Jestem w trakcie dokładania elektrycznych szyb z tyłu. (Na razie tylko jedną stronę zrobiłem - może dziś zrobię i drugą).
Mam auto z końca 2007 a więc z okresu, gdy już nastąpiła zmiana w komunikacji z tylnymi silniczkami elektrycznymi w drzwiach.
Bodajże do maja 2006 komunikacja z tylnymi siłownikami następowała po CAN comfortu (czyli klasycznie dwa kabelki CAN Comfortu) ale po tym okresie nastąpiła zmiana i komunikacja z tylnymi silniczkami szyb elektrycznych następuje za pośrednictwem LIN (co oznacza tyle, że do siłowników tylnych idzie kabelek z siłowników przednich - na mój rozum to siłowniki przednie wysyłają sygnały po tym kablu do tylnych silniczków).
Początkowo zaopatrzyłem się w siłowniki z komunikacją LIN. Wykonałem poprawnie wiązkę, dokonałem kodowań, ale niestety siłowniki nie zadziałały. NIe były widoczne dla auta (jakby ich w ogóle nie było w aucie).
Poddałem się z siłownikami po LIN i zakupiłem siłowniki sprzed maja 2006 (moje mają indeks D ale może być również E).
Po przerobieniu wiązki (a to jest tak naprawdę 4 przewody - CAN komf L, CAN kof H, zasilanie +12 i masa) i poprawnym zakodowaniu (gateway, moduł komfortu, przednie siłowniki(że nadwozie 5 drzwiowe) oraz tylne siłowniki) wszystko zadziałało.
- przynajmniej jedna strona.
A cha i jeszcze jedno. Siłowniki z komunikacją LIN zawiadują również centralnym zamkiem w tylnych drzwiach (czyli w jest tylko jedna kostka w słupku drzwi)
Siłowniki starsze z komunikacją CAN wymagają 2 kostek w słupku B drzwi.
Jedna kostka to już posiadana kostka do centralnego zamka ( tu dochodzą kable CAN) a druga kostka to kostka do siłowników drzwi (i również do głośników) - tu wpinamy przewody +12V i masa
Sama wymiana blach z prowadnicami jest prosta - rozwiercić nity, wymienić kompletną blachę na tę z siłownikiem elektrycznym i na nowo przynitować blachę.
Potrzebny będzie dodatkowo przyciski do sterowania szybą w drzwiach tylnych (ale to chyba oczywiste).
W przednich drzwiach trzeba wymienić panel sterowania na wersję 4 szybową (czyli nowy panel z zaślepką oraz nowa kostka do jego podłączenia - kostka do wersji z tylko przednimi szybami jest inna - ma mniej pinów - no i oczywiście doprowadzić te kilka nowych przewodów z siłownika przednich drzwi kierowcy do panelu sterowania szybami).
LeszekK, za odwagę i robotę
ale.... czy zmieniłeś sterownik komfortu na wersję po 2007?
bez tego nie ruszy cały system nowszy.
trenowałem temat i mi zadziałało po magistrali LIN, ale nie mam kompletu tylnych sterowników
ważne jest też, aby przednie sterowniki były w wyższej wersji aby obsługiwały komunikację LIN z tylnymi sterami, zamiast CAN
szyby tylne mam elektryczne, ale fjane jest to w systemie >2007 to np. domykanie szyb podczas deszczu i stop mrugający
także spróbuj jeszcze raz na nowy system
Tez sie bujalem przy przekladce z tylnymi szybami.
Auto jest produkcja poczatek 2006 BXE, a instalacja byla z mlodszego BLS obstawiam 07-08
Stara instalacja miala sterowanie tylu podlaczane z pod przod, a nowa instalacja tego nie posiadala. Wiec nowsza instalacje. U mnie zmieniany byl tez modul komfortu, ale sterowniki w drzwiach zostaly stare.
madx32, ale czemu ciśnienie ci się podniosło?
przecież dostałes odpowiedź
wszystkie schematy masz w ETCe
gdzie znaleźć etkę?- masz odpowiedzi na forum :roll:
przyjemność z jazdy zapewnia avant A4 quattro 2,0TFSI
wyprzedaż garażowa części do O2-plastiki,elektronika, ramka RNS, dekory czarny karbon, inne, inne-proszę pytać na PW
Skoro jedyne twoje odpowiedzi maja za zadanie zaśmiecać forum to nie mam pytań.
Dział "Off-Tępik" powinien być dla ciebie.
[ Dodano: Wto 31 Gru, 13 17:08 ]
Sądziłem, że forum jest dla ludzi inteligentnych ??
Jak widać są wyjątki.
Jeżeli nie umiesz komuś pomóc to sam kolego zwróć się po pomoc zamiast pisać bzdury.
Zanim zaczniesz obrażać obce Tobie osoby zastanów się nad tym, o co pytałeś i w jaki sposób to robiłeś. Pytał się, gdzie znajdzie schemacik, to Ci napisałem, gdzie schemaciki się znajduje. Nie bez powodu serwisy piany dostają, jak się ich np. o numery części pyta - to są zastrzeżone materiały należące do VWAG.
Pokażcie, dajcie, zróbcie, ............. podetrzyjcie i bądźcie zadowoleni, że chciało mi się do Was odezwać.
[ Dodano: Wto 31 Gru, 13 18:23 ]
Zamieszczone przez piotrek_gdy
przecież dostałes odpowiedź
wszystkie schematy masz w ETCe
gdzie znaleźć etkę?- masz odpowiedzi na forum :roll:
ETKA to części zamienne, schematy to Ciocia ELSA ;-)
Sześć Piter!
Pozdrawiam, Robreg.
----
furmanka.blogspot.com fan ;-)
w etce masz wszystkie części i ogólną koncepcję
w Elsie masz dokładne schematy elektryczne, ewentualnie poproś kogoś o przesłanie na pw jak nie masz dostępu
poza tym- masz chomika, elektrodę, google i na pewno znajdziesz rozwiązanie :wink:
np.
oczywiście O2FL, ma to inaczej rozwiązane niż O2
żeby ktoś się nie zasugerował
krzynol,
A na czym ta różnica polega (mowa o różnicy pomiędzy schematem podłączeń tylnych szyb pomiędzy O2FL a O2 przed FL ale po maju 2006).
Wg mnie nie ma różnicy. W obu przypadkach komunikacja z tylnymi szybami za pomocą LIN.
LeszekK, w sumie masz rację
trzeba tylko na zasilania spojrzeć, bo jest tam mała przeróbka
a głównie chodziło mi o wersje sterowników do O2, które np nie mają składania luster i mogą być odrobinę starsze/inne
LeszekK, za odwagę i robotę
ale.... czy zmieniłeś sterownik komfortu na wersję po 2007?
bez tego nie ruszy cały system nowszy.
trenowałem temat i mi zadziałało po magistrali LIN, ale nie mam kompletu tylnych sterowników
ważne jest też, aby przednie sterowniki były w wyższej wersji aby obsługiwały komunikację LIN z tylnymi sterami, zamiast CAN
szyby tylne mam elektryczne, ale fjane jest to w systemie >2007 to np. domykanie szyb podczas deszczu i stop mrugający
także spróbuj jeszcze raz na nowy system
krzynol
Spróbowałem ze zmianą sterownika komfortu na model z indeksem BT (jak wynika z ETKI to do wersji z 4 elektrycznymi szybami) i tez nie poszło. Wymieniłem tez silniczek w drzwiach kierowcy na model z O2 FL (bo myślałem, że to ma znaczenie, że może w O2FL już mogły występować jedynie silniczki ze sterowaniem tyłu za pośrednictwem LIN) i tez nie poszły tylne szyby w wersji ze sterowaniem po LIN.
A tak przy okazji jak popatrzysz do ETKI to tam nie ma rozgraniczenia na silniczki drzwi przednich do wersji z 2 i oddzielnie z 4 szybami elektrycznymi. Wydaje mi się, że jest jeden model, który obsługuje wszystko (czyli nie zależnie od wyposażenia danego auta silniczek zawsze jest w stanie obsłużyć maksymalny wypas). Zresztą zrobiłem test i w moim aucie (a mam O2 w wersji Classic czyli bieda edition) silniczek drzwi kierowcy przyjął soft coding auta na największym wypasie więc wnioskuję, że jest w stanie obsłużyć wszystko. Pamiętam jeszcze z Fabii, jak sterownik nie był w stanie czegoś obsłużyć, to nie przyjmował kodowania uruchamiającego daną funkcję).
Co do domykania szyb podczas deszczu, to na razie nie mogę tego jeszcze sprawdzić, bo czujnik deszczu czeka na zamontowanie, ale mam nadzieję, że i w mojej octavii z szybami tylnymi sterowanymi po CAN tez to zadziała. Jak sprawdziłem, to daje się opuścić i podnieść wszystkie szyby elektryczne z pilota (te przytrzymanie przycisku otwierania lub zamykania auta na kluczyku scyzoryku). Skoro to działa, to mam nadzieję, że sygnał do zamknięcia szyb z czujnika deszczu jest tym samym sygnałem, co zamknięcie szyb z pilota trzymając przycisk.
Jedynie co nie działa i to mnie trochę drażni, to podświetlenie przycisku odcinającego sterowanie tylnymi szybami dla pasażerów tylnej kanapy (by dzieci się nie bawiły szybami). Normalnie w momencie gdy się ten przycisk naciśnie (zatem odetnie się przyciski sterowania szybami w tylnych drzwiach), to wspomniany przycisk powinien się podświetlić na pomarańczowo, a u mnie się to nie dzieje, choć rzeczywiście tylne włączniki szyb przestają działać. Wiem, że to podświetlenie przycisku na pomarańczowo działa poprawnie, bo robiąc out put test w sterowniku drzwi kierowcy, przycisk się zapala na pomarańczowo, ale to jest jedyny przypadek kiedy się świeci na ten pożądany kolor. Nie wiem, czy to temat kodowania czy czegoś innego (może skoro przednie sterowniki w drzwiach są do wersji do sterowania tyłem po LIN, to po tym LIN idzie z tylnych drzwi jakaś informacja zwrotna do sterownika w drzwiach kierowcy, że tylne przyciski odcięto i to to powoduje podświetlenie owego przycisku na pomarańczowo).
Komentarz