Benzyna 98 oktanów

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • astm
    Classic
    • 2014
    • 1

    Liczba oktanowa mówi tylko i wyłącznie o odporności na tzw. spalanie detonacyjne.
    Obrazowo: im wyższa liczba oktanowa tym zapłon paliwa w cylindrze przebiega łagodniej, płynniej.
    Dzięki mniej gwałtownemu spalaniu sterownik może łatwiej dobrać parametry pracy silnika, cykl pracy staje się wydajniejszy, co często powoduje spadek spalania.
    Inną zaleta są mniejsze obciążenia podzespołów silnika z uwagi na jego równiejszą pracę.
    LO nie ma bezpośredniego wpływu na moc auta. Zmiany mocy są w granicach błędu pomiaru, więc uznaje się je za nieistotne.

    Zamieszczone przez Eidos71
    Jakiś rok temu rozmawiałem z dyrektorem regionalnym Neste. Powiedział, że w Polsce stosuje się zasadę, iż paliwo LO95 - to paliwo o LO do 95, zaś LO98 - to paliwo o LO do 98. Taki więc paliwo LO95 na stacji X będzie miało LO 95, a na stacji Y - LO 93 i wszystko będzie zgodne z przepisami :!:
    Nie prawda.
    Paliwo o liczbie 95 oktanów misi mieć min. 95, a 98 min. 98 oktanów.
    Takie są polskie normy.
    Jeśli jest inaczej paliwo jest "chrzczone".
    Zdarza się, że na markowych stacjach paliwo z dystrybutora 95 ma np. 96 oktanów, a z 98 może mieć nawet 99.
    Oczywiście to można stwierdzić tylko w laboratorium, ale tak bywa i to często.

    Komentarz

    • Clip
      Elegance
      • 2015
      • 905

      Dorzucę swoje 0.03PLN do dyskusji:

      - Liczba oktanowa mówi o tym przy jakim ciśnieniu mieszanki dochodzi do spalania stukowego.
      - ciśnienie zależy od trzech parametrów: stopnia sprezania silnika, napełnienia cylindrow oraz kąta wyprzedzenia zaplonu.
      - tak obrazowo: jeżeli zapłon jest po GMP to mamy dwa efekty narastające ciśnienie spowodowane spalaniem sie mieszanki oraz opadający tłok który częściowo ten efekt niweluje, jeżeli zapłon jest przed GMP to mamy efekty które sie kumulują tzn ciśnienie rośnie na skutek zaplonu mieszanki oraz jednoczesnego ruchu tłoka do góry. Dlatego paliwo o wyższej liczbie oktanowej pozwala na wcześniejszy zapłon.
      - im wyższe ciśnienie tym wyższa sprawność silnika czyli potrzeba mniej paliwa żeby wygenerować ta sama moc albo można wygenerować większa moc z tej samej dawki paliwa.
      - dlatego właśnie wcześniejszy zapłon jest korzystny a poźniejszy nie.
      - paliwa o większej liczbie oktanowej maja niższa wartość opalowa to akurat prawda ale ważniejsze jest to jaka jesteśmy w stanie osiągnąć sprawność silnika na tym paliwie bo tu roznice są dużo większe niż różnice w "kalorycznosci" paliwa.
      - żeby odpowiedzieć sobie na pytanie jak konkretny silnik reaguje na rożne paliwa trzeba by pojechać na hamownie albo taniej i proście podłączyć kompa albo komórkę i obserwować kat wyprzedzenia zaplonu przy rożnych obciążeniach. Jeżeli różnice są widoczne to znaczy ze silnik potrafi wykorzystać lepsze paliwo jeżeli nie to pic na wodę.
      - nawet te same silniki są rożne. Tzn maja rożne przepływy w glowicy, rożne charakterystyki sprężarek, rożne odczyty z czujników itp. Dlatego dużo lepsze efekty daje indywidualny program gdzie mapy są budowane na podstawie "obserwacji" pracy silnika na hamownii vs box który modyfikuje parametry bez uwzględnienia konkretnej charakterystyki.
      - to ze silniki są rożne najlepiej widać po tym jak w fabryce wgrywane są wszędzie te same parametry a potem okazuje sie ze jeden samochód ma serie a drugi 20KM "bonusa"
      - to czy i ile bonusa da lepsze paliwo zależy od rodzaju silnika oraz od konkretnego modelu i trzeba wrócić do punktu dot. Obserwacji kata wyprzedzenia zaplonu.
      - jeździłem swoim cjsa w ramach sprawdzenia przed zakupem z podłączonym kompem i to co powiedział tuner to ze pod koniec obrotomierza wąskim gardłem robi sie paliwo ponieważ zapłon lekko sie wycofuje. Oznacza to ze 98 dałoby uzysk. Czy dało by tez przy niższych obrotach? To jest kwestia tego czy sterownik potrafiłby sie dopasować i przyspieszyć zapłon.

      Uff ale sie rozpisałem ...
      Powered by R-Performance

      Komentarz

      • algi
        Ambiente
        • 2014
        • 214
        • Octavia III combi (5E5)
        • CHPA 1.4 TSI 140 KM

        A czy przy zwykłej jeździe da się odczytać kąt zapłonu z OBD jakąś prostą aplikacja typu Torque?
        algi
        O3 Combi 1.4TSI Elegance + AMAZING + KESSY

        Komentarz


        • Użytkownikom 1.2 TSI i 1.4 TSI polecam przesiadkę na benzynkę 98
          Zatankowałem od rezerwy do pełna paliwo premium 98 na jednej z renomowanych stacji i wyjeździłem cały bak na autostradzie. Zatankowałem ponownie paliwo premium i mogę powiedzieć, że silnik pracuje dużo lepiej:
          1) zniknęły całkowicie delikatne drgania, które rzadko, bo rzadko, ale czasem pojawiały się na biegu jałowym;
          2) nie ma też drgań od razu po odpaleniu samochodu rano, które również czasem się pojawiały;
          3) prawie zniknęły drgania jak silnik ma za niskie obroty;
          4) silnik pracuje dużo ciszej i zaczął denerwować mnie hałas dmuchawy jak jest włączona na 1, bo jest głośniejsza niż silnik, którego w ogóle nie słyszę na postoju :P

          Komentarz

          • Panoramix
            Ambiente
            • 2009
            • 125

            Ostatnie wakacje - trasa Kraków - Łeba - zatankowano 98.

            Hałas - nie zauważyłem żeby silnik ciszej pracował
            Spalanie - książkowe - w Strykowie zresetowany licznik, tempomat = 150 km/h, w Gdańsku średnie wyszło 7.2 - łącznie na baku zrobione 620km(3 osoby, załadowana po brzegi)
            Łeba i okolice - zatankowano 95 - brak różnicy w odczuciu mocy itp, jazda przepisowa od bólu, jeden bak wystarczył na wszystkie wyjazdy - zrobiono 867km na baku(średnie coś ok 4.9).

            Ja różnicy nie widzę - natomiast - paliwa premium są czystsze i jak to kiedyś wyczytałem (i nie wiem czy się nie powtarzam) za 200kkm silnik będzie wyglądał lepiej na paliwie premium.
            "Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."

            Komentarz

            • Tomcio
              Ambiente
              • 2008
              • 162
              • Opel

              Też jeżdżę na 98 i mam taką teorię , że nasza 95 w porównaniu np.z niemiecka to siuchy a dopiero 98 spelnia normy 95 tak naprawdę .Widze,ze przy trasie jednopasmowymi zatloczonymi drogami zawsze przyjezdzalem na 95 ze średnią 5,5-5,6 a teraz 5,0-5,1 (sprawdzone z karteczka przy dystybutorze).Jestem handlowcem,jezdze prawie codziennie i te obserwacje nie są napewno obarczone błędami bo jest to powtarzalne.

              Komentarz


              • Co do spalania to się raczej nie wypowiem, bo ciężko mi coś w tej materii stwierdzić. Jedynie mogę powiedzieć, iż mam wrażenie, że na A1 na trasie Gdańsk - Łódź - Gdańsk na tempomacie spala chyba ok. 0,2 litra mniej, ale równie dobrze może to być zasługa kilku stopni więcej na zewnątrz, mniejszego wiatru czy też trochę innego ciśnienia w oponach, albo wszystkie te rzeczy naraz :P

                Zauważyłem jednak, że przy za niskich obrotach nie czuć drgań silnika jak również, że silnik chodzi ciszej Tyle mogę stwierdzić :P

                Panoramix Twój silnik ma zupełnie inny stopień sprężania, tj. 9,6:1:1, podczas, gdy mój czy też 1.4 TSI mają 10,5:1:1, a więc graniczną wartość dla benzyny 98, bo od 11:1:1 jest już chyba obowiązkowo lana 98 I dlatego u mnie na klapce od wlewu paliwa jest naklejka MIN 95 RON/ROZ

                Tomcio W Twojej teorii trochę prawdy może być, ale nie znam się na jakości paliw w Polsce. Aczkolwiek słyszałem, że Lotos ma jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Europie

                Komentarz

                • ukuk
                  Rider
                  • 2010
                  • 699

                  U siebie nie widze ZADNEJ roznicy - ani w spalaniu, ani w dynamice... ani w niczym innym.

                  Komentarz

                  • Rico40
                    Ambiente
                    • 2014
                    • 135
                    • Fabia (6Y2)

                    Zamieszczone przez Tomcio
                    Też jeżdżę na 98 i mam taką teorię , że nasza 95 w porównaniu np.z niemiecka to siuchy a dopiero 98 spelnia normy 95 tak naprawdę .Widze,ze przy trasie jednopasmowymi zatloczonymi drogami zawsze przyjezdzalem na 95 ze średnią 5,5-5,6 a teraz 5,0-5,1 (sprawdzone z karteczka przy dystybutorze).Jestem handlowcem,jezdze prawie codziennie i te obserwacje nie są napewno obarczone błędami bo jest to powtarzalne.
                    Dokładnie tylko tankuje niemiecką benzynę super i widzę różnicę w spalaniu i prace silnika jest ciszej. Przejeżdżam 100km więcej na niemieckim paliwie tankuje na Totalu lub SB.

                    Komentarz

                    • franek4always
                      Drive
                      • 2008
                      • 58

                      Silnik 1.6 MPI BSE

                      VERVA 98
                      dystans 680 km
                      średnia prędkość wg. kompa 46 km/h
                      spalanie wg. kompa 6.9l/100 km
                      spalanie wg. dystrybutora 6.9l/100km

                      Zwykła 95
                      dystans 606 km
                      średnia prędkość wg. kompa 46 km/h
                      spalanie wg. kompa 7.2l/100 km
                      spalanie wg. dystrybutora 7.15l/100km

                      Trasa taka sama, cykl mieszany. Obydwa tankowania na tej samej stacji ORLEN
                      Subiektywnie na 95 auto bardziej muliło.

                      Komentarz

                      Pracuję...