sorry, nie wczytałem się
MOBIL vs MOTUL
Zwiń
X
-
Re: MOBIL vs MOTUL
Zamieszczone przez Piotr_TA w ktorym miejscu jest ten pomiar temp. oleju ? Zasieje male ziarno niepewnosci To, ze olej jest chlodniejszy moze swiadczyc o dwoch rzeczach:
1) Silnik ma mniejsze opory i wydziela mniej ciepla
2) Silnik ma takie same opory, ale olej nie jest w stanie odebrac calego ciepla - to mozna powiazc z "szybciej sie nagrzewa".
Ciecz może mieć (i ma) dwa parametry - przewodniość cieplną i pojemność cieplną.
Więc to, że olej szybciej nagrzewa się może wynikać z zmniejszej pojemności cieplnej (analogicznie jak stal i aluminium). Czyli na nagrzanie 4 kg oleju o "delta"T trzeba dostarczyć mniej energii. Teoretycznie taki olej odbiera też mniej ciepła od gorących powierzchni (denka tłoka, głowica, węzły cierne). Ale tylko teoretycznie bo może odbierać równie dużo energii i bardzo szybko ją przekazywać do chłodnicy oleju i ścianek miski olejowej. Taki olej ma wówczas lepszą przewodniość cieplną i mimo mniejszej pojemności cieplnej większą szybkość wymiany cieplnej. Wszystkie te pierd... o średniej temperaturze oleju nie daja więc dużo jeśli nie podamy np temperatury w materiale gowicy lub np na panewce głównej wału. Jedynie wiem, że mając temp rzędu 90C Motul ma wiekszą lepkość kinematyczną jak Mobil, co zapewnia większą odpornośc na tarcie półpłynne i naciski jednostkowe.
Tak czy inaczej leje do VP Motula i będę lał nadal :diabelski_usmiechBył czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+
Komentarz
-
-
Re: MOBIL vs MOTUL
Zamieszczone przez jaro4444Widzę, że towrzysze mieli mierne oceny z fizyki w szkołach :P
Zamieszczone przez jaro4444Więc to, że olej szybciej nagrzewa się może wynikać z zmniejszej pojemności cieplnej (analogicznie jak stal i aluminium). Czyli na nagrzanie 4 kg oleju o "delta"T trzeba dostarczyć mniej energii. Teoretycznie taki olej odbiera też mniej ciepła od gorących powierzchni (denka tłoka, głowica, węzły cierne). Ale tylko teoretycznie bo może odbierać równie dużo energii i bardzo szybko ją przekazywać do chłodnicy oleju i ścianek miski olejowej.
[ Dodano: Czw 28 Cze, 07 12:34 ]
Zamieszczone przez PurchawaZamieszczone przez Piotr_TA w ktorym miejscu jest ten pomiar temp. oleju ?
Komentarz
-
-
No widzisz Piotr poza tym, w momencie rozgrzewania silnika, olej nagrzewa się w tym przekaźniku bo ciecz szybciej się nagrzewa do 90C, później olej zrównuje swoją temperaturę z nią i dalej się nagrzewa - wóczas wymiennik jest już chłodnicą a nie podgrzewaczem...- więc teraz ponownie przeanalizuj swoje teorie i poproszę o publiczne wnioski :szeroki_usmiechBył czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+
Komentarz
-
-
Piotr nie zmieniaj tematu - pytałem konkretnie o odbieranie ciepła
Jak chcesz pogadać o terii smarowania, rodzajach tarcia, dodatkach w olejach, właściwościach fizykochemicznych, ... to zapraszam na kawę - kilka ładnych tygodni spędziłem z laboratoriach MPS (Materiały Pędne i Smary)Był czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+
Komentarz
-
-
Więc juz odpowiedziałeś pośrednio sobie skąd bierze się ogólna niższa temperatura oleju w silniku - lepiej przewodzi ciepło. Jako, że ma o ok 10C niższą średnią temperaturę pracy to można tez przyjąć, że ma wyższą średnią lepkośc dynamiczną - dzięki temu wg wzoru ro=V*ni/P (ro- grubosc filmu olejowego, ni - lepskośc dynamiczna, V - prędkosć wzajemnego poślizgu, P - ciśnienie nacisków w węźle ciernym) można założyć, że jest też grubsza średnia warstwa oleju pomiedzy pracującymi elementami. Jak podobnej klasy są dodatki przeciwcierne to Motul powinien zapenić ogólne lepsze smarowanie...Był czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+
Komentarz
-
-
jaro4444, ok, ale wszystko przy zalozeniu, ze faktycznie lepiej odbiera i lepiej oddaje cieplo w wymienniku. Zeby to sprawdzic moznaby (o ile to mozliwe) podlaczyc czujnik temp. w jakies newralgiczne miejsce narazone na wysokie tarcie i sprawdzic czy powierzchnia "z drugiej strony" jest chlodniejsza.
Jezeli natomiast gorzej odbiera i gorzej oddaje to tez bedzie mial nizsza temp., a "nadwyzka" energii "pojdzie" w plyn chlodniczy.
Akurat zmienilem z E-techa 0W-40 na M1 0W-40 - nic mi sie szybciej/wolniej nie rozgrzewa, temp. sprawdzic nie mam niestety jak. Jedyne co to moze silnik pracuje bardziej "miekko", ale to moze byc zasluga tylko tego, ze olej jest nowy.
Komentarz
-
-
Piotr ja nie wierzę w "cudowne" parametry oleju, lecz wolę kupować Motula z pewnego źródła jak Mobila z niewiadomego (od cholery jest podróbek na rynku). Poza tym na Motulu silnik chodzi mi ciszej jak na Mobilu.
Piotr nie znam się na silniku 1,8 20VT ale czy Ty nie powinieneś mieć oleju 5W40 lub 5W50?Był czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+
Komentarz
-
-
jaro4444, tez sie nasluchalem o "podrobkach" Mobila, kupilem w InterCarsie wiec wydaje mi sie, ze to w miare pewne zrodlo.
Co od norm na 1.8T to powinien byc olej 503 00 lub 504 00 (w ksiazce serwisoej nacisk na ten drugi), w specyfikacji 503 00 sa w zasadzie tylko oleje 0W30, w 504 00 natomiast 5W30 w tym np. Mobil1 ESP 5W-30, ale tu sie posilkowalem jakimis normami dla Audi i tam zalecaja norme 503.01 (do turbobenzyn ze zmiennymi interwalami - HTHS>3.5 taka gdzies informacje znalazlem) i te norme spelnia m.in. Mobil1 0W40 i Motul E-tech 0W40. Nie skusilem sie na M1 ESP 5W-30 bo wyszlo ponad 300zl za 5l, a ja i tak robie zmiane po 15kkm. Przy przegladzie po 30kkm zastanowie sie czy nie przestawic kompa na QG2 (staly przeglad co 15kkm).
Komentarz
-
-
A po cholerę chcesz lać oleje ze zmiennymi interwałami? Lej te, które są do stałookresowych wymian. Te zmiennokresowe są z założenia żadkie bo mają starczać na 30 i więcej kkm i nie odparować za bardzo. Olej te wodniste zupy i kupuj coś klasy 5W40 albo 5 W50 (Motul 8100 X-Cess, Mobil 1 5W50, Valvoline VR1 5W50).Był czarny Leon jest Superb 2.0 CFGB+
Komentarz
-
Komentarz