:P dla turbiny podobno lepszy 5W/40.... ale proponuje daniel.krech
poczytać ten wątek...wtedy będziesz wiedział, że liczy sie specyfikacja ....olej którego chcesz użyć ma spełniać określoną normę....i jesli ją spełni to wtedy możesz ew wybierać międzye 30 a 40...z tego co wiem przy turbinkach zaleca sie stosowanie 5W/40 ale nie możesz sie tym sugerować...olej, którego chcesz uzyć ma spełnic normę np 505.01 lub 506.01....tego sie trzymaj i będzie dobrze ....5w/30 bedzie deko "gorszy" dla turbiny...w lecie bo moze być za rzadki...i turbina będzie przezucać...znowu 5W/40 bedzie w lecie lepszy bo jest gęstszy...z tym ze oba oleje mają 5W więc 5W/30 mozesz spokojnie lac teraz o ile chcesz..tz na zimę bo napewno będzie dobry....a jesli wyjezdzisz do zmiany na lato okreslone kilometry wtedy mozesz się zastanawiać...jednak zasada jest prosta...OLEJ ma mieć odpowiednią SPECYFIKACJĘ wymaganą dla silnika...no i jeszce jedno jesta zasada, że nie powinno sie mieszać OLEJÓW więc trzymaj sie jednej specyfikacji i najlepiej jednej marki... ja uzywałem Motula 5W/40....ale od ostatniej zmiany...przeszedłem na "na LIQUI MOLY Top Tec 4200 (506.00 506.01 507.00) i musze powiedzieć , że zdecydowanie on mi najlepiej odpowiada...jeśli ktos na nim jeździł pewnie potwierdzi. "Olej specjalnie opracowany do WV, wysoko technologiczny, spełniający najnowsze specyfikacje VW 504.00 dla silników benzynowych i 506.01 i 507.00 dla silników Diesla" jak dla mnie miodzio...jest cichutko nawet na zimnym silniku...zresztą reklamy robił nie będę takie jest tylko moje odczucie ew do PD polecał bym tez Top Tec 4100 5W/40 spełnia 505.01 i również jest cichutko przy odpalaniu na zimno " str 37 tego wątku....i nie narzekam :wink:
Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku („Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba „W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po „uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni.
Przy opisie lepkości możemy stwierdzić, czym liczba oznaczająca lepkość jest większa, tym olej jest mniej płynny = bardziej lepki np. 15W, 20W (w ostrą zimę o konsystencji miód, smoła) Poruszenie współpracujących części w silniku np. w -20 jest mocno utrudnione.
Druga liczba...po liczbie „W"
np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze.
Obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu (PIERWSZYM) tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta (DRUGA)liczba - tym bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik przed zatarciem (film olejowy).
Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE W30, SAE 40 albo SAE W40 itd.
Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40. Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie (pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze (druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego wynikają oznaczenia jak np.:
SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60
I chyba najbardziej istotna dla nas klasyfikacja.....
- ACEA
ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System".
Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API.
Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób:
ACEA A = dla silników benzynowych
ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności)
ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach
Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API.
Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju.
Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji.
Silniki benzynowe:
•ACEA A1 - jakość standardowa;
•ACEA A2 - wysoka jakość standardowa;
•ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji;
•ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa.
•ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.
Silniki Diesla dla samochodów osobowych:
•ACEA B1 - jakość podstawowa;
•ACEA B2 - wysoka jakość standardowa;
•ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem;
•ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
•ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa.
i mam nadzieję, że to pomoże przyszłym uzytkownikom....w zadawaniu "pytań" :wink:
[ Dodano: Pią 16 Paź, 09 18:41 ]
Kolejno:
Nazwa oleju i klasa lepkości - Klasa jakości - Wskaźnik lepkości - Temp. płynięcia - Liczba zasadowa TBN
Mobil 1 Rally Formula 5W50 - syntetyk API - SJ/CF EC 184 -54 st.C 12mg KOH/g
Mobil 1 0W40 - syntetyk API - SJ/CF EC II 196 -55 st.C 9mg KOH/g
Mobil 1 Turbo Diesel 0W40 - syntetyk API - CF/SJ EC 196 -55 st.C 9mg KOH/g
Mobil Super S 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 155 -36 st.C 10mg KOH/g
Mobil Super 15W40 - mineralny API - SJ/CF 137; 127 -27 st.C; -26 st.C 10mg KOH/g
BP Visco 5000 5W40 - syntetyk API - SJ/SH/CF EC 170 -36 st.C b.d.
BP Visco 3000 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 154 -33 st.C b.d.
BP Visco 2000 15W40 - mineralny API - SJ/CF 136 -30 st.C b.d.
BP Motor Oil 15W40 - mineralny API - SF/CD 133 -30 st.C b.d.
Castrol Formula SLX 0W30 - syntetyk API - SJ/CF 184 -66 st.C 8,7mg KOH/g
Castrol Formula RS 10W60 - syntetyk API - SJ/CF 179 -57 st.C 8,6mg KOH/g
Castrol TXT Softec Plus 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 169 -42 st.C 8,5mg KOH/g
Castrol GTX5 Lightec 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 154 -39 st.C 9,4mg KOH/g
Castrol GTX3 Protec 15W40 - mineralny API - SJ/CF 144 -27 st.C 9,2mg KOH/g
Castrol GTX 15W40 - mineralny API - SG/CD 140 -33 st.C 9,4mg KOH/g
Lotos Syntetic 5W40 - syntetyk API - SJ/CF EC 165 -53 st.C 11,5mg KOH/g
Lotos Semisyntetic 10W40 - półsyntetyk API - SG/CD 150 -44 st.C 9,9mg KOH/g
Lotos 15W40 - mineralny API - SG/CD 135 -33 st.C 8,5mg KOH/g
Lotos Diesel 15W40 API - CE/SF 140 -32 st.C 10,5mg KOH/g
Lotos City 15W40 - mineralny API - SF/CC 135 -30 st.C 5,7mg KOH/g
Lotos City Diesel 20W50 - mineralny API - CC 134 -30 st.C 8,5mg KOH/g
Total Quartz 9000 0W40 - syntetyk API - SJ/SH/CF EC II 176 -42 st.C b.d.
Total Quartz 9000 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 172 -53 st.C 11mg KOH/g
Total Quartz 7000 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 150 -41 st.C 10,5mg KOH/g
Total Quartz Diesel 7000 10W40 - półsyntetyk API - CF 150 -44 st.C 10,7mg KOH/g
Total Quartz 5000 15W40 - mineralny API - SJ/CF 135 -33 st.C 10mg KOH/g
Total Quartz Diesel 5000 15W40 - mineralny API - CF 140 -37 st.C 10,7mg KOH/g
Shell Helix Ultra 5W40 - syntetyk API - SJ/CF EC 191 -36 st.C 12,7mg KOH/g
Shell Helix Plus 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF EC 160 -36 st.C 10,4mg KOH/g
Shell Helix Super 15W40 - mineralny API - SH/CD 135 -27 st.C 10,6mg KOH/g
Shell Rimula Ultra 10W40 - syntetyk API - CD/CF 164 -45 st.C 17mg KOH/g
Elf Synthese 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 171 -48 st.C 12mg KOH/g
Elf Competition STI 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 154 -33 st.C 9mg KOH/g
Elf Sporti SRI 15W40 - mineralny API - SJ 135 -27 st.C 9mg KOH/g
Elf Turbo Diesel 15W40 - mineralny API - CF 140 -30 st.C 11mg KOH/g
Neste City Pro 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 158 -48 st.C b.d.
Neste Turbo 10W30 - półsyntetyk API - CF/SF 145 -39 st.C b.d.
Neste Turbo 15W40 - mineralny API - CF/SF 143 -33 st.C b.d.
Neste City Standard 10W40 - półsyntetyk API - SH/CF 155 -42 st.C b.d.
Neste Super 10W40 - mineralny API - SH/CF 145 -36 st.C b.d.
Neste Super 15W50 - mineralny API - SH/CF 140 -33 st.C b.d.
Statoil Lazerway 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 165 -51 st.C 12mg KOH/g
Statoil Superway X 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 157 -36 st.C 8,1mg KOH/g
Statoil Racingway HP 25W50 - syntetyk API - SG/CD 132 -39 st.C 11,8mg KOH/g
Statoil Selfway 15W40 - mineralny API - SG/CC 147 -36 st.C 9,8mg KOH/g
Statoil Powerway 15W40 - mineralny API - CF-4/CE/SG 140 -33 st.C 9,8mg KOH/g
Daewoo 5W30 - półsyntetyk API - SJ 161 -36 st.C b.d.
Daewoo 10W30 - półsyntetyk API - SJ 141 -33 st.C b.d.
Agip Sint 2000 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF EC 170 -36 st.C 8,6mg KOH/g
Agip Extra HTS 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 210 -43 st.C 8,3mg KOH/g
Agip F.1 Super Motoroil 15W40 - mineralny API - SJ/CD 153 -24 st.C 10mg KOH/g
Agip Super Diesel Multigrade 15W40 - mineralny API - CF-4/SG 142 -30 st.C 11mg KOH/g
Agip Sint Turbodiesel 10W40 - półsyntetyk API - CF/SG 169 -36 st.C 10mg KOH/g
Texaco Havoline Formula3 Energy 5W30 - półsyntetyk API - SJ EC 188 -48 st.C 6,5mg KOH/g
Texaco Havoline Formula3 Synthetic 5W40 - syntetyk API - SH/SJ/CF EC 164 -56 st.C 8,8mg KOH/g
Texaco Havoline Formula3 X1 Extra 10W40 - półsyntetyk API - SH/SJ/CF EC 149 -33 st.C 11,5mg KOH/g
Texaco Havoline Formula3 15W40 - mineralny API - SH/CF 138 -30 st.C 9,6mg KOH/g
Texaco Havoline Formula3 Diesel 15W40 - mineralny API - CF 138 -30 st.C 9,6mg KOH/g
Aquila Extra Synthetic - syntetyk API - SJ/CF 180 -40 st.C 9mg KOH/g
Aquila Super Semisynthetic 10W40 - półsyntetyk API - SG/CD 140 -30 st.C 9mg KOH/g
Aquila Classic 15W40 - mineralny API - SG/CD 130 -25 st.C 9mg KOH/g
Aquila for Gas 10W40 - półsyntetyk do silników zasilanych gazem LPG API - SG 150 -30 st.C 7mg KOH/g
Aquila Diesel Turbo-Max 15W40 - mineralny API - CE/CF-4/SG 130 -24 st.C 10,5mg KOH/g
Aquila Diesel Turbo 15W40 - mineralny API - CE/CF-4/SG 130 -24 st.C 10mg KOH/g
Aquila Diesel 15W40 - mineralny API - CD/SF 130 -24 st.C 12mh KOH/g
--------------------------------------------------------------------------------
[ Dodano: Pią 16 Paź, 09 18:42 ]
Powyższe charakterystyki olejów silnikowych, są danymi podawanymi przez ich producentów.
1. Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
Oleje np. 15W40 są olejami uniwersalnymi - wielosezonowymi czyli posiadają cechy olejów zimowych jak i letnich.
2. Klasa jakości oleju - w zestawieniu została podana klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute). Określa ona oleje do silników benzynowych i oleje do diesel'i. Oleje do "benzyniaków" są oznaczone litera S, a do diesel'i literą C. Jakość oleju określają kolejne litery alfabetu, np. SA, SB, SC itd. lub CA, CB itd. Im niższa litera alfabetu, tym niższa klasa jakości oleju. Np:
SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
CE - olej przeznaczony do diesel'i prod. po roku '83
CF-4 - olej przeznaczony do wysokoobrotowych silników z turbodoładowaniem prod. po '90r.
Większość oleji ma podwójne oznaczenie, np. SJ/CF. Pierwszy człon oznacza priorytet - dla "benzyniaka" czy np. CD/SF - dla diesel'a.
W niektórych oznaczeniach klasy jakości, pojawia się jeszcze skrót EC lub EC II (Energy Conserving lub Energy Conserving II). Oznaczają one, że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik zużył odpowiednio mniej paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym (EC I - 1,5% mniej paliwa, EC II - 2,7%, EC III - 3,9%)
3. Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.
4. Temperatura płynięcia - jest to najniższa temperatura, w ktorej olej zachowuje jeszcze swoją płynność.
5. Liczba zasadowa TBN (Total Basic Number) - jest to jeden z najważniejszych parametrów. Charakteryzuje on zdolności myjąco - dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergatorów w oleju. Im większa, tym lepsze są właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Im większa zawartość siarki w paliwie, tym większa powinna być liczba zasadowa oleju. Oleje do silników wysokoprężnych (diesel'i) powinny mieć wyższą TBN ze względu na cięższe warunki pracy.
[ Dodano: Pią 16 Paź, 09 18:42 ]
:roll: noooo chyba teraz nik nie bedzie miał "pytań-problemów" tego typu.... :wink:
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
[ Dodano: Pią 16 Paź, 09 18:46 ] Sprawdź co lejesz
Do najczęstszych grzechów należy użytkowanie nieprawidłowego specyfiku, zbyt rzadkie kontrolowanie poziomu oleju oraz jego wymiana, a także błędna ocena stanu oleju. Niestety, każde takie niedopatrzenie grozi bardzo poważną awarią pojazdu łącznie z zatarciem silnika.
Olej silnikowy pełni kilka niezwykle istotnych funkcji. Podstawową jest smarowanie metalowych części silnika (np. tłoków), zmniejsza ich tarcie, dzięki czemu mogą pracować bez uszkodzeń. Nie należy jednak zapominać, że olej ma za zadanie także chłodzić silnik. W trakcie pracy silnika wytwarzają się w nim bardzo wysokie temperatury. Poruszające się elementy rozgrzewają się w szybkim tempie, a olej silnikowy ma za zadanie odprowadzić część niepożądanego w nadmiarze ciepła.
Co kupić
Od wyboru właściwego oleju zależeć będzie żywotność całej jednostki napędowej, a także sprawność jej działania. Podstawowym kryterium doboru oleju powinny być zalecenia podane przez producenta auta w jego instrukcji użytkowania. Bezwzględnie należy trzymać się przeznaczenia produktu podanego przez producenta oleju - do silników benzynowych nigdy nie wlewamy oleju przeznaczonego do jednostek wysokoprężnych. Oleje silnikowe posiadają także klasyfikację jakości. Oznaczenia są literowe i rozpoczynają się od A, a kończą na L. Im "wyższa" litera tym lepszy olej. Lepkość oleju oznaczana jest dwoma liczbami przedzielonymi literą W (np.10W40). Pierwsza wartość dotyczy właściwości oleju w niskich temperaturach (w zimie), a druga o wysokich temperaturach - im wyższa liczba, tym w wyższych temperaturach olej zachowuje swoje optymalne właściwości.
Specyfikacja olejów silnikowych
Oznaczenie Zakres temperatur (w stopniach Celsjusza)
Specyfikacja literą - S oznacza olej do silników benzynowych, litera C to silniki wysokoprężne.
Jak często wymieniać olej?
Wskazówki dotyczące wymiany oleju silnikowe podaje zwykle instrukcja samochodu. W najnowszych samochodach przewiduje się wymianę co 15-20 tys. kilometrów. Przy starszych pojazdach podobnej wymiany należy dokonać mniej więcej po 10 km przebiegu. Dane te należy traktować jedynie orientacyjnie, dużo zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli pojazd używany był przede wszystkim w mieście, na krótkich trasach, podczas upałów lub w trudnym terenie wymiany oleju należy dokonywać częściej. Podobnie sprawa wygląda jeżeli jeździmy z dużą prędkością na dalekie dystanse.
Mineralny czy syntetyczny?
Oleje syntetyczne i półsyntetyczne zdobywają coraz większą popularność wypierając powoli produkty mineralne. "Syntetyki" chwalone są za wysoką odporność, wysoką temperaturę spalania, długą "żywotność" Zanim jednak kupimy produkt najnowszej generacji weźmy pod uwagę dwa czynniki - zalecenia producenta i wiek auta. Oleje syntetyczne nie nadają się bowiem do każdego silnika. W jednostkach napędowych starego typu nie spełnią one swojej roli, a mogą nawet zaszkodzić. Oleje takie bowiem posiadają silne właściwości czyszczące i mogą "wypłukać" w starym silniku osady i nagar i tym samym rozszczelnić cały układ napędowy. Prowadzić to może do spadku mocy, głośniejszej pracy silnika, a nawet jego zatarcia.
Zobaczysz czerwoną lampkę - zatrzymaj się!
Pojawienie się świecącej na czerwono lampki ostrzegawczej o zbyt niskim ciśnieniu oleju. Wówczas należy się czym prędzej zatrzymać. Oznacza ona zwykle, że zapomnieliśmy o uzupełnieniu oleju silnikowego lub że mamy do czynienia z poważniejszą awarią.
Należy natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju. Jeśli jest zbyt mało - dolać. Dopiero później kontynuować podróż. Jeżeli jednak poziom oleju nie budzi zastrzeżeń, nastąpiła przypuszczalnie awaria. Zapalenie się lampki oznacza problemy z ciśnieniem oleju i nie musi być to spowodowane jego brakiem.
Wymianę oleju silnikowego najlepiej powierzyć specjalistom. Często wraz z olejem wymienia się także filtr, którego założenie wymaga często sporych umiejętności. Oddając samochód w ręce dobrego mechanika mamy pewność, że czynność ta zostanie wykonana prawidłowo. Odpada nam też problem utylizacji zużytego oleju - warsztaty mają specjalne miejsca składowania przepracowanych olejów i usuwają je zgodnie z normami ekologicznymi.
[ Dodano: Pią 16 Paź, 09 18:48 ]
internet bazą wiedzy...jak widać na w/w przykłądzie :P
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Pewnie mnie zaraz wszyscy zlinczują za kontynuacje tego tematu ale dręczy mnie jedna rzecz. Mam skode o przebiegi 230 tys i poprzedni właściciel podobno lał 5W40 castrola diesel magnatec który ma norme 505.00 ja też kupiłem dzisiaj ten sam olej bo troche musiałem dolac bo delikatnie było ponizej normy czy faktycznie 505.00 jest dużo gorsza od 505.01? czy powinienem szybko zmienic olej (kupiłem samochód w sierpniu a podobno olej poprzedni własiciel wymieniał w czerwcu).
Pytanie czy Skoda myslala o Polskich kierowcach ktorzy 30kkm mecza dwa lata. Prawda jest taka, ze dobre oleje niestety traca swoje wlasciwosci po nawet 10kkm, wiec wymiana po 15kkm jest jakos tak calkiem normalnie.
Taka stara zasada mowila ze jak malo jezdzisz wymien olej raz w roku
produkują normalnie chłopaki, po prostu zjeżdzając z marżą tak jak na allegro w tak niskich pieniążkach, że się tak wyrażę - allegrowych 1L jest nie do zaoferowania.
mam takie pytanko..bo nie moge tego znaleźć..
takie techniczne, na czym tak naprawde polega ta "okrzyczana" norma vw505.01?
mam silnik PD 130 km asz, leje olej castrol edge turbo diesel 5w/40 o tej normie, ale niedługo wymiana i się zastanawiam czy nie można wlać jakiegokolwiek oleju o tej klasie lepkości do turbodiesla?
czy moze tez szukać tej samej klasy jakości dodatkowo poprostu - API SM/CF, ACEA A3/B3/B4?
Bo powiedźcie sami, na czym niby na polegac różnica?
jak mieliśmy CC to też fiat zalecał jakieś tam normy do CC 700, a wątpię żeby cienias wymagał czegoś więcej niż lotosa...oczywisice silnik PD to inna bajka..i wiem ze trzeba o pompki dbać..ale czy przypadkiem ta norma to nie tylko i wyłącznie nabijanie kasy?
moze wystarczy znalezc te samą normę lepkości? i ewentualnie jakości?...i sprawa załatwiona?...
A co to za roznica czy wlejesz jakis inny. Wszystkie markowe oleje do Diesli spelniaja te normy bez problemu, szczegolnie jesli jest to olej syntetyczny.
Jakie oleje dobre znalazles do turbo diesla ktore nie spelniaja tej normy ?? Jaka jest roznica w cenie ??
sew1981, Ja w czerwcu włałem olej Comma i nie mogę złego słowa o nim powiedzieć. W intercar zapłaciłem za niego 97 zł. Silnik nie bierze oleju a zrobiłem nim już 8 tyś km. Jeździłem w różnych warunkach min autostradami w ponad 30 stopniowych upałach.
Maicroft, ok rozumiem..ja nie porównywałem cen..tylko pytam czy trzeba patrzeć na tę normę vw, czy wystarczy szukać po klasie lepkości i jakości na opakowaniu? takie miałem zamierzenie. oczywiscie ze podana tez pewnie bedzie ta norma, ale może jakiś olej jest zbliżony jakością, a normy na opakowaniu nie ma... bo nie wiem na jakiej zasadzie są te normy umieszczane na opakowaniach, czy w kooperatywie z producentem aut czy nie (?) Deco, dzieki za radę..ten olej też wezme pod uwagę
Komentarz