Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Jaki olej do benzyniaka?

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Zamieszczone przez pedros
    potem miasto krótkie odcinki ok 30 Km w dwie strony.
    Zamieszczone przez pedros
    przy 8 kkm nastapiła zmiana doznań akustycznych.
    Zamieszczone przez pedros
    ma właściwości higroskopijne i mocno w skodzie emulguje
    zapewne jedno wynika z drugiego. Silkolene świetnie się nadaje na trasy-autostrady, wysokie prędkości. Do tego jest stworzony. Jazda po mieście "zabija" ten olej, on musi pracować w odpowiedniej temeraturze inaczej dodatek w postaci wiskozatorów a często jego odpowiedniki ze specjalnym pakietem opartym są na syntetycznych olejach bazowych oraz specjalnym pakiecie dodatków PD (plastic deformation and surface improvement additive) nie aktywuje się tak jak zostało to zaplanowane. Pakiet dodatków PD uaktywnia się przy wysokim obciążeniu i temperaturze powodując wyrównanie chropowatości powierzchni bez zużycia ciernego, prowadząc do wygładzenia i podniesienia jakości powierzchni. ( deformacja plastyczna) . W takim przypadku lepiej poszukać cywilnego oleju na bazie PAO.
    Wiskozatory - przeciwieństwo depresatorów. Dodatki te uaktywniają się w wysokich temperaturach (od +-70C) i mają na celu powstrzymanie zmniejszania się lepkości oleju wraz ze wzrostem temperatury. Dzięki temu olej w wysokich temperaturach może utworzyć trwały i gruby film olejowy który będzie prawidłowo chronił współpracujące elementy silnika.
    Nadmiar - powoduje wzrost lepkości w wysokich temperaturach. Energochłonność oleju i gorszy przepływ w kanałach olejowych.
    Niedobór - w wysokich temperaturach sprzyja utracie lepkości i grubości filmu olejowego, przyśpieszając zużycie silnika.

    Zrobiłem mały mix z materiałów które mam na temat PAO/Estry i Technologii Electrosyntec - stosowanej przez Fuchs Silkolene.
    "Trwałość podzespołów silnika ulega znacznemu skróceniu jeżeli grubość filmu smarowego jest zbyt mała, aby zapobiec bezpośredniemu kontaktowi mikronierówności występujących na powierzchniach styku współpracujących elementów. Stosowane są dodatków typu EP (Extreme Pressure). Dodatki te uaktywniają się w wysokiej temperaturze występującej w strefie bezpośredniego kontaktu nierówności i zmniejszają zużycie ścierne współpracujących powierzchni. W wyniku ich działania powierzchnia staje się bardziej gładka, mniejsze są naprężenia w strefie styku i wzrasta trwałość eksploatacyjna łożyska. Co innego ZDDP - dialkiloditiofosforan cynku - dodatek ten najskuteczniej działa przy umiarkowanych obciążeniach i temperaturach. Dodatki EP zabezpieczają trące się elementy przed zespawaniem i zacieraniem i dodatkowo reagują z warstwą wierzchnią metalu w bardzo wysokich temperaturach (powyżej 200! C), w temperaturach niższych są nieaktywne.
    Oczywiście decydujący wpływ na trwałość podzespołów silnika ma rzeczywista grubość filmu smarowego. W warunkach pełnego smarowania grubość ta jest zależna od lepkości oleju, wskaźnika lepkości oraz współczynnika ciśnienie-lepkość.
    Dla większości środków smarowych na bazie oleju mineralnego współczynnik ciśnienie-lepkość jest zbliżony i można bez większego błędu przyjąć wartości podawane w literaturze.
    Zmiana lepkości wraz ze wzrostem ciśnienia jest jednak zależna od struktury chemicznej zastosowanej bazy olejowej. W związku z tym wartości współczynnika ciśnienie-lepkość dla poszczególnych olejów syntetycznych często znacznie się różnią. Ze względu na różnice w wartościach wskaźnika lepkości i współczynnika ciśnienie lepkość należy pamiętać, że zjawisko tworzenia się filmu smarowego może mieć inny charakter dla oleju mineralnego i syntetycznego o jednakowej lepkości w temperaturze odniesienia.
    Szczegółowych informacji na ten temat należy zawsze poszukiwać u dostawcy danego środka smarowego.
    Ponadto, istotną rolę w tworzeniu filmu smarowego pełnią dodatki olejowe. Ze względu na różnice w rozpuszczalności poszczególnych dodatków w olejach syntetycznych, często substancje stosowane jako dodatki w olejach syntetycznych
    są inne niż w ich mineralnych odpowiednikach.

    W przypadku oleju na bazie PAO/Estry polaryzację powodują również cząsteczki estru przyciągane do dodatnio naładowanych powierzchni metalowych. W wyniku tego, cząsteczki mają tendencję do tworzenia na powierzchnię metalu filmu liniowego, który wymaga dodatkowej energii (obciążenia) do zerwania go. Rezultatem jest mocniejszy film, który przekłada się na wyższą ochronę i niższe zużycie energii w zastosowaniach smarowych.

    Silkolene to olej w Technologii Electrosyntec - Fuchs Silkolene wykorzystuje siły adhezji elektrostatycznej, w celu uzyskania efektu przywierania cząsteczek oleju do narażonych na tarcie elementów metalowych.
    Jak to działa:
    Atomy metalu posiadają luźno związane zewnętrzne elektrony, które są w stanie się poruszać, a ich elektrony znajdujące się bliżej jądra są ustalone w mniej lub bardziej sztywne ramy (jak w siatce krystalicznej). "Wolne elektrony" mogą poruszać się na otwartych przestrzeniach pomiędzy atomami, zwłaszcza pod wpływem prądu elektrycznego. Jednakże, są one nadal przyciągane przez dodatnio naładowane jądra, a więc nie mogą (w normalnej temperaturze) uciec z powierzchni metalu. W rzeczywistości są one więcej czasu tuż pod powierzchnią, co oznacza, że ładunek dodatni, nie został całkowicie zneutralizowany przez elektrony w tym rejonie. Gdy metal jest zanurzony w cieczy, powierzchnia o dodatnim ładunku może przyciągnąć cząsteczki tej cieczy, która ma miejscowy ładunek ujemny. Grupa molekuł, które mogą mieć takie regiony niesymetrycznych atomów, posiada więcej elektronów na jednym końcu, nadając mu ładunek ujemny . Oczywiście, to spowoduje że będzie mniej elektronów na drugim końcu, co utworzy tam ładunek dodatni. Cząsteczki Electrosyntec zachowują się właśnie w ten sposób. Gdy warstwa cząsteczek Electrosyntec jest w jednym miejscu ujemnie naładowana, drugą warstwę będą przyciąga dodatnio naładowane zewnętrzne końce pierwszej warstwy cząsteczek, a następnie kolejnej do odsłoniętych ujemnie naładowanych końcach drugiej warstwy i tak dalej. To jest adhezja elektrostatyczna. Wykazano, że tych warstw może odkładać się na powierzchni metalu od od 10 do 50, wystarczająco dużo, aby mieć znaczenie dla smarowania powierzchni. Na dokładnie obrabianych powierzchniach metalu, warstwa oleju może być podobnej grubości jak wysokość chropowatości powierzchni: np. 0,1 do 1 mikrona ( mikron I = jedna tysięczna milimetra).

    Ze względu na ich strukturę cząsteczki estrowe są "polarne - przyklejają się do powierzchni metalu za pomocą sił elektrostatycznych”. Oznacza to, że warstwa ochronna jest tam przez cały czas, nawet w kluczowym okresie rozruchu. Pomaga to chronić krzywki, koła zębate, pierścienie tłokowe i elementy rozrządu zaworowego, gdzie smarowanie jest "graniczne", a nie "hydrodynamiczne", czyli bardzo cienki film olejowy nie wspomagany ciśnieniem oleju musi zabezpieczyć powierzchnie trące.

    PAO (poli alfa olefiny) podobnie jak w przypadku estrów pracują bardzo dobrze w niskich jak i wysokich temperaturach (wymagają przeciw-utleniaczy). Różnica polega na tym, że PAO jest obojętne chemicznie i nie polarne w odniesieniu do oddziaływań polarnych.
    W rzeczywistości najlepsze efekty uzyskujemy w połączeniu PAO z Estrami."

    [ Dodano: Wto 25 Mar, 14 22:02 ]
    Zamieszczone przez rustin
    co zalać do skody fabii 2001r 1.4 16v ten 100konny?
    nooo plissss :tuk: Neste 0W40, Motul X-Max 0W40 !
    Załączone pliki
    PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

    Komentarz


    • co to samo co do octavii jakiś 5w30 ? jakie normy muszą być ?

      Komentarz


      • owiesic
        Zamieszczone przez rustin
        jakie normy muszą być ?
        te co zawsze... od 1 strony tego wąku do obecnej - Instrukcja Obsługi - polecam (nawet dodawałem skany) ew. poczytaj kilka stron wstecz.
        PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

        Komentarz


        • Jest ich 240
          skoro wszystko było to po co piszecie ciągle?
          Fajnie jakby najważniejsze rzeczy podwiesić gdzieś , wyszczególnić przykładowo jaki olej do jakiego silnika.

          Komentarz


          • Zamieszczone przez rustin
            skoro wszystko było to po co piszecie ciągle?
            po co "pytacie ciągle" :diabelski_usmiech

            Zamieszczone przez rustin
            ważniejsze rzeczy podwiesić gdzieś
            się już powiesiłem, jak widać ...


            Specyfikacje oleju do Fabii takie jak dla Octavki dla silnika 1,4 16V - VW 502.00 i 507.00
            Załączone pliki
            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

            Komentarz


            • Zamieszczone przez Tippo
              Czy przy oleju race i spadku jego parametrow, nie powinien towarzyszyc wzrost temp oleju przy palowaniu ponad to 108C ktore mam teraz??
              Odpowiem tak pewne nasze auto o mocy ponad 600Km podczas wyścigu na 1/4 mili pod koniec przy prędkości ok. 200km/h zauważono gwałtowny wzrost temp. oleju przy odpuszczaniu pedału przyspieszenia i wychamowywaniu...
              A czy u Ciebie jest podobnie a może ten wzrost temp. to wynik wyższych temp. zewnętrznych i krókich odcinków po mieście ?

              Ja ten olej daję max. 10 000km i nie dłużej niż rok
              Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
              http://www.zmienolej.pl/
              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

              Komentarz


              • ja tylko na chwilke

                zalany Lotos Quazar 0w30 poprzedzony płukanką. Jest bardzo dobrze tzn jest cisza i jest moc. na razie tyle bo co można powiedzieć po 500 km.

                natomiast zmieniłem olej w skrzyni na Sintofluid FE 75W plus AR9100. Zauważam znaczną poprawę akustyki natomiast zmieniła się również charakterystyka przelaczania biegów- wyraźnie czuć pewniejsze wklikiwanie biegów naturalnie nie akustycznie tylko sensorycznie. Problemu z TTM dziwnie wchodzacą jedynka nie usunęło (mam nadzieję jeszcze).

                Jest to drugi olej zaraz po Fuchs Titan Pro s 5W30 gdzie czuć tak moc po wymianie....
                Na razie nie polecam bo to początek drogi. dam znać w połowie interwalu żeby nie smiecic.

                Komentarz


                • gdzie kupowałeś i ile dałeś za Quazara? przeważnie chore ceny, zwłaszcza na stacjach benz.

                  Komentarz


                  • np. tutaj Link
                    PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                    Komentarz


                    • szkoda, że nie widzę zdjęcia tego Quazara od strony z kodem kreskowym, zawsze sobie sprawdzam

                      Neste - wychodzi Finlandia
                      Lazerway V - wychodzi Norwegia

                      zdecydowałem się przetestować z premedytacją A3/B4 Full Techa (Quartz 9000 Energy), zakupy u Konkona

                      007/2013 kod 32 (Francja), ktoś wcześniej pytał o wytłoczenia na butelce ze strzałkami - potwierdzam, że to data produkcji butelki, data jest nadrukowana

                      Komentarz


                      • Zamieszczone przez paba
                        gdzie kupowałeś i ile dałeś za Quazara? przeważnie chore ceny, zwłaszcza na stacjach benz.
                        70 pln baniak 4 litry. człowiek miał 2 i też jest nabyłem ' rzekomo wygrana w zawodach motoryzacyjnych.
                        także z decyzją nie czekałem.

                        poza tym na portalach aukcyjnych można spotkać.
                        czekam na moje wypady autostradowe wówczas olej przechodzi swoje. Silkolene był pod tym względem nr 1! tutaj jeszcze nie testowałem.

                        [ Dodano: Pią 28 Mar, 14 14:00 ]
                        Zamieszczone przez paba
                        szkoda, że nie widzę zdjęcia tego Quazara od strony z kodem kreskowym, zawsze sobie sprawdzam
                        Dobry pomysł sprawdzę. mam nadzieję że od 690....się nie zaczyna.

                        Komentarz


                        • Zamieszczone przez pedros
                          Dobry pomysł sprawdzę. mam nadzieję że od 690....się nie zaczyna.
                          59 Croom zwany tutaj Pidzkiem (Pidzikiem?) pisał, że Quazar lany poza PL, ale z racji firmy kod może być stąd, ciekawa sprawa

                          Paolo dobrze napisał jak amerykanie na forach piszczą, gdy w paczce olej z Europy, a my na odwrót

                          Komentarz


                          • Witajcie,

                            jestem nowy na forum, ale ten wątek przeczytałem prawie cały (uf! trochę to zajęło i byłem obiektem żartów mojej Lubej ), niemniej prosiłbym o zweryfikowanie tego czy prawidłowo wszystko przeanalizowałem i wybrałem. Jak coś pomieszam to sorry z góry, ale nawet nie sądziłem ile wiedzy można uzyskać o niby "zwykłym" oleju do silnika.

                            Od początku marca jeżdżę 1.4 TSI, a przewiduję takie środowisko pracy dla silnika:
                            - jazda jeśli chodzi o profil to 60-70% przebiegu trasy 100-200km, a reszta to jazda miejska z której duża część zwłaszcza zimą nawet nie doprowadzić do roboczej temperatury 90st. dla oleju, więc też duża ilość zimnych startów również będzie miała miejsce,
                            - auto garażowane, więc w zimę raczej tych mocno minusowych temperatur nie będzie, ale minimalnie -1/+2st.
                            - styl jazdy, w mieście spokojnie, tak samo jeśli chodzi o trasy, częściowo mocniejsza podłoga dla wyprzedzania itp. i może kilka bardziej sportowych przejazdów dla fun-u na górskich zakrętach w Karkonoszach (wiem o potrzebie zagrzania silnika i oleju przed takimi zabawami itp.)

                            Z tego co tutaj wywnioskowałem najlepszy plan olejowy dla użytkowania auta przez te kilka ładnych lat bez niespodzianek to:
                            - po docieraniu silnika/ czy jak to ładnie nazywa salon układaniu silnika wymienić olej żeby nie męczył auta tym co przeszedł na początku pracy i tutaj pierwsze pytanie: przy jakim przebiegu? 3kkm - 5kkm? Obecnie mam 1,5k. Oczywiście zalany jest srastrol (który przed lekturą tego wątku uważałem za produkt ĄĘ profi - ah ten marketing ) i mam go 1L na dolewki gdyby coś do tego czasu się działo

                            - potem na tym oleju po wymianie zerowej koło 3-5kkm jeżdżę na oleju do 15kkm i wtedy przechodzę wraz z poinformowaniem ASO na stałe okresy międzyolejowe, normę 502 i już normalnie 30-45-60 lub co rok (choć raczej to mi nie grozi - rocznie robię 20-25).

                            Tak to powinno wyglądać? PAOLO ESCO, Pidziek - Maj Master's! :lol:

                            Jeśli chodzi o same oleje to wybrałem sobie kilka typów, ale niestety nie mogę połapać się do końca w ich właściwościach jeśli chodzi o PAO, estry itd. dlatego wolałbym zdać się na Wasze konkretne rekomendacje - i nie chodzi o to, że nie czytałem wątku uważnie - po prostu czasami wiedzy nie ogarnąłem do końca przy takiej jej ilości w krótkim czasie

                            A co do wyboru oleju, pierwsza wymiana i używanie do 15kkm coś z tej czwórki:
                            Statoil LazerWay LL 5w30
                            Motul 8100 X-clean+ 5W30 (motul specific będzie gorszy z tego co wywnioskowałem więc go odrzuciłem)
                            NESTE CITY PRO W LONGLIFE III 5W-30
                            FUCHS TITAN GT1 PRO C-3 5W30

                            A potem przy normie 502:
                            Motul 8100 X-max 0w40
                            STATOIL LAZERWAY 5W/40
                            Liqui Moly SYNTHOIL HIGH TECH 5W-40
                            FUCHS TITAN SUPERSYN 5W40 lub FUCHS TITAN GT1 5W40 XTL
                            NESTE CITY PRO 0W-40

                            Nic nie pomieszałem? :roll: Dobrze to wygląda? Z góry dzięki za pomoc!

                            Komentarz


                            • Zalałem Neste 0W40. Samochód odpala i jedzie do przodu. Do tyłu też. Tyle o oleju.
                              A poza tym polecam zakupy w OilSpa. Dobre ceny i właściciel z dużą wiedzą w temacie.

                              Pozdrawiam.

                              Komentarz


                              • beras2, Jak nie masz presji na ASO, to olej wymien kiedy pasuje, a na przeglad pojedziesz jak przyjdzie czas, wymieniajac olej poza ASO


                                Czemu w tym temacie tylko raz przewija sie olej VALVOLINE RACING VR1 5W50??
                                Wlane w razie czego do V6 Audi, wymiana max po 15kkm/rok
                                Spritmonitor.de

                                Komentarz


                                • Pewnie dlatego że żadko widuje się skodę i audi na track day.

                                  Komentarz


                                  • Zamieszczone przez paba
                                    Zamieszczone przez pedros
                                    Dobry pomysł sprawdzę. mam nadzieję że od 690....się nie zaczyna.
                                    59 Croom zwany tutaj Pidzkiem (Pidzikiem?) pisał, że Quazar lany poza PL, ale z racji firmy kod może być stąd, ciekawa sprawa

                                    Paolo dobrze napisał jak amerykanie na forach piszczą, gdy w paczce olej z Europy, a my na odwrót
                                    potwierdzam: kod polski opakowania.

                                    ps. mam nieziemski ubaw z "autorytetów", piewców fantastycznych teorii o rzekomo fatalnej jakości Lotosa :lol: .. ja właśnie czekam aż mi rozszczelni silnik, potem żarówki zaczną się przepalać od złej jakości oleju

                                    Komentarz


                                    • pedros, silnik Ci się rozszczelni podwójnie, bo jeszcze płukankę zrobiłeś :lol:

                                      Zamieszczone przez REXAX
                                      W tej cenie wybrałbym ten - Shell Helix Ultra 5w40 - Nothing found for Fo Attach_Id=17888 :wink:
                                      Jak z tym Ultra? Na cyrylicy to ja się nie wyznaję :/
                                      - Superb
                                      - Panda 1.2

                                      Komentarz


                                      • z Quazara jakościowo nigdy się nie śmiałem, jedynie, że jego dostępność jest ograniczona, a ceny na stacji zaporowe

                                        dziwie się , że np. w macierzystym dla Lotosa Gdańsku tego oleju nie idzie łatwo dostać

                                        Komentarz


                                        • Zamieszczone przez crom.de
                                          pedros, silnik Ci się rozszczelni podwójnie, bo jeszcze płukankę zrobiłeś :lol:
                                          matko jedyna zapomniałem....


                                          Zamieszczone przez paba
                                          z Quazara jakościowo nigdy się nie śmiałem, jedynie, że jego dostępność jest ograniczona, a ceny na stacji zaporowe

                                          dziwie się , że np. w macierzystym dla Lotosa Gdańsku tego oleju nie idzie łatwo dostać
                                          w żadnym miejscu nie spotkałem konfekcjonowanego QUAZARA.

                                          Zapewne powtórzę się - wole używać LOTOS SYNTHETIC PLUS za 77 brutto niż inne.... chyba że mocno półka wyżej....

                                          Komentarz


                                          • Zamieszczone przez paba
                                            dziwie się , że np. w macierzystym dla Lotosa Gdańsku tego oleju nie idzie łatwo dostać
                                            Bo oni tego nie robią
                                            Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                                            http://www.zmienolej.pl/
                                            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                                            Komentarz


                                            • Zamieszczone przez Pidziek
                                              Zamieszczone przez paba
                                              dziwie się , że np. w macierzystym dla Lotosa Gdańsku tego oleju nie idzie łatwo dostać
                                              Bo oni tego nie robią
                                              a kto robi?

                                              Komentarz


                                              • Zamieszczone przez crom.de
                                                pedros, silnik Ci się rozszczelni podwójnie, bo jeszcze płukankę zrobiłeś :lol:

                                                Zamieszczone przez REXAX
                                                W tej cenie wybrałbym ten - Shell Helix Ultra 5w40 - Nothing found for Fo Attach_Id=17888 :wink:
                                                Jak z tym Ultra? Na cyrylicy to ja się nie wyznaję :/
                                                Myślę że przy takich parametrach jak poniżej w cenie 73zł za 4l z bazą GTL jest zdecydowany faworytem klasy "budżet" z sae 5w40 :wink:

                                                Komentarz


                                                • Zamieszczone przez paba
                                                  Zamieszczone przez Pidziek
                                                  Zamieszczone przez paba
                                                  dziwie się , że np. w macierzystym dla Lotosa Gdańsku tego oleju nie idzie łatwo dostać
                                                  Bo oni tego nie robią
                                                  a kto robi?
                                                  no nie oni :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech
                                                  pardon nie mogłem się powstrzymać.....

                                                  jestem ciekaw faktycznego składu ile pao ile estrow jakie dodatki bo przecież jest on full SAPS. Zastanawiam się nad faktem że nie jest wyszczegolniony na polskiej stronie Lotos.
                                                  Pewnie kończą linie full SAPS bo ekolodzy manifestuja swoją potrzebę istnienia.

                                                  Komentarz


                                                  • REXAX, główne parametry wykumałem, ale ogólnie mało mi mówi ta tabelka
                                                    A pytam, bo mam jeszcze 8 litrów na stanie :lol: Matiz lepiej się zachowuje niż Octa na nim. Dziwną sprawą było, że na tej samej trasie raz łyknęła więcej oleum a raz mniej. Czy może mieć znaczenie ilość postojów a tym samym ruszania z przy autostradowych parkingów?
                                                    - Superb
                                                    - Panda 1.2

                                                    Komentarz

                                                    POWRÓT NA GÓRĘ
                                                    Pracuję...
                                                    X