A w ktorym miejscu jest ten pomiar temp. oleju ? Zasieje male ziarno niepewnosci To, ze olej jest chlodniejszy moze swiadczyc o dwoch rzeczach:
1) Silnik ma mniejsze opory i wydziela mniej ciepla
2) Silnik ma takie same opory, ale olej nie jest w stanie odebrac calego ciepla - to mozna powiazc z "szybciej sie nagrzewa".
Widzę, że towrzysze mieli mierne oceny z fizyki w szkołach :P
Ciecz może mieć (i ma) dwa parametry - przewodniość cieplną i pojemność cieplną.
Więc to, że olej szybciej nagrzewa się może wynikać z zmniejszej pojemności cieplnej (analogicznie jak stal i aluminium). Czyli na nagrzanie 4 kg oleju o "delta"T trzeba dostarczyć mniej energii. Teoretycznie taki olej odbiera też mniej ciepła od gorących powierzchni (denka tłoka, głowica, węzły cierne). Ale tylko teoretycznie bo może odbierać równie dużo energii i bardzo szybko ją przekazywać do chłodnicy oleju i ścianek miski olejowej. Taki olej ma wówczas lepszą przewodniość cieplną i mimo mniejszej pojemności cieplnej większą szybkość wymiany cieplnej. Wszystkie te pierd... o średniej temperaturze oleju nie daja więc dużo jeśli nie podamy np temperatury w materiale gowicy lub np na panewce głównej wału. Jedynie wiem, że mając temp rzędu 90C Motul ma wiekszą lepkość kinematyczną jak Mobil, co zapewnia większą odpornośc na tarcie półpłynne i naciski jednostkowe.
Tak czy inaczej leje do VP Motula i będę lał nadal :diabelski_usmiech
Widzę, że towrzysze mieli mierne oceny z fizyki w szkołach :P
Na studiach mialem piatke :P
Zamieszczone przez jaro4444
Więc to, że olej szybciej nagrzewa się może wynikać z zmniejszej pojemności cieplnej (analogicznie jak stal i aluminium). Czyli na nagrzanie 4 kg oleju o "delta"T trzeba dostarczyć mniej energii. Teoretycznie taki olej odbiera też mniej ciepła od gorących powierzchni (denka tłoka, głowica, węzły cierne). Ale tylko teoretycznie bo może odbierać równie dużo energii i bardzo szybko ją przekazywać do chłodnicy oleju i ścianek miski olejowej.
Prawda, moze byc i tak, ze szybko odbiera i szybko oddaje. Ale tego raczej jednoznacznie nie stwierdzisz. Poza tym w O1 nie ma chlodnicy oleju wiec oddaje cieplo tylko przez miske.
[ Dodano: Czw 28 Cze, 07 12:34 ]
Zamieszczone przez Purchawa
Zamieszczone przez Piotr_T
A w ktorym miejscu jest ten pomiar temp. oleju ?
Jeden z osprzetu hamowni, w miejscu bagnetu. Drugi w misce.
W misce to chyba tuz obok bagnetu - bagnet przeciez trafia do miski - cos zle zrozumialem ? A da sie jakos bez podlaczanie sie VAGiem zbadac temp. oleju ? Np. z kodow climatronica (rozne rzeczy tam sa, moze i temp. oleju podaje) ? Ciekaw jestem jaka jest temp. oleju w siliku benzynowym.
jaro4444, widze co to jest, ale czy ja wiem czy to lepsze od takiej zewnetrznej chlodniczki oleju ? Co do AUM to nie wiem czy ma - za krotko mam to auto.
jaro4444, dobrze wiedziec - faktycznie w tym wypadku szybsze rozgrzewanie sie silnika ma "rece i nogi", lepiej odbiera cieplo i lepiej je w tym wymienniku przekazuje.
No widzisz Piotr poza tym, w momencie rozgrzewania silnika, olej nagrzewa się w tym przekaźniku bo ciecz szybciej się nagrzewa do 90C, później olej zrównuje swoją temperaturę z nią i dalej się nagrzewa - wóczas wymiennik jest już chłodnicą a nie podgrzewaczem...- więc teraz ponownie przeanalizuj swoje teorie i poproszę o publiczne wnioski :szeroki_usmiech
jaro4444, Mozna dodac wniosek (3) Lepiej pobiera cieplo i lepiej oddaje je w wymienniku.
Dwa pozostale wnioski wcale nie sa zle, kwestia tylko czy da sie sprawdzic, ktory jest prawdziwy.
Piotr nie zmieniaj tematu - pytałem konkretnie o odbieranie ciepła
Jak chcesz pogadać o terii smarowania, rodzajach tarcia, dodatkach w olejach, właściwościach fizykochemicznych, ... to zapraszam na kawę - kilka ładnych tygodni spędziłem z laboratoriach MPS (Materiały Pędne i Smary)
Więc juz odpowiedziałeś pośrednio sobie skąd bierze się ogólna niższa temperatura oleju w silniku - lepiej przewodzi ciepło. Jako, że ma o ok 10C niższą średnią temperaturę pracy to można tez przyjąć, że ma wyższą średnią lepkośc dynamiczną - dzięki temu wg wzoru ro=V*ni/P (ro- grubosc filmu olejowego, ni - lepskośc dynamiczna, V - prędkosć wzajemnego poślizgu, P - ciśnienie nacisków w węźle ciernym) można założyć, że jest też grubsza średnia warstwa oleju pomiedzy pracującymi elementami. Jak podobnej klasy są dodatki przeciwcierne to Motul powinien zapenić ogólne lepsze smarowanie...
jaro4444, ok, ale wszystko przy zalozeniu, ze faktycznie lepiej odbiera i lepiej oddaje cieplo w wymienniku. Zeby to sprawdzic moznaby (o ile to mozliwe) podlaczyc czujnik temp. w jakies newralgiczne miejsce narazone na wysokie tarcie i sprawdzic czy powierzchnia "z drugiej strony" jest chlodniejsza.
Jezeli natomiast gorzej odbiera i gorzej oddaje to tez bedzie mial nizsza temp., a "nadwyzka" energii "pojdzie" w plyn chlodniczy.
Akurat zmienilem z E-techa 0W-40 na M1 0W-40 - nic mi sie szybciej/wolniej nie rozgrzewa, temp. sprawdzic nie mam niestety jak. Jedyne co to moze silnik pracuje bardziej "miekko", ale to moze byc zasluga tylko tego, ze olej jest nowy.
BTW. to na youtube mozna znalezc wydanie "Sondy" o olejach silnikowych, oczywiscie trzeba wziac poprawke na czas kiedy bylo to krecone (zachwyty nad Selektolem Super Plus).
Piotr ja nie wierzę w "cudowne" parametry oleju, lecz wolę kupować Motula z pewnego źródła jak Mobila z niewiadomego (od cholery jest podróbek na rynku). Poza tym na Motulu silnik chodzi mi ciszej jak na Mobilu.
Piotr nie znam się na silniku 1,8 20VT ale czy Ty nie powinieneś mieć oleju 5W40 lub 5W50?
jaro4444, tez sie nasluchalem o "podrobkach" Mobila, kupilem w InterCarsie wiec wydaje mi sie, ze to w miare pewne zrodlo.
Co od norm na 1.8T to powinien byc olej 503 00 lub 504 00 (w ksiazce serwisoej nacisk na ten drugi), w specyfikacji 503 00 sa w zasadzie tylko oleje 0W30, w 504 00 natomiast 5W30 w tym np. Mobil1 ESP 5W-30, ale tu sie posilkowalem jakimis normami dla Audi i tam zalecaja norme 503.01 (do turbobenzyn ze zmiennymi interwalami - HTHS>3.5 taka gdzies informacje znalazlem) i te norme spelnia m.in. Mobil1 0W40 i Motul E-tech 0W40. Nie skusilem sie na M1 ESP 5W-30 bo wyszlo ponad 300zl za 5l, a ja i tak robie zmiane po 15kkm. Przy przegladzie po 30kkm zastanowie sie czy nie przestawic kompa na QG2 (staly przeglad co 15kkm).
A po cholerę chcesz lać oleje ze zmiennymi interwałami? Lej te, które są do stałookresowych wymian. Te zmiennokresowe są z założenia żadkie bo mają starczać na 30 i więcej kkm i nie odparować za bardzo. Olej te wodniste zupy i kupuj coś klasy 5W40 albo 5 W50 (Motul 8100 X-Cess, Mobil 1 5W50, Valvoline VR1 5W50).
jaro4444, roznica w lepkosci miedzy 0W40, a 5W40 jest w zasadzie tylko przy rozruchu i to na korzysc 0W, wiec pozostane przy 0W40. Poza tym mam jeszcze gwarancje (auto ma 9 m-cy) wiec musze lac to co z normami zgodne.
Komentarz