Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Jaki olej do benzyniaka?

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • leonn, dzięki za pomoc.

    Koledzy jak mielibyście kupić olej poprzez jakiś sklep internetowy, to który z n/w byście wybrali:
    1. Jaki olej wlać do silnika? Jaki olej silnikowy najlepszy? - Wlej Olej
    2. Domena sklep-oleje.pl zaparkowana w SeoHost.pl
    3. iOleje
    4. Sklep motoryzacyjny z chemią samochodową oferuje oleje samochodowe, filtry, smary
    Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
    http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
    Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

    Komentarz


    • Zamieszczone przez mkania777
      100% pewności - sklep RobertaM z naszego forum

      Forum - Octavia Club Polska ---> "Do cen olejów Motul, Millers i LM dla forumowiczów rabat 5%, na hasło: OCP" :wink:
      PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

      Komentarz


      • Czytam wasze subiektywne wrażenia z używania różnych olejów i nie rozumiem dlaczego jak silnik łapie szybciej roboczą temp. to lepiej - na te różnice wpływa tylko większe tarcie wynikające też z większych oporów przepływu oleju. Różnice w ciepłach właściwych olejów raczej nie mają znaczenia. Poza tym lepszy olej-mniejsze opory-mniej paliwa-mniej ciepła. Moim zdaniem opinie o szybkości nagrzewania są mało wiarygodne. A na kompie pokazuje mi od 0,5 do 0,7 l/h przy rozgrzanym silniku, sprzegle i bez wlaczonej elektryki, na tym samym oleju, więc to też żaden wykładnik.
        Kiedyś w silniku Suzuki 1.3 miałem 5w30, dałem ojcu do wymiany oleju i tak się złożyło,że wlal bez mojej wiedzy 5w50. Różnice w spalaniu, nagrzewaniu czy odpalaniu przy -20 żadne, aż nie mogłem uwierzyć po roku, że jeździłem na 50.

        Co do sklepu to polecam lucartoil.istore.pl wziąłem od nich kilkadziesiąt butelek i były ok, niskie ceny.

        Komentarz


        • PAOLO ESCO, poradzisz coś na "masełko" opisane wyżej w AQY ? z góry dzięki

          Komentarz


          • Zamieszczone przez mariush19
            PAOLO ESCO, poradzisz coś na "masełko" opisane wyżej w AQY ? z góry dzięki
            ,

            Wprawdzie to nie do mnie - przejedz sie dłuższy odcinek-30km np szybciej- powinno zejść :P
            OI 1,8T 4x4 I-sze 1,8T w Polsce z K04-TFSI (3XXKM 4XXNm )

            DIAGNOSTYKA VAG - CHIPTUNING zapraszam. 791-603-634.

            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29138

            Silnik i skrzynię smaruje MILLERS.

            Komentarz


            • Moze ktos sie ustosunkuje do postu xof ?
              zdaje sie ze dobrze rozumuje
              Sprzedam nowe sprezyny Lesjofors O1 tył

              Jeżdżę w blasku
              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...339092#1339092

              Komentarz


              • Zamieszczone przez rOBERTO795
                przejedz sie dłuższy odcinek-30km np szybciej- powinno zejść
                +1. Będzie poprawa ale pewnie na niedługo. Zapewne auto jeździ większość w mieście lub na "krótkie" odcinki i olej nie może osiągnąć temeratury "roboczej"... :roll:
                PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                Komentarz


                • Mercedes-Benz Betriebsstoff-Vorschriften

                  Pojawiła się nowa norma MB 229.52, na razie lista pusta, ale będzie co rozkminiać w przyszłości .

                  Co do szybkości nagrzewania to właściwie miarodajne są testy poza miastem na tym samym odcinku, ze stałą prędkością osiągniętą przez zmianę biegów przy określonych obrotach, stałą masą pojazdu, stałym ciśnieniu w oponach a najważniejsze to taka sama początkowa temperatura silnika. Można się bawić na emeryturze.

                  Komentarz


                  • Z wywodu kol. powyzszego wynika ze im szybciej olej sie nagrzewa tym sa wieksze opory i tarcie, wiec olej jest gorszy.
                    Moze ktos zdementuje ten logiczny wniosek ?? :lol:
                    Sprzedam nowe sprezyny Lesjofors O1 tył

                    Jeżdżę w blasku
                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...339092#1339092

                    Komentarz


                    • Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                      Zamieszczone przez rOBERTO795
                      przejedz sie dłuższy odcinek-30km np szybciej- powinno zejść
                      +1. Będzie poprawa ale pewnie na niedługo. Zapewne auto jeździ większość w mieście lub na "krótkie" odcinki i olej nie może osiągnąć temeratury "roboczej"... :roll:
                      odcinki 2 x 20km z prędkością do 90km/h i w każdą stronę po 10minut w korku

                      Komentarz


                      • Koledzy dajcie jakiś namiar na sklep gdzie bez problemu można kupić uszczelki miedziane pod korek spustowy oleju do silnika 1.6BSE.

                        Ma ktoś z was info (pewne info) jaki olej zalewany jest fabrycznie do silników benzynowych 1.6BSE. Chodzi mi o jego SAE. Rozmawiałem z osobą z ASO która poświęciła mi sporo czasu i oznajmił mi, że zagłębiał sie w temat, ale te oleje mają opisane tylko że spełniają normę dla VW ale jakie ma on SAE to tej informacji już nie ma...
                        Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
                        http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
                        Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

                        Komentarz


                        • Zamieszczone przez mkania777
                          Koledzy dajcie jakiś namiar na sklep gdzie bez problemu można kupić uszczelki miedziane pod korek spustowy oleju do silnika 1.6BSE.
                          Nie wiem czy akurat będą do BSE, ale całkiem spory wybór jest w Noruto.
                          http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=51370

                          Komentarz


                          • ccLot, no dobra, ale jaka średnica jest potrzebna do BSE???
                            Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
                            http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
                            Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

                            Komentarz


                            • Zamieszczone przez mkania777
                              ccLot, no dobra, ale jaka średnica jest potrzebna do BSE???
                              Nie mam pojęcia, ale na miejscu jest katalog do dobrania odpowiedniej podkładki/uszczelki. Kupowałem do 2 autek (polonez i legacy) i zawsze pasowało.
                              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=51370

                              Komentarz


                              • Zamieszczone przez xof
                                jak silnik łapie szybciej roboczą temp. to lepiej - na te różnice wpływa tylko większe tarcie
                                Na pewno większa lepkość -> większe opory -> większa praca do wykonania ->większe spalanie. Czy na szybsze nagrzewanie wpływa tylko tarcie - ja nie wiem. Każdy olej w łożyskach głównych będzie miał co do zasady przepływ laminarny, ale czy tak samo będzie w magistralach ? Może jeden będzie przepływał laminarnie, a inny ze skłonnością do turbulancji (a to już przekłada się na różnicę w czasie nagrzewania) ? Szczerze mówić nie wiem na ile i czy istotnie różne są wartości liczby Reynoldsa dla różnych olejów silnikowych - tak tylko sobie spekuluję co jeszcze poza tarciem i ciepłem właściwym może wpływać na szybkość nagrzewania.
                                Na marginesie: masz może jakieś dane na temat ciepła właściwego różnych olejów silnikowych ? Czy różnice są na pewno pomijalne ?

                                Zamieszczone przez xof
                                większe tarcie wynikające też z większych oporów przepływu oleju
                                Pytanie kontrolne: jaki jest związek pomiędzy oporami przepływu (lepkością) a tarciem (zewnętrznym jak rozumiem, skoro w konkluzji mówimy o wzroście temperatury) ?

                                Zamieszczone przez xof
                                Moim zdaniem opinie o szybkości nagrzewania są mało wiarygodne. A na kompie pokazuje mi od 0,5 do 0,7 l/h przy rozgrzanym silniku
                                Poleganie na kompie to dopiero nie jest wiarygodne. W moim Focusie spalanie w trasie komp pokazuje z dokładnością do 0,3 l (porównując do danych z tankowań). Natomiast przy jeździe miejskiej - różnice sięgają 2l.
                                A co do opinii o szybkości nagrzewania, to mam kilkanaście już logów na moim "referencyjnym" odcinku miejskim i mimo różnic w natężeniu ruchu, szczęściu na światłach etc., dla konkretnej temperatury otoczenia wyniki są dość powtarzalne (dla danej temp. otoczenia - po zimnym starcie - określone temperatury oleju osiągam w bardzo podobnym czasie).
                                Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                                Komentarz


                                • Zamieszczone przez mkania777
                                  gdzie bez problemu można kupić uszczelki miedziane pod korek spustowy oleju do silnika 1.6BSE.
                                  Ja kupowałem korek z uszczelką w ASO koszt 6pln.
                                  Zamieszczone przez mkania777
                                  Ma ktoś z was info (pewne info) jaki olej zalewany jest fabrycznie do silników benzynowych 1.6BSE. Chodzi mi o jego SAE.
                                  Pewnej informacji nikt nie zna co w fabryce zalali, ale auta odbieralisimy na LL-30tyś.km, więc najprawdopodobniej SAE fabrycznego jest 5W30.

                                  Komentarz


                                  • Zamieszczone przez leonn
                                    Pewnej informacji nikt nie zna co w fabryce zalali, ale auta odbieralisimy na LL-30tyś.km, więc najprawdopodobniej SAE fabrycznego jest 5W30.
                                    Paolo cos pisał ja słyszałem że idą teraz po "taniości" i leja oc Castrola a kto dla nich robi hm...nie
                                    Zamieszczone przez zak14
                                    xof napisał/a:
                                    większe tarcie wynikające też z większych oporów przepływu oleju

                                    Pytanie kontrolne: jaki jest związek pomiędzy oporami przepływu (lepkością) a tarciem (zewnętrznym jak rozumiem, skoro w konkluzji mówimy o wzroście temperatury) ?
                                    wiem :-)

                                    Jakie teraz zewnętrzne ?

                                    Zamieszczone przez zak14
                                    xof napisał/a:
                                    jak silnik łapie szybciej roboczą temp. to lepiej - na te różnice wpływa tylko większe tarcie

                                    Na pewno większa lepkość -> większe opory -> większa praca do wykonania ->większe spalanie. Czy na szybsze nagrzewanie wpływa tylko tarcie - ja nie wiem. Każdy olej w łożyskach głównych będzie miał co do zasady przepływ laminarny, ale czy tak samo będzie w magistralach ? Może jeden będzie przepływał laminarnie, a inny ze skłonnością do turbulancji (a to już przekłada się na różnicę w czasie nagrzewania) ? Szczerze mówić nie wiem na ile i czy istotnie różne są wartości liczby Reynoldsa dla różnych olejów silnikowych - tak tylko sobie spekuluję co jeszcze poza tarciem i ciepłem właściwym może wpływać na szybkość nagrzewania.
                                    Na marginesie: masz może jakieś dane na temat ciepła właściwego różnych olejów silnikowych ? Czy różnice są na pewno pomijalne ?
                                    Wszystko po trochu.

                                    Wazniejsze jest jedno ciśnienie wytworzone tzw. klin smarny w czasie i jednostce obrotów niż to czy bedziemy miec cieplej w nogi po 500m czy po 1km.


                                    Nikt nie pisze o zmianie szybkosci nagrzewania :

                                    - przyszły chłody i pojawił sie temat ale to nie tylko olej jest za toodpowiedzialny.

                                    - moze wystarczy zmienić drogę jazdy po uruchomieniu zimnego silnika
                                    - moze płyn chłodniczy stracił swoje parametry
                                    - moze termistat nie działa tak jak latem i nie przymyka się dobrze

                                    itp. itd..
                                    Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                                    http://www.zmienolej.pl/
                                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                                    Komentarz


                                    • Zamieszczone przez zak14
                                      Na marginesie: masz może jakieś dane na temat ciepła właściwego różnych olejów silnikowych ? Czy różnice są na pewno pomijalne ?
                                      Różnica w cieple właściwym oleju nie ma znaczenia dla temp. silnika, każdy olej (zakładając ich taką samą przewodność cieplną, która nawet różna nie ma większego znaczenia, bo olej cały czas się miesza) zgromadzi tyle samo energii w danym okresie czasu (tylko ten o większym Cw będzie miał niższą temp.), a jeśli zgromadzi tyle samo to odbierze od elementów silnika też tyle samo, więc temp. silnika i cieczy chłodzącej pozostaną bez zmian. Fakt, że olej o niskim Cw nagrzewa się szybciej, ale temp. silnika (wyłączając olej) pozostaje STAŁA, taka jak przy oleju o wysokim Cw. Pozostaje kwestia dystrybucji ciepła w silniku, czy olej o niskim Cw będzie szybciej ujednolicał temp. w poszczególnych częściach silnika? Na to nie potrafię odpowiedzieć. Wniosek jest taki, że temp. silnika jest odwrotnie proporcjonalna do właściwości smarnych oleju, Cw nie ma tu żadnego znaczenia.
                                      Oczywiście silnik nie jest układem zamkniętym, należy wziąć dużo poprawek na niejednorodność dystrybucji ciepła w silniku tuż po uruchomieniu i różną szybkość schładzania poszczególnych jego części podczas jazdy - jak już pisałem nie wiem czy różnice w Cw olejów wpływają na dystrybucję ciepła, bo szybkość przepływu wpływa na pewno.

                                      Zamieszczone przez zak14
                                      Pytanie kontrolne: jaki jest związek pomiędzy oporami przepływu (lepkością) a tarciem (zewnętrznym jak rozumiem, skoro w konkluzji mówimy o wzroście temperatury) ?
                                      Choćby takie, że pompa oleju musi wykonać większą pracę (większe siły działające na koła zębate - większe tarcie), energii w postaci ciepła niewiele, ale zawsze coś .

                                      Komentarz


                                      • Zamieszczone przez hotrain
                                        Kurcze, u mnie na Amsoilu jest cicho, zaliczylem kilka tras po których inne oleje musiałem dolewać a tutaj nic się nie dzieje.
                                        Zrobiłem na tym oleju już ponad 8 kkm.
                                        5w30 czy 5w40?
                                        O2FL 1.8 TSI powered by DYNOSOFT

                                        Komentarz


                                        • Zamieszczone przez Pidziek
                                          to nie tylko olej jest za to odpowiedzialny...Wszystko po trochu.
                                          +1. Że tak napiszę, nareszcie ktoś "logicznie myśli" (bez obrazy poprzedników!).

                                          Każdy z producentów olejów używa też w swoich produktach w różnych proporcjach modyfikatory i dodatki ( o których my nie mamy pojęcia i napewno mieć nie będziemy ze względy na fak, że jest to objęte tajemnicą firmy). Wystarczy że któryś z produktów będzie miał np więcej dodatków (wiskozatory) poprawiających wskaźnik lepkości - zmniejsza stopień zmiany lepkości w zależności od temperatury.

                                          Podaję za Mobil " Lepkość oleju jest to stopień tarcia wewnętrznego jego cząsteczek, który określa podatność na ich poruszanie względem siebie. Powszechnie wiadomo, że np. woda jest bardzo płynna, ponieważ jej wewnętrzne tarcie jest małe. Mówimy wtedy, że woda ma niską lepkość. Musztarda ma niewielką płynność. Jest mało płynna i stąd jej wysoka lepkość. Lepkość mierzy się w danej temperaturze wiskozymetrem (lepkościomierzem).
                                          Przyrząd ten mierzy czas przepływu ściśle określonej objętości oleju poprzez określonej wielkości kapilarę. Zmierzony w ten sposób czas przepływu zamieniany jest na jednostki kinematycznej lepkości oleju.
                                          Podstawową legalną jednostką lepkości kinematycznej jest metr kwadratowy na sekundę.
                                          W praktyce używa się jednostki mniejszej – milimetr kwadratowy na sekundę, zwany też wg dawniejszych norm centi-
                                          Stokes. Do przeliczenia 1 cm²/s = 1 St (Stokes), a centiStokes 1 cSt = 1 mm²/s.
                                          W niskich temperaturach pomiary lepkości za pomocą wiskozymetru nie dają miarodajnych rezultatów. W takich warunkach lepiej sprawdza się tzw. próba „zimnego startu” (Cold Cranking Simulator – CCS), która oparta jest na zasadzie symulacji funkcjonowania smarowania w łożyskach tocznych. Symulator mierzy zapotrzebowanie
                                          na energię, które uzależnione jest od panującej w symulatorze lepkości cieczy. Im wyższa jest lepkość, tym więcej potrzeba energii do wprowadzenia układu w ruch. Otrzymany wynik zamieniany jest na jednostki lepkości dynamicznej – paskalosekundy (1 Pas) lub według dawniejszych norm Poise (1 P = 0,1 Pas);
                                          jej setna część to centiPoise (1 cP = mPas). W przypadku olejów silnikowych bardzo przydatny jest również pomiar granicznej temperatury pompowalności. Dokonuje się go za pomocą lepkościomierza rotacyjnego
                                          Mini Rotary Viscosimeter (MRV). Pomaga on upewnić się, że olej smarny chroniący silnik rzeczywiście spełnia swoje zadanie nawet w niskiej temperaturze."

                                          I jeszcze jeden cytat: "Przy rozruchu na zimno może dojść w krótkim czasie do znacznie większego tarcia niż podczas jazdy po autostradzie, ponieważ w wielu miejscach silnika może nastąpić tarcie półpłynne z powodu krótkotrwałego braku zimnego i lepkiego oleju silnikowego. Dlatego ważna jest właściwa płynność oleju silnikowego w niskich temperaturach, np. z lepkością „zimową” 0W . Tym samym znacznie się skraca okres czasu do pełnego smarowania silnika, poważnie redukując tarcie, a tym samym zużycie elementów silnika.

                                          W niskiej temperaturze stosowanie oleju o niskiej lepkości, jak np. 0W-30 przynosi wyraźne korzyści. W badaniach porównawczych z olejem 10W-40 okazuje się, że przy rozruchu w -10°C 0W-30 olej potrzebuje trzy razy mniej czasu by dopłynąć do węzłów tarcia. Takie wadliwe doprowadzanie oleju prowadzi do zwiększonego zużycia a nawet zatarcia silnika."

                                          Zamieszczone przez xof
                                          Pozostaje kwestia dystrybucji ciepła w silniku, czy olej o niskim Cw będzie szybciej ujednolicał temp. w poszczególnych częściach silnika?
                                          też nie mam pojęcia :P ale logicznym wydaje się, że olej o SAE 0W/30 lepiej odbierze i odda ciepło wydatniej niż 5W/40 a już napewno 10W/40.
                                          Zamieszczone przez xof
                                          bo szybkość przepływu wpływa na pewno
                                          dokładnie.
                                          PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                          Komentarz


                                          • Jakiś czas temu na laborkach na jednej z renomowanych uczelni obliczaliśmy wskaźnik lepkości dynamicznej dla oleju silnikowego, akurat to był ten mój obecnie stosowany nieszczęsny mobil 10w40. Im wyższy wskaźnik lepkości dynamicznej tym mniejsza podatność na zmianę lepkości oleju pod wpływem zmiany temperatury. Pamiętam że pomiary były robione na podstawie czasu przepływu przez kapilarę itd i odpowiednich obliczeń których przytoczyć nie jestem w stanie. Wskaźnik dla mobila wyszedł coś koło 200. Idealnie by było żeby olej w każdej temperaturze zachowywał odpowiednią niezmienną lepkość ale takiego do pomiarów nie otrzymaliśmy

                                            Komentarz


                                            • - przyszły chłody i pojawił sie temat ale to nie tylko olej jest za toodpowiedzialny.

                                              - moze wystarczy zmienić drogę jazdy po uruchomieniu zimnego silnika
                                              - moze płyn chłodniczy stracił swoje parametry
                                              - moze termistat nie działa tak jak latem i nie przymyka się dobrze
                                              Oczywiście, ale w ustalonych warunkach oleje też w różnym czasie się nagrzewają i mnie intryguje z jakich własności samego oleju to wynika. xof sugeruje, żeby nie podniecać się szybszym nagrzewaniem, bo to nic dobrego (większe tarcie). Ja nie jestem przekonany, czy należy to (tylko) większym tarciem tłumaczyć. Do roboty mam blisko, więc średnie spalanie w przeciętnym tygodniu mam wysokie - tak ze 2 litry większe niż gdy dojeżdżałem dalej. Zmiana nastąpiła z dnia na dzień - wraz ze zmianą siedziby firmy i skróceniem przeciętnej drogi jaką przebywam (silnik na pewno nie ma szans się dobrze nagrzać).
                                              Myślę, że w mojej sytuacji szybko nagrzewający się olej to raczej coś pożądanego.

                                              [ Dodano: Pią 30 Lis, 12 22:38 ]
                                              Zamieszczone przez xof
                                              tylko ten o większym Cw będzie miał niższą temp.
                                              Większą lepkość, większe opory pompy...
                                              Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                                              Komentarz


                                              • Tak na Andrzejkowym lajcie- Hondy i Toyoty 1,8 i 2,0 jeżdzą na 10w60 i nic zlego sie nie dzieje. Ja powtórze raz jeszcze że lepiej zmieniać "zwykły"olej oczywiście dobry co 8-10 tyś km (ja co 5-6 zmieniam) niz kupować super long life i zmieniać co 15-20 tyś!

                                                Tarcie ma duży wpływ na ciepło ale skoro szybko sie nagrzewa - wieksze tarcie- i trzyma "stabilną" temperature pracy-oraz wolniej sie chłodzi i kultura pracy jednostki jest na wysokim poziomie to czy nie lepiej mieć taki olej niż inny dłuzej sie nagrzewający-również stabilny temperaturowo- szybciej sie schładzający- tu tarcie nie ma nic do rzeczy zwłaszcza przy wyłączeniu jednostki na którym silnik pracuje zdecydowanie mniej kulturanie.

                                                Wybór należy do Was. Ja już wiem...
                                                OI 1,8T 4x4 I-sze 1,8T w Polsce z K04-TFSI (3XXKM 4XXNm )

                                                DIAGNOSTYKA VAG - CHIPTUNING zapraszam. 791-603-634.

                                                http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29138

                                                Silnik i skrzynię smaruje MILLERS.

                                                Komentarz


                                                • Zamieszczone przez rOBERTO795
                                                  Tarcie ma duży wpływ na ciepło ale skoro szybko sie nagrzewa - wieksze tarcie- i trzyma "stabilną" temperature pracy-oraz wolniej sie chłodzi i kultura pracy jednostki jest na wysokim poziomie to czy nie lepiej mieć taki olej niż inny dłuzej sie nagrzewający-również stabilny temperaturowo- szybciej sie schładzający- tu tarcie nie ma nic do rzeczy zwłaszcza przy wyłączeniu jednostki na którym silnik pracuje zdecydowanie mniej kulturanie.
                                                  dokładnie takie same mam spostrzeżenia, nawet jak te tarcie zatrze mi silnik to wole wymienić silnik niż borykać się ze zdrowiem bo auto nie dogrzane i marznę w środku, że nie wspomnę jak przy -30 mam wsadzić dzieciaki do środka i im powiedzieć ,że tata ma zajebisty olej dlatego jest zimno :szeroki_usmiech

                                                  Zamieszczone przez rOBERTO795
                                                  Wybór należy do Was. Ja już wiem...
                                                  ja też
                                                  O rany - jedna siódma życia to poniedziałek

                                                  Komentarz


                                                  • Koledzy czym różni się olej "Fully Synthetic" od "SHC Synthese Technology". Który jest lepszy? Czy nie ma to żadnego znaczenia?
                                                    Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
                                                    http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
                                                    Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

                                                    Komentarz

                                                    POWRÓT NA GÓRĘ
                                                    Pracuję...
                                                    X