Zmiana felg 17'' na 16'' ?!

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Zorr
    RS
    • 2011
    • 2110

    Panowie, zapomnieliście o najważniejszym czyli ciśnieniu opon ... ;-)

    a przy okazji w Cartest2000 porównałem dwa warianty

    Wariant 1
    Opony: 255/35/18 przy ciśnieniu 2.8 Bar i wadze jednostkowej 25kg i współczynnik oporu powietrza Cx 0.31

    Wyniki:
    - Spalanie 10.3/6.8/8.7
    - Straty z tytułu opon przy 215km/h 7kW
    - Straty z tytułu aerodynamiki przy 215km/h 94kW
    - Przyśpieszenie 7.97
    - Slalom 103,5km/h


    Wariant 2
    Opony: 195/65/15 przy ciśnieniu 2.4 Bar i wadze jednostkowej 15kg i współczynnik oporu powietrza Cx 0.30

    - Spalanie 10.4/7.1/8.9
    - Przyśpieszenie 7.85
    - Straty z tytułu opon przy 215km/h 12,5kW
    - Straty z tytułu aerodynamiki przy 215km/h 90kW
    - Slalom 96,3km/h
    Jeśli jedziesz szybciej niż ja, jesteś wariatem.
    Jeśli jedziesz wolniej niż ja, jesteś debilem

    Komentarz

    • tokolosz
      Rider
      • 2010
      • 519
      • Volvo

      Ja przesiadłem się z 205/55 R16 na 225/45 R17, i nie oddał bym ich nikomu (no moja żona w ciąży tęskni za 16, ale ja nie). Komfort jest gorszy bo opona ma niski profil, ale trzymanie na zakrętach i stabilność przy dużych prędkościach są dużo lepsze niż przy 16 calach. Opony miałem conti sport contact2 (czy jakoś tak) na 16, a teraz mam Dunlop Spsport 02 i Vredestein na tyle w 17.
      Zauważyłem wzrost spalania ale tylko przy dużej prędkości na autostradzie (około 0,5 litra na 100).

      A kogoś kto porównuje jazdę na 15 i na 17 mówiąc, że 15 cali w 1.8 tsi to kosmos i nic węcej nie trzeba, zapraszam do mojego auta, albo do zrobienia downgrade'u silnika do 74KW dla bezpieczeństwa innych (jak poniesie go na zakręcie ) 8) :lol:
      Grand Scenic 2.0T Initiale 05'
      Służbowe: Berlingo 1.6hdi 92 Selection 15'
      Była 4 x Octavia: 04' O1 fl Elegance Combi ASV
      08' O2 Elegance Combi BKC
      11' O2 fl Elegance Combi CDAA
      99' O1 SLX Combi AHF

      Komentarz

      • Przem78
        Rider
        • 2013
        • 561

        Tu jest rozwiązanie wszystkich dywagacji nt zawieszenia, felg i ogólnie pojętego komfortu a także tego jak powinno się robić testy polecam obejrzeć
        [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dhQYg60nBdQ&feature=player_detailpage[/youtube]
        Pozdr. Przemek

        Komentarz

        • Prekompilator
          Rider
          • 2013
          • 420

          Zamieszczone przez tomekb1
          No to jak nie masz pojęcia to po co piszesz bzdury o spalaniu o 1,5 l/100 km większym.
          Pytałeś o opory, o których nie mam pojęcia, a ja piszę o różnicy w spalaniu, która jest taka a nie inna i o której mam pojęcie. I nie tylko ja to zaobserwowałem - poguglaj sobie i poczytaj opinie innych. 2 linki podałem wcześniej.

          Zamieszczone przez tomekb1
          Tu nie potrzeba wzoru. Wzorując się na artykułach z oponeo można to mniej więcej policzyć tak (proszę mnie poprawić jeśli źle rozumuję):

          - sprawność silnika benzynowego wynosi ok 35% , a więc 35 % paliwa zużywane jest na pokonanie oporów tarcia, toczenia, powietrza itp.
          Dalej nie czytam, bo już poszedłeś z rozumowaniem w krzaki. Sprawność na poziomie 35% oznacza, że to właśnie pozostałe 65% zużywane jest na co innego niż użyteczna praca - to pierwszy błąd. Drugi: Owe 65% zużywane jest przede wszystkich na ogrzanie otoczenia, powodując wzrost entropii, a nie na pokonanie oporów opony. Równie dobrze możesz stwierdzić że silnik ma inną sprawność gdy ciągniesz dodatkowo przyczepkę.
          Podstawy zagadnienia.

          Zamieszczone przez misiek^wro
          człowieku, odbój robie, bo widzę schodzimy do jakiegoś poziomu, w którym w dyskusji brak mi doświadczenia.
          Twierdzę tylko, że każdy powinien w kwestii opon wybrać co mu pasuje, ale po subiektywnej WŁASNEJ ocenie, a nie po wysłuchaniu subiektywnej opinii innych. Nie każdemu musi ten poziom odpowiadać.

          Zamieszczone przez kabanos
          Ale przy zmianie z zimowych 15-tek, na letnie 17-ki, spalanie nie może być takie samo, lub mniejsze
          Jeżeli 17-tka nie będzie szeroka, to może być takie samo lub mniejsze. To nie tyle kwestia średnicy felgi, co szerokości opony.

          Komentarz

          • ptaku84
            Drive
            • 2009
            • 93

            Bez jaj co ma to wspólnego z powyzsza dyskusja ?

            Komentarz

            • Prekompilator
              Rider
              • 2013
              • 420

              Zamieszczone przez tokolosz
              Zauważyłem wzrost spalania ale tylko przy dużej prędkości na autostradzie (około 0,5 litra na 100).
              Bo właśnie przy większych prędkościach jest to najbardziej odczuwalne.

              Zamieszczone przez tokolosz
              A kogoś kto porównuje jazdę na 15 i na 17 mówiąc, że 15 cali w 1.8 tsi to kosmos i nic węcej nie trzeba, zapraszam do mojego auta, albo do zrobienia downgrade'u silnika do 74KW dla bezpieczeństwa innych (jak poniesie go na zakręcie ) 8) :lol:
              To że ktoś ma mocniejszy silnik nie oznacza, że na każdym zakręcie musi zap...dalać.
              Ja np. wolę w zakrętach jeździć wolniej, a za to przez kilka godzin jazdy mieć lepszy komfort.
              Ty wolisz na odwrót - OK, ale nie pisz że taki wybór to rewelacja i każdy się przekona jak wsiądzie do twojego auta. Zresztą opinię swojej żony sam podałeś.

              Komentarz

              • Przem78
                Rider
                • 2013
                • 561

                Zamieszczone przez ptaku84
                Bez jaj co ma to wspólnego z powyzsza dyskusja ?

                No ma tyle, że przy obecnej tendencji do usztywniania wszystkiego w zawieszeniu sama zmiana opon nie wiele pomoże :!:
                Pozdr. Przemek

                Komentarz

                • aldam
                  L&K
                  • 2006
                  • 1036

                  Dyskusja na temat felg zmienia się zauwazalnie. Z biegiem czasu przybywa zwolennikow wiekszych felg. Jeszcze 3 lata wstecz duza czesc osob kupowala rozm opon 205/50/17 zamiast 225/45/17 z uwagi na komfort i lepsze osiagi.

                  Przelatalem ok 30kkm na 17" i podobny dystans na 16". Na + 17" przemawiaja lepsze wlasciwosci jezdne. Moze rzeczywiscie w przyspieszaniu czuc ze jest troche gorzej ale prowadzenie jest zdecydowanie lepsze. Na autostradzie jest rewelacyjnie na 17". Roznice czuc nawet przy jezdzie na wprost. Samochod jest jak przyklejony do drogi.

                  Komfort na 16" jest ciut wyzszy. I nie chodzi mi o dziury i nierownosci na drodze a hałas jaki generuja opony. W tej kategorii + dla 205.

                  Ja w nowym dupowozie mam wlasciwie 3 rozmiary do wyboru: 205/60/16, 225/55/16 i 225/50/17
                  Rozmiar srodkowy jest dla mnie najbardziej zastanawiajacy. Przy wyborze opony 225 to zdecydowanie wybralbym 17".

                  Najwiekszy + 16" to jednak ceny opon. Podobnej klasy 17" to koszt. ok 1kzl wiecej.
                  Audi A4 1.8TFSI

                  Komentarz

                  • piramida
                    RS
                    • 2009
                    • 12222
                    • Superb III (3V3)

                    aldam, ty masz zwykłą octavię? Jeżeli tak patrząc na twoją sygnaturkę to dlaczego wkładasz większe opony niż powinny być?
                    superb combi 2.0TSI 4x4 DSG L&K 393PS/509Nm stage 2 by CS
                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...er=asc&start=0

                    poprzednio octa 2.0tdi 260PS/500Nm http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=38983&start=0

                    Komentarz

                    • aldam
                      L&K
                      • 2006
                      • 1036

                      A4 teraz. Jeszcze sygnaturki nie zmienilem.
                      Audi A4 1.8TFSI

                      Komentarz

                      • Zorr
                        RS
                        • 2011
                        • 2110

                        Zamieszczone przez Prekompilator
                        Zamieszczone przez tokolosz
                        Zauważyłem wzrost spalania ale tylko przy dużej prędkości na autostradzie (około 0,5 litra na 100).
                        Bo właśnie przy większych prędkościach jest to najbardziej odczuwalne.
                        ja bym powiedział wręcz przeciwnie...

                        cytując broszurkę VW
                        Imagine a patch of rubber about the size of a postcard – that's how much of each of your tyres is transferring power to the road at any one time. Despite that, the rolling resistance of this »contact patch« or »footprint« accounts for approximately 10% to 15% of your total fuel consumption. At 20 km/h, rolling resistance accounts for almost all the external resistance acting on the car, and it still accounts for 60% of total resistance at 50 km/h. A big factor in rolling resistance is tyre pressures: if you're just 0.2 bars off the ideal pressure, you're already adding 1% to your fuel bill, due to increased rolling resistance.
                        ...

                        For example, the rolling resistance of tyres with a diameter of
                        225 millimetres is 6% higher than that of 185-mm tyres.
                        Jeśli jedziesz szybciej niż ja, jesteś wariatem.
                        Jeśli jedziesz wolniej niż ja, jesteś debilem

                        Komentarz

                        • Prekompilator
                          Rider
                          • 2013
                          • 420

                          Zorr,
                          Jakimś super anglistą nie jestem, ale z tego co zrozumiałem, przy mniejszej prędkości opór opon stanowi procentowo duży opór w stosunku do pozostałych oporów (przy 20 - prawie 100%, przy 50 - 60%). Opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości, więc przy 50 będzie ponad 6-krotnie wyższy niż przy 20, stąd nie dziwne że to ten opór wraz ze wzrostem prędkości będzie dominował. Z tego wniosek, że wraz ze wzrostem prędkości inne opory niż od opon rosną szybciej, a nie że opór toczenia nie rośnie.

                          Z przykładu który zacytowałeś, wynika że spalanie powinno wzrosnąć nieznacznie (6% z 15% oporów, więc zaledwie o 1%), ale odczucia przy przyspieszaniu i wyniki spalania mówią co innego.

                          Komentarz

                          • ketivv
                            L&K
                            • 2011
                            • 1155



                            "prędkość poruszania się pojazdu ograniczają z grubsza dwie wartości - opory toczenia i opory powietrza. I o ile te pierwsze rosną proporcjonalne do prędkości, to te drugie wzrastają z 3 potęgą wzrostu prędkości, czyli dwukrotny wzrost prędkości to ośmiokrotny wzrost oporów!"

                            Prędkość km/h 68 85 102 119 136 153 170 187 200 221
                            Moc oporów toczenia KM 4 6 7 8 9 10 11 12 13 14
                            Moc oporów powietrza KM 5 9 15 25 38 54 74 98 128 162
                            Całkowita moc oporów KM 9 15 22 33 47 64 85 110 141 176
                            Moc silnika KM 48 74 91 105 118 131 143 152 141 104
                            Zapas mocy KM 39 59 69 72 71 67 58 42 0 -72

                            cała tabelka na stronie z linku
                            jak widać największy opór przy prędkościach to aerodynamika

                            Komentarz

                            • Prekompilator
                              Rider
                              • 2013
                              • 420

                              Opór aero rośnie z kwadratem prędkości, natomiast moc tych oporów z sześcianem. To drugie jednak lepiej nadaje się do powyższego porównania.

                              Komentarz

                              • Zorr
                                RS
                                • 2011
                                • 2110

                                Zamieszczone przez Prekompilator
                                Z przykładu który zacytowałeś, wynika że spalanie powinno wzrosnąć nieznacznie (6% z 15% oporów, więc zaledwie o 1%), ale odczucia przy przyspieszaniu i wyniki spalania mówią co innego.
                                jest jeszcze parę innych rzeczy, które mają/mogą mieć wpływ, Twoje odczucia mogły być zgodne ze stanem faktycznym tamtego auta i przeciwne do odczuć innych użytkowników
                                - zwiększenie średnicy koła (bo nigdy to nie jest taka sama, czasem większa czasem niższa) owocuje podniesieniem samochodu i zwiększeniem współczynnika oporu
                                - większe koła o ile nie wybulisz dużo kasy będą cięższe
                                - szersza opona tj. cięższa opona
                                - rodzaj gumy
                                - kształt bieżnika
                                - opór toczenia na mokrym podłożu w szerszej oponie będzie inaczej rósł niż w węższej oponie
                                - mam lepsze opony dociskam mocniej
                                Jeśli jedziesz szybciej niż ja, jesteś wariatem.
                                Jeśli jedziesz wolniej niż ja, jesteś debilem

                                Komentarz

                                • Prekompilator
                                  Rider
                                  • 2013
                                  • 420

                                  Zorr,
                                  W tym pewnie też jest trochę racji. Ale podawałem link, gdzie użytkownicy zarzekali się że styl jazdy był identyczny na identycznej trasie i spalanie latem było wyraźnie wyższe.

                                  Komentarz

                                  • Zorr
                                    RS
                                    • 2011
                                    • 2110

                                    Zamieszczone przez Prekompilator
                                    Zorr,
                                    W tym pewnie też jest trochę racji. Ale podawałem link, gdzie użytkownicy zarzekali się że styl jazdy był identyczny na identycznej trasie i spalanie latem było wyraźnie wyższe.
                                    no ale to się ogólnie zgadza...
                                    jak ktoś sobie z lekkich stalowych 15" z opona już zużytą, przeszedł na najtańsze 17" z nową oponą to mu mogło dojść +20kg na kole i to jeszcze napędzanym ... już samo to tj. 0,5l więcej, jeździ wolno gdzie opory toczenia stanowią więcej, kolejne ileś tam... itd itd.
                                    Jeśli jedziesz szybciej niż ja, jesteś wariatem.
                                    Jeśli jedziesz wolniej niż ja, jesteś debilem

                                    Komentarz

                                    • Prekompilator
                                      Rider
                                      • 2013
                                      • 420

                                      Zamieszczone przez Zorr
                                      jeździ wolno gdzie opory toczenia stanowią więcej, kolejne ileś tam... itd itd.
                                      Stanowią więcej, ale różnica w zużyciu w wyniku tych oporów będzie mniejsza.

                                      Komentarz

                                      • misiek^wro
                                        RS
                                        S_OCP Member
                                        • 2006
                                        • 8321

                                        Prekompilator, jeszcze raz przypominam Ci o masie obrotowej kołą
                                        Była Octavia I FL Kombi 1.9 TDI AGR
                                        Była Octavia II Kombi MR06 2.0 TDI DSG
                                        ByłąOctavia II Kombi FL MR06@2013 2.0 TFSI DSG 4x4

                                        TELEFONUJEMY DO MNIE PO GODZ 16.59!


                                        Komentarz

                                        • Prekompilator
                                          Rider
                                          • 2013
                                          • 420

                                          Niestety - żeby coś swoją bezwładnością napędzało, trzeba najpierw to coś rozpędzić. A jak jest za bardzo rozpędzone i trzeba hamować, to energia na rozpędzenie i tak została zużyta.

                                          Komentarz

                                          • tomekb1
                                            Rider
                                            • 2013
                                            • 352

                                            Zamieszczone przez Prekompilator

                                            Dalej nie czytam, bo już poszedłeś z rozumowaniem w krzaki. Sprawność na poziomie 35% oznacza, że to właśnie pozostałe 65% zużywane jest na co innego niż użyteczna praca - to pierwszy błąd. Drugi: Owe 65% zużywane jest przede wszystkich na ogrzanie otoczenia, powodując wzrost entropii, a nie na pokonanie oporów opony. [/url].
                                            Ja w takim razie też już rezygnuję, pomimo że medale już rozdane.
                                            A tak nawiasem mówiąc to co tam sprawność.... do moich wyliczeń zamiast 0,35 stosujemy pełne jeden i wynik mamy ostatecznie zwiększone spalanie o 0,06 l/100 zamiast wyliczonego przeze mnie 0,012. No chyba że przemnożyć trzeba jeszcze przez 4 opony to wyjdzie jużm kosmiczna wartość 0,24 l/100 no i jeszcze koło zapasowe, ale to u mnie dojazdówka więc jest węższa...
                                            Jak pisałem wysiadam, dla mnie entropia to już wyższa szkoła jazdy.
                                            Pozdrawiam
                                            Tomek

                                            Komentarz

                                            • misiek^wro
                                              RS
                                              S_OCP Member
                                              • 2006
                                              • 8321

                                              tomekb1, zrobię skrawek na podeście i zapraszam po brąz
                                              Była Octavia I FL Kombi 1.9 TDI AGR
                                              Była Octavia II Kombi MR06 2.0 TDI DSG
                                              ByłąOctavia II Kombi FL MR06@2013 2.0 TFSI DSG 4x4

                                              TELEFONUJEMY DO MNIE PO GODZ 16.59!


                                              Komentarz

                                              • tomekb1
                                                Rider
                                                • 2013
                                                • 352

                                                Zamieszczone przez misiek^wro
                                                tomekb1, zrobię skrawek na podeście i zapraszam po brąz
                                                Dzięki!!! Po latach nikt nie będzie pamiętał, żę na najniższym stopniu pudła było nas dwóch, a medal będzie wisiał nad łóżkiem.
                                                Pozdrawiam
                                                Tomek

                                                Komentarz

                                                • dato
                                                  L&K
                                                  • 2012
                                                  • 1431

                                                  Pół medalu, budżet mamy za krótki na dwa :lol:

                                                  Komentarz

                                                  • brzezin
                                                    Classic
                                                    • 2013
                                                    • 30

                                                    Autor wątku już się zdecydował, więc nie ma chyba co ciągnąć dalej Grunt że wszyscy są zadowoleni z tego co mają i jak jeżdżą

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...