Octawia traci moc - znowu - aczkolwiek czasami

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • TomTDI
    Classic
    • 2009
    • 14

    Octawia traci moc - znowu - aczkolwiek czasami

    Nie ma szans kabelkiem bez CAN polaczyc sie z czymkolwiek w OII oprocz silnika
  • LordVere
    Classic
    S_OCP Member
    • 2007
    • 33

    #2
    Octawia traci moc - znowu - aczkolwiek czasami

    Witam
    Wiem ze temat jest walkowany wiele razy i czytalem na forum troche jednak kazdy przypadek jest poniekad indywidulany
    Auto Skoda Octavia 2003 rok 110KM i 170 tys km, mam jakies dwa miesiace (moje pierwsze auto z turbina)

    Po pierwszym miesiacu po zakupie spadek mocy, wynik w ASO trzeba wymienic turbine koszt 6 tys, poczytalem troche na forum i w innym miejscu kazalem sobie wymienic n75 i problem znikl na 2000 km, jednak powrocil.

    Przy obrotach od 2200 do 3200 w zaleznosci od dnia i godziny odcina turbo
    Sa dni ze jedzie sie normalnie a czasem takie ze plakac sie chce

    Byc moze to przez PSJ, do pracy mam 30 km a jade 50 minut (remonty :-()
    jednak przynajmniej raz na tydzien staram sie przedmuchac turbo

    jednak wracajac do tematu
    zainwstowalem w interfejs i oto odczyty z vag'a

    3 Faults Found:
    18039 - Accelerator Position Sensor (G79): Signal too High
    P1631 - 35-10 - - - Intermittent
    17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
    P1256 - 35-10 - - - Intermittent
    17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
    P1557 - 35-10 - - - Intermittent

    moze mi ktos pomoc z dokladniejsza identyfikacja,
    z gory dzieki za odpowiedzi i podpowiedzi

    Komentarz

    • marekzu
      L&K
      • 2007
      • 1412
      • Superb II combi (3V5)

      #3
      wykasowac bledy , przegonic auto , zobaczyc ktory powroci

      ale podejrzewam ze kierownice sie pewnie przycinaja.

      Komentarz

      • LordVere
        Classic
        S_OCP Member
        • 2007
        • 33

        #4
        Dodatkowe opisy spostrzezenia
        jestem w stanie podniesc poziom wylanczania turbo poprzez restarty w czasie jazdy
        podnosza sie progi odcinanania do 3500 obr a czasem po takim zabiegu przestaje odcinac.
        Nie wiem tylko na ile jest to bezpieczne i jak to wplywa na auto

        zauwazylem jeszcze male zagiecie na rurce
        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


        Komentarz

        • marekzu
          L&K
          • 2007
          • 1412
          • Superb II combi (3V5)

          #5
          skor masz vag - zrob logi i wklej - kanal 003 , 008 , 011 jesli nic nie pomylilem

          Komentarz

          • LordVere
            Classic
            S_OCP Member
            • 2007
            • 33

            #6
            Zamieszczone przez marekzu
            skor masz vag - zrob logi i wklej - kanal 003 , 008 , 011 jesli nic nie pomylilem
            Tu moze byc maly problem bo wykrywa jedynie kontrolery jak nizej
            moge odczytac jedynie, 1,3,17,19,46 (byc moze mam za stary soft VAG 3112n)

            interfejs mam od piatku, firmy viaken na USB

            Komentarz

            • dariuspolo
              L&K
              S_OCP Member
              • 2007
              • 1168

              #7
              LordVere, nie chodzi o kontrolery tylko bloki pomiarowe w kontroleze 01(silnik),
              pozniej wxhodzisz na bloki pomiarowe i wybierasz 003, 008, 011.
              T4 CARAVELLE AXG 150PS/295Nm
              SEAT ALHAMBRA BLT 180PS/385Nm
              Zuzycie paliwa

              Komentarz

              • LordVere
                Classic
                S_OCP Member
                • 2007
                • 33

                #8
                Bledy skasowalem jednak powróciły
                2 Faults Found:
                17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
                P1557 - 35-00 - -
                17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
                P1256 - 35-00 - -


                Do jednego zanlazlem opis
                17664- Czujnik G62 temperatury płynu chłodzącego.Przerwa lub zwarcie z potęcjalnym plusem.
                -uszkodzony czujnik G62 lub przerwa w ciągłośći przewodu lub zwarcie z potęcjalnym plusem

                Odnośnie pierwszego mozliwości jest wiele

                Wykres kawalka jazdy po miescie (mi nie specjalnie mi to mówi)
                przerwy to restart samochodu po odcięciu turbo
                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                Jutro wieczorem wezmę go na wycieczkę i coś przycisne bo dzisiaj nie mam ochoty sie denerwowac.

                Komentarz

                • marekzu
                  L&K
                  • 2007
                  • 1412
                  • Superb II combi (3V5)

                  #9
                  log z wartosciami w excelu jest o wiele czytelniejszy

                  Komentarz

                  • DGW
                    RS
                    S_OCP Member
                    • 2006
                    • 2330

                    #10
                    pierwszy błąd to błąd pedału gazu, jeśli się nie powtórzy to olej go
                    kolejny to błąd czujnika temp. jeśli powrócił oznacza że czujnik jest do wymiany
                    ostatni błąd to przepompowanie pokarze się przy każdym zmuleniu auta


                    zagięcie w tej formie co na fotce na nic nie wpływa

                    Sądzę że wężyki obejrzałeś dokładnie więc>
                    Podnieś maskę, zerknij na sztangę przy turbinie czy jest wysunięta max do góry,
                    odpal motor i sprawdź czy sztanga poszła na max w dół.

                    Przed tym sprawdzeniem możesz ręką (palcem) spróbować nacisnąć na omawianą sztangę i sprawdzić czy da się nią ruszyć. Powinna iść do dołu z oporem pochodzącym od sprężyny. Oczywiście jak będą zatarte kierowniczki to powinieneś to wyczuć

                    stawiam 50% na mieszek i 50% na kierowniczki :wink:

                    [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 01:20 ]
                    jeśli zmienisz na wykresie wartość na 15 pixeli będzie on duuużo bardziej czytelniejszy
                    NFPNorth-West
                    2.0TDI-ET=12.660s,>367KM/567Nm
                    WARSZTAT www.dsize.pl
                    ->
                    CENNIK warsztat 01.01.11 <-plik do pobrania tel. 790226060
                    spieszmy się kochać ludzi... 30.05.09 J.W. [i]

                    Komentarz

                    • Ziomal
                      RS
                      S_OCP Member
                      • 2005
                      • 5841
                      • Octavia I (1U2)
                      • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                      #11
                      LordVere, wczoraj miałem podobny przypadek , ASV 125 tys , jade na 3 i 2,5 tys obrotów i nagle szarpnięcie od razu tel do splawika i badamy , przejechaliśmy się kilka razy mocniej i notlauf 3 tys max muł i 120 nie przekroczysz.

                      Błąd : 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
                      P1557 - 35-00 - -

                      Skasowaliśmy i samochód dobrze chodzi. Drugi tel do dobrygrzeswawa co jest, poruszaliśmy kierownicami , Niestety przy odpaleniu kierowniczki stoją w miejscu , natomiast gdy wyłączam silnik na chwilę idzie do góry wajcha i wraca do góry ( trwa to może 2 s) Sprawdziliśmy szczelnosc mieszka i jest ok ale musieliśmy jakiś przewód obok poruszyć bo samochód przestał jeździć i hamować :evil:

                      W tej chwili doładowanie bylo 1,5 bara czyli tyle co ARL pompuje gdzie w ASV powinno być 1,1.bar

                      Otworzyliśmy maskę i głosno syczało , podjechaliśmy poźniej z grzybkiem do Borysa i się okazało że przewód od jakiegoś ciśnienia spadł , i hamulce powróciły , moc troszeczkę ale nie zupełnie. Wracając przepałowałem troche samochód i jakoś chodzi.

                      Grześ mieszek jest cały ale dziś jadę do borysa żeby sprawdził jak reszta.

                      Teraz pompuje 1.1 więc tyle co powinien i nic się nie dzieje.

                      Zobaczymy co będzie dalej , chciałbym żeby to była pierdzielona przepływka , wtedy bym wymienił i tyle a teraz nie wiem czy znowu mi notlauf nie wywali. :|

                      [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 13:41 ]
                      AAA i mam prośbę możecie panowie krok po kroku napisać jak zrobić loga ? To zrobię dziś.

                      [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 19:55 ]
                      PO dzisiejszych testach chyba padło na czujnik doładowania :x
                      Była O1 130/280 powered by turbodiesel.pl

                      Była O2 143/305 powered by turbodiesel.pl

                      Jest O1 1.6 BFQ

                      Komentarz

                      • LordVere
                        Classic
                        S_OCP Member
                        • 2007
                        • 33

                        #12
                        Witam
                        Po wczorajszych wylaczeniach turbo nie ma sladu.
                        Pozostal po nich blad
                        17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
                        P1557 - 35-10 - - - Intermittent

                        Niestety trzy razy kasowalem i za kazdym razem powraca
                        17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
                        P1256 - 35-10 - - - Intermittent
                        Bede musial wymienic ten czujnik

                        Pojawil sie nowy blad
                        1 Fault Found:
                        19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground
                        P3105 - 35-10 - - - Intermittent
                        Nie da sie wykasowac, kasuje a przy zapalonym silniku pojawia sie w przeciagu paru sekund (nie testowalem przy wylaczonym)
                        Moze ze on wystepuje samochod jedzie ? nie szukalem jeszcze opisu bledu

                        Na sztange nie patrzylem
                        Wyjechalem dzisiaj specjalnie na A4 aby troche przepalic autko
                        bez problemu ciagnal 2 paczki.
                        Caly czas byl podpiety do VAG'a jak obrobie logi to podzuce
                        w kazdym razie rozpedzalem autko od 1 do 5 przy zmianie biegow przy 4,5 tys obrotów i nic. Przy 2 paczkach przez chwile mrugala przez chwile kontrolka - akumlatora ??? ktos wie o co chodzi.

                        Ciekawa sprawa z tym turbo pojawia sie i znika jakby cos sie zawieszalo

                        [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 23:02 ]
                        Oto zrzut wykresu
                        od biegu 1 postój do biegu 5 (koncowka obcieta - nie weszla) i kolo 2 paczek
                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                        [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 23:17 ]
                        Witam
                        Chcialem wladowac to do excela dokladniej do openoffica, ale tam jest tyle kolumn ze w zaden sposob nie jest to czytelne przynajmniej jak dla mnie. Nie wiem tez ktore sa najistotniejsze aby czesc wyrzucic. Dlatego umiescilem log na serwerze ftp, podaje link: ftp://skoda:[email protected]

                        Z góry dziekuje za to jezeli ktos sciaghnie loga i przepatrzy o co tam chodzi, a co najistotniejsze podrzuci jaka mysl

                        [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 23:19 ]
                        Odnosnie ostatniego bledu znalazlem informacje jak ponizej:
                        19561/P3105/012549 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground
                        Possible Symptoms
                        * Engines shakes at shutdown

                        Possible Causes
                        * Wiring Open Circuit or Short to Ground
                        * Valve for Intake Manifold Flap (N239) faulty

                        Possible Solutions
                        * Check Wiring for Open Circuit or Short to Ground
                        * Check Valve for Intake Manifold Flap (N239) > Output Test

                        Jak zwykle z gory dziekuje za rady

                        [ Dodano: Wto 04 Gru, 07 23:31 ]
                        Witam
                        Znalazlem jeszcze jeden opis bledu (tym razem po polsku):
                        19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground
                        P3105 - 35-00 - -
                        (zawór przełączeniowy N239 przepustnicy powietrza - twarde uderzenie przy wyłączeniu silnika )

                        brzmi nieciekawie wie ktos o co chodzi ?

                        Komentarz

                        • marekzu
                          L&K
                          • 2007
                          • 1412
                          • Superb II combi (3V5)

                          #13
                          Zamieszczone przez LordVere
                          N239
                          odpowiada za gaszenie silnika - steruje przepustnica odcinajaca doplyw powietrza

                          najlepiej log zrobic majac wbity 3 bieg , predkosc 40km/h i rura - daje najwiecej wiedzy

                          z tego co widac jesli dobrze interpretuje przeladowuje chwilowo i pewnie stad te skoki mocy - sprawdzales jak chodza kierownice spalin??

                          Komentarz

                          • Maicroft
                            Moderator
                            S_OCP MemberModeratorr
                            • 2004
                            • 25757
                            • Audi

                            #14
                            Zamieszczone przez Ziomal
                            w ASV powinno być 1,1.bar
                            Cos za duzo 0,95 bar-a tyle ma AHF i ASV w serii :twisted:
                            Spritmonitor.de

                            Komentarz

                            • LordVere
                              Classic
                              S_OCP Member
                              • 2007
                              • 33

                              #15
                              Zamieszczone przez marekzu
                              Zamieszczone przez LordVere
                              N239
                              odpowiada za gaszenie silnika - steruje przepustnica odcinajaca doplyw powietrza
                              Powinienem sie zaczac martwić ?

                              Odnosnie logow tylko z 3 w sposób jaki opisałeś postaram sie zrobić to dzisiaj

                              Te co zrobiłem wczoraj wrzuciłem do tabelki (okroilem do biegu 3 i 4) moze cos z tego wyczytacie:
                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                              Odnosnie kierowniczek postaram sie sprawdzic dzisiaj, opis znalazlem tutaj (jak pisalem autkiem dopiero zaczynam sie bawic od tej strony i jeszcze go nie znam zbyt dobrze)



                              jak zwykle dziekuje za odpowiedzi i sugestie

                              Komentarz

                              • krzynol
                                RS
                                S_OCP Member
                                • 2007
                                • 10922
                                • Superb II combi (3T5)
                                • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
                                • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

                                #16
                                Kurde mnie wczoraj dopadł taki sam ból - nagły spadek mocy - klasyczny notlauf
                                tylko, że po resecie komputera wszystko wróciło do normy
                                w błędach klasycznie:
                                17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
                                P1557 - 35-10 - - - Intermittent

                                Przegoniłem auto "zapominając co to czwórka i piątka" :diabelski_usmiech
                                i niby jest ok, tylko czasami czuję takie jakby "szarpnięcia" mocy - nie klasyczny notlauf, tylko na chwilę mi znika troszkę mocy i za chwile szarpnięcie i jest moc i odwrotnie: jest-nie ma. Jak zredukuję i przygazuję to się na chwilę uspokaja.
                                Ale cały czas czuję, że coś się dzieje

                                Błędy się już nie pojawiają w kompie.
                                Myślę, że to fizyczna przyczyna - przypieczone kierownice, które zaczynają słabo reagować na ruch wodzika mieszka podciśnienia, ale znowu za krótko to trwa, żeby złapać błąd
                                Mam rację - dobrze kombinuję?
                                ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
                                ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
                                poprzednie modele:
                                ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
                                ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
                                O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

                                Komentarz

                                • Arti23
                                  Elegance
                                  S_OCP Member
                                  • 2005
                                  • 892
                                  • Superb II combi (3T5)
                                  • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                                  #17
                                  witam

                                  Zauważyłem dziwna przypadłość mojego samochodu. podczas przyspieszania w okolicach 3000 obrotów mam takie chwilowe odcięcie mocy (lekkie szarpnięcie) i po przekroczeniu tych obrotów autko dalej płynnie przyspiesza. nie wiem za bardzo o co chodzi

                                  druga rzecz to wskaźnik temperatury zaczął sie dziwnie zachowywać. jak ruszam na zimnym silniku to powoli wskazówka idzie do 90 st i tak przy ok 70 st potrafi spać do 50 potem wzrasta do 80 i znów potrafi spaść do 60. jak silnik osiągnie 90 to już tak trzyma. wcześniej temperatura płynnie rosła od 50 do 90 teraz pojawiły się dziwne wahania temp. czyżby termostat kończył swój żywot ?

                                  pozdr All
                                  Skoda Octavia II Combi 2.0 TDI BKD DSG (172/395) by R-Motors-klik

                                  Komentarz

                                  • rob555
                                    Rider
                                    • 2006
                                    • 748

                                    #18
                                    Zamieszczone przez krzynol
                                    Myślę, że to fizyczna przyczyna - przypieczone kierownice, które zaczynają słabo reagować na ruch wodzika mieszka podciśnienia, ale znowu za krótko to trwa, żeby złapać błąd
                                    Mam rację - dobrze kombinuję?
                                    Dobrze kombinujesz...jeszcze czasem padajaca przeplywka daje taki efekt.
                                    pozdrawiam

                                    Diagnostyka i tuning
                                    hybrydowe wtryski i turbiny
                                    programy na ulice jak i do sportu

                                    Serwis mechaniczny aut koncernu VAG
                                    www.tune-up.pl

                                    HAMOWNIA PODWOZIOWA - POMIARY MOCY GDANSK

                                    Komentarz

                                    • krzynol
                                      RS
                                      S_OCP Member
                                      • 2007
                                      • 10922
                                      • Superb II combi (3T5)
                                      • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
                                      • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

                                      #19
                                      rob555 czyli na początek postaram się rozruszać kierownice i zobaczę...

                                      A tak na marginesiesłyszałem, że jesteś chory - szybkiego zdrówka życzę.
                                      Miałem się z Lecem spotkać, jakby był u Ciebie, ale nie wyszło - to za tydzień
                                      A ja się do Ciebie przymierzam gdzieś na wiosnę na wirusika :diabelski_usmiech


                                      Zamieszczone przez Arti23
                                      witam
                                      Zauważyłem dziwna przypadłość mojego samochodu. podczas przyspieszania w okolicach 3000 obrotów mam takie chwilowe odcięcie mocy (lekkie szarpnięcie) i po przekroczeniu tych obrotów autko dalej płynnie przyspiesza. nie wiem za bardzo o co chodzi
                                      Właśnie bardzo podobnie jak u mnie. Chociaż u mnie jest to niezależne od obrotów. Różnie z tym bywa. Natomiast u Ciebie pewnie przy takich obrotach kierowniczki "odpiekają się" i już jest ok. Chociaż biorąc pod uwagę te skoki temp. to różnie może być.
                                      Odczytaj błędy z vaga.
                                      ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
                                      ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
                                      poprzednie modele:
                                      ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
                                      ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
                                      O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

                                      Komentarz

                                      • DGW
                                        RS
                                        S_OCP Member
                                        • 2006
                                        • 2330

                                        #20
                                        Zamieszczone przez Arti23
                                        druga rzecz to wskaźnik temperatury zaczął sie dziwnie zachowywać. jak ruszam na zimnym silniku to powoli wskazówka idzie do 90 st i tak przy ok 70 st potrafi spać do 50 potem wzrasta do 80 i znów potrafi spaść do 60. jak silnik osiągnie 90 to już tak trzyma. wcześniej temperatura płynnie rosła od 50 do 90 teraz pojawiły się dziwne wahania temp. czyżby termostat kończył swój żywot ?
                                        czujnik temp. płynu chłodzącego masz do wymiany

                                        [ Dodano: Sro 05 Gru, 07 13:21 ]
                                        Zamieszczone przez LordVere
                                        marekzu napisał/a:
                                        LordVere napisał/a:
                                        N239

                                        odpowiada za gaszenie silnika - steruje przepustnica odcinajaca doplyw powietrza


                                        Powinienem sie zaczac martwić ?
                                        Za czym zaczniesz się martwić, sprawdź przewody podciśnienia czy może jakiś nie spadł lub nie ma dziury a najpewniejsza będzie przyczyna elektryczna> bardzo często przewody idące do N239 potrafią się przetrzeć, złamać itp
                                        NFPNorth-West
                                        2.0TDI-ET=12.660s,>367KM/567Nm
                                        WARSZTAT www.dsize.pl
                                        ->
                                        CENNIK warsztat 01.01.11 <-plik do pobrania tel. 790226060
                                        spieszmy się kochać ludzi... 30.05.09 J.W. [i]

                                        Komentarz

                                        • Ziomal
                                          RS
                                          S_OCP Member
                                          • 2005
                                          • 5841
                                          • Octavia I (1U2)
                                          • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                                          #21
                                          krzynol, mam identyczny problem , rob555 powiedział ze albo kierownice stoją albo N75. Szarpnięcia tez czasem mam.
                                          Była O1 130/280 powered by turbodiesel.pl

                                          Była O2 143/305 powered by turbodiesel.pl

                                          Jest O1 1.6 BFQ

                                          Komentarz

                                          • Arti23
                                            Elegance
                                            S_OCP Member
                                            • 2005
                                            • 892
                                            • Superb II combi (3T5)
                                            • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                                            #22
                                            krzynol, w AGRze nie ma kierownic, turbina jest ze stałą geometrią łopatek
                                            Skoda Octavia II Combi 2.0 TDI BKD DSG (172/395) by R-Motors-klik

                                            Komentarz

                                            • DGW
                                              RS
                                              S_OCP Member
                                              • 2006
                                              • 2330

                                              #23
                                              Arti23, dobrze prawisz tylko dodałbym że w AGRze nie ma łopatek
                                              NFPNorth-West
                                              2.0TDI-ET=12.660s,>367KM/567Nm
                                              WARSZTAT www.dsize.pl
                                              ->
                                              CENNIK warsztat 01.01.11 <-plik do pobrania tel. 790226060
                                              spieszmy się kochać ludzi... 30.05.09 J.W. [i]

                                              Komentarz

                                              • marekzu
                                                L&K
                                                • 2007
                                                • 1412
                                                • Superb II combi (3V5)

                                                #24
                                                Zamieszczone przez dobrygrzeswawa
                                                N239 potrafią się przetrzeć, złamać
                                                albo stopic na kolektorze wydechowym :diabelski_usmiech

                                                Komentarz

                                                • DGW
                                                  RS
                                                  S_OCP Member
                                                  • 2006
                                                  • 2330

                                                  #25
                                                  Zamieszczone przez marekzu
                                                  albo stopic na kolektorze wydechowym :diabelski_usmiech
                                                  qrde czemu zaglądałeś mi pod maskę :wink: tylko że u mnie spadł cały zawór na rurkę od EGR-a :|
                                                  NFPNorth-West
                                                  2.0TDI-ET=12.660s,>367KM/567Nm
                                                  WARSZTAT www.dsize.pl
                                                  ->
                                                  CENNIK warsztat 01.01.11 <-plik do pobrania tel. 790226060
                                                  spieszmy się kochać ludzi... 30.05.09 J.W. [i]

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...