    -FSO Polonez Truck z napędem 4x4
    -FSO Polonez Kombi
    -FSO Kit Car- samochód sportowy do samodzielnego montażu
    -FSO Maraton- tani motocykl crossowy,
    -FSO Sella- rozwojowa wersja samochodu Wars znacznie nowocześniejszego od Poloneza

    Wszystkie wymienione wyżej pojazdy były w chwili likwidacji gotowe do produkcji albo na zaawansowanym stadium prac

    Osiągnięcia FSO:

    3 oficjalne światowe rekordy prędkości FIA w jeździe długodystansowej samochodem seryjnym na dystansie 25 000km, 25 000 mil i
    50 000km.
    Pierwszy na świecie samochód typu hatch-back - FSO Gamma- przedprototyp Syreny 110
    Pionier nadwozi z tworzyw sztucznych, w tym nadwozi samonośnych tego typu
    Pionier produkcji samochodu bezpiecznego- Polonez wykorzystywał wszystkie rozwiązania prototypu FIAT E.S.V. Włoski koncern nie wykorzystał pełni własnych rozwiązań ,a później na lata je zarzucił.
    Pionier samochodów typu crossover- 125p Kombi 4x4
    Jeden z najbezpieczniejszych samochodów produkcyjnych na świecie- Polonez
    Wygrana w wielu rajdach, w tym w Mistrzostwach Europy w Monte Carlo i Acropolis oraz drużynowo w Press On Regardless w USA (125p Rallye i 125p Monte Carlo Rallye)
    Pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC dla polskiej załogi. (Polonez 2000 Rally)
    Najmocniejsze samochody rajdowe w bloku wschodnim (Polonez 2000 Rally i 2000 Turbo)
    Jedyny seryjny samochód z turbodoładowaniem produkowany w bloku wschodnim (Polonez 1.5 Turbo)

    Filmy o FSO:
    http://www.youtube.com/watch?v=Z8REaXTx-1Y&feature=player_embedded#!








    Jak pomóc FSO?

    Jeżeli chcesz pomóc FSO bo uważasz że upadek fabryki będzie zmarnowaniem historii, pracy ludzi albo po prostu zmarnowaniem twoich pieniędzy, opowiedz o sprawie twoim znajomym, poskarż się w biurze poselskim, w radiu, napisz do prasy, do telewizji, do posłów, do władz Warszawy, umieść ten artykuł na innych forach, roześlij go swoim znajomym. Planowana jest również akcja protestacyjna w Warszawie, jesli ktos jest chetny pisac "tu" lub na PW. Kazda Skoda moze nam pomóc

    Komentarz

    • phrix
      L&K
      • 2007
      • 1000
      • Audi
      • AGR 1.9 TDI VP 90 KM
      • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

      #3
      Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki
      Prawda jest taka, że FSO już się nie odrodzi po prostu nie ma z czym i z kim ... :roll:
      Szlifierki taśmowe, nożyce do złomu, kruszarki | W stajni : karawan O2 FL 1.9 TDI, A3 Sportback 1.6 MPI

      _

      Komentarz

      • baca10
        RS
        • 2009
        • 6225

        #4
        Zamieszczone przez phrix
        Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki
        Prawda jest taka, że FSO już się nie odrodzi po prostu nie ma z czym i z kim ... :roll:
        Poprost :!: u nie ma kasy i w Polsce nic sie nie opłaca, prócz prywatyzacji(czytaj. Likwidacji) :!: :!: :!:

        Komentarz

        • Skfarek
          RS
          • 2010
          • 4795
          • Octavia I (1U2)
          • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

          #5
          Zamieszczone przez phrix
          nie ma z czym i z kim ...
          a nawet jak się znajdzie to związki zawodowe postawią inwestorowi takie warunki, że da sobie spokój i poszuka gdzie indziej, jak to już w historii FSO bywało :roll:

          Co nie zmienia faktu, że łezka się w oku kręci na ten upadek :cry:
          Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
          6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
          Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/

          Komentarz

          • baca10
            RS
            • 2009
            • 6225

            #6
            Skfarek, a czemu ty sie czepiasz zwiazkow zawodowych :?:

            Komentarz

            • kytutr
              Rider
              • 2011
              • 327

              #7
              Zamieszczone przez Skfarek
              a nawet jak się znajdzie to związki zawodowe postawią inwestorowi takie warunki, że da sobie spokój i poszuka gdzie indziej, jak to już było w historii FSO bywało :roll:
              Dokładnie. Gdyby FSO zostało kupione przez koncern Volkswagena, to kto wie, czy dzisiaj nie montowano by tam Skód.
              korespondent zagraniczny Kytutr / Bydlątko w kolorze Red Corrida

              Komentarz

              • Skfarek
                RS
                • 2010
                • 4795
                • Octavia I (1U2)
                • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                #8
                baca10, bo niestety w tym przypadku mocno się przyłożyły do upadku FSO :roll:
                Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
                6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
                Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/

                Komentarz

                • Maicroft
                  Moderator
                  S_OCP MemberModeratorr
                  • 2004
                  • 25757
                  • Audi

                  #9
                  baca10, Bo to zwiazki rzadza zakladami, a nie zarzad.

                  Jak to generalnie jest ze w danym zakladzie jest kilka zwiazkow zawodowych (kazdy oczywiscie dba jedynie o swoja dupe)
                  Spritmonitor.de

                  Komentarz

                  • baca10
                    RS
                    • 2009
                    • 6225

                    #10
                    Zamieszczone przez Skfarek
                    baca10, bo niestety w tym przypadku mocno się przyłożyły do upadku FSO :roll:
                    To nie zwiazki, to ludzie ktorych wybralismy demokratrycznie doprowadzily do tego stanu i dalej niszcza ten kraj :evil:
                    Podam ci przypadek z mojego podworka, gdzie trzech baranow z pewnej parti politycznej blokuje wydobycie 67mln ton wegla, przy tych zasobach praca zapewniona jest na 25 lat

                    Komentarz

                    • Skfarek
                      RS
                      • 2010
                      • 4795
                      • Octavia I (1U2)
                      • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                      #11
                      Zamieszczone przez baca10
                      To nie zwiazki, to ludzie ktorych wybralismy demokratrycznie doprowadzily do tego stanu i dalej niszcza ten kraj
                      to swoja drogą, ale jak wnikliwie prześledzisz historię FSO to znajdziesz przypadki kiedy to inwestorzy odeszli z kwitkiem właśnie przez warunki dotyczące zatrudnienia postawione przez związki zawodowe.
                      Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
                      6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
                      Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/

                      Komentarz

                      • 2pac
                        L&K
                        S_OCP Member
                        • 2007
                        • 1476
                        • Octavia I (1U2)
                        • ASV 1.9 TDI VP 110 KM

                        #12
                        Skfarek, chyba nawet VW się do nich zalicza
                        President Johnny II + President Florida/ ML-145
                        O1 - 122KM@141KM 261Nm@303Nm By Rogalotti
                        OII - 140KM@178KM 320Nm@374Nm By CompSport

                        Komentarz

                        • kytutr
                          Rider
                          • 2011
                          • 327

                          #13
                          Do poczytania artykuł z Newsweeka: http://biznes.newsweek.pl/zegnaj--ze...71901,1,1.html
                          korespondent zagraniczny Kytutr / Bydlątko w kolorze Red Corrida

                          Komentarz

                          • baca10
                            RS
                            • 2009
                            • 6225

                            #14
                            Skfarek, Tak, zgadzam sie, ale co masz sie zgodzic za niska place robic, a inni zgarna krocie, popatrz teraz co dzieje sie w Tychach w fabryce Fiata

                            Komentarz

                            • Northeusz
                              RS
                              • 2010
                              • 1677
                              • Octavia I (1U2)
                              • AUM 1.8 20VT 150 KM

                              #15
                              Zamieszczone przez baca10
                              Skfarek, a czemu ty sie czepiasz zwiazkow zawodowych :?:
                              W innej rzeczywistości powyższe pytanie można by uznać za zasadne , ale w przypadku naszego kraju to raczej taki poranny humor?
                              Pozdrawiam
                              Northeusz

                              Komentarz

                              • Skfarek
                                RS
                                • 2010
                                • 4795
                                • Octavia I (1U2)
                                • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                                #16
                                Zamieszczone przez baca10
                                Skfarek, Tak, zgadzam sie, ale co masz sie zgodzic za niska place robic,
                                pytanie raczej brzmiało czy zgodzić się na zwolnienie części osób i mieć w perspektywie prace na lata, z możliwością ich zatrudnienia w okresie późniejszym jak się produkcja rozwinie, czy uprzeć się na swoim i doprowadzić do wywalenia wszystkich?
                                Czesi postawili na pierwsze rozwiązanie, poniżej cytat z artykułu z linka wstawionego przez kytutr:
                                "Czesi okazali się znacznie bardziej pragmatyczni, a z perspektywy czasu również skuteczniejsi. Stawiając na Volkswagena, nie upierali się przy gwarancjach zatrudnienia. Związki zawodowe, inaczej niż w FSO, też nie przesadzały z wymaganiami. Za priorytet uznano inwestycje i rozwój."
                                Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
                                6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
                                Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/

                                Komentarz

                                • Maicroft
                                  Moderator
                                  S_OCP MemberModeratorr
                                  • 2004
                                  • 25757
                                  • Audi

                                  #17
                                  baca10, Fabryka Fiata i zwiazki z niej dzialajace to kolejna dluga historia. A zarobki w Fiacie do najnizszych nie naleza.
                                  Spritmonitor.de

                                  Komentarz

                                  • El Zygmunto
                                    Elegance
                                    • 2008
                                    • 838

                                    #18
                                    Zamieszczone przez baca10
                                    ale co masz sie zgodzic za niska place robic, a inni zgarna krocie
                                    czasem to jest mniejsze zło - lepiej zarabiać mniej, ale zarabiać niż obserwować upadającą fabrykę

                                    głównym problemem w negocjacach z VW były wygórowane żądania ZZ
                                    Czesi bardziej zdroworozsądkowo do tego podeszli i teraz też ich pozycja negocjacyjna jest inna
                                    Moja była "Czarnula" O2 (swap 2.0 FSI)
                                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=33422

                                    Komentarz

                                    • Maicroft
                                      Moderator
                                      S_OCP MemberModeratorr
                                      • 2004
                                      • 25757
                                      • Audi

                                      #19
                                      ....W czym niewątpliwie pomaga mu fakt, że rumuński pracownik Dacii zarabia średnio około 350 euro miesięcznie, a ten z FSO prawie trzy razy więcej.....


                                      Tez ciekawostka


                                      Hyundai-a by sprowadzili, zaczeli klepac takie I20 i maja zajecie na kolejne kilka lat
                                      Spritmonitor.de

                                      Komentarz

                                      • baca10
                                        RS
                                        • 2009
                                        • 6225

                                        #20
                                        Maicroft, Płace sa na poziomie, tylko, że większość pracowników ma tzw.umowy śmieciowe, a co do FSO, to podzieli on los polskich stoczni
                                        Szkoda, do Poloneza mam największy sentyment, moje pierwsze auto, moja pierwsza stluczka :szeroki_usmiech , a przede wszystkim miałam go nie majac jeszcze prawka

                                        Komentarz

                                        • Maicroft
                                          Moderator
                                          S_OCP MemberModeratorr
                                          • 2004
                                          • 25757
                                          • Audi

                                          #21
                                          O jeszcze w temacie:

                                          Ale nie tłumaczmy klęski fabryki na Żeraniu wyłącznie kryzysem, bo konkurenci jednak przez niego przeszli. Także produkt FSO okazał się słabszy, a skala wytwarzania zbyt mała. Sami, jako klienci, też mamy w tym udział, bo wolimy ściągać z Zachodu używane samochody, niż kupować nowe, choćby najbardziej ekonomiczne.
                                          Spritmonitor.de

                                          Komentarz

                                          • Biszczu
                                            RS
                                            • 2011
                                            • 5567

                                            #22
                                            Pozostawi też 200-300 osób do konserwacji maszyn, a tym, którzy już w listopadzie dostali wypowiedzenia (około 1200 pracowników bezpośrednio związanych z produkcją chevroletów), obiecano, że odzyskają pracę, jeśli żerański hibernatus odżyje.


                                            Robienie trochę nadziei tym jeszcze nielicznym zatrudnionym. Szkoda, że FSO pada. Produkowane w niej samochody nie były złe i stosunkowo tanie np. Lanosy swego czasu z kompletnym wyposażeniem kosztowały coś ok 35 tyś plnów. Osobiście Aveo czyt. dawniej Kalos też nie były drogimi autami.

                                            Z drugiej strony jak czytam o rozmowach z tymi chińskimi wynalazczymi koncernami to wydaje mi się, że polityka FSO jest ciągle na krótką metę.
                                            "Denerwowanie się to zemsta na własnym zdrowiu za głupotę innych"

                                            Komentarz

                                            • Maicroft
                                              Moderator
                                              S_OCP MemberModeratorr
                                              • 2004
                                              • 25757
                                              • Audi

                                              #23
                                              W latach 98-2000 to Lanos mocno konkurowal z Felicia. Oba auta sprzedawaly sie dosc dobrze i przy podobnej cenie wyjsciowej, teraz po latach ceny maja tez podobne, wiec rynek odebral dobrze jedna i druga marke.
                                              Spritmonitor.de

                                              Komentarz

                                              • tomekc
                                                Ambiente
                                                • 2009
                                                • 128

                                                #24
                                                Zamieszczone przez Maicroft
                                                bo wolimy ściągać z Zachodu używane samochody, niż kupować nowe, choćby najbardziej ekonomiczne
                                                sam tego doświadczyłem jak kupowałem trzy razy nowe Polonezy. Duża część męskiej rodziny(poza ojcem mojej Żony, bardzo rozsądnym facetem) mówiła żebym sobie kupił używanego VW czy inne cóś ściągnięte z zachodu. Było to jeszcze przed UE a po 89.

                                                A do FSO mam sentyment- wyprodukowało większość moich samochodów przed rokiem 1998. Miałem Warszawę, Syrenkę(2 czy 3, pamieć niestety jest zawodna), Fiata 125p(2 sztuki), Ładę, Trampka,(dwa ostanie oczywiście nie produkowane przez fso) 3x Poloneza. A potem już jakieś zachodnie padła(padła oczywiście w przenośni, zawsze salonowe). Ale ostatniego Poloneza diesla mam do dzisiaj i nie mam zamiaru się go pozbywać i lubię nim jeździć mimo braku AC, wspomagania itd - ale za to wiem jak działa i jak go naprawić(chociaż szczerze mówiąc, przez 15 lat i 130k km jak go mam, nie zawiódł ani raz- najpoważniejsza usterka to spalony sterownik wycieraczek).

                                                Szkoda mi FSO, ale w obecnych realiach rynkowych chyba nie ma miejsca na dużą fabrykę samochodów tak blisko stolicy kraju, gdzie grunty są najdroższe a żądania płacowe najwyższe.

                                                Komentarz

                                                • Skfarek
                                                  RS
                                                  • 2010
                                                  • 4795
                                                  • Octavia I (1U2)
                                                  • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                                                  #25
                                                  Zamieszczone przez baca10
                                                  Szkoda, do Poloneza mam największy sentyment, moje pierwsze auto, moja pierwsza stluczka
                                                  a ja do hebla czyli 125p/1500, ojciec miał takiego jak byłem w przedszkolu - pierwsze jego auto jakie pamiętam. Teraz bym chętnie takiego przygarnął i jakieś Monte Carlo czy innego Akropolisa z niego zmontował :diabelski_usmiech

                                                  Zamieszczone przez Maicroft
                                                  W latach 98-2000 to Lanos mocno konkurowal z Felicia. Oba auta sprzedawaly sie dosc dobrze i przy podobnej cenie wyjsciowej, teraz po latach ceny maja tez podobne, wiec rynek odebral dobrze jedna i druga marke.
                                                  Lanosem całkiem przyjemnie się pomyka (nie miałem ale kilka razy prowadziłęm), jak ktoś się przesiadał np. z Poloneza na Lanosa to był mega skok jakościowy. Z tego co pamiętam to w latach 98-2000 był niezły wysyp lanosów na polskich drogach.

                                                  Zamieszczone przez Biszczu
                                                  Osobiście Aveo czyt. dawniej Kalos też nie były drogimi autami.
                                                  Ale nie przyjęły się jak swego czasu Lanos, może ludzie bali się go po tym jak padło Daewoo? Poza tym jak tomekc pisze niestety pokutuje w społeczeństwie syndrom najlepszego auta na świecie czyli "paska w kombi w tdiku" i zastaw się a postaw się.

                                                  Zamieszczone przez Biszczu
                                                  że polityka FSO jest ciągle na krótką metę.
                                                  Też tak mi się wydaje, choć od pewnego czasu chodzi pewnie o to że tonący brzytwy się chwyta
                                                  Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
                                                  6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
                                                  Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...