Zamieszczone przez PAOLO ESCO
Jaki olej do benzyniaka?
Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
-
do PAOLO ESCO
czy masz na myśli m.in. coś takiego
"Olej Motul Specific 5W30 (504/507) Dopuszczenia: VW 504 00 – 507 00
Specyfikacje: API SL/ CF; ACEA A3/ B4/ C3
Olej silnikowy Low SAPS opracowany specjalnie do
najnowszych silników EURO IV grupy VW/ AUDI/ SKODA/
SEAT z filtrami cząstek stałych i przedłużonymi
przebiegami międzywymianowymi. Charakteryzuje się
zmniejszoną zawartością popiołów siarczanowych i
fosforu.
Znakomita ochrona przeciwzużyciowa i wysoka
lepkość HTHS
Przebiegi międzywymianowe: 30.000 km benzynowe
50.000 km Diesel"
czy jednak
X-lite 0W30Kasper66
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez kasper66masz na myśli m.in. coś takiego
Motul Specyfic 507.00 nastawiony jest "głównie na ochronę katalizatora i środowiska" i jest olejem typu LongLife :hi: http://www.motul.pl/download/1motul_..._504_5w_30.pdf ... jeśli chodzi o ochronę silnika wybrał bym właśnie dwa wcześniej wyżej wymienione oleje.
Zamieszczone przez seba210warto olej wymienić po okresie docierania, czyli po ~1500 km? (silnik 1.8 TSI)PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Komentarz
-
-
:roll:
Po pierwsze lepkością ... :lol:
BYŁO ----> na stronie 48 :zlo:
8100 X-clean+ (VW 504.00/507.00) ma reduced Sulphated Ash ---> o obniżonej zawartości popiołu siarczanowego w porównaniu z C3 i wyższy Flash point 242°C w porównaniu do 230°C i Pour point -39 w porównaniu z - 36
Olej wg specyfikacji VW 504 00 - 507 00 to :
"Niska zawartość popiołów siarczanowych zawarta w olejach z normą VW 504.00/507.00 znacznie wydłużają eksploatację filtrów cząstek stałych DPF …jednak oleje do DPF'ów są bez niektórych dodatków uszlachetniających, które polepszają właściwości smarne oleju ale zwiększają zadymienie (dlatego z nich zrezygnowano lub znacznie ograniczono).
"Silniki spełniające normy emisji spalin EURO IV wyposażone są w czułe systemy oczyszczania spalin.
- Siarka i fosfor wpływają niekorzystnie na pracę katalizatorów i mogą uszkodzić elementy katalizatora, co może prowadzić do nieskutecznego oczyszczania spalin.
- Popioły siarczanowe zatykają filtry cząstek stałych w silnikach Diesla co prowadzi do krótszego cyklu regeneracji, większego zużycia paliwa i zmniejszenia mocy silnika".
Oba Motule są dobre - Jeden i drugi z w/w Motuli ma na zmianę lepsze lub gorsze od konkurenta parametry.
"Oleje niskopopiołowe (i ogólnie dobre oleje) "wytwarzają mniej kwasów odpowiadających za korozję" i to umożliwia obniżenie startowego TBN. W takich olejach TBN zasadniczo ulega wolniej degradacji." Paliwo (teoretycznie ... ) też mamy już mniej zasiarczone...
"ACEA C3 i VW 504/507 to podobny poziom popiołów z nastawieniem na spełnianie normy Euro IV.
504/507 ---> zawartość popiołów siarczanowych (<0,8%), fosforu (<0,8%), siarki (<0,2%)
0.3% siarki to wymóg C3 - oleje o tej specyfikacji maja minimalnie wieksze TBN. Minimalne wymogi ACEA z 2008r. dla C3 to TBN na poziomie min. 6 "
z forum subaru - cytat kolegi "wlyszkow" "Total acid number - poziom kwasowości oleju oznaczany ilością wodorotlenku potasu KOH potrzabną do neutralizacji tego kwasu, nowy olej ma 2-3 (lekkie kwasy niegroźne dla silnika) potem zaczyna to spadać bo te lekkie frakcje szybko odparowują z oleju i kiedy TAN zaczyna rosnąć to tworzą się już kwasy agresywne powstałe z wilgoci/wody + kwaśnych oparów / produktów spalania (główny problem to siarka). Jeśli spalanie jest nieprawidłowe, niepełne itp (np. z powodu brudnych wtryskiwaczy ) to tych produktów bywa więcej i wtedy olej szybciej się degraduje co widać po spadku TBN, wzroście TAN, spadku temp spalania, wzroście ilości zanieczyszczeń".
http://www.motul-oil.co.uk/pdfs/synthetic-engine-oil/8100_X-clean_5W30_MSDS_(GB).pdf
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Komentarz
-
-
Wniosek jest taki,ze lejac X-lite 0w30,lub jak ja 300V 5w30...chronimy max.silnik,
ale ''zabijamy''katalizator przy EU4,EU5.
Pytanie jest,czy nasze super paliwa,nie zasyfia szybciej kata,niz te niewielkie ilosci popiolow
ze spalonego oleju :?:
Co powinno byc priorytetem...ewntualne szybsze zuzycie silnika np.po 200.000km stosujac
low saps oleje,czy ewentualna wymiana kata stosujac oleje full saps. :?:Tato,tato...czy to auto jest chore?
Nie synku...to diesel PD.
Honda...the power of dreams.
Byla Octavia...jest Accord i CBR 650F
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez gebekWniosek jest taki,ze lejac X-lite 0w30,lub jak ja 300V 5w30...chronimy max.silnik,
ale ''zabijamy''katalizator przy EU4,EU5.
Pytanie jest,czy nasze super paliwa,nie zasyfia szybciej kata,niz te niewielkie ilosci popiolow
ze spalonego oleju :?:
Co powinno byc priorytetem...ewntualne szybsze zuzycie silnika np.po 200.000km stosujac
low saps oleje,czy ewentualna wymiana kata stosujac oleje full saps. :?:
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez kasper66po 97 za litr
Ja pier.... 97 za litr mają tupet k...wa.
Wez poszukaj ...w tym wątku już pisałem,że Castrol nie jest jedynym olejem który można zalać !!! ASO czy też SKODA sugeruje stosowanie Castrola.... Jak ma olej specyfikację VW i masz dowód legalnego zakupu to mogą Ciebie pocałować... Nie po to dany producent płaci za normę VW by ktoś odmówił wlania tego oleju skoro spełnia dane aprobaty... inna sprawa że ASO zaznacza w książce serwisowej że taki olej był stosowany ...a czy to coś zmienia? Ja wiem że w moim ASO rezygnują z Castrola :shock: i jak to się ma do tego co zaleca SKODA ???
:arrow: SLX LL III 5w30 to Edge 5w30 zrobiony dla ASO
" jeden i drugi olej posiada wydłużony okres między przeglądami ...nie widzę praktycznie żadnych różnic w opisie w/w olejów na strone Castrola (chyba że istnieją takie różnice w jakich kolwiek mierzonych parametrach oleju...ale Castrol tego nie wykazuje) oba mają takie same specyfikacje i normy jedynie przy SLX jest wzmianka, że opracowany jest przy współpracy z Grupą VW jako olej technologii niskopopiołowej LOW SAPS (ale przy Edge jest opis.."Olej ten wprowadza nowe standardy czystości silnika, gwarantując obniżenie szkodliwych emisji spalin i większą ochronę środowiska. Zastosowana technologia wydłuża trwałość układów katalitycznych zmniejszających emisję składników toksycznych spalin." czyli jak by nie było dokładnie to samo...."
poczytaj :diabelski_usmiech już też o tym pisałem:
Produkty Castrol SLX Professional opracowywane sa przy współpracy z wiodącymi
producentami samochodów osobowych. Powstają w oparciu o najnowocześniejsze
technologie, spełniając najwyższe standardy jakości, co gwarantuje bezawaryjna prac´
silnika.
Castrol SLX Professional to linia produktów skierowana wyłącznie do profesjonalnych
serwisów samochodowych. Samochody wiodących producentów opuszczają fabryki
zalane olejem Castrol, dzięki czemu od pierwszego dnia korzystają z wyjątkowej
ochrony i korzyści, jakie dają oleje Castrol SLX Professional.
Castrol SLX Professional gwarantują zwiększona trwałość silnika oraz uzyskanie
maksymalnych zalecanych przebiegów międzywymianowych. Zapewniają zwiększenie oszczędności zużycia paliwa i pełne osiągi silnika przy zachowaniu wymagań dotyczących niskiej emisji spalin.
Castrol SLX Professional Powerflow VW Longlife III 5W-30
to w pełni syntetyczny olej silnikowy opracowany przy
współpracy z Grupą VW, jako olej technologii niskopopiołowej
LOW SAPS do nowoczesnych silników benzynowych i Diesla
z filtrami cząstek stałych, opracowany zgodnie
z Clean Performance Technology™.
Olej rekomendowany przez Grupę VW
lub
Castrol SLX Professional VW 505.01 5W-40 to syntetyczny olej
silnikowy opracowany wspólnie z VW, jako olej do
silników wysokoprężnych TDI z pompowtryskiwaczami bez
systemu wydłużonej obsługiserwisowej WIV (Longlife), bez
filtrów cząstek stałych DPF.
CASTROL EDGE 5W-30
Niskopopiołowy olej odpowiedni dla silników: VW, Audi, Skoda....
W pełni syntetyczny, najnowsza technologia przeciwzużyciuowa
Kompletna ochrona silnika oraz przedłużenie trwałości układów katalitycznych
Zmniejsza zawartość toksycznych składników spalin, przez co utrzymuje silnik w długotrwałej czystości
Specyfikacje:
SAE 5W-30; ACEA A3/B3, A3/B4, C3; Spełnia wymagania specyfikacji VW 503 01; VW 504 00/ 507 00;
lub na CASTROL EDGE TURBO DIESEL 5W-40 innego wyboru nie widzę.....
Castrol SLX Professional Powerflow VW Longlife III 5W-30
w pełni syntetyczny ..........
CASTROL EDGE 5W-30
wpełni syntetyczny.......
Castrol SLX Professional VW 505.01 5W-40 syntetyczny olej ...
CASTROL EDGE TURBO DIESEL 5W-40 uniwersalny syntetyczny .....
Olej silnikowe EDGE to kompletna oferta w pełni syntetycznych produktów ....tak reklamuje się Castrol ...
To odpowiedź z Firmy Castrol na temat różnic pomiędzy Castrolem SLX a Castrolem Edg'e:
"Różnice w produktach SLX I EDGE sa zasadnicze :haha: .
Dotyczą składu chemicznego , czyli formulacji oraz parametrów jakościowych wpływajacych na prace silnika w kluczowych jego parametrach.
Produkty SLX sa dedykowane zasadniczo jednej marce i oparte o szerokie badania , tak by dostosować je najlepiej do charakteru pracy silników VW.
Produkty EDGE sa olejami bardzo uniwersalnymi , które w jednym produkcie spełniają wymagania wielu producentów, jednak nie przewyższają ich tak jak oleje z gamy SLX .
SLX -y sa oparte o zakrojoną szeroką współpracę z głównymi producentami pojazdów jak VW , Volvo, Ford , BMW w zakresie tzw. co-enginieringu czyli projektowania oleju wspólnie i w trakcie projektowania silnika. Są to produkty daleko bardziej przekraczające standardy producenckie w sensie specyfikacji niz oleje EDGE .
Oleje SLX były szeroko testowane w naszych laboratoriach i hamowniach potwierdzając wyjątkowe właściwości bardziej niz którykolwiek z olejów konkurencji.
Dlatego też VW wybrał nasz produkt o formulacji SLX do zalewania fabrycznego we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych.
Jak widać marketing w Castrolu jest opanowany do perfekcji...tym bardziej, że z kart charakterystki pomiędzy Edg'e a SLX nie widać żadnych zasadniczych różnic."
No i mam to o czym pisałem :arrow: Jeszcze jedna informacja na temat stosowania INNYCH olejów niż te z ASO: :tuk: ile razy mam to wklejać?
"Szanowny Panie,
Zgodnie z informacjami, które posiadamy w Centrum, serwis może wykonać usługę na życzenie klienta wykorzystując olej dostarczony przez klienta.
W takiej sytuacji partner serwisowy dokonuje oceny czy olej dostarczony przez klienta zgodny jest z normami VW oraz czy znajduje się w oryginalnym opakowaniu i jest w odpowiedniej ilości.
W przypadku wątpliwości co do zgodności z Normami VW jak również wątpliwości co do zawartości dostarczonego opakowania Serwis może odmówić, ponieważ zalanie takim olejem może być w przyszłości przyczyną poważnych awarii silnika.
W przypadku zastosowania oleju dostarczonego przez klienta wymagana jest czytelna adnotacja na zleceniu odnośnie ilości i nazwy oraz zgodności z normą VW zastosowanego oleju.
Z poważaniem
Małgorzata Grześkowiak
Centrum Informacji Klienta Volkswagen
Infolinia: 0-801 200 400 pn-pt 8:00 -20:00
www.volkswagen.pl [email protected] "
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Komentarz
-
-
To skoro ten SLX taki dobry to dolać go trochę (na bagnecie po 10 min. równo minimum) przejeździć do wymiany wyjdzie gdzieś w okolicy końca gwarancji (01.2012) (komp pokazuje 13.100 i 176 dni) i wtedy wymienić na coś mojego. Martwi mnie tylko, że robię małe dzienne przebiegi (3-5 km od 02.2010 14.500 km) i silnik jest niedogrzany, ale z drugiej strony komp nie odczytuje tego jako niekorzystne warunki eksploatacji.Kasper66
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez PAOLO ESCOJa pier.... 97 za litr mają tupet k...wa.
Jeżdząc po serwisach 90% ludzi uważa Castrola za najlepszy olej na świecie
Zamieszczone przez PAOLO ESCOOleje SLX były szeroko testowane w naszych laboratoriach i hamowniach
- Prosze wskazać jedno lub dwa stanowiska badawcze albo hamownie gdzie testowano te oleje.
- Gdzie blenduje sie castrola kupionego w Polsce i tego z Niemiec, konkret nazwa miasta.
Potwierdzam to co piszę PAOLO: Castrol ma fenamenalny rynek i marketing gdzie by człowiek nie pojechał castrol namber one :-)Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
http://www.zmienolej.pl/
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez PidziekPAOLO ESCO napisał/a:
Ja pier.... 97 za litr mają tupet k...wa.
Dlaczego ?
Jeżdząc po serwisach 90% ludzi uważa Castrola za najlepszy olej na świecie
PAOLO ESCO napisał/a:
Oleje SLX były szeroko testowane w naszych laboratoriach i hamowniach
Polecam zadać takie pytanie komus z Castrola:
- Prosze wskazać jedno lub dwa stanowiska badawcze albo hamownie gdzie testowano te oleje.
- Gdzie blenduje sie castrola kupionego w Polsce i tego z Niemiec, konkret nazwa miasta.
Potwierdzam to co piszę PAOLO: Castrol ma fenamenalny rynek i marketing gdzie by człowiek nie pojechał castrol namber one
widziałeś Pidziek kiedykolwiek umowę olejową castrola ? Pewnie niejedną, ja także. To właśnie odpowiedź dlaczego Castrol jest wszędzie.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez elemenateurwidziałeś Pidziek kiedykolwiek umowę olejową castrola ?
Ale są tez inne serwisy gdzie jedno auto "zadowolone" przyprowadza 5 kolejnych , szkoda tylko że tak mało włodarzy serwisów to dostrzega ...
Rodzi się pytanie które pare razy zadałem osobom w serwisach ...
Ile pieniążków jest z jednego auta które przyjezdza na std. wymianę oleju w/w marki a ile przyniesie klient który wyjedzie z serwisu i po kilkunastu km lub kilku tys km zauwży że oleju mniej pali, cos mniej stuka i jakoś silnik lepiej chodzi ....i tym samym przprowadzi 5 aut kolegów, znajomych itp..
Mało osób idzie tym tropem, i niestety większość woli lukratywne umowy z konkretną firmą dające im wiele korzyści (zapewne wiesz jakich i o co sie rozbija temat).
Zasada jest w 90% prosta olany spuszczony po przysłowiowej brzytwie to stracowny klient, klient zadowolony to 5 nowych klientów, oczywiscie te 5 to taka cyferka umowna ale to w jakiś sposób działa i nie tylko w gałęzi produktów o jakich dywagujemy.
Bo jak komuś wyperswadować że Lotos czy Fuchs mineralny jest 100x lepszy do koparki od superola CC 30 nie da się w wielu przypadkach ...
Ludzie wolą zalewać prawie gołą baze olejową bedąc przeświadczeni o doskonałej jakości taniego oleju , wolą remontować silniki , dyfry itp. a szkoda wydać kilka zł wiecej ..Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
http://www.zmienolej.pl/
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534
Komentarz
-
-
Czy jest sensownym rozwiązaniem wymiana oleju bez wymiany filtra tzn okresy zmienne to ok 27.000 km. (w moim wypadku) w połowie tego okresu wysysamy olej i zalewamy silnik takim samym (a może niekoniecznie ?) olejem ale kupionym poza serwisem a w terminie przeglądu robimy wymianę oleju i filtra. (założenie takiego postępowania takie, że chcę częściej wymieniać olej - raz na rok - ale koszty serwisu są lekko wygórowane. Czy między pełnymi serwisami olejowymi może być inny olej bez wymiany filtra?Kasper66
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez kasper66wymiana oleju bez wymiany filtra
Zamieszczone przez kasper66w połowie tego okresu wysysamy olej i zalewamy silnik takim samym (a może niekoniecznie ?) olejem ale kupionym poza serwisem a w terminie przeglądu robimy wymianę oleju i filtra.PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Komentarz
-
-
Ja nie wiem - moje ASO od poczatku honorowało moje widzimisie co do czesci od pierwszego przegladu gwarancyjnego. Przywiozlem Motula X-clean - nie pisneli i nawet na ori kartce Motula wypisali jaki olej i kiedy zmiana. Przywiozłem ostatnio klocki TRW i płyn hamulcowy ATE - tez nie pisneli slowem - ładnie wymieniaja i pieczętują w ksiażce.
Komentarz
-
-
Witam,
Czy do mojej Octavii spokojnie moge wlac Shell Helix Ultra AV-L 5W-30?
Chcialem kupic 5w40 ale mi sprzedawca powiedzial ze to stara linia olei i zeby wziasc ten 5w30. Jego parametryL:
ACEA: C2, C3 (A3/B3/B4)
VW 504.00 - 507.00;
Olej wymieniam co 15tys km (wylaczylem obsuge olejowa long life) a ten olej podchodzi pod teopcje, ktorej ja nie uzywam.
Czy to takiego jak mam, konstrukcyjnego staruszka lac taki olej? Cenowo jest ok, za 5l chca 135zl. a sprzedawca z allegro (OilCars - moze ktos ma o nim jakies opinie?), u ktorego juz kilkakrotnie kupowalem wiec olej powinien byc raczej OK
Co sadzicie?pozdrawiam
dab
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez dabWitam,
Czy do mojej Octavii spokojnie moge wlac Shell Helix Ultra AV-L 5W-30?
Chcialem kupic 5w40 ale mi sprzedawca powiedzial ze to stara linia olei i zeby wziasc ten 5w30. Jego parametryL:
ACEA: C2, C3 (A3/B3/B4)
VW 504.00 - 507.00;
Olej wymieniam co 15tys km (wylaczylem obsuge olejowa long life) a ten olej podchodzi pod teopcje, ktorej ja nie uzywam.
Czy to takiego jak mam, konstrukcyjnego staruszka lac taki olej? Cenowo jest ok, za 5l chca 135zl. a sprzedawca z allegro (OilCars - moze ktos ma o nim jakies opinie?), u ktorego juz kilkakrotnie kupowalem wiec olej powinien byc raczej OK
Co sadzicie?
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez SeedDo twojego silnika lej 5W-40 - sprzedawca ma dodatkowe punkty ze sprzedazy Shella i wciaska go kazdemu. Po co kupujesz na Allegro? Tam jest masa podróbek. Ja kupuje tylko u kolegi elemenateur z naszego forum. Ma w ofercie juz wszystkie dobre oleje - Motul, Liqui Moly, Amsoil i Fuchs.
Pytanie czy moge zamiennie uzyc 5w30 z tymi nowszymi normami?
Na allegro sa podrobki i oszusci ale ten sprzedawca na hurtownie w mojej miejscowosci i osobiscie olej odbieram a sprzedaje je od kilku juz lat wiec raczej przekretow juz mu sie nie oplaca robic...pozdrawiam
dab
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez dabjaka jest technologiczna roznica miedzy parametrem 30 a 40? chodzi o zakres pracy w dodatniej temperaturze czy tez o lepkosc oleju?
Chyba już o tym napisano a jeśli to mało to zapraszam do lektury ... http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=23288 najlepiej tak od 40 którejś strony a potem ew pytania ... "we wrześniu" ...jak przebrniesz przez te tematy :wink:
Specyfikację opracowaną przez firmę Volkswagen, określającą wymogi jakościowe oleju niezbędne do stosowania w modelach tej firmy, można podzielić na trzy duże grupy:
I. Specyfikacja olejów smarnych podwójnych
500.00 Do silników benzynowych i wysokoprężnych NA
501.01 Do silników benzynowych i wysokoprężnych NA
Przewiduje wymianę oleju co 15.000 km; jest już przestarzała bowiem dotyczy wyłącznie olejów, które uzyskały certyfikat przed marcem 1997 roku.
II. Specyfikacja olejów smarnych stosowanych w silnikach benzynowych
502.00 Do silników benzynowych o wysokich osiągach, z wymianą co 15.000 km
503.00 Do silników benzynowych z wydłużonym okresem wymiany (30.000 km),o niskiej lepkości
503.01 Do silników benzynowych z wydłużonym okresem wymiany, wyłącznie AUDI
504.00 Do silników benzynowych spełniających wymaagnia Euro IV
III. Specyfikacja olejów smarnych stosowanych w silnikach wysokoprężnych
505.00 Do silników wysokoprężnych z intercoolerem, wymiana co 15.000 km
505.01 Do silników wysokoprężnych, wraz z silnikami nowej generacji z pojedynczym pompowtryskiwaczem, wymiana co 15.000 km
506.00 Do silników wysokoprężnych z wydłużonym okresem wymiany, dłuższym niż 50.000 km, nie nadaje się do stosowania w silnikach z pojedynczym pompowtryskiwaczem. Wymiana oleju jest sygnalizowana przez elektroniczny wyświetlacz obsługi pojazdu (WIV)
506.01 Specyfikacja identyczna jak numer 506.00, z większą ochroną przeciwzużyciową, wymiana po 50.000 km, dla wszystkich silników wysokoprężnych. To specyfikacja oleju o przedłużonej trwałości do samochodu marki AUDI A2 1.4 TDI wyposażonego w silnik z pojedynczym pompowtryskiwaczem. Nie należy stosować go tam, gdzie wymagana jest specyfikacja VW503.00/506.00/505.01/505.00/502.00.
507.00 Do silników wysokoprężnych spełniających wymagania Euro IV
Specyfikacja VW powiązana jest ze szczególną gradacją lepkości. Wyłącznie oleje posiadające odpowiednią gradację mogą posiadać taką a nie inną specyfikację, bowiem tylko oleje danej gradacji są akceptowane przez firmę VW i poddawane testom niezbędnym do uzyskania homologacji. itd ...ble ble ble..PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
Komentarz
-
-
szybkie pytanie do uzytkownikow Nowej Octavii Tour 1.6 z LPG o zmiennej dlugosci okresow obslugi QG1, jaki olejem fabrycznym zalewany jest nasz silnik? Ostanio zauwazylem, ze zblizam sie do minimum, a do wymiany mam jeszcze 7000km, wiec raczej bede musial minimalnie uzupelnic olej, ale nie wiem jaki kupic.Rafał
Komentarz
-
Komentarz