Rozkminiamy jak działa FAP w praktyce

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • MiKruS
    RS
    S_OCP Member
    • 2004
    • 7976

    Rozkminiamy jak działa FAP w praktyce

    Chłopaki - pomału, pomału, a nie będzie zawału... Jeszcze El Comendante odpisze Dajcie mu się Żoną nacieszyć - może jest na miesiącu miodowym, a Wy o czcionce :P

    P.S. Jak z terminem?? Czy ten 28 października zostanie?? No i lokum "Buda" w Krośnie??
    TDI 205PS
  • MiKruS
    RS
    S_OCP Member
    • 2004
    • 7976

    #2
    Rozkminiamy jak działa FAP w praktyce

    W dniu wczorajszym, dzieki uprzejmości Purchawy, który „zakosil” sprzet pomiarowy Mastersowi, zrobiliśmy prawie 50 km po Warszawie w celu rozkminienia filozofii dzialania filtra cząstek stałych (FAP aka DPF).
    Jestem bogatszy o wiedzę, którą niniejszym chciałbym się podzielić:

    Zaczynamy…
    Po podpieciu laptopa do sterownika silnika i sprawdzeniu bloku 075, okazalo się, ze „mój” FAP zapełniony jest w 37,8%. Troche mnie to zniesmaczylo, gdyz raptem dwa dni temu wróciłem z dłuższej trasy, a tu tak wysoki poziom zapelnienia… :? (od 50% zapala się kontrolka).

    Ruszamy…

    Pojechaliśmy „w miasto” zobaczyc co się dzieje. Poziom zapelnienia rosnie i to w dosc szybkim tempie, już po raptem 3-4km poziom wzrosl o kolejny 1%. :roll: Ponieważ droga niesprzyjala dalszym pomiarom, udaliśmy się na trase torunską. Tutaj zacząłem jechac w taki sposób, żeby wymusic oczyszczanie się filtra. Robie wszystko – jade na trzecim biegu 80km/h, na czwartym, na piatym, rozpedzamy się do 170km/h, żeby wymusic wysokie EGT, uzywam tempomatu, żeby ustrzymywac stala prędkość… Nie dzieje się NIC. Poziom stale rosnie i przekracza już 42-43%... :roll: Jestem w lekkim szoku – „jak ja jutro dojade do pracy w tych korkach…” :|

    „Krytyczne 45%”

    Po przekroczeniu 44%, machnąłem na to ręką i stwierdziłem, ze jade normalnie, bez zadnych napinek na oczyszczanie… I nagle… po osiągnięciu 45% stało się co stać się musiało… :lol:
    ECU odpalil procedure oczyszczenia filtra. Zmienił się kąt wtrysku, co od razu odnotowaliśmy gwalotwnie wzrastającą temperaturą na pierwszym wskaźniku EGT. Temperatura doszla do ok. 800 st C i zaraz po tym zaczal bardzo szybko rozgrzewac się FAP.
    Zmienila się tez zauważalnie praca silnika. Zaczął pracować bardziej basowo i twardo, troche podobnie jak TDI z przelotowym układem wydechowym.

    Utrzymywanie stałej prędkości w celu oczyszczania FAP, to mit…
    Jechaliśmy „z włączoną procedurą” przez ok. 10 min i kilka km. Caly czas ona „działała”. Niezależnie czy jechaliśmy na biegu 3-cim, 4-tym, czy tez 2-gim czy nawet 1-szym, a nawet kiedy staliśmy. ECU caly czas opoznial kat wtrysku i dazyl do utrzymywania temperatury 800 st C na pierwszym czujniku. Oczywiście ona się zmieniala w zależności od tego co robil kierowca, ale generalnie nie było z tym problemu. Nawet na biegu jalowym EGT było na poziomie 550 st C.

    Rozgrzany FAP…
    Dzieki wysokiemu EGT rozgrzal się FAP. W zasadzie od samego rozpoczęcia „procedury” nasycenie FAP zaczęło zauważalnie spadac. W miare jak FAP się rozgrzewal poziom nasycenia spadal co raz szybciej.
    Maksymalna wartość jego rozgrzania to ok. 600 st C.

    Koniec procedury…
    I w ten oto sposób w ciagu kilku minut i kilku km, niezależnie od sposobu i predkosci jazdy nasycenie spadlo do 10% po czym ECU „wrócił do normy”. Silnik zaczął pracowac normalnie, EGT spadlo do zwyklego poziomu.
    Mimo jednak tego, FAP nadal był rozgrzany i poziom jego nasycenia nadal spadal. Po tym jak dotarl do 5%, akurat dojechaliśmy na miejsce i zakonczylismy pomiar.

    Wnioski…
    Nasuwają się same… Wiem już sporo na temat „filozofii” pracy tego urzadzenia.
    Pozostaje jeszcze kilka pytan, ale będę musial przeprowadzic jeszcze kilka pomiarow.

    CDN…

    keyword dla szukajki: regeneracja
    TDI 205PS

    Komentarz

    • Iron
      Rider
      S_OCP Member
      • 2006
      • 281

      #3
      Czekamy na dalsze wieści


      Oczekuje:
      Superb III L&K 2.0 TSI 280KM 4x4 DSG - niedługo będzie

      Obecnie:
      Citigo Style ASG
      Kymco Downtown 300i ABS

      Komentarz

      • tomek
        L&K
        • 2005
        • 1078

        #4
        MiKruS, mowisz ze sie regenerowal nawet na postoju, ale z tego co piszesz, to temperatura byla nizsza. Wez pod uwage, ze teraz jest strasznie cieplo, wiec moze w zimie, przy -20 na postoju nie bedzie dawal rady utrzymac tak wysokiej temperatury, zeby nastepowala regeneracja. A instrukcja musi uwzgledniac wszystkie przypadki, wiec to zalecenie aby jechac 80 km/h moze wcale nie byc takie bez sensu..
        O2FL RS | S2 | F2

        Komentarz

        • Adamu
          L&K
          • 2006
          • 1384

          #5
          w życiu bym nowego samochodu nie kupił

          zamiast zając się struclami ekologia funduje nam nowoczesne wynalazki do i tak bardzo sprawnych nowoczesnych silników.

          Komentarz

          • MiKruS
            RS
            S_OCP Member
            • 2004
            • 7976

            #6
            tomek, Skoro mowimy o temperaturach rzedu 600-800 stopni, to uwierz mi, ze nawet arktyczne mrozy nie zrobią na tym urzadzeniu zadnego wrazenia.

            Oczywiscie instrukcja nie jest bez sensu, gdyz z oczywistych wzgledow jazda ze wzglednie stałą predkoscią pozwoli utrzymac EGT na stalym poziomie 800 stC i dzieki temu regeneracje nastapi jeszcze szybciej.

            Jednak nie jest prawdziwa opinia, ze regeneracja nie jest mozliwa w ruchu miejskim, czy nawet w korku.

            Mysle, ze problem z zapaleniem lampki wystepuje wtedy kiedy po osiagnieciu 45 st C nie ma mozliwosci przeprowadzenia calej procedury, bo akurat wylaczymy silnik, albo samochod w tym przedziale jest zimny, itp.
            Jest tylko 5% marginesu miedzy odpaleniem regeneracji, a zapalniem sie lampki, wiec rzeczywiscie w miescie jest szansa akurat w to nie trafic i mamy checka.
            Jest to jedna z rzeczy, ktore bede chcial potestowac jeszcze dokladnie...
            TDI 205PS

            Komentarz

            • markowski
              Ambiente
              • 2006
              • 224

              #7
              MiKruS, ciekawi mnie to co piszesz o zauwazalnej roznicy w sposobie pracy silnika - czy zauwazyles wczesniej zeby silnik pracowal inaczej czy dopiero widzac ze auto uruchomilo ta procedure zwrociles uwage na inne odglosy motorka ?
              pozdrawiam
              Markowski
              OI AXR 06 185@377

              Komentarz

              • MiKruS
                RS
                S_OCP Member
                • 2004
                • 7976

                #8
                markowski, Zwrocilem na to uwage juz wczesniej, ze dzwiek byl taki "inny". Myslalem, ze to moze kwestia upalow, ze jakies wiatraki ostro sie uruchamiają... Czasem jest taki efekt w niektorych autach...

                Ale tak najbardziej to zwrocilem na to uwage bedac kilka dni temu w trasie. Przy wiekszej predkosci, wciskajac lekko, ale zdecydowanie gaz pojawial sie taki dziwny basowy gang.
                Nawet mnie to troche zaniepokoilo i zwrocilem na to uwage mojej zony, ktora tez potwierdzila, ze cos jest inaczej, ale po jakims czasie juz tego nie bylo.

                Wiec teraz wiem, ze wypalal sie wtedy FAP.
                TDI 205PS

                Komentarz

                • szkoda
                  RS
                  S_OCP Member
                  • 2005
                  • 22543

                  #9
                  MiKruS, czyli wniosek z tego wszystkiego jest taki, że FAP nie powinien się zatykać o ile nie jeżdzimy 100% w korku, czy tak :?:
                  W takim razie jeżeli jednak się zatyka to mozna podejrzewać, że coś nie gra :?:

                  [ Dodano: Sro 30 Maj, 07 14:39 ]
                  Pewnie jeszcze nie bez znaczenia jest tu jakość paliwa :idea:
                  saport techniczny baj DGW
                  była BKD+DSG '05 120kkm
                  była BXE '08 190kkm
                  no i nie ma :-)

                  Komentarz

                  • MiKruS
                    RS
                    S_OCP Member
                    • 2004
                    • 7976

                    #10
                    Zamieszczone przez szkoda
                    MiKruS, czyli wniosek z tego wszystkiego jest taki, że FAP nie powinien się zatykać o ile nie jeżdzimy 100% w korku, czy tak :?:
                    Ostroznie, bo ostroznie, ale przychylam sie do takiego wlasnie wniosku.

                    Zamieszczone przez szkoda
                    W takim razie jeżeli jednak się zatyka to mozna podejrzewać, że coś nie gra :?:
                    Pewnie jeszcze nie bez znaczenia jest tu jakość paliwa :idea:
                    No wlasnie cholera wie. :? Moze rzeczywiscie fabryka wklada rozne wersje softu, moze paliwo, moze technika jazdy... Duzo tych moze.
                    Ciezko wyczuc czy cos jest nie tak z samochodem, z paliwem, czy z kierowcą (a raczej tym gdzie i jak on jezdzi).

                    Wczoraj Piotr mi opowiadal, ze do Mastersow przyjechal Passat 170TDI w trybie serwisowym z FAP wskazujacym ponad 80%. Oczyscili go - pojechal prosto w trase i juz spod Lodzi dzwonil, ze znowu ma tryb serwisowy.. :?
                    Wiec albo jezdzi jak niedorozwiniety, choc ciezko jest mi to sobie wyobrazic, albo ma jakis error. Pytanie jaki?


                    BTW: Kolejna wskazowka - wg wczesniejszych materialow serwisowych przy 75% zapelnienia silnik poowinien nie dac sie uruchomic. Jak sie okazuje facet byl w stanie jezdzic, tylko, ze z notlaufem.
                    TDI 205PS

                    Komentarz

                    • MiKruS
                      RS
                      S_OCP Member
                      • 2004
                      • 7976

                      #11
                      Wczoraj bylismy z Piotrkiem u Mastersow i Krzysiek potwierdzil nasze obserwacje, ze FAP odpala sie przy 45% i nigdy wczesniej.
                      I wspomnial rowniez, ze raz FAP mu sie caly wypalil jak dojechal do roboty i postawil samochod na parkingu - wypalil sie na postoju.

                      Czyli good news. 8)

                      [ Dodano: Czw 31 Maj, 07 09:17 ]
                      Aha - jeszcze jedna obserwacja Krzyśka. FAP podobno u niego szybciej sie zasyfia przy lepsiejszych paliwach. Czyli jakis Ultimejtach i innych Vpowerach.

                      Dlatego teraz tankuje on tylko najzwyczajniejszy ON.
                      TDI 205PS

                      Komentarz

                      • szkoda
                        RS
                        S_OCP Member
                        • 2005
                        • 22543

                        #12
                        Zamieszczone przez MiKruS
                        FAP podobno u niego szybciej sie zasyfia przy lepsiejszych paliwach.
                        :shock: spodziewałem się czynnika jakości paliwa... ale nie takiego :!: :lol:
                        być może te różne super dodatki tak działają :lol:
                        saport techniczny baj DGW
                        była BKD+DSG '05 120kkm
                        była BXE '08 190kkm
                        no i nie ma :-)

                        Komentarz

                        • Garret
                          L&K
                          S_OCP Member
                          • 2006
                          • 1196
                          • Octavia II combi (1Z5)
                          • CDAA 1.8 TSI 160 KM

                          #13
                          MiKruS, dzięki za szczegółową relację, sporo praktycznych i sensownych informacji z pierwszej ręki Tak sobie myślę jak by było, gdyby proces wypalania sadzy został zainicjowany np. na autostradzie tuz przed pełnym butowaniem, czy EGT nie wzrosło by nadmiernie? Choć sądze, że raczej nie, to nie działa "na ślepo" ale cały czas monitorowana jest temp. spalin :roll:

                          I tak uważam, że przycięcie spalin w jednym autobusie miejskim dałoby wiekszą ekologiczną korzyść niż zamontowanie FAP-a w setce OII TDI :twisted:

                          Kiedy zdejmujesz ograniczenia programowe silnika?
                          Garret

                          -----------
                          Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)

                          Komentarz

                          • MiKruS
                            RS
                            S_OCP Member
                            • 2004
                            • 7976

                            #14
                            Zamieszczone przez Garret
                            Tak sobie myślę jak by było, gdyby proces wypalania sadzy został zainicjowany np. na autostradzie tuz przed pełnym butowaniem, czy EGT nie wzrosło by nadmiernie? Choć sądze, że raczej nie, to nie działa "na ślepo" ale cały czas monitorowana jest temp. spalin :roll:
                            Tak jak piszesz, jest to zabezpieczone i te dwa "procesy" nie nałożą sie na siebie.

                            Przy pelnym bucie podobnie jak, przy wypalaniu FAP, EGT rosnie do temperatury ok. 800 st C. Po osiagnieciu tej granicy moment obrotowy jest programowo obcinany w celu utrzymania temperatury na niezwiekszonym poziomie.

                            Temperatura 800 stC jest najwyzsza na jaką pozwala ori program niezaleznie od tego co dzieje sie z autem.

                            Zamieszczone przez Garret
                            Kiedy zdejmujesz ograniczenia programowe silnika?
                            Csiii - gwarancja nie pozwala.
                            TDI 205PS

                            Komentarz

                            • miecz
                              Ambiente
                              • 2006
                              • 234

                              #15
                              Interesujące, interesujące. Jednak widzę z tego, że cały ten FAP to dość upierdliwa rzecz. Czy podczas wypalania (gdy moment obcinany jest programowo) czujesz spadek mocy i że samochód źle ciągnie, czy nie jest to wyczuwalne?
                              Czy zamierzasz go docelowo amputować?

                              Komentarz

                              • MiKruS
                                RS
                                S_OCP Member
                                • 2004
                                • 7976

                                #16
                                Zamieszczone przez miecz
                                Jednak widzę z tego, że cały ten FAP to dość upierdliwa rzecz.
                                A ja Ci powiem, ze teraz jak juz wiem jak to dziala, to bardzo mi sie to podoba. To wszystko co pisze moze tylko strasznie brzmi, bo staram sie byc bardzo precyzyjny. Moglbym to pewnie napisac w bardziej skompilowanej formie, ale wtedy zawsze byloby cos niedopowiedziane.

                                W kazdym razie po miescie nalezy jezdzic zupelnie bezstresowo, bo FAP i tak wypali sie dopiero po osiagnieciu 45%.
                                Kiedy sie to zacznie, latwo poznac po pracy silnika. Warto wtedy mu "pomoc", zeby zrobil to jak najszybciej. Najlepiej jadac z w miare stala predkoscia, ale jesli sie nie da to tez no-stress. Najlepiej jednak nie wylaczac silnika przez te pare minut.

                                Nawet jesl zapali sie kontrolka, to i tak mamy jeszcze kolejne 25% do notlaufu, zeby go wypalic. Wiec luz.
                                A jesli stanie sie najgorsze, czyli ponad 75%, to na wlasnych kolach dojezdza sie do MT lub ASO i po wprowadzeniu kodu zalatwi sie problem - ale to ostateczna ostatecznosc...

                                Zamieszczone przez miecz
                                Czy podczas wypalania (gdy moment obcinany jest programowo) czujesz spadek mocy i że samochód źle ciągnie, czy nie jest to wyczuwalne?
                                To nie do konca tak.... Jest taka zaleznosc w programie, ze po osiagnieciu ok 800 stopni obcinany jest moment obrotowy, ale to jest niewyczuwalne. Samochod nie staje sie slabszy, tylko po prostu juz sie nie rozkreca.
                                Gdyby nie to, to na hamowni nie wyszloby 180 koni tylko pewnie z 200...
                                W kazdym razie nie ma to zadnego wplywu na to co odczuwamy jako kierowca i jesli wyszlo 180 koni na hamowni, to tak jest i nic tego nie obetnie ponizej...

                                Zamieszczone przez miecz
                                Czy zamierzasz go docelowo amputować?
                                Szczerze? Nie. Jesli nie bedzie sprawiac klopotow, to jest to zajebiste. Po przejechaniu prawie 3000 km wydech w srodku mozna wycierac czystą koszulą. Zresztą sam to wiesz...

                                EDIT: Dot: ostatniego zdania - zapomnialem, ze Ty nie masz TDI.
                                TDI 205PS

                                Komentarz

                                • herman00
                                  Classic
                                  • 2006
                                  • 28

                                  #17
                                  A co gdy jest założony Box

                                  Cześć,
                                  A słuchaj jak się ma wypalanie FAP do założonego Boxa (auto mam na gwarancji).
                                  Piszesz, że ECU steruje całą procedurą i zmienia kąt wtrysku. Jak myślę, Box modyfikuje sygnał z ECU, więc czy nie będzie konfliktu ???
                                  Pozdrawiam
                                  Po 10 latach zdradziłem Octavię, ale sentyment został

                                  Komentarz

                                  • MiKruS
                                    RS
                                    S_OCP Member
                                    • 2004
                                    • 7976

                                    #18
                                    herman00, Mysle, ze nie ma opcji, zeby do tego samochodu podpiac box-a.
                                    I ciezko jest mi sobie wyobrazic, zeby kiedykolwiek mogla byc.
                                    TDI 205PS

                                    Komentarz

                                    • miecz
                                      Ambiente
                                      • 2006
                                      • 234

                                      #19
                                      Samochod nie staje sie slabszy, tylko po prostu juz sie nie rozkreca.
                                      Nicht verstehen. RPM-y mu limituje?

                                      Komentarz

                                      • herman00
                                        Classic
                                        • 2006
                                        • 28

                                        #20
                                        Cześć,
                                        A jednak jest to zrobione, u mnie tydzień temu, ale u kolesia przed 2 miesiącami i przejechał już kilka tysięcy kilometrów i nie miał żadnej sygnalizacji. Robili to doświadczeni tunerzy, mający świadomość, co podłączają. Ja jestem zupełnie zielony w temacie, bo diesla mam od 6 miesięcy i jak poczytałem Twój opis, to trochę mnie zmroziło.
                                        Po 10 latach zdradziłem Octavię, ale sentyment został

                                        Komentarz

                                        • MiKruS
                                          RS
                                          S_OCP Member
                                          • 2004
                                          • 7976

                                          #21
                                          Zamieszczone przez miecz
                                          Nicht verstehen. RPM-y mu limituje?
                                          hehe, nie.
                                          Jakby to jasno napisac - wszystko jest okej. Nic sie nie dzieje. I tak to zostawmy bez kombinacji czy cos jest wyczuwalne, dokad sie kreci itd. Samochod ma zawsze 180 koni i zawsze jezdzi normalnie.

                                          Chodzi o sam program, ktory utrzymuje EGT na 800C jako gorna granica. Gdyby pozwalal na uzyskanie EGT np. 850 st., to samochod bylby mocniejszy. Mialby np. nie wiem - powiedzmy 200 koni. O to mi chodzi. Jest to wlasnie takie ograniczenie.



                                          herman00, Ale Ty chyba nie piszesz o silniku 2.0TDI 170KM?
                                          TDI 205PS

                                          Komentarz

                                          • herman00
                                            Classic
                                            • 2006
                                            • 28

                                            #22
                                            Nie, nie piszę o 2,0 TDI, bo 6 miesięcy temu zdradziłem Octavię i przesiadłem się do Captivy i mam 2,0 CDTi (Common Rail Opla) z FAP i dołożyłem Boxa, bynajmniej nie dla mocy. Seria ma 150kM i 320Nm. Do tej pory podczas wypalania FAP miałem 100% a nawet 1000% objawów o których piszesz. Wzrost obrotów, wentylatory, inna praca silnika, czas około 10 minut, smród spalenizny toczka w toczkę. To wszystko jest wszędzie takie samo, filtry, przepływki to jest Bosch. Szynę mam też Boscha.
                                            Po 10 latach zdradziłem Octavię, ale sentyment został

                                            Komentarz

                                            • MiKruS
                                              RS
                                              S_OCP Member
                                              • 2004
                                              • 7976

                                              #23
                                              Zamieszczone przez herman00
                                              Nie, nie piszę o 2,0 TDI, bo 6 miesięcy temu zdradziłem Octavię i przesiadłem się do Captivy i mam 2,0 CDTi (Common Rail Opla) z FAP i dołożyłem Boxa, bynajmniej nie dla mocy. Seria ma 150kM i 320Nm. Do tej pory podczas wypalania FAP miałem 100% a nawet 1000% objawów o których piszesz. Wzrost obrotów, wentylatory, inna praca silnika, czas około 10 minut, smród spalenizny toczka w toczkę. To wszystko jest wszędzie takie samo, filtry, przepływki to jest Bosch. Szynę mam też Boscha.
                                              Okej to wszystko jasne.

                                              Mi chodzi o niemozliowsc podpiecia boxa do TDI170, gdyz, tak jak napisalem soft ma w sobie ograniczenia. Podpiecie boxa i tak nic nie da, bo nawet jesli bedzie on wymuszal podanie wiekszej ilosci paliwa, to i tak program w ECU, to obetnie. Wiec przyrost jesli >>w ogole<< bylby mozliwy, to co najwyzej na chwile i potem kapeć...

                                              W Oplu moze byc zupelnie inaczej.


                                              Natomiast co do Twojego pytania. Z oczywistych wzgledow zwiekszona moc w dieslu, zwlaszcza boxem powoduje zwiekszenie ilosci wydzielanej sadzy. Wiec filtr bedzie sie szybciej zapelnial niz na serii, ale jesli nie masz z tym zadnych problemow, to znaczy, ze bezproblemowo sie on regeneruje. Wiec nie powinienes sie raczej obawiac.


                                              Mam jeszcze dwa pytania do Ciebie z ciekawosci:
                                              Czy jestes pewien, ze u Ciebie jest FAP, tzw. suchy, czy moze mokry?
                                              Czy robiles jakis pomiar na hamowni przed i po modyfikacji bexem?
                                              TDI 205PS

                                              Komentarz

                                              • herman00
                                                Classic
                                                • 2006
                                                • 28

                                                #24
                                                Hej,
                                                Jest na pewno suchy. U Opla to jest skrót DPF (Dry Partikel Filter) No mówię Ci jak poczytałem Twój opis, to jakbym u siebie w aucie siedział. Najlepsze było to, że gamonie od Opla to o tym wszystkim nie mają pojęcia. Ja od razu po 800km zauważyłem, że podskoczyły obroty, silnik zmienił gang, pojawił się smród i pytam w serwisie co to może być. Olali mnie u Opla na Sadybie - "coś sie Panu wydaje, przyjedź Pan jak to się stanie na stałe, a nie na chwilę" . Poczytałem trochę na OCP i na innych forach i jak zdarzyło mi się to zdarzyło kolejny raz to gościu z serwisu na Żoliborzu uspokoił mnie i potwierdził, że to FAP się wypala. Ale ich nie szkolili w tych sprawach, to tylko jego prywatna wiedza.
                                                Co do Boxa, to nie ma jeszcze idealnego dla tego silnika, bo Opel robił 1,9 CDTi 150km/320Nm, a w Captivie i Antarze zmodernizowali jeszcze silnik i jest 2,0.
                                                Opel 1,9 mierzony na hamowni rósł do 185kM i 360Nm. Podejrzewam, że u mnie też tak wzrosło, ale tuner nie ma hamowni na 2 osie, tylko na 1 i nie mógł pomierzyć, bo mam automatycznie dołączane 4x4. Jazda z Boxem to przyjemność, silnik pracuje równiutko, elastyczność ogromna, nie widziałem żadnego kopcia, a i zużycie paliwka poszło w dół około 1-1,5L (na razie tylko 200km po Warszawie).
                                                Po 10 latach zdradziłem Octavię, ale sentyment został

                                                Komentarz

                                                • MiKruS
                                                  RS
                                                  S_OCP Member
                                                  • 2004
                                                  • 7976

                                                  #25
                                                  Zamieszczone przez herman00
                                                  U Opla to jest skrót DPF (Dry Partikel Filter)
                                                  Tak naprawdę to w Skodzie rowniez jest to DPF, tylko jakos tak na hasło FAP wszyscy wiedzą o co chodzi.

                                                  Z tym, ze chyba Diesel Partikel Filter, a nie Dry - choc moze to zalezy od nzawy handlowej u danego producenta... mniejsza...
                                                  TDI 205PS

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...