Jaki olej do benzyniaka?

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • PAOLO ESCO
    RS
    • 2009
    • 6626
    • Volkswagen
    • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

    Akurat Valvoline sam mam w 1,9 BXE - w porównaniu z Liqui Moly Top Tec może jest trochę głośniejszy ale właściwości i parametry ma bardzo dobre. Spotkałem się z opinią, że silnik na olejach syntetycznych opartych o bazę PAO będzie prawdopodobnie pracował jednak odrobinę głośniej (bardziej metalicznie) niż na olejach w technologii syntetycznej. Valvoline jest chwalone nawet na forum subaru razem z Liqui Moly i Motulem (ale LM nadal jest mało znany w Polsce a Fuchs to już całkowicie mało osób o nim słyszało :roll: ) ale tak jest w Polsce, za to za granicą wszystkie te marki są znane i chwalone. Dosyć ciekawym olejem jest także Statoil. http://www.statoil.pl/?pid=216&mid=214
    PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

    Komentarz

    • Przemm
      Classic
      • 2010
      • 35

      Zamieszczone przez hotrain
      Ponieważ nie można było kupić Fuchsa w Warszawie (nawet nie chce mi się opisywać poszukiwań i tego, że regionalny dystrybutor nie pofatygował się do mnie zadzwonić jak obiecał) a chciałem wymienić olej tuż po przekroczeniu 2,5kkm zdecydowałem się na Valvoline XL III 5W/30. Wymieniony dziś. Jak obiecałem napiszę o swoich wrażeniach jak już zrobię trochę kilometrów.
      Powinien byc w porządku, wg danych, które znalazłem to parametry ma anstępujace:
      współczynnik lepkości w 100C: 11,5; a w 40C = 69,5
      bezwymiarowy wskażnik lepkości = 160

      Czyli tylko nieznacznie gorzej niz Mobil1 5W30

      Komentarz

      • rtocki
        Drive
        • 2011
        • 44

        Zamieszczone przez PAOLO ESCO
        Akurat Valvoline sam mam w 1,9 BXE - w porównaniu z Liqui Moly Top Tec może jest trochę głośniejszy ale właściwości i parametry ma bardzo dobre. Spotkałem się z opinią, że silnik na olejach syntetycznych opartych o bazę PAO będzie prawdopodobnie pracował jednak odrobinę głośniej (bardziej metalicznie) niż na olejach w technologii syntetycznej. Valvoline jest chwalone nawet na forum subaru razem z Liqui Moly i Motulem (ale LM nadal jest mało znany w Polsce a Fuchs to już całkowicie mało osób o nim słyszało :roll: ) ale tak jest w Polsce, za to za granicą wszystkie te marki są znane i chwalone. Dosyć ciekawym olejem jest także Statoil. http://www.statoil.pl/?pid=216&mid=214
        Mam autoryzację na sprzedaż Liqui Moly. Oleje jak i inne środki to faktycznie wysoka półka, porażką jest natomiast generalny importer i dystrybutor czyli Liqui Moly Polska, długo by pisać jakie dziwaczne strategie prowadzą - co nas współpracujące z nimi serwisy/sklepy wk...wiało bo często przed klientem trzeba było świecić goła d... Wielkim błędem jest znaczne ograniczenie asortymentu olejów dostępnych w PL w porównaniu do DE (tłumaczenie bo nie będzie klientów itp, choć i tak wszystko jest importowane więc myślę że nie byłoby problemem dółożenie do 10 palet tych najpopularniejszych jednej palety z innymi). Acha na razie proszę nie pytać mnie o dostępność gdyż oficjalnie zamknąłem dz. gosp. w PL - chcę otworzyć firmę w kraju o normalnych przepisach podatkowo-skarbowych, naturalnie dla klientów nie będzie poza ceną (-15%) żadnej różnicy. Tyle że formalności potrwają jeszcze ok. 2 miesięcy.

        Komentarz

        • rOBERTO795
          RS
          • 2009
          • 3465
          • Octavia III (5E3)
          • CHHB 2.0 TSI RS 220 KM

          Odp Millers-a GB

          Dlaczego w kartach charakterystyki swoich olei Millers Oils nie podaje wartości TBN oraz HTHS?
          Bierze się to z tego, że istnieje przekonanie, iż im większa wartość TBN – tym lepszy olej, co nie do końca jest prawdą. Oleje o starszej specyfikacji (np. API SG/CD) mogą mieć większą liczbę TBN, niż nowoczesne oleje (np. API SM/CF). Dzieje się tak z kilku powodów. Starsze oleje, musiały częściowo zabezpieczać silnik przed paliwem słabej jakości. Dodatkowo, nie musiały zapewniać niskiej emisji spalin. Nowoczesne oleje, zwłaszcza 5w30 LOW SAPS mają niższą zawartość niektórych składników, co wpływa na obniżenie emisji spalin, ale jednocześnie obniża też wartość TBN.
          Podobnie wygląda to z wartością HTHS. Jest ona podawana przy temperaturze 150 stopni Celsjusza, a więc w temperaturze oleju jaką w krytycznych momentach osiągają silniki wyczynowe. Do tego celu przeznaczone są oleje serii Motorsport CFS . Dużo bardziej ważna informacja o przebiegu krzywej HTHS w różnych temperaturach. HTHS powinno mieć jak najwyższą wartość w temperaturze w jakiej pracuje silnik najczęściej. Tak więc nie do końca prawdziwe jes przekonanie, że im wyższe HTHS, tym lepszy olej.
          Dlatego nie podajemy tych wartości w naszych kartach charakterystyki. Jednocześnie zapewniamy, iż nasze oleje zapewniają najwyższą możliwą ochronę silnika w każdych warunkach.

          Pozdrawiam
          OI 1,8T 4x4 I-sze 1,8T w Polsce z K04-TFSI (3XXKM 4XXNm )

          DIAGNOSTYKA VAG - CHIPTUNING zapraszam. 791-603-634.

          http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29138

          Silnik i skrzynię smaruje MILLERS.

          Komentarz

          • PAOLO ESCO
            RS
            • 2009
            • 6626
            • Volkswagen
            • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

            Zamieszczone przez rOBERTO795
            im większa wartość TBN – tym lepszy olej, co nie do końca jest prawdą
            TBN nie ma nic do jakości oleju :roll:
            Jakość oleju określają:
            - ACEA/API...
            -NOACK
            -HTHS
            (to główne wyznaczniki)
            TBN to dodatkowy parametr - za to bardzo ważny (jeden z wielu) przy doborze oleju.
            Natomiast Wartości początkowej TBN nie należy traktować aż tak poważnie. Ważniejsze jest utrzymanie zdolności oczyszczania w trakcie pracy oleju (TBN retaining) a tego chyba nikt z producentó już nie podaje -dlaczego??? Wstydzą się, że ich oleje po 10 tys km będa mieli TBN na poziomie 2-4 ? ...no z takich porządnych to jedynie Fuchs umożliwia systematyczne badanie przepracowanego oleju w laboratorium i za to mu chwała.

            TBN
            TBN oznacza Total Base Number. TBN jest miarą oleju zasadowości. Zasadowość w oleju jest bardzo ważne, ponieważ proces spalania wytwarza kwasy, które mogą atakować metali i innych materiałów w silniku, zwiększając zużycie. Kiedy olej jest nowy TBN jest najwyższa. Z biegiem czasu maleje, aż w końcu TBN oleju osiąga punkt, w którym nie może wchłonąć więcej kwasów i kwasowość oleju w silniku zaczną rosnąć. Najczęściej jest to zubożenie TBN co sygnalizuje, że olej jest "zużyty" i powinien zostać zmieniony. TBN jest mierzonych w miligramach wodorotlenku potasu na gram (mg KOH / g). Do zastosowań motoryzacyjnych samochodów osobowych, TBN wynosi około 7-10, a dla diesli w samochodach ciężarowych jest między 10 a 15 (a nawet wyżej), ponieważ diesle produkują więcej kwasów i często go już między wymianami oleju. Olej syntetyczny, który jest przygotowany do długiego czasu zmiany musi mieć wysoki TBN.

            W CJ-4 (nowsza) oleje mają TBN na pozimie 8-11.
            W CI-4 (starsza) olej będzie miał TBN zwykle około 12-14.

            TBN opiera się na zawartym w oleju pakiecie dodatków mających min. na celu walkę z korozją i spalaniem produktów ubocznych - w tym ropy.
            Ponieważ olej jest satle używany i powoli staje się zanieczyszczony, TBN ulega rozpadowi ...i tu przydał by się TBN retaining - czyli parametr określający ile dany olej zachował po okresie użytkowania zdolności do wchłonięcia zanieczyszczeń (stąd ten czarny olej po pewnym okresie przebiegu).
            Generalnie wszędzie próg TBN na pozimie od 1 do 3 jest uważany za niski i kwalifikuje dany olej do natychmiastowej wymiany.

            Ponieważ nowe paliwa i oleje mają mniej siarki a co za tym idzie i mniej kwasów to stopniowo obniżany jest poziom TBN, stąd może się wydawać że parametry TBN stają się o wiele mniej ważne.
            (ja bym jednak chciał kupując olej mieć zarówno podany TBN jak i HTHS i NOACK)
            ot taka zachciewajka :lol: o podaniu zdolności do wchłonięcia zanieczyszczeń przez olej np po 10 tys km nawet już nie marzę :lol: (TBN retaining)

            Przyjmuje się następującą zasadę: im większa zawartość siarki w stosowanym paliwie, tym stosowany olej winien mieć wyższą TBN.
            Zawartość dodatków myjąco-dyspergujących jest kontrolowana poprzez oznaczenie tzw. popiołu siarczanowego. Oznaczona jest w ten sposób zawartość metali (wapń, magnez, cynk) wprowadzanych do oleju w postaci dodatków uszlachetniających. Oznaczenie to jest typowe dla oleju świeżego.
            W oleju już eksploatowanym występuje znacznie więcej metali i pierwiastków pochodzących ze źródeł innych niż dodatki - i te właśnie dane bardzo łatwo sprawdzić w laboratorium...
            HTHS bardzo łatwo :wink: zweryfikować za pomocą europejskich norm ACEA - European Automobile Manufacturers' Association
            Amerykański Instytut Naftowy API też nie próżnował i widząc konieczność poprawienia parametrów systemów emisji spalin, jak również dokładniejszego zabezpieczenia elementów silnika przed zużyciem wprowadził w sierpniu 2004 roku najnowszą klasę jakości API SM dla silników benzynowych i API CI-4 plus dla jednostek Diesla "heavy duty" - HTHS 3,5 [mPa s].

            Uwaga: oznaczenie wg API CI-4/SM oznacza - olej w pierwszej kolejności do silników wysokoprężnych, a ponadto: "C" - commercial, "I" - klasa jakości oleju; "S" - service, "M" klasa jakości oleju (aktualnie najwyższa), w drugiej kolejności silniki benzynowe.

            Powiązany z Amerykańskim Instytutem Naftowym Komitet ILSAC wprowadził kolejną sekwencję olejową ILSAC GF-4
            Oleje w najnowszej kategorii GF-4 są szczególnie zalecane do benzynowych silników koncernu GM wymagających środków smarowych "low/mid SAPS" - są zestawiane pod kątem niskiej zawartości siarki, fosforu i cynku, jak również ulepszonych modyfikatorów tarcia. Ponadto ILSAC GF-4 gwarantuje lepsze własności utleniające .
            To taki odpowiednik normy VW 504.00/507.00

            Zamieszczone przez rOBERTO795
            Tak więc nie do końca prawdziwe jes przekonanie, że im wyższe HTHS, tym lepszy olej.
            Low HTHS 2,9 -3,5 mPa*s = obniżona lepkość wysokotemperaturowa, umożliwia mniejsze zużycie paliwa.
            High HTHS >=3,5 mPa*s = wysoka lepkość wysokotemperaturowa, lepsza ochrona przed ścieraniem/zużyciem.
            Do wyboru i koloru.... zależy kto i w jaki sposób użytkuje swoje auto dlatego często dobranie dla kogoś (nawet z forum) oleju danego producenta jest trudne trzeba trzeba wziąść pod uwagę w jakich warunkach i w jaki sposób będziemu użytkować nasze auto. :drive:

            [ Dodano: Pon 17 Sty, 11 22:53 ]
            Tutaj macie fajne szkolenie (akurat z Motula) - warto poczytać - chodzi mi o przedstawienie wysokiego i niskiego HTHS
            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

            Komentarz

            • Leniwiec
              Rider
              • 2009
              • 624
              • Octavia IV (NX3)
              • DLBA 2.0 TSI RS 245 KM

              Czytam ten wątek już od kilku dni i w głowie mi się kręci
              W przyszłym tygodniu będę musiał zaliczyć pierwszy przegląd (wyszedł mi na 25 kkm), wobec czego potrzebuję zakupić olej do 1.4 TSI.
              Kierując się tym wątkiem dostępny jest u mnie w mieście Valvoline SynPower XL-III i Liqui Moly Top Tec 4200. Cenowo wychodzą podobnie za 4L.
              Który z nich więc wybrać :?:

              Valvoline SynPower, tyle że 5W40, zalewałem swoją Corollę, więc można powiedzieć że znam. Dojeździła na nim do 180 kkm, po których zmieniła właściciela.
              O Liqui Moly dowiedziałem się dopiero dzięki Wam. Tak samo jak to że Fuchs to oleje silnikowe a nie szczoteczki do zębów :lol:
              Pozdro

              Komentarz

              • PAOLO ESCO
                RS
                • 2009
                • 6626
                • Volkswagen
                • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                Zamieszczone przez Leniwiec
                Valvoline Syn Power, tyle że 5W40, zalewałem swoją Corollę, więc można powiedzieć że znam.
                skoro jesteś przekonany do tej marki to wybór oleju Valvoline SynPower XL-III 5W/30 jest dobry. Najważniejsze, żeby olej był z pewnego pochodzenia.

                Zamieszczone przez Leniwiec
                Dojeździła na nim do 180 kkm
                to masz pewnie włąsna opinię o tej marce. Sprawdziła się w silniku do przebiegu 180 tys km czy nie? (to przebieg od nowości? jaki silnik? ) czy przy takim przebiegu silnik brał olej? Były jakieś wycieki itp....
                Valvoline będzie pewnie głośniejsze niż LM 4200 - jakościowo praktycznie podobne.

                Tak na szybko porównanie LM i Valvoline:

                Liqui Moly Top Tec 4200 5W/30
                API SM/CF
                ACEA A3-04/B4-04/C3-04
                VW 504.00/507.00
                LIQUI MOLY zaleca ten produkt dla pojazdów z następującymi specyfikacjami: ACEA A5/B5/C2
                Viscosity class : 5W-30
                Viscosity at +40 °C : 72 mm²/s
                Viscosity at +100 °C : 11.8 mm²/s
                Viscosity index : 160
                Density at +15 °C : 0.850 g/cm³
                Pour point : - 45 °C
                Ash, sulfate : 0.6 g/100 g
                TBN : 6.2 mg KOH/g
                HTHS viscosity >3.5

                Valvoline SynPower XL-III SAE 5W-30
                ACEA A3/B4-04 ACEA C2/C3 5W-30
                VW 504.00/VW 507.00 5W-30
                Viscosity, mm2/s 40C 69.5
                Viscosity, mm2/s 100C 11.5
                Viscosity Index 160
                Pour Point -42
                Flash Point, 226
                Specific Gravity 15C 0.850
                TBN; mg KOH/g 5.9
                HTHS viscosity >3.5
                Oba produkty bardzo podobne pod względem parametrów, troche lepszy jest LM 4200 jak widać ale każdy z w/w będzie dobrym wyborem. Kup ten który łatwiej bedzie Tobie dostać.

                Ew wybierz inny sprawdzony olej.
                Tutaj znajdziesz nowe aprobaty Audi/VW z 6 Kwietnia 2009r. http://www.audiusa.com/etc/medialib/....0023.File.pdf strona 6-8 - [shadow=red:f5db4246ce]Technical Service Bulletin Audi/VW Oil Quality Standard VW 504.00/507.00[/shadow:f5db4246ce]
                PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                Komentarz

                • Leniwiec
                  Rider
                  • 2009
                  • 624
                  • Octavia IV (NX3)
                  • DLBA 2.0 TSI RS 245 KM

                  Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                  Zamieszczone przez Leniwiec
                  Dojeździła na nim do 180 kkm
                  to masz pewnie włąsna opinię o tej marce. Sprawdziła się w silniku do przebiegu 180 tys km czy nie? (to przebieg od nowości? jaki silnik? ) czy przy takim przebiegu silnik brał olej? Były jakieś wycieki itp....
                  Opinię mam w tym sensie że silnik nie sprawił problemów, ale ile w tym zasługi akurat tego oleju to nie mam pojęcia.
                  2.0 D4D (wersja 110KM bez dwumasy). Auto od nowości. Pierwsze 3 przelądy (co 15 kkm) był Castrol SLX, potem już ten Valvoline. Raz się zdarzyło że między wymianami musiałem dolać 0,5L. Żadnych wycieków. Generalnie cacy.

                  Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                  Valvoline będzie pewnie głośniejsze niż LM 4200 - jakościowo praktycznie podobne.
                  Silnik głośniejszy z powodu oleju??
                  Wcześniej napisałeś, że to z powodu "bazy PAO". A co to to jest? I na bazie czego jest w takim razie LM?

                  Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                  Kup ten który łatwiej bedzie Tobie dostać.
                  Oba są bez problemu u mnie w IC, stąd moje pytanie na forum. Przynajmniej na chwilę obecną. Innych marek już nie szukam, bo większy mętlik się zrobi tylko.
                  Pozdro

                  Komentarz

                  • PAOLO ESCO
                    RS
                    • 2009
                    • 6626
                    • Volkswagen
                    • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                    Zamieszczone przez Leniwiec
                    Silnik głośniejszy z powodu oleju??
                    no a jak :P normalka.
                    Na olejach bazie PAO (PoliAlfaOlefiny), przeważnie silnik bardziej "metalicznie" pracuje (nie spodziewaj się jakiejś kolosalnej różnicy, nie ma co przesadzać) - co nie znaczy że zle! Po prostu taki urok olejów wpełnisyntetycznych, najnowszym trendem sa oczywiście mieszanki PAO/Ester.
                    Sama baza nie ma aż tak wielkiego znaczenia jeśli chodzi o same odgłosy pracy, to raczej wszelkiego rodzaju uszlachetniacze i dodatki "anty..." powodują nasze subiektywne odczucia co do głośności pracy silnika.
                    Zamieszczone przez Leniwiec
                    na bazie czego jest w takim razie LM
                    ani Valvoline ani Liqui Moly nie są olejami wpełnisyntetycznymi w dosłowym tego rozumieniu.
                    Powiedział bym, że Valvoline i LM to oleje grupy III+ (to oleje syntetyczne/syntetycznej technologii ale napewno nie full syntetyki - 100% syntetyki) -taka gra słów a jednak ma znaczenie dla kogoś kogo to interesuje...prawdę mówiąc to dla normalnego użytkownika niewiele takie dane wnoszą.
                    Co to znaczy syntetyk ?
                    Dawno temu oznaczało to bazę PAO.
                    Teraz już nie ma 100% olejów PAO. Bo nie jest to najnowsza technologia, są drogie a nie do końca relacja jakości do ceny jest dobra.
                    Stosuje się mieszaniny różnego rodzaju baz PAO, HC, HC-HI, estry.
                    Rezultat przy niższej cenie niż 100% PAO otrzymuje się finalnie lepszy produkt.

                    5W/40syntetyk (PAO) ...a inny 5W/40 wyk. w technologii syntetycznej czy pełen syntetyk jedno i drugie 5W ...no chyba że ktoś zmienia na zimę olej na 0W wtedy ew będzie słychać lekko różnicę (ja właśnie tydzień temu zalałem Synthoil Longtime Plus 0 W-30) na grudzień-luty jak znalazł bo muszę codziennie śmigać do pracy i katować auto odpalaniem nawet w najwększy mróz na wiosnę zmiana na 5W/40.
                    Auto fajnie odpala na tej "wodzie" chyba ciut szybciej się nagrzewa silnik i w trakcie jazdy silnik zdecydownie ciszej pracuje. Doocelowo jednak dłuższej jazdy na 0W/30 nie polecam a szczególnie w lecie.
                    Ostatnio jeździłem 1.9 tdi zalanym 0W/30 ELF EVOLUTION OIL CRV 0W30 - 506.01 i Elf FullTech 0W30 (zalanym 2+2 litry) ... Ful Tech ma temeraturę płynięcia -54 C i jest full syntetykiem (PAO) , CRV technologia syntetyczna (mimo 0W...) temeratura płynięcia - 39C (widać różnicę między full synetykiem a tech. synt.) - powiem, że silnik chodził strasznie ciuchutko jak się zagrzał a i w trasie prawie go nie było słychać ...gdybym nie wiedział , że jadę 1,9 tdi - dieslem, i nie wiedział jak taki silnik pracuje mógł bym uwierzyć, że jadę np benzyną 1,6

                    "Jeśli chodzi o grubość filmu olejowego to natualnie oleje PAO/ester cechuje niższa jego grubość (przy zachowaniu tej samej klasy lepkości i wymaganego HTHS) od olejów produkowanych w technologii HC co może również mieć znaczenie w zakresie przepływu oleju przez filtr oleju - zwłaszcza zimą i w czasie sukcesywnego zapychania filtra sadzą.
                    Oleje wykonane w technologii PAO/ester również cechuje na ogół lepsza płynność w ujemnych temperaturach co zimą i kiedy filtr oleju zacznie zapychać się sadzą - obniży czas obiegu oleju poprzez bypass w filtrze oleju - czyli bez filtrowania.

                    Olej w klasie lepkości niższej - zapewniający lepszą cyrkulację skuteczniej będzie chłodził silnik niż olej o zbyt wysokiej lepkości (poprzez gorszą cyrkulację i zbyt wysokie ciśnienie oleju - otwierające zawór przlewowy w pompie). Oczywiście jeśli będzie +40C to wtedy do auta powinien być zalany SAE 40 raczej niż SAE 30 - pełna zgoda i zgodnie z manualem a to dlatego, że system chłodzenia nie utrzyma oleju w temp np. <90C a wynosić ona będzie np. 10C+ więcej - olej wtedy będzie niższej lepkości i silnik będzie działał równie prawidłowo jak na 5W-30 w temp <30C.
                    Byłbym jednak ostrożny w zalewaniu olej o wyższej klasie lepkości dla tych 2-4 tygodni upałów a pozostałe 50 tygodni jeżdżąc niepotrzebnie na oleju zbyt wysokiej lepkości ponieważ statystycznie 70% zużycia silnika ma miejsce podczas jego startu (czyt. m.in. przez zawsze zbyt wysoką lepkośc oleju na starcie).

                    Ochrona silnika to nie tylko lepkość oleju ale również dodatki np. ZDDP a "eko" oleje to te z C2/C3 itp... zaś klasę lepkości (pompowalność, lepkość kinematyczną i HTHS) dobiera się do konstrukcji silnika + temp otoczenia wpływającej na wydajność systemu chłodzenia + do stylu/warunków jazdy / obciążenia - zgodnie z manualem

                    Problem jednak polega na tym, że zakładając PAO/ester jako kryterium podstawowe - wyelimunujemy większość ww. olejów z listy wyboru - taka przykra rzeczywistość..."

                    "Generalnie przewag PAO/ester jest kilka ale oczywiście zależy to od wykonania/jakości np.
                    - ww. stabilność - lepkości (de facto ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
                    - lepsza płynność / pompowalność w ujemnych temp
                    - wyższa wytrzymałość w wysokich temp oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala "gęstnienia" oleju po pewnym czasie)
                    - wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
                    - dla diesela PAO/ester są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania DPF"


                    Naturalną zaletą HC jest naturalna polaryzacja, która owocuje przyleganiem do metalu ale w olejach opartych o PAO dodaje się odrobinę estrów albo HC aby uzyskac odpowiedni efekt. Ponadto HC lepiej tłumią hałasy od PAO czy estrów.
                    Czasami HC bywają tańsze ale z tym bywa różnie jak wiemy.

                    Oleje na tanich i kiepskich dodatkach opartych na bazie PAO powodują że uszczelnienia twardnieją i traca swoją elastyczność stąd mit o wyciekach olejów syntetycznych Tylko dobre oleje PAO sa tak skomponowane ze posiadaja w swoim skladzie równiez dodatki neutralnie czy dobrze wplywajace na owe uszczelnienia.

                    Bazy syntetyczne mają niższy współczynnik tarcia w porównaniu z olejami mineralnymi, co powoduje zwiększenie mocy silnika i poprawę takich parametrów, jak przyśpieszenie pojazdu i zmniejszenie do ok. 5% zużycia paliwa.
                    Badania laboratoryjne dowiodły, że zastosowanie półsyntetycznego oleju zmniejsza jego zużycie w silniku o 14%, a oleju syntetycznego nawet o 40%.

                    Mowiac olej w pełni syntetyczny mamy na mysli olej oparty o bazę poliestrową. PAO (Poliolefiny) to baza 1 generacji posiadajaca jednak wady!!!:

                    - niższa niż w przypadku olejów mineralnych odporność na utlenianie (starzenie się oleju). Cecha ta wynikająca ze struktury chemicznej cząsteczek jest poprawiana przez dodatek odpowiedniego, termostabilnego antyoksydantu,
                    - średnia wartość wskaźnika lepkości (~ 130) określająca “wielosezonowość” oleju bazowego i wpływająca na ilość wiskozatora koniecznego do formulacji wielosezonowych olejów silnikowych. Zostało doświadczalnie stwierdzone, że zwiększona ilość wiskozatora (syntetycznego polimeru długołańcuchowego) wpływa na zanieczyszczenie elementów silnika,
                    - niezwykle niska polarność syntetycznego oleju bazowego PAO powodująca bardzo słabą rozpuszczalność, zarówno
                    dodatków uszlachetniających, jak i zanieczyszczeń powstających w czasie pracy silnika. Ta właściwość wymusiła wynalezienie “półsyntetyków”, gdyż pierwotnie olej mineralny został wykorzystany jako rozpuszczalnik dodatków uszlachetniających

                    Dopiero wprowadzenie do stosowania bazowych olejów poliestrowych umożliwiło rozpuszczenie się pakietu dodatków w PAO, co rozpoczęło erę olejów silnikowych określanych jako “full synthetic”.


                    oleje w pełni syntetyczne millersa to oleje 100% PAO, co zostało uznane jako wadę, bo Motul ma estry... Tylko nikt nie zauważył, że oleje Motula competition double ester to HC+ PAO + Estry (zostało to udowodnione na podst. kart MSDS np. na forum subaru) a Millers to w seriii Motorsport to tylko PAO + estry (bez HC). Tak samo jest z olejami w pełni syntetycznymi bez estrów - czyli np. olejach do tdi - np. motul ma w dużej mierze oleje na bazie HC + PAO, które można zupełnie legalnie nazywać full synthetic, i Motul to robi (powtarzam, to nie jest żaden przekręt), ale są też oleje tylko PAO takie jak Millers. A co do półsyntetyka 5w40 VW 505.01 to baza HC + PAO: Valvoline i Millers, a do niedawna także Motul nazywały go olejem półsyntetycznym, jednak ze względu na wątpliwości klientów (5w40 półsyntetyk??) Motul nawiązał do praktyki marek takich jak Castrol czy Mobil i nazwał olej 505.01 100% synthetic (jest to olej HC + PAO, a więc znacznie lepiej niż np. oleje synthetic (nie full) które moga być np. tylko HC bez domieszki PAO). Tak więc czy Valvoline, czy Millers czy Motul 5w40 505.01 - są one w takiej samej częsci syntetyczne ---- powiedzmy
                    w/w infa wyszperane na necie - i z góry dziękuję Kolegom z a ich fachową wiedzę
                    Myślę że to da trochę jaśniejszy obraz na oleje syntetyczne (100% syntetyki ) i HC ...bo full syntetyki na bazie estrów to jednak inna bajka


                    Oleje, które wcześniej nie były uważane za "syntetyczne", takie jak te, które są produkowane przez ekstrakcję lub rafinację konwencjonalną "uwodornienie" lub za pomocą innych złożonych procesów chemicznych, które charakteryzują się bardziej stabilnymi wiązaniami molekularnymi i wyższym stopniem czystości i to w taki sposób, że nie jest to możliwe za pomocą normalnego "konwencjonalnego "procesu rafinacji są również traktowane jako" syntetyczne "przez ich producentów (Shell, ExxonMobil, BP) - one jednak nadal są wykonane z ropy naftowej surowe - stąd nazwy techologia syntetyczna/olej syntetyczny ...stąd "100% syntetyczny" odnosi się do bazy olejowej może być tak, że olej nie jest w 100% syntetyczny, choć Basa Olejowa jest w 100% syntetyczna.

                    Co pisze na ten temat Mobi???? (tłumaczenie swobodne) ---- Proszę
                    " Tak, to 100% syntetyczny olej. Oleje bazowe, wykorzystywane do mieszania Mobil 1 są "chemicznie zbudowane" zamiast po prostu rozbijać wiązania zawartej ropy naftowej jak w konwencjonalnych olejach mineralnych.
                    W pełni syntetyczne środki smarne są formułowane na wiele sposobów, przy użyciu wysokiej jakości syntetyczne oleje bazowe. Produkty te są wytwarzane poprzez reakcję chemiczną o nazwie "syntezy", ciężkie rafinacji lub innych złożonych procesów chemicznych, które charakteryzują się jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości, która jest niemożliwa do osiągnięcia przez zwykłego procesu rafinacji.

                    Źródło powyższych pytań i odpowiedzi jest PERFORMANCE NASCAR - Lato 2003 z artykułu zapoczątkowanego przez ExxonMobil i zatytułowany "Nadrabianie/lekcje z olejami syntetycznymi.

                    "100% syntetyczny olej silnikowy" "nie jest" więc 100% syntetycznym olej silnikowym, ale równie dobrze można powiedzieć, że jest to 100% syntetyczny olej silnikowy,
                    ponieważ baza jest w 100% syntetyczna i to, naprawdę mało znaczy, że olej silnikowy zawiera aż 20% ropy naftowej, ponieważ ropa naftowa nie jest olejem bazowym, ale nośnikiem dla zastosowania dodatków!
                    Teraz nie przejmujcie się, jeśli nie rozumiecie tego, tak jak większość ludzi.... :2kc
                    Po tym wszystkim, zastanówcie się .... ile byście byli w stanie więcej zapłacić za olej który jest - Synthetic Motor Oil & 100% syntetyczny a ile byście dali za ten sam olej gdybyście wiedzieli ,że nie było "100% syntetyczny" a tylko wykonany w technologii syntetycznej , czy to nie jest prawda?

                    [ Dodano: Czw 20 Sty, 11 19:34 ]
                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...asc&start=1515 tutaj masz całość tego wątku o olejach (będzie prościej jak przeczytasz, nie będę musiał znów "zaśmiecać" tematem forum :lol: ).
                    PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                    Komentarz

                    • Leniwiec
                      Rider
                      • 2009
                      • 624
                      • Octavia IV (NX3)
                      • DLBA 2.0 TSI RS 245 KM

                      Wow, ale lektura :shock:
                      PAOLO ESCO, dzięki za tak wyczerpującą odpowiedź.
                      Powiedz mi tylko jeszcze jedną rzecz. Jak oleje 5W-30 sprawują się w wysokich temperaturach, ponad 30 stopni. Napisałeś że powinien być raczej 5W-40 w takich warunkach. Tylko czy ma to faktycznie aż takie znaczenie? Nigdzie nie znalazłem oleju 5W-40LL dla VW, a przecież olejem LL auta te muszą być zalewane również auta idące na cieplejsze od naszego rynki.
                      Pytam nie tyle przez pryzmat naszego klimatu co planowanego wyjazdu na południe, więc w cieplejsze regiony.
                      Pozdro

                      Komentarz

                      • PAOLO ESCO
                        RS
                        • 2009
                        • 6626
                        • Volkswagen
                        • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                        Zamieszczone przez Leniwiec
                        Jak oleje 5W-30 sprawują się w wysokich temperaturach, ponad 30 stopni. Napisałeś że powinien być raczej 5W-40 w takich warunkach.
                        przy dużych upałach zdecydowanie dla wysilonego silnika (2,0 benzyna ew 2.0 diesel lub mocny 1,9 tdi) może być 5W/40 tylko dlatego 40 że powiedzmy trudniej w nim będzie zerwać film olejowy ale !!! w całej Europie nawet w gorących Włoszech zalewa się 5W/30 jako oleje LL i watpię (w 100% jestem przekonany) że nie znajdziesz nigdzie oleju LL 5W/40!
                        Zamieszczone przez Leniwiec
                        przecież olejem LL auta te muszą być zalewane również auta idące na cieplejsze od naszego rynki.
                        Pytam nie tyle przez pryzmat naszego klimatu co planowanego wyjazdu na południe, więc w cieplejsze regiony.
                        kup 5W/30 LL albo najlepiej 0W/30 ręczę że z silnikiem nic się nie stanie. Temperatura zapłonu w tych olejach napewno będzie porównywalna!
                        Zamieszczone przez Leniwiec
                        Jak oleje 5W-30 sprawują się w wysokich temperaturach, ponad 30 stopni.
                        tak samo jak 5W/40 bo oba będą się znajdowały w tym "samym silniku" i oba będą pod podobnym obciążeniem (zapewne ktoś powie, że 5W/40 będzie bardziej lepki i będzie przy nim wyższe ciśnienie - ok po części przyznam rację - tylko po części) bardzo łatwo mogę udowodnić że wyższa lepkość oleju (tz 5W/40 5W/50) nie będzie miał to aż takiego naczenia a wrecz jest w niektórych warunkach gorsza - "nie mylić z indeksem lepkości". Temperatura panujaca w silniku będzie jednakowa dla obu zakresów lepkości W30 lub W40 spokojnie sprawdzą się w naszym klimacie.

                        Najnowsze olej 0W/20 rekomendowane są do Hondy która wiadomo ma silniki wysoko obrotowe a zakres użytkowania tych olejów jest taki sam jak 0W/40.
                        Stare wykresy stosowania olejów w zależności od temperatury zewnętrznej już się lekko zdeaktualizowały i raczej ni jak się mają do zakresu stosowania najnowszych olejów niskolepkościowych takich jak 0W/30 i 0W/20.
                        Ja zalałem u ojca 0W/30 na zimę w 1,9 tdi. Na lato też kupię 0W/30 !
                        Wszystko zależy od jakości oleju generalnie większość ogólno-użytkowego motoryzacyjnego świata przesiadła się na 5W/30 i 0W/30 jedynie diesle zalewa się chyba z przyzwyczajenia jeszcze, przez użytkowników 5W/40 i 5W/50 ...czy to dobrze czy źle??? Przewertowałem wczoraj w nocy jedno z zagranicznych for olejowych, gdzie do sportowych samochodów (nie powiem narazie jakiej marki) właściciel zalewał olej 0W/30 a następnie 0W/20 !!! a wszyscy pukali się w głowę i twierdzili, ze zerwie film olejowy przy wysokich obrotach, przegrzeje silnik i generalnie takie oleje spowodują zrujnowanie całego silnika... i co...? Nic takiego nie miało miejsca!
                        Jego artykuły na temat olejów niskolepkościowych wywołały spore zamieszanie w świecie olejowych potentatów i wszelkich znawców ...ale o tym za jakiś czas jak przyszykuję odpowiedni tekst żebyście mogli się zapoznać.
                        Weźcie pod uwagę , że mamy vekend, mistrzostaw w ręczną i Adaś skacze w Zakopanem będzie co oglądać!
                        PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                        Komentarz

                        • Ant
                          Ambiente
                          • 2010
                          • 129

                          Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                          Spotkałem się z opinią, że silnik na olejach syntetycznych opartych o bazę PAO będzie prawdopodobnie pracował jednak odrobinę głośniej (bardziej metalicznie) niż na olejach w technologii syntetycznej.
                          Od miesiąca mam zalanego Millersa XF 5w30 z serii premium 100% syntetyk. Przed zmianą dolany do starego oleju Millers engine flush. Silnik pochodził 15 minut na jałowym i olej spuszczony(czarny). Po zmianie z serwisowego Castrola SLX mogę potwierdzić opinię, że silnik chodzi trochę głośniej, takie bardziej metaliczne klepanie. Dodatkowo przez pierwsze 300km po wymianie wziął mi 0,5l oleju. Potem się unormowało do około 0,2l/1000km. Będę sprawdzał dalej. Dzisiaj zamontowałem e-mfa, jaka powinna być temperatura oleju przy normalnej jeździe a jaka przy jeździe ostrzejszej?
                          RS
                          pozdrawiam
                          Marcin

                          Komentarz

                          • PAOLO ESCO
                            RS
                            • 2009
                            • 6626
                            • Volkswagen
                            • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                            Zamieszczone przez Ant
                            Od miesiąca mam zalanego Millersa XF 5w30 z serii premium 100% syntetyk.
                            a jak się Millers sprawuje w silniku? Prócz różnicy w głośności czuć np lżejszą pracę silnika?
                            Zamieszczone przez Ant
                            Dodatkowo przez pierwsze 300km po wymianie wziął mi 0,5l oleju. Potem się unormowało do około 0,2l/1000km.
                            :? nooo mało pocieszające ale może się unormuje. Ja prz zmianie z Motula na LM też podobnie miałem. Przy motulu dolewka +- 0,5 do pierwszej wymiany. Potem LM i malutka dolewka a potem już od wymiany do wymiany bez dolewania oleju.
                            Generalnie przy normalnej jezdzie możesz mieć temeraturę oleju oscylującą wokół 85/100C a przy szybkiej + 110C.
                            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                            Komentarz

                            • Ant
                              Ambiente
                              • 2010
                              • 129

                              Wczoraj sprawdzałem stan oleju i przy ostrej jeździe (częste starty, głównie pierwsze 3 biegi do 6tyś obrotów ) to bierze nawet 0,5l/1000km
                              RS
                              pozdrawiam
                              Marcin

                              Komentarz

                              • lisek1981
                                Drive
                                • 2010
                                • 69

                                Czy ktos z szanownych kolezanek i kolegow zalewal swoj bolid olejem Pentosin Pento Super Performance III 5W-30 ? Olej polecil maciejek jako alternatywe dla Castrola SLX Professional Powerflow Longlife III 5W30. Jakos nie jestem nastawiony do konkretnych marek, olej jak olej - byleby spelnial swoja funkcje, mial norme VW 507.00 i byl z pewnego zrodla.

                                Problem jednak w tym, ze pierwszy raz slysze nazwe producenta. Pogrzebalem na googlach i znalazlem na innych forach posty (zreszta tez maciejka ), ze olej jest robiony dla VW na pierwsze zalewanie i do serwisu (olej do DSG to podobno ich patenty i robota). Troche dziwne, bo czesto producenci kleja na szybach info, ze polecaja produkty czy to Castrola, Shella czy innych. Na zadnym aucie grupy VAG znaczka ww. firmy nie widzialem. No nic, niewazne.

                                Znalazlem takze specyfikacje tegoz oleju:
                                link1
                                link2
                                Z ciekawostek, ktore rzucily mi sie w oczy - olej przekracza API SM. Mam rozumiec, ze to czysciutka oliwa z oliwek (z 1 tloczenia) ? Czy ktos majacy wiecej wiedzy moglby spojrzec na te parametry i cos wiecej powiedziec ? Thx.
                                Pozdrawiam
                                Grzesiek

                                Obecnie śmigam: Skoda Superb II 1.8TSI DSG Platinum
                                Średnie spalanie: | Smarowanie zapewnia

                                Komentarz

                                • PAOLO ESCO
                                  RS
                                  • 2009
                                  • 6626
                                  • Volkswagen
                                  • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                  Zamieszczone przez lisek1981
                                  olej jest robiony dla VW na pierwsze zalewanie i do serwisu
                                  skąd te info? Od X czasu VW i duża część samochodowych firm zalewały silniki fabrycznie olejem Fuchs (VW - Fuchs Titan) w chwili obecnej VW zalewa fabrycznie Castrola (w fabryce silników w Polkowicah stoją dwie olejarki Castrola).
                                  Zamieszczone przez lisek1981
                                  Z ciekawostek, ktore rzucily mi sie w oczy - olej przekracza API SM. Mam rozumiec, ze to czysciutka oliwa z oliwek (z 1 tloczenia) ?
                                  napewno nie ma API SM! ma API tylko !SL
                                  ...brak podanego TBN, brak NOACK'a...
                                  http://www.pentosin.com/flexxtrader/...%205W-30_D.pdf o ten chodziło oczywiście
                                  Syntetyczna technologia, taki HC nowoczesny ale też nie ma się czym pochwalić:
                                  ACEA A3/B4
                                  Tak jak powyżej przecietna lepkość przy 40 i 100C , indeks lepkości także na średnim poziomie.
                                  Olej o obnizonym pozimie SAPS-o niskiej zawartości popiołu to +
                                  Dobra temperatura płyniecia i temperatura palenia też +
                                  Może być alternatywą dla niepewnych marek na polskim rynku ale chyba bym się nie zdecydował zalać nim silnika 1,8 z turbiną.
                                  Ja bym sobie darował i szukał coś lepszego z ACEA A5B5 i API SM.
                                  PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                  Komentarz

                                  • kiniu_tar
                                    Classic
                                    • 2011
                                    • 35

                                    PAOLO ESCO Przepraszam ale jeszcze jedno pytanie odnośnie oleju do chevroleta z normą GM LL-A.025/B-025

                                    Po rozmowie z Tobą zdecydowany byłem na Mobil1 0w40 ale słysząc bardzo dobre opinie o olejach fuchs'a nie wiem czy nie zdecydować się na Fuchs Titan GT1 Pro Flex 5w30.
                                    Na stronie fuchs'a znalazłem dystrybutora w Nowym Sączu więc mogę podjechać.
                                    Tylko pytanie czy warto w porównaniu do Mobil1.

                                    Z góry wielkie dzięki za odpowiedź.
                                    Pozdrawiam

                                    Komentarz

                                    • PAOLO ESCO
                                      RS
                                      • 2009
                                      • 6626
                                      • Volkswagen
                                      • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                      Zamieszczone przez kiniu_tar
                                      Tylko pytanie czy warto w porównaniu do Mobil1.
                                      jak masz dojście do tego Fuchsa to się nawet nie zastanawiaj. WARTO.
                                      PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                      Komentarz


                                      • Panowie, z tego co wiem to w Poznaniu jest przedstawicielstwo i sklep Fuchsa, także jakby ktoś chciał to mogę komuś zamówić i wysłać do domu

                                        Pablo polecisz jakiś olej z normą wss-m2c913-b ?

                                        Komentarz

                                        • PAOLO ESCO
                                          RS
                                          • 2009
                                          • 6626
                                          • Volkswagen
                                          • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                          Zamieszczone przez kross12
                                          olej z normą wss-m2c913-b
                                          Fuchs Titan Supersyn F 5W/30•ACEA A5/B5
                                          •FORD WSS-M2C913-C
                                          •ACEA A1 / B1
                                          •FORD WSS-M2C913-A
                                          •FORD WSS_M2C913-B
                                          •JAGUAR WSS-M2C913-B


                                          Motul SPECIFIC 913C 5W-30


                                          Liqui Moly Top Tec 4500 5W/30
                                          Motoröl, Additive und Autopflege: Mit über 4000 Artikeln für jedes Fahrzeug auf der Welt die richtigen Produkte.

                                          ACEA C1-08
                                          JASO DL-1
                                          Ford WSS-M2C 934-B

                                          Lotos Quazar F 5W/30 naprawdę super olej!
                                          Specyfikacje, klasyfikacje: SAE 5W/30 • ACEA A1/B1-04
                                          Ford WSS-M2C-913A
                                          Ford WSS-M2C-913B
                                          PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                          Komentarz

                                          • leff
                                            Elegance
                                            • 2004
                                            • 862

                                            no dobra, to przepraszam, ze tak z lajkonika zapytam:

                                            1.8 TSI, przeglady co 15 kkm lub co rok - Paolo, czym zalewac?

                                            czlowiek na ziemi jest tylko sekunde, nie zmieni nic a zostawi burdel

                                            Komentarz

                                            • PAOLO ESCO
                                              RS
                                              • 2009
                                              • 6626
                                              • Volkswagen
                                              • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                              Zamieszczone przez leff
                                              1.8 TSI, przeglady co 15 kkm lub co rok
                                              tutaj masz troszkę porównań (na przyszłość więcej danych proszę...przebieg auta, styl jazdy, ile km jeździsz i w jakich warunkach...wtedy można bardziej olej dopsaować).

                                              nie chcę ciągle się powtarzać i polecać te same produkty :roll: (myślę, że jak poczytasz wybierzesz coś dla siebie) ew pisz na PW.
                                              Ja mogę np zaproponować dla odmiany AGIP 7007 0W30 - ACEA A5/B5 (uważam, że to bardzo ciekawa oferta) bardzo mocny, wysoce zaawansowany jakościowo olej o najnowszych normach lub któryś z poniższych - też się nadadzą:


                                              [ Dodano: Pon 24 Sty, 11 17:43 ]
                                              Zamieszczone przez kross12
                                              w Poznaniu jest przedstawicielstwo i sklep Fuchsa, także jakby ktoś chciał to mogę komuś zamówić i wysłać do domu
                                              jak mają duży asortyment olejów do smaochodów osobowych to taka informacja napewno się przyda! Dziękuję bardzo
                                              Gdybyś kiedyś miał możliwość rozeznania się w ich asortymenice to był bym wdzięczny - może prowadzą sprzedaż przez internet?
                                              To właśnie dziwne, że Fuchs jako bardzo dobry olej jest jeszcze tak mało w Polsce dostępny i trzeba go szukać w Wielkiej Brytanii można go spokojnie kupić (także rewelacyjne estrowe oleje Fuchs Silkolene) i jest chwalony i polecany.
                                              PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                              Komentarz

                                              • leff
                                                Elegance
                                                • 2004
                                                • 862

                                                fuchsa mozna w necie qpic


                                                czlowiek na ziemi jest tylko sekunde, nie zmieni nic a zostawi burdel

                                                Komentarz

                                                • PAOLO ESCO
                                                  RS
                                                  • 2009
                                                  • 6626
                                                  • Volkswagen
                                                  • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                                  fajnie, szkoda tylko że w tak okrojonym asortymenice - polecam te oleje.

                                                  PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                                  Komentarz

                                                  • loru
                                                    RS
                                                    S_OCP Member
                                                    • 2007
                                                    • 4286
                                                    • Octavia II (1Z3)
                                                    • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                                    PAOLO ESCO,
                                                    co byś polecał do 1,6 16V BCB , przebieg 107 kkm, głównie krótkie trasy, wiadomo żona na zakupy i z powrotem :szeroki_usmiech
                                                    O rany - jedna siódma życia to poniedziałek

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...