Jaki olej do TDI - archiwum

Zwiń
Ten temat jest zamknięty
X
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Seed
    Elegance
    • 2010
    • 875
    • Octavia III (5E3)
    • CHPA 1.4 TSI 140 KM

    Zamieszczone przez xtremesystems
    Zamieszczone przez Orbit
    mam juz zrobione 3000km na LM 4600 z tego 2000 km z MoS2 ... absolutnie żadnych problemów , naprawdę polecam .... jedyna wada to to ze troszkę dłużnej się nagrzewa co moim zdaniem wynika z mniejszego tarcia lub mniejszych oporów w silniku ... DPF wypala się tak samo , ZA to ... kompletnie zero klepania ... , po przekręceniu kluczyka silnik odpala tak jak w lato , tak miękko , ....rok temu w zimę miałem GM-Dexos2 ... to na tym oleju w po uruchomieniu silnika miałem wrażenie jak bym odpalił JELCZA i tak przez 10 minut ...
    tt4600 spelnia norme twojego silnika ? czy wlales nienormatywny?


    btw ile wlales tego MoS2?
    TT 4600 spelnia przeciez normę Dexos 2. Jedno opakowanie MoS2 wystarcza na 6 L oleju silnikowego.
    KLIK -> O3 1.4 TSI EL

    Komentarz

    • Artiks
      Ambiente
      • 2007
      • 143

      Zamieszczone przez Seed
      Ja po 5000 tys na TT 4600 - potwierdzam - silnik bdb sie zachowuje.
      To koniec przygody z Motulem ? :P

      Komentarz

      • Seed
        Elegance
        • 2010
        • 875
        • Octavia III (5E3)
        • CHPA 1.4 TSI 140 KM

        Zamieszczone przez Artiks
        Zamieszczone przez Seed
        Ja po 5000 tys na TT 4600 - potwierdzam - silnik bdb sie zachowuje.
        To koniec przygody z Motulem ? :P
        a wredak :P - eksperymentuje - następny bedzie Specyfik 506.01 0W-30
        KLIK -> O3 1.4 TSI EL

        Komentarz

        • Orbit
          Rider
          • 2010
          • 486

          tt4600 spelnia norme twojego silnika ? czy wlales nienormatywny?


          btw ile wlales tego MoS2?
          Spełnia ... Jak napisał Seed ... norma dla OPLI to DEXOS-2 ... tak samo nazywa się Olej który produkuje General Motors ...( nie polecam )
          Do LM 4600 5,2 litra dolałem 3/4 pojemnika Mos2 ,t.j. około 200 mil . ..... do silnika wchodzi 5,4 L oleju
          właśnie dotarłem do domu na zewnątrz - 5 C , rano było - 7 C ... żadnego klekotania nie ma , ... na początku obawiałem się trochę o DPF .. ale po 2000 km z Mos2 , nie zauważyłem żadnych zmian .... DPF wypala się tak samo ,
          1,7 Oplel Astra GTC 125Km ...
          Obecnie śmigam na Liqui Moly a w lato AMSOIL

          Komentarz

          • Staszekowski
            Classic
            • 2011
            • 9

            Fajne macie spalania ale z drugiej strony dziwne, przy normalnej jeździe osiągnięcie poziomu 4-4.5 to naprawdę dobry rezultat bym powiedział bardzo dobry.

            Być może jazda tempem tzw. staruszka, bez obciążenia, wiatru to jeszcze jestem w stanie przełknąć.

            W rzeczywistości te historie że mój tedeik pali 4 litry ropy można wsadzić głęboko do kieszeni i często są one wynikiem kompletnego braku dokładnego pomiaru.
            Witam i pozdrawiam

            Komentarz

            • konkon
              Rider
              • 2008
              • 667
              • Octavia I (1U2)
              • AGR 1.9 TDI VP 90 KM

              Seed, notujesz może spalanie ? Ciekawe jak się ma X-Clean do TT 4600 ale najciekawsze co będzie na 506.01.
              Konrad
              OIL SPA -> oleje, filtry, akumulatory, części

              90 konny AGRessor
              PerfectServiceBy DGW
              WhitePride :smokedevil

              Komentarz

              • PAOLO ESCO
                RS
                • 2009
                • 6626
                • Volkswagen
                • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                Zamieszczone przez Staszekowski
                przy normalnej jeździe osiągnięcie poziomu 4-4.5 to naprawdę dobry rezultat bym powiedział bardzo dobry
                nic nadzwyczajnego dla 1,9 TDI ( w dobrym stanie technicznym) jeśli za kierownica siedzi "kumaty" kierowca który myśli z wyprzedzeniem obserwując ruch na drodze i wie jak zmieniać biegi.

                Zamieszczone przez Staszekowski
                historie że mój tedeik pali 4 litry ropy można wsadzić głęboko do kieszeni i często są one wynikiem kompletnego braku dokładnego pomiaru
                fige prawda - 50 tys km 1.9 TDI BXE (przeważnie 3-4 osoby na pokładzie) trasa dzień w dzień po 65 km w jedną i 65 km w drugą stronę w różnych porach roku... spalanie oscylowało w granicach 4,3 ( już nie będę zaniżał , żeby nie było) do 4,8 a średnia przelotowa nie była mała bo pociskałem z rana po pustej przeważnie S3 ... oczywiście prawie w ramach przepisów - "prawie" :diabelski_usmiech w każdym razie pasażerowie pasy zapinali z tyłu... :wink:
                Druga Octavia 1 Tur 1,9 TDI AXR +- 50 tys km ta sama trasa, też z 2-3 osobami na pokładzie spalanie porównywalne moze 0.2 L na 100km więcej ....ale jazda była zgoła bardiej extremalna bo musiałem się nacieszyć posiadaniem TDI-ka na początku :szeroki_usmiech
                Więc śmiem powiedzieć , że "wyczyn" w graniach 4, xxx to nic nadzwyczajnego dla tego silnika i rozgarnietego kierowcy. Spalanie na poziomie 4,7 czy 4,8 miałem na porządku dziennym w 3-4 oosby na pokładzie.
                Nie patrząc na prędkościomierz i pociskając w ramach zdrowego rozsądku można spokojnie zmieścić się +- 5L /100 km.
                Oczywiście jeśli ktoś inaczej prowadzi i ma ciężką nogę to ten sam samochód z tym samym silnikiem będzie spokojnie palił o litra więcej - tak jak mojemu szwagrowi zawsze nie mieści się w 5L... :haha:
                Rozmawiałem też ze znajomym który chwalił się ze jego 1,6 TDCI CR w Golfie (o Tobie Michał piszę :szeroki_usmiech ) spaliło mało bo około 4,8 litra... więc śmiałem się bo ja tyle miałem Octavką na porzadku dziennym :lol:
                PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                Komentarz

                • natash
                  RS
                  • 2011
                  • 2599

                  W szoku jestem z tym spalaniem... ja na trasie minimum z tankowań z dystrybutora wycisnąłem 5,2 - 5,4 jazda w nocy przez Polskę w granicach 100 km/h...

                  Komentarz

                  • innova
                    Rider
                    • 2011
                    • 554

                    Zamieszczone przez natash
                    MoS2 - co to? Jakiś dodatek?
                    natash,

                    wiosną popularne były płukanki do wymiany olejów które moim zdaniem nic nie dają za to wyciągają kilka dych z kieszeni. Nie popadajmy w paranoje. Olej został zaprojektowany aby spełnić pokładane w nim nadzieje oraz pełnić swoje funkcje. Kosmetyki to raczej nie nasza domena a samochód bez nich daje dobrze radę, może nawet lepiej.
                    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                    Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
                    _______________________________________

                    Komentarz

                    • pacocases
                      Rider
                      • 2011
                      • 576
                      • Octavia II combi (1Z5)
                      • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                      olej czy spalanie

                      Tak sobie czytam i jeszcze raz sprawdzam czy nie pomyliłem forum. Już myślałem że jestem w temacie "spalanie naszych aut" czy jakoś tak
                      pozdrawiam Pakoś - teraz 147KM/328Nm

                      Komentarz

                      • innova
                        Rider
                        • 2011
                        • 554

                        Zamieszczone przez Artiks
                        Jaki przebieg silnika ? Mam obecnie zalanego TT4100 5W40 zero bez dolewek od wymiany do wymiany max co 10 tys. I też myślę nad przejściem na 5W30 Fuchsa Trochę straszą że przy tym przebiegu gdzie taki olej rzadki , do tego eksploatacja wypadnie na sezon wiosenno -letni
                        Przebieg w O2 RS: 180tyś ale to nie ma wiekszego znaczenia. Tu generacja silnika (taki znacznik procesu technologicznego jak w procesorach) odgrywa moim zdaniem kluczowe znaczenie a my żyjemy w epoce silników W30. Zalewanie olejów W40 do tych silników to moim zdaniem jak wrzucenie schabu z kością do maszynki do mielenia mięsa...nie dziwne że te ulegają degradacji po kilku tysiącach km. Przykład z dziś: skoda poleciała w trasę i spalanie odpowiednio (obsada: dwie osoby + ładunek około 60kg)

                        5,3l/100 przy prędkościach rzędu 90km/h
                        8,5l/100 przy prędkościach rzędu 170-180km/h (na A2)
                        średnio na całej trasie 6l/100

                        poprzednio na LM4100 te wartości były znacząco wyższe, zwłaszcza przy więszych prędkościach (obrotach silnika a ja za szybko biegów nie zmieniam)

                        no a o tym wiosna czy lato muminków czy zima nasza to już było wałkowane tyle w ostatnich dniach, że aż się powineneś zarumienić ops: nie ma najmniejszego znaczenia gdyż temepratura oleju i tak będzie na tym samym poziomie (90-100stC) po wygrzaniu
                        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                        Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
                        _______________________________________

                        Komentarz

                        • parasite
                          L&K
                          • 2011
                          • 1368

                          Zamieszczone przez natash
                          W szoku jestem z tym spalaniem... ja na trasie minimum z tankowań z dystrybutora wycisnąłem 5,2 - 5,4 jazda w nocy przez Polskę w granicach 100 km/h...
                          W trasie po Polsce to spokojnie schodzę do 4-4.3l przy tak 100km/h. Czasem przy dojazdach do pracy nawet schodzę do 3.7l ale później mam autostradę a tam to już spalanie wzrasta do 5-6l. Ale ja generalnie rzadko hamulca używam :P
                          Ostatnio - 650km do Hamburga ale z prędkością max. 90km/h, bo wlokłem się za Toyotą Hiace, wyszło 3.7l/100 średnio :P
                          Powrót przy prędkości tak 110-130km/h (była śnieżyca) wyszło 5-5.1l/100.

                          Tak BTW to jeśli zalałbym teraz 0W30 to chyba bym zszedł do 3.5l/100 jeśli wierzyć w to mniejsze spalanie.

                          Co do oleju to stukneło już 8 tyś na Synthoil 5w40 i dalej cisza
                          Lotos przy tym przebiegu już rzęził przy wkręcaniu silnika.
                          AGR 112KM, 232Nm
                          Subaru Impreza GH 2.0 150KM

                          Komentarz

                          • Dzida
                            RS
                            • 2006
                            • 2253

                            Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                            fige prawda
                            Równie dobrze mółbym powiedzieć - figę prawda. AXR-pali 4,2-4,5 l/100 km przy wręcz katorżniczej jeździe ze stałą prędkością 85-90 km/h, kiedy wkładasz cały wysiłek w to aby głaskać pedał gazu i jechać w miarę równo, broń Boże nie hamując, aby znowu musieć się rozpędzić.

                            Ale przecież każdy z Nas ma inną nogę . . . :wink:

                            P.S Ja też nie rozumiem jak ludziom BKD na motostacie pali średnio 5,4 /100 km. Ale nie o tym jest ten topic.

                            Komentarz

                            • Seed
                              Elegance
                              • 2010
                              • 875
                              • Octavia III (5E3)
                              • CHPA 1.4 TSI 140 KM

                              Zamieszczone przez konkon
                              Seed, notujesz może spalanie ? Ciekawe jak się ma X-Clean do TT 4600 ale najciekawsze co będzie na 506.01.
                              powiem szczerze, ze w firmowym aucie nie ma sensu mierzyc. ja w kazdym razie zamowilem juz u elemenateura Specyfica 506.01 0W-30 i podejrzewam, ze pod koniec stycznia bedzie zmiana - drogi olej - ok 250 PLN ale mysle ze warto.
                              KLIK -> O3 1.4 TSI EL

                              Komentarz

                              • PAOLO ESCO
                                RS
                                • 2009
                                • 6626
                                • Volkswagen
                                • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                Zamieszczone przez Dzida
                                jechać w miarę równo ... nie hamując
                                no właśnie tak się da jechać rano na S3 jak nikt nie blokuje jazdy.
                                Zamieszczone przez Dzida
                                Ale nie o tym jest ten topic.
                                racja-koniec.


                                Zamieszczone przez Seed
                                Specyfica 506.01 0W-30 i podejrzewam, ze pod koniec stycznia bedzie zmiana
                                no no ciekawy będę Twojej relacji z użytkowania tego oleju.

                                Daj znać na forum dla "potomnych" jak TT 4600 będzie się sprawdzać po 10 tys km.
                                PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                Komentarz

                                • Orbit
                                  Rider
                                  • 2010
                                  • 486

                                  Zamieszczone przez innova
                                  Zamieszczone przez natash
                                  MoS2 - co to? Jakiś dodatek?
                                  natash,

                                  wiosną popularne były płukanki do wymiany olejów które moim zdaniem nic nie dają za to wyciągają kilka dych z kieszeni. Nie popadajmy w paranoje. Olej został zaprojektowany aby spełnić pokładane w nim nadzieje oraz pełnić swoje funkcje. Kosmetyki to raczej nie nasza domena a samochód bez nich daje dobrze radę, może nawet lepiej.
                                  Najlepszy TEKST jaki ostatnio czytałem Olej został zaprojektowany aby spełnić pokładane w nim nadzieje - Nadzieja Matką ......
                                  A ja Naiwny myślałem ze to zwykły produkt ... p.t. ""Trzeba zrobić tanio .... sprzedać Drogo "...

                                  przy następnej wymianie zrobię kilka fotek co spływa z silnika po płukance
                                  1,7 Oplel Astra GTC 125Km ...
                                  Obecnie śmigam na Liqui Moly a w lato AMSOIL

                                  Komentarz

                                  • innova
                                    Rider
                                    • 2011
                                    • 554

                                    Zamieszczone przez zak14
                                    Ale autor (co sam w tekście podkreśla) nie próbuje być ścisły w podawaniu wartości - to 10 to tak dla ustalenia uwagi/uproszczenia rachunków/określenia rzędu wielkości.
                                    Jest to opracowanie zdecydowanie popularnonaukowe. Naukowe, a przynajmniej ścisłe, masz np. tutaj: http://www.tribologia.eu/ptt/try/tr06.htm
                                    ależ jak dobrze pamiętam to w tym opracowaniu było napisane:

                                    "większość producentów silników wskazuje wartość 10 jako właściwą...itd"

                                    dobra zabieram się za to kolejne opracowanko (po raz kolejny dzięki za wskazanie materiału), wnioski pojawią się pewnie w wigilie jak karpia na silnikowym będę smażył
                                    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                    Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
                                    _______________________________________

                                    Komentarz

                                    • PAOLO ESCO
                                      RS
                                      • 2009
                                      • 6626
                                      • Volkswagen
                                      • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                      Zamieszczone przez Orbit
                                      przy następnej wymianie zrobię kilka fotek co spływa z silnika po płukance
                                      mnie nie musisz przekonywać - widziałem co spływało przy przebiegu 5 (pięciu) tys km przy zlewaniu z płukanką tego fabrycznego "gniota" którym fabryka zalewa silniki (1,4 16V benzyna) :evil: Po tej wymianie silnik zaczął wyraźnie lepiej wkręcać się na obroty nie wspominając o kulturze pracy.
                                      PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                      Komentarz

                                      • natash
                                        RS
                                        • 2011
                                        • 2599

                                        Kurde coraz bardziej grzeje się na tą płukankę, przy zmianie na TT 4600, tylko której użyć żeby sobie pomagając nie zaszkodzić

                                        Może mi wtedy spalanie spadnie do 5l/100km :szeroki_usmiech

                                        Komentarz

                                        • innova
                                          Rider
                                          • 2011
                                          • 554

                                          Zamieszczone przez Orbit
                                          przy następnej wymianie zrobię kilka fotek co spływa z silnika po płukance
                                          spływa dokładnie to samo (z wyłączeniem faktu dodania dodatkowego płynu) co i bez niej, jeżeli chodzi o mnie to ja już widziałem

                                          Zamieszczone przez Orbit
                                          Olej został zaprojektowany aby spełnić pokładane w nim nadzieje - Nadzieja Matką ......
                                          czepiasz się słówek "kolego", lepiej powiedz czy wlepkę ze słupka już sobie wkleiłeś do dowodu rejestracyjnego
                                          --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                          Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
                                          _______________________________________

                                          Komentarz

                                          • Orbit
                                            Rider
                                            • 2010
                                            • 486

                                            Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                            mnie nie musisz przekonywać - widziałem co spływało przy przebiegu 5 (pięciu) tys km przy zlewaniu z płukanką tego fabrycznego "gniota" którym fabryka zalewa silniki (1,4 16V benzyna) :evil: Po tej wymianie silnik zaczął wyraźnie lepiej wkręcać się na obroty nie wspominając o kulturze pracy.
                                            za pierwszym razem gdy użyłem płukanki, oprócz oleju spływał gesty szlam który się rozwarstwiał , i był wszędzie ... nawet na wkładzie filtra oleju ... Auto miało przejechane 20 Kkm i była to druga zmiana oleju ... 1 wsza odbyła się na przeglądzie w serwisie . od tamtej pory każda zmiana oleju poprzedzona jest płukanką ...
                                            1,7 Oplel Astra GTC 125Km ...
                                            Obecnie śmigam na Liqui Moly a w lato AMSOIL

                                            Komentarz

                                            • innova
                                              Rider
                                              • 2011
                                              • 554

                                              Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                              Po tej wymianie silnik zaczął wyraźnie lepiej wkręcać się na obroty nie wspominając o kulturze pracy.
                                              to akurat pochodna samego oleju i jego stanu a nie płukanki, no teraz to się zakiwałeś chyba.

                                              Gdyby te płukanki coś dawały to by nie wzbudzały śmiechu (z tego który je przynosi ze sobą oczywiście) czy uśmiechu zwykłych "prostych" mechaników
                                              --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                              Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
                                              _______________________________________

                                              Komentarz

                                              • Orbit
                                                Rider
                                                • 2010
                                                • 486

                                                spływa dokładnie to samo (z wyłączeniem faktu dodania dodatkowego płynu) co i bez niej, jeżeli chodzi o mnie to ja już widziałem

                                                czepiasz się słówek "kolego", lepiej powiedz czy wlepkę ze słupka już sobie wkleiłeś do dowodu rejestracyjnego
                                                zapewne widziałeś skoro tak twierdzisz ...

                                                co do wlepki, wkleiłem do dowodu i prawa jazdy coby zapamiętać
                                                1,7 Oplel Astra GTC 125Km ...
                                                Obecnie śmigam na Liqui Moly a w lato AMSOIL

                                                Komentarz

                                                • PAOLO ESCO
                                                  RS
                                                  • 2009
                                                  • 6626
                                                  • Volkswagen
                                                  • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                                  Zamieszczone przez natash
                                                  tylko której użyć żeby sobie pomagając nie zaszkodzić
                                                  Millers, Motul , LM, Amsoil to sprawdzone firmy.







                                                  PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                                  Komentarz

                                                  • soszek81
                                                    L&K
                                                    • 2010
                                                    • 1245

                                                    Zamieszczone przez ruszok
                                                    Zamieszczone przez soszek81
                                                    Możesz to rozwinąć?
                                                    Mogę, ale zależy czego oczekujesz? Mam nie VAGowy silnik. Co nie zmienia faktów, które podałem - że jakoś 5W-40 nie straszny...
                                                    ruszok - właśnie jak napisałeś i jak później opisał też Paolo Esco.

                                                    Sumując - zależy jaki silnik, jakie auto, jaki kierowca, jaka droga.

                                                    Jednak proszę o wyrozumiałość - jeśli ktoś pisze że jechał dynamicznie i spalił 4/100....
                                                    To mamy różne pojęcia o jeździe dynamicznej.
                                                    Tak samo różne jak jazda moja a piramidy czy szkody

                                                    Dlaczego?
                                                    Pugiem 206SW 1.4HDi pokonałem ledwie 160k km. Kolega miał 206 z tym samym silnikiem ale 3 drzwiówkę.
                                                    Wyjechaliśmy jednocześnie z Dęblina do Krakowa. Ja za Radomiem tankowałem (Lukoil) i wyjeżdżając ze stacji po tankowaniu, byłem wciąż przed nim (on wyjeżdżał z Radomia). Ze względu na ruch, w KR byłem "ledwie" 40 min przed nim, przy czym moje spalanie wyszło ok 4,6 a jego 3,8.
                                                    I się zarzekał że jechał dynamicznie.

                                                    Jeśli komuś pali mało - lepiej dla niego. Przy mojej nodze pali tyle. Ale wiem jak jeżdżę.
                                                    Swoją "ulubioną" trasę (226km w jedną stronę) pokonałem raz w 2h15min ze spalaniem 6/100, normalnie jadę ok 2h30-2h40 przy tych 5,5/100, jeśli mi się nie spieszy to zajmuje mi to 3h i ok 5/100. Sprawdzane dziesiątki razy.
                                                    EOT.

                                                    W temacie olei - ja się nie boję 5W40
                                                    Powiem więcej - przy tych autach co mam - to jedyna lepkość jaka mnie interesuje. Powód? Właśnie wróciłem z garażu po małym przeglądzie Puga którego powozi teraz żona. Przejechał 5,5k na Castrolu Edge 5W30. Musiałem dolać 0,3l bo była połowa stanu.
                                                    Na Castrolu Edge 5w40 ubytek był połowę tego i to po przebiegu 20k km! Przy czym na 5W40 auto przejechało 4 wymiany po 20k km i jedną 10k km. 5W30 zalałem bo mi zostało z O1 jak zmieniłem na Motula. I widzę że 30 to błąd (przynajmniej Castrol) nie tylko w mojej Skodzie. Oby do wiosny, a wtedy, jeśli AMS się do końca sprawdzi w Skodzie, to wyląduje i w Pugu.

                                                    Pozdrawiam.

                                                    PS - Pidziek - specyfik zalany do obu aut
                                                    Była O1 kombi ALH++ 150/340
                                                    Obecnie Pyzio 206 1.4HDi+ ~90/200

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...