Jaki olej do benzyniaka?

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • morling1254
    Classic
    • 2011
    • 21

    Zamieszczone przez PAOLO ESCO
    morling1254 - prośba - nie przeklejaj ciągle cytowanych wypowiedzi ponieważ temat robi się nieczytelny i "zaśmieca wątek".

    Z podanych przez Ciebie olejów weź pod uwagę oleje oparte na pełnosyntetycznej bazie PAO/Estry. Twój silnik nie ma ograniczeń tak, jak niektóre jednostki VW więc daj mu to co najlepsze.
    Proszę o podanie którego oleju byście użyli i dla czego właśnie tego, które to PAO/ESTRY i czy mam rację z tym SHELL-em. A co powiecie o technologi XTL jak n.p przy oleju: Fuchs TITAN GT1 PRO FLEX 5W-30 (XTL) (Dexos2). Jak usystematyzujemy te info to pewnie znajdziemy coś wyjątkowego. Dziękuje za info.
    MORLING

    Komentarz

    • PAOLO ESCO
      RS
      • 2009
      • 6624
      • Volkswagen
      • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

      Zamieszczone przez morling1254
      Jak usystematyzujemy te info to pewnie znajdziemy coś wyjątkowego.
      fajnie ... to DAJCIE znać jak znajdziecie...
      PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

      Komentarz

      • morling1254
        Classic
        • 2011
        • 21

        Zamieszczone przez PAOLO ESCO
        Zamieszczone przez morling1254
        Jak usystematyzujemy te info to pewnie znajdziemy coś wyjątkowego.
        fajnie ... to DAJCIE znać jak znajdziecie...
        Witam. Wiem że nie ma nic doskonałego ale zawsze jest możliwość wybrania czegoś dobrego. Dla tego poszukujemy tego np. na forum, zawsze któreś parametry są lepsze lub gorsze dla jakiegoś silnika ja poszukuję te lepsze z tąd moje pytania. A co byś powiedział o oleju SHELL ULTRA EXTRA 5W30, wiem że ma mocne właściwości czyszczące ale gdyby stosować od nowości silnika to może to duża zaleta. Napiszcie coś o tym SHEL-u widziałem go niedaleko ode mnie w markecie. Inne oleje oprócz Mobil1 często podrabianego w Polsce w marketach są słabo dostępne jak. np. FUSH itp.

        [ Dodano: Nie 04 Wrz, 11 00:02 ]
        Zamieszczone przez Pidziek
        ja bym do tego jeszcze dorzucił Quaker State ! :-)
        A co byś powiedział o oleju SHELL ULTRA EXTRA 5W30, wiem że ma mocne właściwości czyszczące ale gdyby stosować od nowości silnika to może to duża zaleta. Napiszcie coś o tym SHEL-u widziałem go niedaleko ode mnie w markecie. Pozdrawiam.

        [ Dodano: Nie 04 Wrz, 11 00:03 ]
        Zamieszczone przez Pidziek
        Zawsze od Mobila bedzie lepszy Mobil 1.
        A co byś powiedział o oleju SHELL ULTRA EXTRA 5W30, wiem że ma mocne właściwości czyszczące ale gdyby stosować od nowości silnika to może to duża zaleta. Napiszcie coś o tym SHEL-u widziałem go niedaleko ode mnie w markecie.

        W jakiej kolejności byście je usytuowali ???

        Podaje charakterystyki tych wybranych olejów, charakterystyki z forum i stron producentów.

        1. Mobil1 New Life 0w40
        Specyfikacje i dopuszczenia
        Mobil 1 New Life 0W-40 spełnia lub przewyższa następujące wymagania:
         
        API SN/SM/SL/SJ
        X
        ACEA A3/B3, A3/B4  
        X
        Nissan
        X
         
        Mobil 1 New Life 0W-40 posiada następujące aprobaty producentów:
         
        MB-Approval 229.3; MB-Approval 229.5
        X
        OPEL GM-LL-A-025; GM-LL-B-025
        X
        BMW LONGLIFE OIL 01
        X
        VW 502 00/505 00
        X
        PORSCHE A40
        X
         
        W ocenie ExxonMobil Mobil 1 New Life 0W-40 spełnia wymagania następującego poziomu jakości:
         
        API CF
        X
        SAAB
        X
        FIAT FIAT 9.55535 - M2
        X
        FIAT FIAT 9.55535 - N2
        X
        FIAT FIAT 9.55535 - Z2
        X
         
        Typowa charakterystyka fizykochemiczna
        Mobil 1 New Life 0W-40
         
        Lepkość kin., cSt (ASTM D445)
         
        w temp. 40ºC
        75
        w temp. 100º C
        13,5
        Wskaźnik lepkości
        185
        MRV w temp -40ºC cP (ASTM D4684)
        31,000
        HTHS lepkość [mPa•s] w 150°C (ASTM D4683)
        3.8
        Całkowita Liczba Zasadowa (TBN) (ASTM D2896)
        11.8
        Popiół siarczanowy, waga % (ASTM D874)
        1,3
        Fosfór, waga % (ASTM D4981)
        0,1
        Temp. zapłonu, [°C] (ASTM D92)
        230
        Gęstość w 15,6°C, [g/ml] (ASTM D4052)
        0,85
         


        Mobil Super 3000 XE 5W-30
        Utworzony w celu spełnienia wymagań najnowszych specyfikacji producentów samochodów. Kompatybilny z najnowocześniejszymi filtrami cząsteczek stałych i wszystkimi współczesnymi katalizatorami.

        Zalety

        Niskopopiołowy olej silnikowy zaprojektowany w celu wydłużenia żywotności i maksymalnej efektywności systemów redukcji emisji spalin zarówno w silnikach Diesla jak i benzynowych.






        Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30

        Zalety
        Zastosowania
        Specyfikacje
        Informacje tech.

        Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30 
         
        Lepkość kin., ASTM D 445
         
        cSt w temp. 40ºC
        53
        cSt w temp. 100º C
        9.8
        Popiół siarczanowy, [w%], ASTM D 874
        0.8
        Fosfor
        0.05
        Temp. zapłonu, [°C], ASTM D 92 
        192
        Ciężar właściwy w 15°C, [kg/l], ASTM D 4052
        0.85
        Temp. płynięcia, [°C], ASTM D 97 
        -39



         






        Mobil Super 3000 X1 5W-40

        Zalety
        Zastosowania
        Specyfikacje
        Informacje tech.


        Mobil Super 3000 X1 5W-40
         
        Lepkość kin., ASTM D 445
         
        cSt w temp. 40ºC
        84
        cSt w temp. 100º C
        14
        Popiół siarczanowy, [w%], ASTM D 874
        1.1
        Fosfor
        0.095
        Temp. zapłonu, [°C], ASTM D 92
        222
        Ciężar właściwy w 15°C, [kg/l], ASTM D 4052
        0.855
        Temp. płynięcia, [°C], ASTM D 97
         



         



        XF Longlife C3 5w30


        Najwyższej jakości, w pełni syntetyczny olej silnikowy MID SAPS do najnowszych samochodów benzynowych i Diesel.
        STOSOWANIE:
        Idealny do silników benzynowych i Diesel spełniających normy czystości spalin Euro IV i Euro V, które wymagają oleju ACEA C3. Szczególnie polecany do silników samochodów takich jak Mercedes – Benz i BMW, w których olej wymienia się w/g wskazań komputera oraz innych pojazdów, które wymagają oleju redukującego zużycie paliwa.
        KORZYŚCI:
        Wysoka jakość tego oleju oznacza zminimalizowane zużycie paliwa oraz maksymalną ochronę silnika. Odpowiednia lepkość i gęstość tego oleju jest zapewniona nawet w najbardziej surowych warunkach.
        CHARAKTERYSTYKA:
        ACEA C3, A3/B4
        API SM/CF
        BMW Longlife 04
        Mercedes Benz 229.51
        GM/Opel/Vauxhall LL-A-025 / LL-B-025
        GM Dexos 2
        SAE klasa lepkości:…5W30
        Ciężar właściwy przy 150C…0,853
        Lepkość kinematyczna przy 1000C…11,7 cSt
        Lepkość kinematyczna przy 400C…69,0 cSt
        Indeks lepkości…158
        Temperatura krzepnięcia…-40
        Temperatura zapłonu…230
        Lepkość na zimno przy -300C…6,200 cP


        
        AMSOIL 5W-30 (ASL)

        chowaj pełną specyfikację
        100% syntetyczny olej silnikowy,doskonała ochrona silnika,charakteryzuje się małymi stratami parowania,zalecany przy wydłużonych okresach między wymianami oleju.Kompatybilny z syntetycznymi olejami silnikowymi innych producentów.
        Spełnia następujące normy:
        API SM/CF,SL..
        ILSAC GF-4,3..
        ACEA A5/B5 A1/B1
        JASO VTM
        GM 4718M,6094M
        Ford WSS M2C929-A
        Daimler Chrysler MS-6395N
        VW 503.00
        Właściwości fizyczne
        Lepkość kinematyczna w 100°C, cSt (ASTM D445)
        10.8
        Lepkość kinematyczna w 40°C, cSt (ASTM D445)
        60.7
        Indeks lepkości (ASTM D2270)
        170
        Lepkość zimnego rozruchu CCS w -35°C, cP (ASTM D5293)
        5190
        Temperatura płynięcia °C (°F) (ASTM D92)
        -50
        Temperatura zapłonu °C (°F) (ASTM D92)
        226
        Temperatura palenia °C (°F) (ASTM D92)
        244
        Wynik testu czterokulowego “Four-Ball Wear Test” (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 obr/min, 1 godz.)
        0.35
        Odparowalność oleju – test “Noack Volatility” (ASTM D5800) 250°C 1 godz., % utraty masy
        6.9
        HTHS - High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683)
        3.2
        Liczba zasadowa (TBN)
        12.2

        
        
        AMSOIL 5W-30 European Car Formuła (AEL)
        100% syntetyczny olej silnikowy opracowany do nowoczesnych silników benzynowych, wysokopręznych wszystkich producentów. Posiada aprobaty VW, AUDI, MERCEDES-BENZ, BMW, PORSCHE. Zapewnia maksymalną ochronę silnika przy efektywnym wykorzystaniu paliwa. Formuła low-SAPS przedłużą działanie układów emisji spalin z DPF, katalizatorami. Kompatybilny z olejami silnikowymi innych producentów.
        Spełnia następujące normy:
        VW 504.00/507.00
        ACEA A3/B3, A3/B4
        Mercedes-Benz 229.51
        BMW LL-04
        Porsche C30
        Właściwości fizyczne
        Lepkość kinematyczna w 100°C, cSt (ASTM D445)
        12.3
        Lepkość kinematyczna w 40°C, cSt (ASTM D445)
        76.3
        Indeks lepkości (ASTM D2270)
        159
        Lepkość zimnego rozruchu CCS w -35°C, cP (ASTM D5293)
        6350
        Temperatura płynięcia °C (°F) (ASTM D97)
        -43
        Temperatura zapłonu °C (°F) (ASTM D92)
        238
        Temperatura palenia °C (°F) (ASTM D92)
        258
        Wynik testu czterokulowego “Four-Ball Wear Test” (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 obr/min, 1 godz.)
        0.45
        Odparowalność oleju – test “Noack Volatility” (ASTM D5800) 250°C 1 godz., % utraty masy
        7.8
        HTHS - High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683)
        3.7
        Liczba zasadowa (TBN)
        5.8





        AMSOIL 5W-40 European Car Formula Motor Oil (AFL)
        100% syntetyczny olej silnikowy opracowany dla nowoczesnych silników benzynowych oraz wysokoprężnych,spełnia normę ACEA C3. Zapewnia ochronę katalizatorów oraz DPF. Charakteryzuje się duża stabilnością oraz odpornością na utlenianie. Kompatybilny z syntetycznymi olejami silnikowymi innych producentów.
        Spełnia następujące normy:
        API SM/CF
        ACEA C3
        ACEA A3/B3
        ACEA A3/B4
        BMW LL-04
        Mercedes Benz 229.31,229.51
        Porsche,Saab,Volvo
        VW 502.00 505.00 505.01
        Daimler Chrysler MS-10725
        Właściwości fizyczne
        Lepkość kinematyczna w 100°C, cSt (ASTM D445)
        13,7
        Lepkość kinematyczna w 40°C, cSt (ASTM D445)
        79,7
        Indeks lepkości (ASTM D2270)
        177
        Lepkość zimnego rozruchu CCS w -35°C, cP (ASTM D5293)
        5121
        Temperatura płynięcia °C (°F) (ASTM D92)
        -42
        Temperatura zapłonu °C (°F) (ASTM D92)
        230
        Temperatura palenia °C (°F) (ASTM D92)
        246
        Wynik testu czterokulowego “Four-Ball Wear Test” (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 obr/min, 1 godz.)
        0.44
        Odparowalność oleju – test “Noack Volatility” (ASTM D5800) 250°C 1 godz., % utraty masy
        8.7
        HTHS - High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683)
        3.7
        Liczba zasadowa (TBN)
        8.0

        
        AMSOIL Signature series 0W-30 (SSO)
        100% syntetyczny olej silnikowy najnowocześniejszej generacji. Zapewnia ciągłą i pełną ochronę przeciwzużyciową wszystkich typów silników w każdych warunkach, zalecany przy zwiększonych przebiegach między wymianami oleju. Można stosować zamiast 5W-30, 10W-30. Kompatybilny z syntetycznymi olejami silnikowymi innych producentów.
        Spełnia następujące normy:
        API SM/CF,SL..
        ILSAC GF-4,3...
        ACEA A5/B5-04
        GM 4718M,6094M
        Ford WSS-M2C929-A
        Honda HTO-06
        Daimler Chrysler MS-6395
        VW 503.00
        Właściwości fizyczne
        Lepkość kinematyczna w 100°C, cSt (ASTM D445)
        10.3
        Lepkość kinematyczna w 40°C, cSt (ASTM D445)
        56.56
        Indeks lepkości (ASTM D2270)
        173
        Lepkość zimnego rozruchu CCS w -35°C, cP (ASTM D5293)
        5927
        Temperatura płynięcia °C (°F) (ASTM D92)
        -51
        Temperatura zapłonu °C (°F) (ASTM D92)
        230
        Temperatura palenia °C (°F) (ASTM D92)
        246
        Wynik testu czterokulowego “Four-Ball Wear Test” (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 obr/min, 1 godz.)
        0.406
        Odparowalność oleju – test “Noack Volatility” (ASTM D5800) 250°C 1 godz., % utraty masy
        8.65
        HTHS - High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683)
        3.2
        Liczba zasadowa (TBN)
        13.2


        Opis od Paolo Esco

        XF Longlife C3 5w30
        CHARAKTERYSTYKA:
        ACEA C3, A3/B4
        API SM/CF
        GM/Opel/Vauxhall LL-A-025 / LL-B-025
        GM Dexos 2
        SAE klasa lepkości:…5W30
        Lepkość kinematyczna przy 100C…11,7 cSt
        Lepkość kinematyczna przy 40C…69,0 cSt
        Indeks lepkości…158
        Temperatura krzepnięcia…-40
        Temperatura zapłonu…230

        Valvoline SynPower MST 5W-30 – jak najbardziej odpowiada wymaganiom Opla
        ACEA C3, A3/B3/B4
        API SM/CF
        SAE klasa lepkości:…5W30
        Lepkość kinematyczna przy 100C…12 cSt
        Lepkość kinematyczna przy 400C…70,0 cSt
        Indeks lepkości…169
        Temperatura krzepnięcia…-45
        Temperatura zapłonu…227
        TBN 7

        Jak widać te Valvoline jak dla mnie jest lepsze od Millersa (choć by przez to min, że podają TBN a Millers NIE!) parametry Valvoline MST także przewyższają Millersa.http://www.valvoline.pl/zalaczniki/a...line_DEXOS.pdf

        Normę spełnia także SynPower 5W-30 (GM LL-A.025/B-025)e w SynPower 5W-40 GM-LL-B-025

        Top Tec 4600 5W-30 spełnia wszystkie wymagania i odpowiada jak najbardziej specyfikacjom opla, został zrobiony specjalnie dla tej marki (olej w technologi syntetycznej - za to naprawdę bardzo dobry) GM dexos2 ACEA; Opel GM-LL-A025/B025
        Top Tec 4600 5W-30
        API SM/CF
        ACEA A3-04/B4-04 C3-08
        SAE klasa lepkości:…5W30
        Lepkość kinematyczna przy 100C…11,6 cSt
        Lepkość kinematyczna przy 400C…64,0 cSt
        Indeks lepkości…178 o niebo lepsze niż Valvoline i Millers
        Temperatura krzepnięcia…-36
        Temperatura zapłonu…232
        Jak widać przy lepkości 40 i 100C a przewyższa Millersa i Valvoline pod względem Indeksu lepkości…178! Ale nie ustępuje także poprzednikom przy 40 i 100C. Temperatura płynięcia -36 słabsza co typowe jest dla olejów w technologii syntetycznej.

        Jeśli Fuchs to tylko : Fuchs Titan GT1 Pro Flex 5W30 (GM dexos2) lub ew Fuchs Titan Supersyn Ecoflex 5W30 (olej HC) spełnia Opel GM-LL-A025/B025 Te dwa oleje to odpowiedniki GM (nie są 100% syntetyczne – ale nie zawsze full syntetyk jest najlepszy i pozwoli na spełnienie stawianych przed olejem wymogów) oleje Fuchs to pod względem jakości jedne z najlepszych produktów na rynku .

        Ja bym ustawił do wlania te oleje wtej kolejności
        1. Valvoline SynPower MST 5W-30
        2. (na równi pod względem jakości mimo że to oleje PAO/HC+) Millers XF LONGLIFE C3 5w30/Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30/ jak najbardziej Mobil 1 0W/40!!!! i nie przejmował bym się tą bazą olejową SHC.



        FUCHS

        FUCHS prezentuje nową, przełomową technologię olejów silnikowych
        Szybszy, mocniejszy, a zatem lepszy dla silnika - tak w skrócie można opisać nową technologię produkcji olejów silnikowych FUCHS XTL. Charakteryzuje się ona wysokim wskaźnikiem lepkości i dużą stabilnością, która zapewnia szybszą cyrkulację oleju w układzie, a także mniejsze zużycie paliwa.

        Nowoczesne oleje silnikowe przeznaczone do samochodów osobowych, które spełniają wymagania producentów pojazdów muszą spełniać wysokie parametry techniczne. Jednak wymagania jakie stawiane są olejom silnikowych cały czas rosną, czego przykładem jest tzw. downsizing silników. Warunki klimatyczne, w jakich pracują silniki stają się coraz bardziej ekstremalne. Również nowe technologie oszczędzające paliwo, jak na przykład systemy typu stop-start stawiają wysokie wymagania olejom silnikowym, zwłaszcza podczas częstego uruchamiania silnika.
        Obciążenie oleju silnikowego zwiększa się znacznie w całym okresie eksploatacji pomiędzy wymianami. Aby olej właściwie spełniał swoje zadanie ważne jest, aby możliwie najszybciej cyrkulował w układzie smarowania i dzięki temu zapewniał smarowanie każdej części silnika, wszędzie tam gdzie jest to konieczne.
        Dlatego właśnie FUCHS, jako czołowy niemiecki producent specjalistycznych środków smarnych, wykorzystywanych w montażu fabrycznym opracował nową technologię produkcji olejów silnikowych.
        Nowa technologia olejów bazowych XTL™, charakteryzująca się ekstremalnie wysokim wskaźnikiem lepkości oraz wysoką odpornością na starzenie, zapewnia szybszą cyrkulację oleju oraz znacznie zwiększoną ochronę silnika w długim okresie.
        Technologia XTL™ została dokładnie sprawdzona i przetestowana, również w ekstremalnych warunkach temperaturowych. Dla sprawdzenia i potwierdzenia unikalnych właściwości oleju, szczególnie podczas rozruchu silnika, przeprowadzono serię testów silnikowych w specjalnej komorze, w której temperatura została obniżona do -27oC. W czasie prób porównano konwencjonalny olej silnikowy o klasie lepkości SAE 5W-30 z olejem o tej samej klasie lepkości, wyprodukowanym w technologii XTL™.
        Korzyści płynące z zastosowania technologii XTL™
        • Łatwiejszy rozruch silnika: do 55% szybsza cyrkulacja oleju w układzie smarowania i o 35% szybszy rozruch silnika*
        • Niższe zużycie paliwa: do 1,7% niższe spalanie*
        • Niższe zużycie oleju: do 18%*
        • Zwiększona odporność na starzenie: ograniczenie o 38% przyrostu lepkości, dzięki czemu olej lepiej chroni silnik w całym okresie eksploatacji pomiędzy wymianami.
        *W porównaniu z konwencjonalnymi olejami klasy SAE 5W-30 (fuel economy).
        Produkty:
        FUCHS będzie oferował cztery oleje silnikowe klasy Premium, które produkowane będą z zastosowaniem technologii XTL™ . Są to: TITAN GT1 SAE 0W-20,  TITAN GT1 PRO FLEX SAE 5W-30, GT1 PRO C-3 SAE 5W-30 i TITAN GT1 SAE 5W-40.



        Fuchs TITAN GT1 PRO FLEX 5W-30 XTL
        Najwyższej jakości olej silnikowy wyprodukowany w oparciu o najnowszą technologię XTL™. Opracowany specjalnie dla samochodów osobowych marek BMW, Mercedes-Benz oraz OPEL z filtrami cząstek stałych.

        Zalety:
         bardzo łatwy rozruch silnika
         niskie zużycie paliwa i oleju
         wyjątkowa ochrona nowoczesnych silników z wydłużonymi okresami wymian

        Specyfikacja:
        ACEA C3
        API SM
        DEXOS 2

        Aprobaty:
        BMW LONGLIFE-04
        MB-APPROVAL 229.51
        VW 502 00/505 00/505 01

        Rekomendacje:
        ACEA A3/B4
        FORD M2C917-A
        GM-LL-A-025
        GM-LL-B-025

        Parametry Techniczne
        Gęstość w 15 oC      DIN 51757 - 0,850 g/ml
        Kolor                        DIN ISO 2049 - 2,5 ASTM
        Temperatura zapłonu, CoC DIN ISO 2592 - 230 oC
        Lepkość dynamiczna w - 30 oC DIN 51398 - 5100 mPas
        Lepkość kinematyczna w 40 oC DIN 51562-1 - 67,0 mm2/s
        Lepkość kinematyczna w 100 oC DIN 51562-1 - 11,8 mm2/s
        Wskaźnik Lepkości DIN ISO 2009 - 175


        MOTUL SPECIFIC DEXOS2 5W-30

        W pełni syntetyczny olej, opracowany w technologii "MID SAPS" zgodnie z normami GM EUROPE, spełnia normy emisji spalin Euro IV i Euro V. Polecany do pojazdów, w których producenci (Opel, Vauxhall, Saab), zalecają stosowanie olejów silnikowych  zgodnie z  GM OPEL Dexos2. Możliwość stosowania  w silnikach, do których zalecane sa oleje zgodnie z ACEA C3. Nadaje się do wszelkich paliw: benzyna , olej napędowy, gaz ziemny, LPG.
        KLASA JAKOŚCI
        ACEA C3 - API SM/CF

        SPECYFIKACJE
        GM OPEL Dexos2
        Kompatybilny w dół do OPEL GM-LL-A/B-025
        Parametry techniczne
        Gęstość 20°C ASTM D1298 0.850
        Lepkość kinematyczna 40°C ASTM D445 69.6 mm²/s
        Lepkość kinematyczna 100°C ASTM D445 12.0 mm²/s
        HTHS at 150°C ASTM D4741 3.54 mPa.s
        Wskaźnik lepkości ASTM D2270 170
        Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C
        Temperatura zapłonu ASTM D92 232°C
        TBN ASTM D2896 7.4 mg KOH/g


        Shell Helix Ultra Extra 5W-30

        Shell Helix Ultra Extra to syntetyczny olej silnikowy „low SAPS” najnowszej technologii  Shell, spełniający wymagania nowoczesnych silników benzynowych posiadających trójdrożny katalizator oraz silników Diesla, także tych wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
        Shell Helix Ultra Extra zawiera pakiet specjalnych dodatków czyszczących, które aktywnie usuwają szkodliwe osady z silnika utrzymując go w doskonałym stanie w trakcie całego okresu intensywnej eksploatacji, a zastosowana formulacja „low SAPS” zapobiega blokowaniu filtrów DPF oraz umożliwia wydłużenie okresów użytkowania oleju między wymianami (do 30 000 km benzyna, do 50 000 km Diesel).
        Zalety:
        Oczyszczenie i doskonała ochrona silnika nawet w ekstremalnych warunkach jego pracy
        Nie powoduje blokowania filtrów sadzy (Wytwarzanie znacznie mniejszej ilości popiołu)
        Ochrona silnika benzynowego z katalizatorem (Zmniejszona ilość dodatków zawierających siarkę i fosfor)
        Zabezpieczenie silnika podczas całego okresu eksploatacji oleju (do kolejnej jego wymiany)
        Mniejsze zużycie paliwa, bezproblemowy start silnika nawet w niskich temperaturach
        Specyfikacja:
        Lepkość 5W-30
        ACEA C2/C3, A3/B4

        MB 229.51, BMW LL-04, VW 504.00 / 507.00, Chrysler MS-11106


        Skład i informacja o składnikach
        Charakterystyka chemiczna: Mieszanina wysoko rafinowanego oleju mineralnego, polialfaolefin
        i dodatków. Oleje zastosowane w produkcie zawieraja poniej 3% wag. ekstraktu DMSO,
        zgodnie z pomiarem metoda okreslona w IP 346 (nota L).
        Niebezpieczne składniki: W preparacie wystepuja nastepujace składniki niebezpieczne – nie ujete
        w Rozporzadzeniu Ministra Zdrowia z dn. 28/09/2005 (Dz.U. Nr 201, poz. 1674 - Rozporzadzenie to
        podaje wyjasnienia skrótu WE; CAS – numer nadany przez Chemical Abstract Service):
        Rodzaj zwiazku WE CAS Zawartosc,
        %
        Symbole Zwroty R
        Estry rozgałezione, kwas
        benzenopropanowy
        406-040-9 125643-61-0 1,0-5,0 53
        Fenol alkilowany - - 1,0–1,5 N 51/53
        Difenyloaminy 0,1 – 0,15 T,N 23/24-33-
        50/53
        Pełen opis zwrotów R oraz symboli zagroenia podano w p. 16.

        Własciwosci fizykochemiczne
        Stan skupienia: Ciecz
        Barwa: Bursztynowa
        Zapach: Charakterystyczny zapach oleju
        Wartosc pH: Brak danych
        Prenosc par w 20°C: < 0,5 Pa (wartosc oczekiwana)
        Poczatek wrzenia: > 280°C (wartosc oczekiwana)
        Rozpuszczalnosc w wodzie w 20°C: Pomijalna
        Gestosc w 15°C: Ok. 848 kg/m3
        Temperatura zapłonu: > 150 °C (COC)
        Granica wybuchowosci - górna: 1 % obj. (wartosc typowa)
        dolna: 10 % obj. (wartosc typowa)
        Temperatura samozapłonu: > 320°C (wartosc typowa)
        Lepkosc kinematyczna w 40°C: 67.9 mm2/s
        Gestosc par (dla powietrza = 1) > 1 w 20°C
        Współczynnik podziału n-oktanol/woda: log Pow > 6 (wartosc oczekiwana)
        Temperatura płyniecia: Ok. – 39 °C

        Lepkość 5W-30 ACEA C2/C3, A3/B4 Mercedes-Benz MB 229.51 VW 502.00, 503.01, 505.00 BMW Longlife-04  VW 504.00 / 507.00 Chrysler MS-11106
        MORLING

        Komentarz

        • Pidziek
          RS
          • 2011
          • 1845

          Zamieszczone przez morling1254
          Inne oleje oprócz Mobil1 często podrabianego w Polsce w marketach są słabo dostępne jak. np. FUSH itp.
          Bo dobrych olejów nie sprzedaje się w marketach płacąc bojonskie sumy sieciom :-)

          A co byś powiedział o oleju SHELL ULTRA EXTRA 5W30, wiem że ma mocne właściwości czyszczące ale gdyby stosować od nowości silnika to może to duża zaleta.
          Małe porównanie:








          Na dole bagnet z SX4 po 2 wymianie gwarancyjnej oleju na własnie Shell Ultra 5W-30, olej na bagnecie ma przejechane 3743km !

          Na górze bagnet z Amsoil 5W-30 który ma przejechane 7835km i prawie jeden rok w 10 letnim silniku o przebiegu 119 000km.
          Wcześniej castrol 10w-40 po którym poszła płukanka Amsoil.

          Smoła i brudny bagnet w SX4 1.6 po tak niewielkim przebiegu ( w sumie ok. 30 000km) zniechecił mnie kompletnie do tej marki.

          W beznynówce dobry olej po 4000km powinien byc jeszcze całkowicie słomkowy (oczywiście jeśli nie było wcześniej w silniku brudu).

          Juz bym wolał wlać Lotosa niz Shella :lol:

          Z wyżej przedstawionych to Mobil 1 0W-40 z pewnego źródła jest jeszcze sensownym wyborem.

          Przedstawiłeś powyżej oleje które swoimi parametrami maja tak ogromny rozrzut że część z nich nie nadaje sie do pewnych silników.

          Sprecyzuj konkretnie do jakiego silnika, przebiegu sposobu jazdy ma byc olej.
          Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
          http://www.zmienolej.pl/
          http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

          Komentarz

          • morling1254
            Classic
            • 2011
            • 21

            Zamieszczone przez Pidziek
            Zamieszczone przez morling1254
            Inne oleje oprócz Mobil1 często podrabianego w Polsce w marketach są słabo dostępne jak. np. FUSH itp.
            Bo dobrych olejów nie sprzedaje się w marketach płacąc bojonskie sumy sieciom :-)

            A co byś powiedział o oleju SHELL ULTRA EXTRA 5W30, wiem że ma mocne właściwości czyszczące ale gdyby stosować od nowości silnika to może to duża zaleta.
            Małe porównanie:








            Na dole bagnet z SX4 po 2 wymianie gwarancyjnej oleju na własnie Shell Ultra 5W-30, olej na bagnecie ma przejechane 3743km !

            Na górze bagnet z Amsoil 5W-30 który ma przejechane 7835km i prawie jeden rok w 10 letnim silniku o przebiegu 119 000km.
            Wcześniej castrol 10w-40 po którym poszła płukanka Amsoil.

            Smoła i brudny bagnet w SX4 1.6 po tak niewielkim przebiegu ( w sumie ok. 30 000km) zniechecił mnie kompletnie do tej marki.

            W beznynówce dobry olej po 4000km powinien byc jeszcze całkowicie słomkowy (oczywiście jeśli nie było wcześniej w silniku brudu).

            Juz bym wolał wlać Lotosa niz Shella :lol:

            Z wyżej przedstawionych to Mobil 1 0W-40 z pewnego źródła jest jeszcze sensownym wyborem.

            Przedstawiłeś powyżej oleje które swoimi parametrami maja tak ogromny rozrzut że część z nich nie nadaje sie do pewnych silników.

            Sprecyzuj konkretnie do jakiego silnika, przebiegu sposobu jazdy ma byc olej.
            Dziękuje za info. Olej ma być do silnika Chevroleta Lacetii 1,4v DOHC benzyna ale na LPG używanego głównie do jazdy po mieście. Przejechane 12000Km na oleju GM 5W30. Na mobil1-u 0W40 jeździłem wcześniej Matizkiem i był OK, boję się jednak podrabianego chyba ostatnio trafiłem na taki więc szukam coś mniej znanego coś co nie opłaca się podrabiać. Co byś powiedział o oleju: Fuchs TITAN GT1 PRO FLEX 5W-30 XTL ??? . Dzięki za info. Pozdrawiam.
            MORLING

            Komentarz

            • Pidziek
              RS
              • 2011
              • 1845

              Idealny olej.
              Do tego silnika wchodzi 3.75L więc nie wiele.
              Olej tutaj na maks 15000km.
              Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
              http://www.zmienolej.pl/
              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

              Komentarz

              • PAOLO ESCO
                RS
                • 2009
                • 6624
                • Volkswagen
                • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                Zamieszczone przez Pidziek
                Idealny olej.
                może nie "idealny" :wink: ale do tego silnika dobrze dobrany

                Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                morling1254 - prośba - nie przeklejaj ciągle cytowanych wypowiedzi ponieważ temat robi się nieczytelny i "zaśmieca wątek".
                plisssss :ups
                PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                Komentarz

                • Seed
                  Elegance
                  • 2010
                  • 875
                  • Octavia III (5E3)
                  • CHPA 1.4 TSI 140 KM

                  Fuchs TITAN GT1 PRO FLEX 5W-30 XTL
                  to hydrokrak?
                  KLIK -> O3 1.4 TSI EL

                  Komentarz

                  • PAOLO ESCO
                    RS
                    • 2009
                    • 6624
                    • Volkswagen
                    • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                    Zamieszczone przez Seed
                    to hydrokrak?
                    ----> http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...6f224d36136c7d strona 181 masz skład z karty produktu. Napewno nie full syntetyk / "syntetyk tak" ... a w zasadzie mix - taki nowoczesny wysoko obrobiony HC. Olej jakościowo porządny. W w/w przypadku odpowiedni do wymienionego wcześniej silnika.
                    Załączone pliki
                    PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                    Komentarz

                    • morling1254
                      Classic
                      • 2011
                      • 21

                      Zamieszczone przez Pidziek
                      Zamieszczone przez morling1254
                      Inne oleje oprócz Mobil1 często podrabianego w Polsce w marketach są słabo dostępne jak. np. FUSH itp.
                      Bo dobrych olejów nie sprzedaje się w marketach płacąc bojonskie sumy sieciom :-)

                      A co byś powiedział o oleju SHELL ULTRA EXTRA 5W30, wiem że ma mocne właściwości czyszczące ale gdyby stosować od nowości silnika to może to duża zaleta.
                      Małe porównanie:








                      Na dole bagnet z SX4 po 2 wymianie gwarancyjnej oleju na własnie Shell Ultra 5W-30, olej na bagnecie ma przejechane 3743km !

                      Na górze bagnet z Amsoil 5W-30 który ma przejechane 7835km i prawie jeden rok w 10 letnim silniku o przebiegu 119 000km.
                      Wcześniej castrol 10w-40 po którym poszła płukanka Amsoil.

                      Smoła i brudny bagnet w SX4 1.6 po tak niewielkim przebiegu ( w sumie ok. 30 000km) zniechecił mnie kompletnie do tej marki.

                      W beznynówce dobry olej po 4000km powinien byc jeszcze całkowicie słomkowy (oczywiście jeśli nie było wcześniej w silniku brudu).

                      Juz bym wolał wlać Lotosa niz Shella :lol:

                      Z wyżej przedstawionych to Mobil 1 0W-40 z pewnego źródła jest jeszcze sensownym wyborem.

                      Przedstawiłeś powyżej oleje które swoimi parametrami maja tak ogromny rozrzut że część z nich nie nadaje sie do pewnych silników.

                      Sprecyzuj konkretnie do jakiego silnika, przebiegu sposobu jazdy ma byc olej.
                      Ja z ciekawości zobaczyłam jak wygląda GM 5W30 DEXOS2 po przejechanych 6000Km. Wymiana na ten olej była obowiązkowa w ASO i tylko ten olej był stosowany od początku. Zdjęcia może nie zbyt ostre bo wykonane telefonem komórkowym.






                      Wydaje mi się że całkiem nieźle ???

                      Dodam jeszcze tylko że auto na tym oleju spod linków używane jest po mieście wojewódzkim gdzie często trzeba się ścigać ze skrzyżowania na skrzyżowanie aby zdążyć na zielone, więc są to tzw. ciężkie warunki eksploatacji. Dodatkowo na tym oleju auto przejechało z Polski na Chorwację i z powrotem ponad 1080Km w jedną stronę, każdy z dystansów w jeden dzień więc nie muszę mówić iż od Miskolc-a na Węgrzech gdzie zaczyna się autostrada obroty silnika mało kiedy spadały poniżej 5000obr/min, silnik pracował jeszcze na benzynie nie na LPG. Może dla odmiany przetestujcie ten olej. Ktoś pisał wcześniej na forum że to podobno nie jakaś rewelacja ten olej i że to tak naprawdę nie wiadomo co to jest ten GM 5W30 ale zdjęcia oleju chyba o czymś świadczą ???. Może ktoś coś się więcej rozpisze o tym oleju ?. Silnik od Lacetti 1.4 DOHC.

                      Teraz zaleje go jednym z tych trzech olei:
                      1. Mobil1 New Life 0w40
                      2. GM 5w30 Dexos2
                      3. Fuchs Titan GT1 Pro Flex 5W-30

                      Taki jaki wybiorę z tych trzech, taki będę już lał zawsze. Problem w tym że nie wiem do końca na który się zdecydować. GM-a nie brałem pod uwagę ale fakt jak wygląda na bagnecie z silnika auta oraz to że GM (Opel i Chevrolet) stosuje ten olej do nowych aut serwisowanych ASO (w końcu udzielają na auta gwarancję) przemawia za tym olejem i również biorę go pod uwagę.
                      MORLING

                      Komentarz

                      • PAOLO ESCO
                        RS
                        • 2009
                        • 6624
                        • Volkswagen
                        • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                        morling1254 proszę - NIE CYTUJ CAŁYCH WYPOWIEDZI!!!! ... :!: :!: :!: Temat robi się nieczytelny a powtórne cytaty "zaśmiecają wątek".
                        Po raz kolejny proszę - to samo robisz w wątku oleju do diesla... :zastrzelic
                        PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                        Komentarz

                        • morling1254
                          Classic
                          • 2011
                          • 21

                          Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                          morling1254 proszę - NIE CYTUJ CAŁYCH WYPOWIEDZI!!!! ... :!: :!: :!: Temat robi się nieczytelny a powtórne cytaty "zaśmiecają wątek".
                          Po raz kolejny proszę - to samo robisz w wątku oleju do diesla... :zastrzelic
                          SORKI :idea: . Odpisuje opcją cytuj na daną wypowiedź i z tąd się to bierze :shock: nie robię specjalnie ale teraz poświęcę więcej uwagi aby tak nie było. Jeżeli możesz to odpisz na nutrujące pytania odnośnie olejów. Pozdrawiam. :szeroki_usmiech
                          MORLING

                          Komentarz

                          • Pidziek
                            RS
                            • 2011
                            • 1845

                            Kolor ładny zapewne i LPG do tego mogła się przyczynić, w normalnych warunkach GM nieco bardziej degraduje kolorystycznie.
                            Na pierwszych zdjęciach kolor bardziej w czerwien wpadał.
                            Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                            http://www.zmienolej.pl/
                            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                            Komentarz

                            • jamesbondzio
                              L&K
                              • 2009
                              • 1174
                              • Octavia III (5E3)
                              • DLBA 2.0 TSI RS 245 KM

                              ..ty razem w dobrym wątku...

                              Potrzebna porada.
                              Po zakupie auta 1,4 TSI miałem Castrol longlifa a potem przez ~8 tysięcykm Castrola EDGE 5W-30 ale silnik klekotał i za waszą poradą i po przeczytaniu wątku o olejach zalałem MOTULA Specifica 5W30 504 507 i jestem zadowolony.
                              Generalnie jeżdze 60% miasto 40% trasa , 20 tysi rocznie. leje/lałem 507(longlifa) żeby mi ASO dupy nie zawracało ale wymieniam co 15 tysikm.
                              Zbliża mi sie kolejna wymiana i pewnie zalałbym ponownie tego samego Motula ale czytam i widze inne alternatywy, chociażby Motul X-clean+.
                              Ciekaw jestem waszego zdania :lol:
                              Co dobrego do TSI ? czy zostać przy starym.?
                              kiedyś była seria TSI : 135KM/217Nm a potem było 156KM/267Nm
                              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=57585&start=0

                              teraz 240KM 4x4 Boxer turbo mruczek.
                              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...350597#1350597

                              Komentarz

                              • Mihau
                                RS
                                • 2009
                                • 7460
                                • CHHA 2.0 TSI RS 230 KM

                                jamesbondzio, ja teraz najprawdopodobniej zmienię na Millersa http://millersoils.pl/catalog/produc...id_product=204 jak przyjdzie czas.
                                O2FL 1.8 TSI powered by DYNOSOFT

                                Komentarz

                                • misiul
                                  Rider
                                  • 2011
                                  • 521

                                  Zaraz stuknie 15 000 km przebiegu w 1.4TSI Zalać chce naprawdę "wysoką półkę", auto rocznie zrobi 35 tys. km.

                                  Obecnie skłaniam się do takich produktów (w tej kolejności)
                                  VALVOLINE SYNPOWER 5W30 XL-III
                                  Liqui Moly Top Tec 4200 5w30 5L 504.00/507.00 LL04
                                  Millers Oils XF Longlife 5w30

                                  + filtr Mann W 712/91 - kod VW 03C 115 561 D stosowany od 01.07.2010 r.

                                  Proszę o radę, czy to dobre wybory.
                                  Przechodzę na przeglądy co 15 tyś. ale zależy mi aby zostać przy lepkości 5w30, tak więc chyba norma 504/507 zostaje?

                                  Komentarz

                                  • Mihau
                                    RS
                                    • 2009
                                    • 7460
                                    • CHHA 2.0 TSI RS 230 KM

                                    Ja teraz mam LM TopTec 4200 i się troszkę grzeje IMO. Na Castrolu w upały przy ciągłej jeździe po mieście miałem 98C, a na LM miałem 101-105C. Natomiast silnik pracuje mniej "metalicznie" jeżeli tak to można nazwać. Następny będzie u mnie Millers.
                                    O2FL 1.8 TSI powered by DYNOSOFT

                                    Komentarz

                                    • konkon
                                      Rider
                                      • 2008
                                      • 667
                                      • Octavia I (1U2)
                                      • AGR 1.9 TDI VP 90 KM

                                      Mihau, Czym się kierujesz ? Parametry bez rewelacji. Zapłon 210 i CCS -30 ponad 6000 :?
                                      Ktoś już zalewał do TSI Motula X-lite 0W-30 ?

                                      Test pokazał że przez 15 tys. km olej nie stracił parametrów, lepkość nie degraduje i można jeździć dalej. I to są parametry: zapłon 232, płynie przy -51 i TBN 11.2.
                                      Także ja bym olał te oleje eco i lał właśnie taki porządny olej. Zalecany jest do Audi TT i S3.
                                      Jeszcze jedno- ESTER based
                                      Konrad
                                      OIL SPA -> oleje, filtry, akumulatory, części

                                      90 konny AGRessor
                                      PerfectServiceBy DGW
                                      WhitePride :smokedevil

                                      Komentarz

                                      • Mihau
                                        RS
                                        • 2009
                                        • 7460
                                        • CHHA 2.0 TSI RS 230 KM

                                        Kolega mnie namawiał (bo ja to się nie znam) już poprzednio ale kupiłem LM tak jak PAOLO ESCO przykazał :P więc postanowiłem, że next będzie Millers ale skoro mówicie, że cienkie ma parametry to do wymiany pewnie sie zmieni jaki olej wleje.

                                        A z tym Motulem to może być problem, bo nie ma tej całej aprobaty 504/507.
                                        O2FL 1.8 TSI powered by DYNOSOFT

                                        Komentarz

                                        • konkon
                                          Rider
                                          • 2008
                                          • 667
                                          • Octavia I (1U2)
                                          • AGR 1.9 TDI VP 90 KM

                                          Zamieszczone przez Mihau
                                          z tym Motulem to może być problem, bo nie ma tej całej aprobaty 504/507
                                          A nie wystarczy 502 ?
                                          Konrad
                                          OIL SPA -> oleje, filtry, akumulatory, części

                                          90 konny AGRessor
                                          PerfectServiceBy DGW
                                          WhitePride :smokedevil

                                          Komentarz

                                          • jamesbondzio
                                            L&K
                                            • 2009
                                            • 1174
                                            • Octavia III (5E3)
                                            • DLBA 2.0 TSI RS 245 KM

                                            Zamieszczone przez Mihau
                                            Kolega mnie namawiał (bo ja to się nie znam) już poprzednio ale kupiłem LM tak jak PAOLO ESCO przykazał :P więc postanowiłem, że next będzie Millers ale skoro mówicie, że cienkie ma parametry to do wymiany pewnie sie zmieni jaki olej wleje.

                                            A z tym Motulem to może być problem, bo nie ma tej całej aprobaty 504/507.
                                            dlatego ja mam nadal (leje) MOTULA Specifica 5W30 504 507
                                            kiedyś była seria TSI : 135KM/217Nm a potem było 156KM/267Nm
                                            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=57585&start=0

                                            teraz 240KM 4x4 Boxer turbo mruczek.
                                            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...350597#1350597

                                            Komentarz

                                            • morling1254
                                              Classic
                                              • 2011
                                              • 21

                                              Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                              morling1254 - prośba - nie przeklejaj ciągle cytowanych wypowiedzi ponieważ temat robi się nieczytelny i "zaśmieca wątek".

                                              Z podanych przez Ciebie olejów weź pod uwagę oleje oparte na pełnosyntetycznej bazie PAO/Estry. Twój silnik nie ma ograniczeń tak, jak niektóre jednostki VW więc daj mu to co najlepsze.
                                              A który to najlepszy ? lub które w zawężeniu do trzech ? Oczywiście mam na myśli do silnika 1,4 DOHC (Lacetti) benzyna Pozdrawiam.
                                              MORLING

                                              Komentarz

                                              • PAOLO ESCO
                                                RS
                                                • 2009
                                                • 6624
                                                • Volkswagen
                                                • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                                Zamieszczone przez misiul
                                                VALVOLINE SYNPOWER 5W30 XL-III
                                                daruj sobie ten olej ( już lepiej weź pod uwagę Fuchs Titan GT1 Pro C3 5W/30 z XTL) miałem go wcześniej i teraz ponownie na wakacjach zalałem przed urlopem na szybko bo zbliżała się wymiana ops: ...słaby CCS , słaby NOACK - nie jestem z niego zadowolony. Sądzę, że wsześniejsze marki których używałem były lepsze a kultura pracy silnika była także na nich wyższa. Dlatego już na dniach ....zmiana na inną porządną markę :P
                                                PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                                Komentarz

                                                • misiul
                                                  Rider
                                                  • 2011
                                                  • 521

                                                  PAOLO ESCO, to który do 1.4TSI wymiany po 15 tys. km na GW. norma 504/507. Cena nie gra roli Samochód robi duże przebiegi. Ma być wysoka kultura pracy, max ochrona, niskie spalanie

                                                  PS. Kiedyś już Cię pytałem ale lista była za długa i się waham.

                                                  dziękuję z góry

                                                  Komentarz

                                                  • mariusz8
                                                    Drive
                                                    • 2009
                                                    • 94

                                                    Witajcie,

                                                    Mam pytanie. Czy do silnika 1.6MPI nadaje się olej spełniający normę 505.01 (np.Castrol 5W40 Turbo Diesel). Informację że ten olej jest ok dostałem od pracowników serwisu SKODA Bednarek w Łodzi (takim olejem standardowo zalewają). Według mnie ten olej jest do typowych silników TDI a nie benzynowych. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat.

                                                    Olej ze względu na instalację LPG wymieniam co 15 tys. km.

                                                    Pozdrawiam

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...