W pierwszej kolejności chcę na skodzie sprawdzić 0w20
Byłbym bardzo ciekaw wyników analizy po przejechaniu paru kkm na tym oleju.
Twoje podejście jest zbieżne z tym, co sugeruje się tutaj: http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/, jednak pozostaje w sprzeczności z często stawianą tezą, że pomiędzy krzywką wałka a stykającą się z nią powierzchnią pompowtryskiwacza wymagany jest ponadstandardowo trwały film olejowy, a ten jednak zależy od lepkości oleju. Olej 0w20 ma lepkość w 100st. C. max 9.3 cSt, a jego HTHS zwykle niewiele przekracza 2.6 cP, więc z trwałością filmu może być różnie. Inna rzecz, że między 9.3 cSt w oleju 0w20 a powiedzmy 15 cSt w 5w40 różnica w wartościach bezwględnych nie jest duża. Być może (tego nie wiem) jest pomijalna, bo może na przykład pod dużym obciążeniem na tych nieszczęsnych krzywkach nawet przy lepkości 15cSt mamy do czynienia z tarciem granicznym i wtedy do głosu dochodzą modyfikatory tarcia i decydujące znaczenie ma ich jakość.
Próbowałem nagabywać w tej sprawie (co ma większą wartość - szybka cyrkulacja / lepszy odbiór ciepła, czy trwalszy film) utytułowanych tribologów, ale na razie uchylili się od odpowiedzi, a na przebijanie się przez bazę SAE Papers (20$ sztuka, jeśli dobrze pamiętam) raczej mnie nie stać.
Może ma ktoś jakiś wiarygodny artykuł lub zna konkretny numer SAE Paper, w którym są wyniki badań dotyczących tej kwesti ? W jeden - dwa artykuły byłbym skłonny zainwestować...
Jakbyś zrobił analizę, po pewnym przebiegu na oliwie 0w20 to też mielibyśmy jakieś dane empiryczne ...
(co ma większą wartość - szybka cyrkulacja / lepszy odbiór ciepła, czy trwalszy film)
i tu jest chyba sedno, biorąc pod uwagę nasze nieszczęsne szklanki i panewki to postawił bym na trwalszy filtr, TDI w porównaniu z PB nagrzewa się do niższych temp dlatego to jest "drugorzędna" sprawa co nie znaczy, że nie ważna.
zak14,
pamiętam twój wykres gdzie temp oleju miała gwałtowny spadek, z 41sC do około 15sC , zauważ też, że przy tym załamaniu motor przechodzi z obrotów podwyższonych na obroty właściwe dla motorka rozgrzanego.
pamiętam twój wykres gdzie temp oleju miała gwałtowny spadek, z 41sC do około 15sC , zauważ też, że przy tym załamaniu motor przechodzi z obrotów podwyższonych na obroty właściwe dla motorka rozgrzanego.
W sumie nadal, z braku czasu, nie dociekłem o co tu chodzi - jakiś problem z transmisją danych czy faktycznie wachnięcie temperatury. Stawiam na to drugie - zapewne zmienia się wtedy coś w obiegu oleju. Robiłem jeszcze kilka logów i zjawisko jest powtarzalne.
18 stron na temat olejów niskolepkościowych - właśnie tłumaczę, jak skończę umieszczę w wątku na forum
fragment " Więcej błędów ludzie popełniają przy doborze olejów, gdy robi się gorąco. Myślą, że niskolepkościowe oleje pod wpływem ciepła zachowują się gorzej w silnikach. W rzeczywistości jest to problem. Ludzie nie wiedzą, że 90 procent zużycia silnika następuje na starcie. Jeśli jesteśmy zainteresowani żywotności silnika to powinniśmy skupić naszą uwagę na zmniejszeniu zużycia silnika podczas uruchamiania. " ....
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
dzięki za pociągnięcie tematu oraz poprawę precyzji w opisie analizowanych aspektów. Szybko zerknąłem na wskazany opis z niego wyłowiłem dwa fragmenty które pozwolę sobie przytoczyć:
It seems that many engines work best with a multi-grade 30 weight / grade oils. Others would do better with a 20 grade oil and few would require a 40 grade oil. You can only determine what is best by experimenting
i tu zgoda iż nie karty katalogowe a konkretny test czyli eksploatacja dadzą odpowiedź co jest najbardziej optymalne i jak to jest z danym olejem w warunkach rzeczywistych a nie na reklamie. Oprócz tego oleje o lepkości 40 znalazły się na końcu listy potrzeb.
I personally used 0W-20 Mobil 1 in the 575 Maranello and for the first oil change I drained the Murcielago’s (OEM) 5W-40 Agip and replaced it with 0W-30 Mobil 1. The engine became much quieter. A valve tappet noise disappeared. I then used the 5W-20 Red Line in the Lamborghini. Used oil analysis showed that this oil worked well for my non racetrack application. The same oil went into my Maybach 57. My Enzo Ferrari calls for the Shell Helix Ultra racing 10W-60 but I have used the Castrol Syntec European Formula 0W-30. This is different than the easy to find plain 0W-30 Syntec. ... I am now using Renewable Lubricants Inc. (RLI) 0W-30 in the Enzo and 0W-20 RLI in the new Maybach 57s AMG.
oprócz tego, iż autor ma na czym robić eksperymenty to faktycznie bardzo zbieżna jest prezentowana filozofia z moją... tyle że autor nie specjalnie zapewne przejmuje się oszczędnościami na spalaniu (zresztą na Florydzie paliwko najdroższe na świecie nie jest) a ja już tak
No i moją uwagę zwrócił fakt, iż to wszystko (smarowanie) trzyma się kupy w silniku benzynowym którego temperatura jest z reguły wyższa aniżeli diesla.
Natomiast prawdą jest, iż zapewne żaden z olejów 0w20 nie posiada normy dla PD. Z drugiej strony podobnie jak w przypadku przykładu tego, co ASO faktycznie zalewa i gdzie ma zalecenia podstawowe producenta to i w przypadku PD spotykam się z opiniami, iż to wszystko pic na wodę (lub na olej) i czy ma czy nie to i tak byleby smarował...tyle że w naszym przypadku dochodzi jeszcze to na co wskazałeś czyli ograniczona grubość filmu w 0w20 czego ta prawda ludowa nie uwzględniła. Nic to, zaleje i zrobię testy po jakimś dystansie jeżeli zauważę coś niepokojącego a jeżeli nic nie będzie się zmieniać to po pełnym interwale.
Zamieszczone przez PAOLO ESCO
18 stron na temat olejów niskolepkościowych - właśnie tłumaczę, jak skończę umieszczę w wątku na forum.
kto Ci narobił tyle roboty ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
Niekoniecznie, gdzieś mi się obiło o uszy że Toyota dopuszcza taki olej do D4D. . .
Tylko w ASO dzięki bankom :szeroki_usmiech
Jeśli mowa o dieslach 1CDFTV to:
Zak: Jakby sie okazało że norma 505.01 jest tyle warta co 505.00 jeśli chodzi o ochrone krzywki w PD to wywołało by to trzesienie ziemi.
Ja woę być ostrożny jednak w stawianiu jakiejś tezy na ten temat.
Bo czy bardziej trwały film olejowy wytworzy olej na pełnej bazie PAO z pełnym pakietem AW z cynkiem, fosforem i innymi dodatakmi czy olej HC który po prostu jest lepszym nośnikiem dodatków....
Zak: Jakby sie okazało że norma 505.01 jest tyle warta co 505.00 jeśli chodzi o ochrone krzywki w PD to wywołało by to trzesienie ziemi.
Ja woę być ostrożny jednak w stawianiu jakiejś tezy na ten temat.
Też jestem ostrożny i najchętniej dopadłbym jakieś trochę porządniejsze opracowanie na temat tej sprawy (póki co szukam bez powodzenia). Ciekaw jestem szczególnie co jest "istotą" normy 505.01 - wymóg HTHS >3.5 ? Chyba nie, bo późniejsza 506.01 już tego wymogu nie ma. Spełnienie warunków jakiegoś testu ? Jakiego ?
Zamieszczone przez Pidziek
Bo czy bardziej trwały film olejowy wytworzy olej na pełnej bazie PAO z pełnym pakietem AW z cynkiem, fosforem i innymi dodatakmi czy olej HC który po prostu jest lepszym nośnikiem dodatków....
Myślę, że dodatki AW wchodzą do akcji przede wszystkim wtedy, kiedy film jest na granicy zerwania, a dla trwałości filmu kluczowe znaczenie ma sama baza i ew. modyfikatory lepkości oraz tarcia.
Witam, co prawda jezdze na oleju Fuchs Titan GT1 5W40, a teraz zakupiłem sobie w technologi XTL i jestem z niego zadowolony, może dlatego , ze duzo jeżdze po mieście i wymiany sa zawsze do 10.000km, ale co sadzicie o oleju LOTOS TRAFFIC PRO 505.01 5W40 , kiedys słyszalem o nim bardzo dobre opinie , i to pomimo iz jest to Lotos. Z tego co czytalem to bardzo dobrze nadaje sie do silników z PD.
Myślę, że dodatki AW wchodzą do akcji przede wszystkim wtedy, kiedy film jest na granicy zerwania, a dla trwałości filmu kluczowe znaczenie ma sama baza i ew.
Tak tyle że każdy film olejowy na bazie PAO w porównaniu ndo HC jest stabilniejszy i mocnejszy.
Dwa, dodatki AW dzieki określonym temp. uaktywniaja się .
Ja myslę ze jest HC bo jest to tańsza baza która jest nośnikie pewnego dodatku jakiego ....no włąsnie trzeba zasięgnąc opinii.
Lepkość tutaj mi sie wydaje nie ma nic do rzeczy, w 80% oleje na 506.01 są na specyfkacji A5/B5 i bazach syntetyczncyh i wszystko jest OK ..
Zamieszczone przez xtremesystems
napisze ktos pare olejow na bazie PAO z norma 507
Baza PAO może być od 1-2%, przez ok. 30-40% (pop.i dobre oleje) aż do 80-99% lub prawie 100% .
Z tych na bazie większościowej ja mogę napisać od siebie że ma ja Amsoil AEl 5W30, najwyższą zawartość bazy PAO i estrów ma Millers Longlife XF 504.00/507.00
PRO C3 z Fuchs-a ma uśrednioną ilosc , gdzieś połowa PAO + bazy GTL ale nie znam najbardziej aktualnych informacji.
Koledzy od Motula i LM zapewne napiszą o tych produktach ile maja bazy PAO.
Ciekaw jestem szczególnie co jest "istotą" normy 505.01
zawartość dodatków, które powodują że olej z tą normą jest bardziej "lepki" i nie spływa w całości do miski olejowej pozostawiając wartwę "filmu olejowego", która chroni krzywki wałka rozrządu przed brakiem smarowania w trakcie uruchomienia silnika itd... choć wyczytałem też gdzieś, że VW sprytnie wykorzystał możliwość wprowadzenia "noweg wyspecjalizowanego" produktu do silników z pompowtryskiwaczami. Prawdy nie dowiemy się zapewne nigdy. Natomiast samą normę VW 505.01 można sobie wsadzić w po wszelkich modyfikacjach dotyczących silnika. Wtedy liczy się maksymalna ochrona silnika.
Zamieszczone przez xtremesystems
lazarway LL 507 jest na pao?
PAO > 30% ( były linki do karty....)
Zamieszczone przez czyzyk64
tego co czytalem to bardzo dobrze nadaje sie do silników z PD.
parametry bardzo dobre. (porównałem go kiedyś z Amsoilem AFL choć to oleje o różnych bazach olejowych i klasie to Lotos wypadł bardzo dobrze - ciekawe jak sprawdzi się w silniku). Z tego co wiem niekiedy dosyć ciężko go kupić. Jeśli masz możliwość to śmiało możesz go zalać.
Zamieszczone przez Pidziek
Lepkość tutaj mi sie wydaje nie ma nic do rzeczy, w 80% oleje na 506.01 są na specyfkacji A5/B5 i bazach syntetyczncyh i wszystko jest OK ..
a zwróćcie uwagę że jak się przyjrzeć to wychodzi na to że można stosować w silniakch VW oleje od A3/B3/B4 po A5/B5 z lub bez C3 od 0W/30 aż po 5W/40 ...jak widać ACEA, HTHS i lepkośc nie są stawiane na pierwszym miejscu a jedynie własne specyfikacje VW są tutaj wyznacznikiem.
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Myślę, że dodatki AW wchodzą do akcji przede wszystkim wtedy, kiedy film jest na granicy zerwania, a dla trwałości filmu kluczowe znaczenie ma sama baza i ew.
Tak tyle że każdy film olejowy na bazie PAO w porównaniu ndo HC jest stabilniejszy i mocnejszy.
Dwa, dodatki AW dzieki określonym temp. uaktywniaja się .
Ja myslę ze jest HC bo jest to tańsza baza która jest nośnikie pewnego dodatku jakiego ....no włąsnie trzeba zasięgnąc opinii.
Lepkość tutaj mi sie wydaje nie ma nic do rzeczy, w 80% oleje na 506.01 są na specyfkacji A5/B5 i bazach syntetyczncyh i wszystko jest OK ..
Zamieszczone przez xtremesystems
napisze ktos pare olejow na bazie PAO z norma 507
Baza PAO może być od 1-2%, przez ok. 30-40% (pop.i dobre oleje) aż do 80-99% lub prawie 100% .
Z tych na bazie większościowej ja mogę napisać od siebie że ma ja Amsoil AEl 5W30, najwyższą zawartość bazy PAO i estrów ma Millers Longlife XF 504.00/507.00
PRO C3 z Fuchs-a ma uśrednioną ilosc , gdzieś połowa PAO + bazy GTL ale nie znam najbardziej aktualnych informacji.
Koledzy od Motula i LM zapewne napiszą o tych produktach ile maja bazy PAO.
motul x-clean+ bylo pisane ze ma ok 75% PAO
[ Dodano: Nie 18 Gru, 11 11:22 ] Pidziek, to wyjasnij mi mi jeszcze jedno.
czemu ten milles longlife xf ktory ma baze PAO ma takie gowniane VI?
Baza PAO może być od 1-2%, przez ok. 30-40% (pop.i dobre oleje) aż do 80-99% lub prawie 100% .
te oleje nie powinne mieć maksymalnej ilości PAO ze względu na fakt iż w czystej postaci PAO może powodować min. twardnięcie uszczelek itd... - optymalne są oleje z podwyższoną zawartością PAO jako głównej bazy i wykorzystaniem nośników w postaci dodatku HC/ innych syntetycznych technologii i oczywiście liczy się ilość i jakość dodatków umieszczanych przez producenta.
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
ale co sadzicie o oleju LOTOS TRAFFIC PRO 505.01 5W40
czyzyk64, my tu (no przynajmniej ja) w ostatnich dniach mówimy olejom o lepkości 40 "to już nie smoka epoka" a Ty takie dinozaury wyciągasz :?: :wink:
[ Dodano: Nie 18 Gru, 11 14:13 ]
Zamieszczone przez PAOLO ESCO
choć wyczytałem też gdzieś, że VW sprytnie wykorzystał możliwość wprowadzenia "noweg wyspecjalizowanego" produktu do silników z pompowtryskiwaczami.
być może tutaj znajdują się podwaliny wprowadzenia zamieszania na półkach z olejami i stąd też część osób uznaje wymóg dedykowanego oleju do silników pomopwtryskiwaczy za jakieś ponadmiarowe (i pokrętne jak się okazuje) oczekiwania
[ Dodano: Nie 18 Gru, 11 14:16 ]
Zamieszczone przez konkon
innova, kto wie może i ja się pokuszę na zalanie jednego z moich best czyli Motula X-Lite 0W-30 do mojego silnika, rodem z ursusa
konkon,
klasyfikacja traktorów była dookreślona w przybliżeniu reprezentacją: Robur, Żuk :szeroki_usmiech
Twój silnik jak najbardziej zaliczyć nalezy do tych współczesnych zatem lej śmiało 0w-30 a wyzwolisz z niego dodatkowe "pokłady agresji" a do tego jak się okazuje będzie lepiej chroniony przy rozruchu i równie dobrze w trakcie jazdy
[ Dodano: Nie 18 Gru, 11 14:22 ]
Zamieszczone przez Pidziek
Zak: Jakby sie okazało że norma 505.01 jest tyle warta co 505.00 jeśli chodzi o ochrone krzywki w PD to wywołało by to trzesienie ziemi.
Ja woę być ostrożny jednak w stawianiu jakiejś tezy na ten temat.
Bo czy bardziej trwały film olejowy wytworzy olej na pełnej bazie PAO z pełnym pakietem AW z cynkiem, fosforem i innymi dodatakmi czy olej HC który po prostu jest lepszym nośnikiem dodatków....
Pidziek,
myślę że wszystko i tak mieści się z dużym zapasem w tolerancji silnika (bez jakiegokolwiek negatywnego wpływu) a najlepszym odzwierciedleniem prawdy na ten temat są nie karty katalogowe a wskazane testy (ocena subiektywna i laboratoryjne)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
Kiedys Marek Staszewski vel Masters pisal na swoim forum,ze swojego Passata PD zalewal
Mobilem 1 5w50 i przez ponad 200kkm nic sie nie stalo :idea:
A ten olej nie ma normy 505.01 :szeroki_usmiech
Tato,tato...czy to auto jest chore?
Nie synku...to diesel PD.
Honda...the power of dreams.
Byla Octavia...jest Accord i CBR 650F
Moja teoria co od 505.01
Kiedy VW wprowadził silniki PD, inżynierkowie wzięli sobie kilka takich sztuk i pozalewali olejami 505.00, jakimiś minerałami 15w40/10w40. Pozażynali je i wysrały im sie pompki.
Wyszło że 505.00 sie nie nadaje do PD.
- Więc cóż robić Hans?
- Niech oleje będą 5w40! W zimie fajnie pompowalne, w lato też będą działać.
- A co jak ktoś zrobi full minerała w tej lepkości?
- To ustalmy wymóg np. 30% PAO!
- Niee, za drogo, lepiej HC.
Ktoś powie: ale tam są super-hiper-dodatki, których nie ma w innych oliwach...
Czy olej GM ma to coś, czego nie ma LM albo Millers??
Konkluzja:
W silnikach PD będą znakomicie działać dobre syntetyki.
... ale jeśli nie wiesz które to, lej te z normą 505.01 :szeroki_usmiech
Koniec
Twój silnik jak najbardziej zaliczyć nalezy do tych współczesnych zatem lej śmiało 0w-30 a wyzwolisz z niego dodatkowe "pokłady agresji"
jakoś takie wypowiedzi mnie nie przekonują a wręcz przeciwnie wyzwalają u mnie pokłady śmiechu ... !!! pisałem wcześniej , widziałem co spływa z silnika po takim Oleju .. .TO JEST PRAKTYCZNIE WODA wiec może przestańmy u uskuteczniać takie pierdolamento ! Zima może i to zda egzamin , ale latem z pod maski będzie koncert życzeń słychać ...
1,7 Oplel Astra GTC 125Km ...
Obecnie śmigam na Liqui Moly a w lato AMSOIL
pisałem wcześniej , widziałem co spływa z silnika po takim Oleju .. .TO JEST PRAKTYCZNIE WODA
tak,
umówmy się że cuda opisujace przeobrażenia będziemy wpisywać do innej księgi gdyż to też już nie ta epoka
no chyba że to był jakiś amerykański olej
[ Dodano: Nie 18 Gru, 11 16:52 ]
Zamieszczone przez Xarox
Pozażynali je i wysrały im sie pompki.
Wyszło że 505.00 sie nie nadaje do PD.
a to nie było tak, iż wtedy właśnie uczyli sie praktycznej strony projektowania pompowtryskiwaczy a że praktyka zweryfikowała ich trwałość i okazało się że to księzniczka na ziarku grochu to trzeba było ratować sytuację obkładając je niejako "puchem" i zyskujac trochę czasu na dopracowanie "patentu"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
pozostawiając wartwę "filmu olejowego", która chroni krzywki wałka rozrządu przed brakiem smarowania w trakcie uruchomienia silnika itd
warstwę filmu olejowego czy warstwę dodatków, które mają silną adhezję do metalu i łagodzą tarcie przy zimnym oleju ? znalazłeś może jakąś publikację w tej sprawie ?
Komentarz