Azot w kolach

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • MiKruS
    RS
    S_OCP Member
    • 2004
    • 7976

    #26
    wiesz wczesniej milem inne kola napompowane powietrzem ten sam rozmiar , cisnienie w kolach bylo tez 2,3 a jednak samochod inaczej sie zachowywal . Ja jestem zadowolony i zostaje przy swoim hahaha
    Dobrze by bylo, zebys wreszcie zrozumial o czym piszę.
    Ja nie dyskutuje o poglądach, tylko o faktach.

    To nie gaz powoduje zmiane prowadzenia się.

    Samochod na np. 2,3 bara powietrza z materaca bedzie tak samo sie prowadzil jak na 2,3 bara azotu czy argonu czy łorewer.
    TDI 205PS

    Komentarz

    • leszekmw
      RS
      • 2005
      • 5356

      #27
      może nie chodzi o prowadzenie dosłownie ale o to że na azocie opony bardziej nierówności , szczególnie niwielkie ostre progi np. dla zobrazowania o co mi chodzi , jazda po trelince , małe dziury .
      inna rzecz jest taka jak napisał margra , również ważna jest technika pompowania jak napisał ktoś wcześniej (ja na przykład przepłukuję koła azotem i wypuszczam go ), i co ile wymienia się filtry w wytwornicy . ale o tym wszystkim już było i już pisałem..... , pisaliśmy.....
      O2 2.0 TDI DSG ELEGANCE KOMBI. Chip Masters Tuning .
      GVI 1.4TSI
      LANCIA YPSILON 1.2 MPI
      tires from WULTEX . SERWIS KLIMATYZACJI

      Komentarz

      • marnik79
        Drive
        • 2006
        • 76

        #28
        Nikogo namawiać nie mam zamiaru ani też przekonywać do swoich racji. Azot zapodał mi latem 2006 leszekmw. Zbytnio przekonany nie byłem, ale z ciekawości.
        Zaobserwowana różnica:
        - o wiele chłodniejsza opona po długiej trasie (wcześniej były nawet gorące po ostrej jeździe, teraz takie sobie letnie)
        - w trakcie jazdy po jakimś czasie auto zaczynało tłuc na nawet małych dziurkach, teraz nie ma tego efektu - to chyba skutek że ciśnienie w kole nie wzrasta w czasie jazdy tak znacznie jak na powietrzu
        - i moim zdaniem łagodniej wybiera nierówności, elastyczniej.

        pzdr
        Teraz Laguna II 2,0 dci 150KM ...
        Octavia II kombi 1,9 TDI również w stajni w rodzinie

        Komentarz

        • jaro4444
          Rider
          • 2006
          • 508

          #29
          Zamieszczone przez Kuvel
          2. azot, jak każdy gaz zmienia swoją objętość za zmianą temperatury - tyle, że mniej niż tlen.
          I tak oto rodzą się mity A definicję stałej gazowej to kolega pamięta?

          "Stała gazowa (uniwersalna stała gazowa) (oznaczana jako R lub MR1) – stała fizyczna równa pracy wykonanej przez 1 mol gazu doskonałego podgrzewanego o 1 kelwin (stopień Celsjusza) podczas przemiany izobarycznej.

          Uniwersalna stała gazowa jest stałym współczynnikiem w równaniu stanu gazu doskonałego:


          gdzie: p - ciśnienie gazu (w Pa), T - temperatura gazu (w K), V - objętość zajmowana przez gaz podlegający przemianie (w m3), n - ilość moli gazu podlegającego przemianie.

          Wartość uniwersalnej stałej gazowej nie zależy od rodzaju gazu, dla każdego gazu jest jednakowa i wynosi:
          (w układzie SI)
          (w układzie ciężarowym)

          Uniwersalna stała gazowa jest równa różnicy ciepła właściwego molowego przy stałej objętości i ciśnieniu:
          R = Cp − Cv"

          źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Stała_gazowa

          Miałem koła dmuchnięte azotem ale za free (bo sceptycznie wyraziłem swoja opinie i wulkanizator napompował za darmochę bym spróbował). Nie wiem jak innych poziom autosugestii ale ja bym za azot nie zapłacił bo po co przepłacać jak nie czuć różnicy
          Był czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+

          Komentarz

          • Janusz
            Rider
            S_OCP Member
            • 2007
            • 598

            #30
            no wiec zdania na ten temat sa podzielone sa osoby zadowolone i Ci ktorzy twierdza ze nic to nie daje haha nie bede nikogo namawial bo nikt mi za to nie placi :lol: , pozostawiam to juz waszej ocenie. Nie jest to jakis kosmiczny wydatek wiecej wydaje sie na inne glupoty haha

            Komentarz

            • Jabar1975
              RS
              • 2006
              • 3331

              #31
              Zamieszczone przez marnik79
              o wiele chłodniejsza opona po długiej trasie (wcześniej były nawet gorące po ostrej jeździe, teraz takie sobie letnie)
              czyli wynika z tego ze azot w kolach dziala jak chlodziwo? Jestes moim kandydatem do Nagrody Nobla (musze jeszcze pomyslec nad dziedzina - ale pewnie fizyka....)
              Proponuje zeby ktos zrobil obliczenie o ile wzrasta objetosc gazu jakim napompowane jest kolo przy roznicy temp - powiedzmy 50st C - o wiecej raczej nie wzrasta temperatura podczas szybkiej jazdy - dla powietrza i dla azotu - de facto chodzi o roznice objetosci jaka wywola rozszezalnosc cieplna tlenu i kilku innych pierwiastkow ver azot (oczywiscie tylko dla 22% mieszanki)
              nasza droga: www.wpzs.pl

              Komentarz

              • mdo1
                Rider
                S_OCP Member
                • 2007
                • 441

                #32
                Zamieszczone przez jaro4444

                I tak oto rodzą się mity
                <ciach>
                a mialem sie nie odzywac w tym watku

                wiec tak jak jaro napisal, wiekszosc podawanych informacji to, z punktu widzenia fizyki gazow, bzdura albo naciaganie drobnych roznic w parametrach

                1) azot nie zmienia objetosci - bzdura, zmienia jak kazdy inny gaz!

                dodatkowo dochodzi tu jeszcze kwestia pary wodnej, ktora w niskich temperaturach moze sie skraplac, powodujac pewne zmiany cisnienia (ogolnie mocno zmienia preznosc w zaleznosci od temperatury)
                ale to znowu nie zasluga azotu jako takiego, tylko tego, ze teoretycznie w butli z azotem pary nie ma, gdyby osuszyc powietrze byloby tak samo

                2) azot nie uchodzi z opony w przeciwienstwie do powietrza

                przez to, nie trzeba dopompowywac kol - tez IMHO bzdura
                po pierwsze - atomy tlenu sa ciezsze, wiec musza byc albo tej samej wielkosci albo wieksze niz azotu, jesli niby tlen uchodzi z opony - to moze to rozbic jedynie przez jakies mikrootwory, stad tez czasteczki azotu powinny uchodzic tamtedy jeszcze szybciej!!!
                Jest inna teoretycznie mozliwa kwestia, ze tlen w oponie czesciowo reaguje z guma i go ubywa - ale wg mnie to w praktyce bez znaczenia

                co do kwestii dopompowywania, po zmianie kol wyjasnienie nasuwa mu sie inne - przy pompowaniu azotem azot przy rozprezaniu z butli schladza sie,
                a przy pompowaniu powietrzem, podczas sprezaniu w kompresorze, powietrze sie troche nagrzewa, byc moze tylko o kilka stopni,
                ale widac, ze obie techniki pompowania dzialaja to jakby w przeciwna strone

                zakladajac, ze sprezone powietrze bedzie tylko o 10 stopni cieplejsze niz temp. otoczenie, daje to ok 3,3 % roznicy w kolach po wyrownaniu temperatur, co przy nabiciu na 2,2 bara daje 2,13 po jakims czasie
                a to mozna chyba juz wylapac podczas pomiaru

                przy azocie tego efektu nie bedzie - ale nie ze wzgledu na azot jako taki, tylko ze wzgledu na sposob pompowania!
                Wystarczy komresorem nabic powietrza te 0,1 bara wiecej na starcie i powinismy uzyskac ten sam efekt

                3) Jeszcze tylko zimne kola i juz koncze

                Nie mam pod reka zadnych tablic, ale kiedys przy analogicznej dyskusji ktos podal parametr - ile ciepla trzeba dostarczyc, zeby ogrzac gaz o jeden stopien, nie wnikajac w jednostki - bylo 1000 dla powietrza i 1030 dla azotu
                roznica 3% - sporo
                zakladajac, ze czlowiek pisal prawde i
                zakladajac ze jest to na kg gazu i w oponie mamy po 1 kg wlasnie i powietrza i azotu
                to przy dostarczeniu 20 000 jednostek ciepla (tarcie, hamowanie, itp itd)
                temp w oponie z powietrzem wzrosnie o 20 stopni C
                a z azotem o 19,42 stopnie C

                Wylapujecie reka roznice 0,58 stopnia?

                Tak podsumowujac - jak ktos juz pisal, powietrze to 78% azotu - jaka roznica musiala by byc pomiedzy azotem i innymi gazami, zeby roznice dla azotu i jego wiekszosciwej mieszaniny byly duze!?
                A takich roznic nie ma!!!
                Czasteczki azotu i tlenu maja podobna mase, budowe i co za tym idzie zblizone wlasnosci fizyczne!

                Rozumiem jednak, ze komfort psychiczno emocjonalny tez jest wazny podczas prowadzenia auta

                Komentarz

                • Garret
                  L&K
                  S_OCP Member
                  • 2006
                  • 1196
                  • Octavia II combi (1Z5)
                  • CDAA 1.8 TSI 160 KM

                  #33
                  mdo1, polać temu panu, dobrze prawi
                  IMO korzyści polegać mogą na tym, że azot ładowany z butli nie ma zanieczyszczeń tkj. para wodna, czy olej ze sprężarek który niszczy gumę oraz, że sam azot jest bardziej przyjazny dla gumy niż tlen który przyspiesza jej starzenie.
                  Garret

                  -----------
                  Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)

                  Komentarz

                  • Jabar1975
                    RS
                    • 2006
                    • 3331

                    #34
                    Zamieszczone przez mdo1
                    co do kwestii dopompowywania, po zmianie kol wyjasnienie nasuwa mu sie inne - przy pompowaniu azotem azot przy rozprezaniu z butli schladza sie,
                    a przy pompowaniu powietrzem, podczas sprezaniu w kompresorze, powietrze sie troche nagrzewa, byc moze tylko o kilka stopni,
                    ale widac, ze obie techniki pompowania dzialaja to jakby w przeciwna strone
                    nie do konca w kompresorze jest zbiornik do ktorego ladowane jest powietrze (sprezone) pod duzo wyzszym cisnieniem niz to w oponach, a wiec podczas pompowania rowniez zachodzi rozprezanie - a co za tym idzie schladzanie gazu. Nie zauwazylem aby kiedykolwiek powietrze z kompresora bylo gorace
                    Wydaje mi sie ze blad powinien byc bardziej po stronie pompowania azotem - bo jesli temp. gazu jakim napelniamy opone jest znaczaco nizsza niz np powietrza to pomiar cisnieniomierzem odbywal sie bedzie dla zlej temp gazu - tzn nieadekwatnej do warunkow w jakich pozniej bedzie on pracowal. :roll: tak tylko dumam - jak cos poprawcie

                    [ Dodano: Wto 27 Mar, 07 15:09 ]
                    Zamieszczone przez Garret
                    że sam azot jest bardziej przyjazny dla gumy niż tlen który przyspiesza jej starzenie.
                    tyle ze zakladajac ze opona z reguly wystarcza na dwa sezony jazdy (przy w miare intensywnym uzytkowaniu) to nie bardzo lapie jak duza destrukcje musialby powodowac tlen zawarty w powietrzu aby je zniszczyc. Tym bardziej ze gro samochodow jezdzi na tych samych oponach przez 5-6 lat.... Moze jezdza wbrew fizyce?
                    nasza droga: www.wpzs.pl

                    Komentarz

                    • mdo1
                      Rider
                      S_OCP Member
                      • 2007
                      • 441

                      #35
                      Zamieszczone przez Jabar1975
                      rowniez zachodzi rozprezanie - a co za tym idzie schladzanie gazu. Nie zauwazylem aby kiedykolwiek powietrze z kompresora bylo gorace
                      Wydaje mi sie ze blad powinien byc bardziej po stronie pompowania azotem - bo jesli temp. gazu jakim napelniamy opone jest znaczaco nizsza niz np powietrza to pomiar cisnieniomierzem odbywal sie bedzie dla zlej temp gazu - tzn nieadekwatnej do warunkow w jakich pozniej bedzie on pracowal. :roll: tak tylko dumam - jak cos poprawcie

                      dyskutowac mozna
                      ale w kompresorze masz z 5-6 bar, moze w lepszych z 10, tak sadze
                      a w butli z azotem, nie moge znalezc, ale podejrzewam, ze rzedu ok 200 bar
                      teraz rozprezenie do 2-2,5 - jest roznica?

                      co do temperatury, w zbiorniku nie czuc tak, ale dotknij kiedys przewodu laczacego sprezarke z butla - po chwili pracy

                      Zamieszczone przez Jabar1975
                      Moze jezdza wbrew fizyce?
                      wbrew "fizyce" firm promujacych azot na pewno

                      Komentarz

                      • margra
                        Drive
                        • 2006
                        • 57

                        #36
                        Dobra, kończmy dyskusję.
                        Najważniejsze jest to, że wszyscy są szczęśliwi. Jedni z tego, że nie dali się w Bolka zrobić, drudzy, że im auto lepiej się prowadzi (i może nawet mniej pali ). Nie zmieniajmy tego. k

                        Komentarz

                        • Jabar1975
                          RS
                          • 2006
                          • 3331

                          #37
                          Zamieszczone przez mdo1
                          co do temperatury, w zbiorniku nie czuc tak, ale dotknij kiedys przewodu laczacego sprezarke z butla - po chwili pracy
                          ale zbiornik jest buforowy, pozniej nastepuje rozprezanie przy ladownaniu powietrza w opone i bilans wychodzi mniej wiecej rowny temp. otoczenia - dobrze kombinuje?


                          tylko teraz tak pompujac gazem o temp nizszej od otoczenia - czyli powiedzmy -10st C to po jego ogrzaniu do temp 25 st C nastepuje zmiana objetosic gazu (w ktorakolwiek strone), co nie nastepuje przy pompowaniu powietrzem w temp pokojowej i objetosc ktora sie nie zmienia az tak (zakladam ze rozszezalnosc cieplna jest zblizona).

                          Generalnie to gowno warte sa wynalazki ktorych prawdziwosc mozna dowiesc tylko laboratoryjnie (podobnie jak magnetyzery, strumiennice itd)
                          nasza droga: www.wpzs.pl

                          Komentarz

                          Pracuję...