przejeździłem już dwa sezony na nowych Frigo HP ale w rozmiarze 195. Na śniegu rewelacja, na mokrym jazda na wprost w porządku. Jedyna wada to przyczepność na mokrym na zakrętach i hamowanie. Mam wrażenie że strasznie długo hamują w porównaniu do letnich jak i innych zimowych na których miałem okazję jeździć. Żałuję że nie kupiłem Uniroyal MS Plus 77 które w zeszłym roku poszły do auta rodziców.
również zamówiłem te oponki, ale 225/45/17 91H ; produkcja made in Germany. Koła pięknie się wyważyły i czekają już na sezon zimowy
Ja zmienię ale dopiero tak za miesiąc. Dam znać jak sę będą sprawowały.
Zamieszczone przez maxpaynemm
PS. czemu dębica??? Dobra bedzie??
... a dlaczego kupiłeś Skodę a nie VW ... ? Ja z takiego samego powodu kupiłem Dębicę a mogłem Goodyear ... Dębica ma dobrą etykietę ... powinna się sprawdzić w polskich warunkach pogodowych.
Taka informacja:
"Największe koncerny oponiarskie oraz producenci opon na Świecie:
1. Na pierwszym miejscu jest grupa CONTINENTAL (Niemcy) z wartością rynkową 15,03 mld EUR. Marki opon z grupy Continental:
Uniroyal - powstała istnieje od ponad 130 lat. Wszystko zaczęło się od małego sklepu z wyrobami gumowymi w Liège, Belgia. Uniroyal od tego czasu stała się jednym z głównych graczy na rynku oponiarskim.
Semperit (Austria)
Barum - swój rodowód wywodzi z fuzji (1945) trzech głównych firm produkujących opony w Czechosłowacji: Bata w miejscowości Zlín, Rubena w miejscowości Náchod oraz Mitas.
Gislaved (Szwecja)
Viking (UK)
Matador - Słowacka marka Matador ma wieloletnią tradycję już w 1925 roku pod tą marką produkowano opony w dawnej Czechosłowacji.
Mabor - to portugalska marka opon która w 1991 roku została wcielona do grupy Continental.
General Tire (USA)
2. Drugim pod względem kapitalizacji jest BRIDGESTONE (Japonia), notowana na giełdzie w Tokyo. Wartość rynkowa w EUR wynosi 13,8 mld. Należą do niego:
Firestone - W 1905 roku Harvey S. Firestone założył Firestone Tire and Rubber Company w Akron, stan Ohio. Od początku istnienia był głównym dostawcą opon dla Firmy Ford Motor Company.
Dayton - Dayton Rubber Company powstało w Ohio w maju 1905.
Posiada udziały w:
Nokian - Nokian Tyres plc została założona w 1988 roku i była notowana na giełdzie w Helsinkach w 1995 roku. Produkcja opon do samochodów osobowych rozpoczęła się w 1932 roku i jako pierwsza na świecie zaczęła produkować opony zimowe.
Lassa (Turcja)
3. Na ostatnie miejsce na podium załapał się MICHELIN (Francja). Spółka jest wyceniana przez inwestorów na 12 mld EUR. Należą do niego:
Kleber - Marka Kleber należy do grupy Michelin. Od 100 lat KLEBER zdobywa sobie reputację w trzech obszarach: niezawodności, bezpieczeństwa i w reagowaniu na problemy użytkownika.
BF Goodrich - BFGoodrich to pierwszy amerykański producent opon.
Riken - powstała w Japonii w 1917 roku, od 1992 roku spółka znana jest jako Michelin Okamoto.
Kronprinz (Niemcy)
Taurus (Węgry)
Kormoran - to obok Dębicy jeden z dwóch największych polskich producentów opon. Firma od 1995 roku została wcielona w skład koncernu Michelin.
Warrior (USA)
Siatyre (Łotwa)
4. Hankook (Korea) - 4,9 mld EUR - to pierwszy koreański producent opon. Produkcja opon rozpoczęła się w 1941 roku. W 2001 roku powstał w Roterdamie (Hollandia) oddział europejski. W 2006 roku nasiliła się ekspansja na rynki Europy.
5. Nokian (Finlandia) - 4,7 mld EUR
6. Cheng Shin Rubber (Chiny) marka Maxxis - 4,2 mld EUR - działa w około 150 państwach (Azji, Europie i Ameryce Północnej). Maxxis jest jedną z największych firm na rynku opon na świecie zatrudniającą ponad 20.000 pracowników.
7. Pirelli (Włochy) - 3,7 mld EUR - należą do niego:
Ceat - to włoska marka opon. Samo słowo Ceat to skrót który oznaczający Cavi Electrici Affini Torino (kable i produkty pokrewne w Turynie). W 1958 roku Ceat przeniósł się do Indii gdzie powołano Ceat Tire.
Courier (Włochy)
Metzeler (Niemcy)
8. Goodyear Tire (USA) - 3,1 mld EUR - należą do niego:
Dunlop - Firma Dunlop jest jednym z wiodących na świecie producentów i sprzedawców opon do samochodów osobowych, komercyjnych i motocykli.
Dębica - TC Dębica S.A. jest największym polskim producentem opon do samochodów osobowych i dostawczych.
Fulda - Fulda to nazwa kojarząca się nie tylko z miastem i rzeką w Niemczech. Założona w 1900 roku firma jest również producentem wysokiej jakości opon zapewniających bezpieczeństwo, trwałość i doskonałą relację ceny do jakości. Posiadając około 10% udziałów na niemieckim rynku, Fulda jest obecnie jedną z czołowych marek.
Sava - pochodzi ze Słowenii, a swe pierwsze kroki w branży gumowej stawiała już w 1905 roku.
Pneumant - to niemiecki producent opon. Do roku 1989 firma została spółką publiczną. Dzisiaj, marka opon Pneumant znajduje się wśród tańszych modeli.
Regal - Wszystkie opony Regal są produkowane w RPA przez Dunlop Tyres w dwóch zakładach produkcyjnych, z wykorzystaniem najnowszych urządzeń i zaawansowanych technologii.
9. Sumitomo Rubber (Japonia)marka Falken - 2,3 mld EUR - została uruchomiona w swojej ojczyźnie w Japonii w 1983 r. i została wprowadzona na rynek Ameryki Północnej dwa lata później.
10. Yokohama (Japonia) - 1,4 mld EUR - Yokohama Rubber Co jest szóstym pod względem wielkości producentem opon na świecie. Koncern produkuje opony do samochodów osobowych, sportowo-terenowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów oraz do samolotów.
Auto żony, Opel Meriva 1,4 benzyna 90KM, rok produkcji 2007, użytkowany od stycznia 2008r. (zakupiony jako nowy) obecny przebieg ok 55 tys. km. samochód traktowany jako tzw. "drugi w rodzinie", 90% jazdy miasto, czasami sporadycznie "dłuższa" trasa 200-300km.
Opony letnie od nowość tzw. "fabryczne" (na felgach aluminiowych):
-Continental Contipremiumcontact - 185/60 R15 84H
Opony zimowe od nowość (na felgach stalowych):
-Goodyear ultra grip 7 - 185/60 R15 84T
Ze względu na wiek opon, czeka mnie wymiana obu kompletu opon, moje typy to:
Zima (do wyboru):
-Dębica Frigo 2 185/60 R15 88 T XL
-Uniroyal MS Plus 77 185/60 R15 88 T XL
Lato (do wyboru):
-Dębica Presto HP 185/60 R15 88 H XL
-Barum Brillantis 2 185/60 R15 88 H XL
-Uniroyal RainExpert 3 185/60 R15 88 H XL
Ale ostatnio pojawiły się wątpliwości... :?: mianowicie, w przyszłym roku auto będzie miało 10lat, samochód prosty, nic się nie dzieje, nie psuje, regularnie wymieniane ustrojstwa eksploatacyjne (oleje, filtry, płyny itp.).
Myślę, że w perspektywie może 2-3 lat auto będzie sprzedane i tu zaczynają się moje wątpliwości, czy przy takim założeniu (niedaleka sprzedaż) i sposobie użytkowania (małe przebiegi i głównie miasto) nie zaryzykować i kupić jeden komplet opon całorocznych ???
Co myślicie o takim rozwiązaniu? Jak z bezpieczeństwem? Kosztowo taki komplet wychodzi taniej niż dwa komplety (lato+zima), dodatkowo odchodzi uganianie się z wymianą i więcej miejsca w piwnicy... :P
Mój typ kompletu całorocznego:
- Nokian WeatherProof 185/60 R15 88 H XL, parametry "na papierze" dość imponujące: C (opór toczenia), B (hamowanie na mokrym) 68dB (hałas)
Trochę mnie kusi to rozwiązanie ale zdrowy rozsądek podpowiada, że bezpieczeństwo to podstawa :!:
zimówki? w październiku? Podobno do końca września mamy mieć 30 stopni ciepła,
tak zmieniam +- 20-stego października... jeżdżę do pracy rano o 5.50 Trasa 50km pomiędzy lasami - rano można się zdziwić, bo często różnica temperatur sięga kilku stopni. Nie żal mi zimówek bo po 3 sezonach i tak je zmienię. Jak byłem teraz w sierpniu we Włoszech to Niemcy przyjeżdżali na zimówkach ... i żeby to był sporadyczny wypadek - nie takich "łosiów" było więcej :shock:
PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy
verso, poleciłbym Ci dwa komplety Uniroyali, bo to dobre opony, ale do Merivy jednak nie. Każda opona Uni jest miękka, a Meriva to wąskie i wysokie autko, które potrzebuje sztywnych opon, żeby nie było zdziwienia w zakrętach.
Z całorocznych najelspze opinie zbiera Vredestein, ale nie mam pojęcia czy one mają sztywną konstrukcję.
verso, poleciłbym Ci dwa komplety Uniroyali, bo to dobre opony, ale do Merivy jednak nie. Każda opona Uni jest miękka, a Meriva to wąskie i wysokie autko, które potrzebuje sztywnych opon, żeby nie było zdziwienia w zakrętach.
Z całorocznych najelspze opinie zbiera Vredestein, ale nie mam pojęcia czy one mają sztywną konstrukcję.
M.
beaviso dzięki za info!
Gdzieś już właśnie czytałem, że Uniroyal jest dość miękka i przez to "buja" na zakrętach Podobno warto wówczas rozważyć oponę o wyższym indeksie nośności 88 i XL - dodatkowe wzmocnienie opony, które trochę niweluje jej "miękkość".
Zobaczę jeszcze ale chyba najprawdopodobniej uderzę w Dębice.
Generalnie jak chcecie caloroczne o parametrach najlepszych zimowych to tylko Nokian i Goodyear, latem przyzwoite, ale beda wyraznie odstawac od najlepszych letnich.
Komentarz