Pedros dość dobrze podsumował temat. Też uważam, ze każdy po części ma rację. Odpowiednia lepkość jest podyktowana przez cały szereg czynników to jedno a drugie to, ze te oleje o niskich lepkościach w motosporcie mają naprawdę niewiele wspólnego z olejami cywilnymi. Zawsze powtarzam takie uproszczenie, ze nie liczy się jedynie grubość filmu olejowego ale jego jakość/trwałość. Martin Prokop stosuje zwykle 5W40 ale w kilku rajdach jechał na 0W30 a w kilku z kolei na 10W60 więc jak widać same warunki na os-ach (głównie chodzi o temperatury) sprawiają, że w tym samym silniku stosuje się mocno różne lepkości (swoja drogą przed wlaniem 0W30 mieli trochę obaw). Różne silniki potrzebują rożnych lepkości.
Jaki olej do benzyniaka?
Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
-
Dodam że w jeszcze jeden parametr determinuje dobór oleju dla nas na ulicy mniej istotny(dpf w sumie zaprzecza temu co napiszę ) - odporność na rozcienczanie paliwem.
tutaj faktycznie taki "grubas" *W60 przyjmie więcej paliwa obniżając lepkość ale nadal trzymać będzie film na odpowiednim poziomie. Dobra robotę zrobiła firma Silkolene potem Fuchs (plus za to ze że nie skiepścił produktu zaraz na początku; )) uwzględniając właśnie projektowo pojemność odpadów paliwowych w oleju. Cała seria Race PRO S od 5W40 w górę.
Nie od dzis wiadomo że w motosporcie stosuje się zmodyfikowane paliwa a to też trzeba uwzględnić bo obecnosc paliwa w misce olejowej jak i produkty jego spalania.
A u nas w miarę normalnych autach nikogo nie dziwi ze rozpoczynamy interwal na 5W30 a kończymy na 5W20 (niech żyje tryb Longlife na sztywno ustawiony na 30km, jazda miejska, wiecznie niedogrzany silnik)
Komentarz
-
-
Apropo lepkości.
Będąc dziś w ASO, zapytałem jaki olej należy lać do mojego silnika TSI, wiem że zalecają 5w30 zapytałem czy mogę lać 0w30, zatem doradca zaczął sprawdzać w systemie czy mogę taki zastosować. Co mi pokazał, tabelka wszystkich silników dostępnych w moim aucie i info o oleju,jedynie tam była norma podana VW504.00 o lepkości nic nie pisali.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez toomasz Zobacz wpisApropo lepkości.
Będąc dziś w ASO, zapytałem jaki olej należy lać do mojego silnika TSI, wiem że zalecają 5w30 zapytałem czy mogę lać 0w30, zatem doradca zaczął sprawdzać w systemie czy mogę taki zastosować. Co mi pokazał, tabelka wszystkich silników dostępnych w moim aucie i info o oleju,jedynie tam była norma podana VW504.00 o lepkości nic nie pisali.
Jakie są zapisy o normach olejowych w instrukcji obsługi ?
Przejrzałeś opinie innych użytkowników TSI jakie oleje zalewają u siebie i dlaczego właśnie takie (o różnych normach VW...) ? Jest o tym wiele napisane w tym wątku olejowym do TSI.O I 1,9 TDI AHF < SLX > <1Z1Z (9910)> miłe wspomnienia
O II FL < Ambition > <2G2G> powoli do przodu
=================================================
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez pedros Zobacz wpisDokończę myśl....
Nie od dzis wiadomo że w motosporcie stosuje się zmodyfikowane paliwa a to też trzeba uwzględnić bo obecnosc paliwa w misce olejowej jak i produkty jego spalania degradują charakterystykę oleju a sam proces spalania generuje inne temperatury!
OI 1,8T 4x4 I-sze 1,8T w Polsce z K04-TFSI (3XXKM 4XXNm )
DIAGNOSTYKA VAG - CHIPTUNING zapraszam. 791-603-634.
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29138
Silnik i skrzynię smaruje MILLERS.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez rOBERTO795 Zobacz wpis
paliwo w misce olejowej- zagalopowales sie troszke. W motorsporcie nie ma sytuacji niedogrzanego silnika benzynowego a tylko wtedy paliwo miesza sie z olejem bo zostaje na gladziach cylindrów podczas jazdy na tzw ssaniu !!!
Obecność paliwa w oleju bynajmniej nie jest spowodowane niedogrzaniem.
Komentarz
-
-
Brak możliwości edycji mnie rozkłada ( jaki gamoń to tak zaprojektował)
wracając sprecyzuje swoją poprzednia wypowiedz: chodzi o motosport gdzie paliwo leje sie znacznie bogatszym strumieniem (mam 6 cyl konstrukcje BMW i czuc wyraźnie benzynę w oleju jak odsysam maroleksem "na wydechu". Silnik nie jeździ niedogrzany)
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez toomasz Zobacz wpis1.2TSI CYVD, instrukcja piszę 5w30 VW 504/507.00
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez pedros Zobacz wpisBrak możliwości edycji mnie rozkłada ( jaki gamoń to tak zaprojektował)
wracając sprecyzuje swoją poprzednia wypowiedz: chodzi o motosport gdzie paliwo leje sie znacznie bogatszym strumieniem (mam 6 cyl konstrukcje BMW i czuc wyraźnie benzynę w oleju jak odsysam maroleksem "na wydechu". Silnik nie jeździ niedogrzany)OI 1,8T 4x4 I-sze 1,8T w Polsce z K04-TFSI (3XXKM 4XXNm )
DIAGNOSTYKA VAG - CHIPTUNING zapraszam. 791-603-634.
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29138
Silnik i skrzynię smaruje MILLERS.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez pedros Zobacz wpisimage_38223.jpg To proponuje mieszaninę pół na pół i będzie tak lubiane 0,5W30
Tak poważnie zerknijcie na to co dzieje się w temp powyżej 100 stopni
IMG_1962.JPG Również coś dla użytkowników TSI. Argument by nie do końca ufac olejem fullsaps które są świetne ale robią syf na wlocie jeśli nie ma dodatkowego wtryskiwacza na dolocie
ciekawe jak inne silniki w o3 , czy tez takie cos mają ? ja wlasnie zamierzam lac full saps lub mid saps z tego powodu ze dla 1,8 jest to bezpieczne
Komentarz
-
-
Toyota np dawno ogarnęła problem znikające mocy z powodu zasyfienia odlotu przez recyrkulacje i odme właśnie poprzez piąty wtryskiwacz - dawał rade. VAG dlugo miotal się z decyzją bo najpierw problemu przeciez nie było potem jednak utrata ok30% mocy skłoniła koncern do wprowadzenia czyszczenia odlotu. To b. Dobry pomysł!
Komentarz
-
-
W silniku ponadto olej nie stoi i nie smaży się jak w smażalni tylko cyrkuluje a gdzie cyrkulacja tam prawdopodobieństwo osadzania się jest mniejsze wracając jednak do meritum temperatura palenia Ok 400 (droga dedukcji z innych filmów).
tak naprawdę dodatki AW, stabilizatory lepkości, detergenty właśnie pozostawiają taka pozostałość wiec ten test w korelacji z faktyczna czystością silnika nie koreluje do końca ale wskazuje tendencje
Komentarz
-
-
Teoretycznie czystsza kolba lepszy skład i bazy, w praktyce tak jak pisze pedros olej w silniku inaczej pracuje / cyrkuluje. Bazy PAO/Ester niby wg tego testu mają nie zostawiać osadu wcale albo prawie wcale....ale są tam też niektóre oleje które są HC i nic nie zostawiają albo PAO, które zostawiają Wrzucam to do ciekawostek obok np. pseudo - testy tarcia oleju na maszynkach w YT.
Komentarz
-
-
Juz kiedyś pisałem, że najwięcej dodatków objetowsciowo mają oleje mineralne potem polsyntetyczne powszechnie występującymi w lepkosciach 10W40 a najmniej (bo nie muszą ich tyle posiadać ) oleje syntetyczne.
Ponadto oleje mineralne z USA są innej jakości niż Europejskie co nie zmienia faktu że że jak chcemy chronić silnik dobrze wybieramy syntetyki ponieważ jeszcze istnieje szereg innych testów ukazujących przwagę baz syntetycznych (test radionuklidowy, czystości tłoka, odporności na korozję, odporności na mieszanie się z paliwem, testy energooszczędności - drogi olej to dobra inwestycja bo oszczędność na paliwie pokrywa koszt zakupu oleju)
Komentarz
-
-
Bo to bdb olej. Nim VAG zalewa (ł) fabrycznie nowe auta.
Ale jedna ważna rzecz - trzeba producentom patrzeć na łapy - nazwa oleju to marka a marka nie gwarantuje składu i bardzo często podmiana (powiedzmy to wprost zubożenie) receptury może zaskoczyć.
Btw przydałoby się zaprzyjaźnione laboratorium (student chemii ) do analiz bo to naprawdę proste,
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez pedros Zobacz wpisBo to bdb olej. Nim VAG zalewa (ł) fabrycznie nowe auta.
Ale jedna ważna rzecz - trzeba producentom patrzeć na łapy - nazwa oleju to marka a marka nie gwarantuje składu i bardzo często podmiana (powiedzmy to wprost zubożenie) receptury może zaskoczyć.
post-2-0-38158700-1404274622.jpg
A teraz jest tak:
post-2-0-22100200-1455086014.jpg
Po widmach wyszło że została zmieniona baza z PAO na HC + może 20% PAO. Cena chyba bez zmian
Komentarz
-
-
Trend niestety ekonomicznie uzasadniony. Samemu trzeba doborowac skład o tyle.
Ja mam zasadę może trochę wynikająca z wygody przejawiająca się tym że jak jest nowy produkt to wiem ze producent staje na głowie i daje produkt o wyższej wartości użytkowej czyli tutaj znacznie lepszy skład oleju wiec kupuje tego opakowanie zbiorcze i mam spokoj
mam w zapasach jeszcze Race PRO S, Aveno (ten pierwszy w PL znacznie lepszy niż kolejne)...
Natomiast jest wyjątek Specol- wydaje się że zdrowo podchodzą do tematu (wielki plus ode mnie). Korci mnie ten nowy premium C3 z 507.00.
Ps. Przegląd olejowy w ASO Audi 650 brutto ( poza gwarancja kolega nie ogarnął innej opcji)
Komentarz
-
Komentarz