Jaki olej do benzyniaka?

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • paba
    Rider
    • 2012
    • 284

    też to widziałem

    przecież fizycznie nie może mieć 100%

    9/10 olejów, w tym te z 60-70% GTL nie osiąga 1,0 przy fali 750, co onacza, że PAO mają zdecydowanie mniej

    Komentarz

    • cytrynowiec
      L&K
      • 2015
      • 1056
      • CZDA 1.4 TSI 150 KM

      Zamieszczone przez PAOLO ESCO
      Zamieszczone przez cytrynowiec
      ten Neste to 100% syntetyk oparty na PAO.
      taa a skąd wiesz :chytry
      Paba był szybszy :wink: ....

      ale ten Neste 0w30 >65% PAO

      100% w sensie że syntetyk, a nie że 100% PAO, to wiadomo.

      Komentarz

      • prezes73
        Rider
        • 2015
        • 522
        • Hyundai

        paba, możesz opisać ten wykres, o czym on mówi?

        Komentarz

        • PAOLO ESCO
          RS
          • 2009
          • 6626
          • Volkswagen
          • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

          Zamieszczone przez cytrynowiec
          ale ten Neste 0w30 >65% PAO
          a co myślałeś, że ja bym byle "g" polecał ? :diabelski_usmiech https://www.neste.com/fi/en/node/30321
          Neste 0W30 to był mój kolejny typ do zalania, jak miałem Octavkę w benzynie a teraz blada ...
          PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

          Komentarz

          • cytrynowiec
            L&K
            • 2015
            • 1056
            • CZDA 1.4 TSI 150 KM

            Zamieszczone przez PAOLO ESCO
            Zamieszczone przez cytrynowiec
            ale ten Neste 0w30 >65% PAO
            a co myślałeś, że ja bym byle "g" polecał ? :diabelski_usmiech
            Neste 0W30 to był mój kolejny typ do zalania, jak miałem Octavkę w benzynie a teraz blada ...
            A co ten GTL taki zły? Mój 0w30 AV-L świetnie sobie radzi, mam wrażenie, że im zimniej tym lepiej :diabelski_usmiech

            Komentarz

            • PAOLO ESCO
              RS
              • 2009
              • 6626
              • Volkswagen
              • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

              Zamieszczone przez cytrynowiec
              ten GTL taki zły?
              u żony w benzyniaku jest naprawdę OK, nie mam uwag.
              Ja jednak w 1,6 CR zmienię tego Shella za jakiś czas na coś innego. Lepiej podobała mi się praca TDI CR na LazerWay LL ... zawsze "coś" ciekawego do wymiany się znajdzie :wink:
              PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

              Komentarz

              • paba
                Rider
                • 2012
                • 284

                Zamieszczone przez prezes73
                paba, możesz opisać ten wykres, o czym on mówi?
                to określenie ilości poszczególnych substancji na podstawia widma, które powstaje na skutek promieniowania, które wytwarzają

                na osi odciętych masz charakterystykę używanego promieniowania, w tym wypadku długość fali
                na osi rzędnych masz stopień absorbcji
                określono, że olej, który ma w swoim składzie dużo PAO ma dla fali 750 cm^(-1) absorbcję >1,0

                Komentarz

                • prezes73
                  Rider
                  • 2015
                  • 522
                  • Hyundai

                  paba, Dzięki

                  Komentarz

                  • paba
                    Rider
                    • 2012
                    • 284

                    a porównuje się to na ogół tak, że robi się analizę IR basestocków, np. PAO z zakładów Exxona czy Neste czy tam Chevrona i na tej podstawie można dojść do wniosków pokrównując je z IR oleju

                    np.

                    PAO 6 50% + VHVI4 50%
                    PAO 6 10% + VHVI4 90%



                    PAO 4 100% vs VHVI Nexbase 3050 100%

                    Komentarz

                    • pedros
                      RS
                      • 2009
                      • 1958
                      • Volkswagen
                      • BFQ 1.6 MPI 102 KM
                      • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                      100% PAO kompletnie nie ma sensu jako olej do silnika spalinowego :szeroki_usmiech

                      Komentarz

                      • cytrynowiec
                        L&K
                        • 2015
                        • 1056
                        • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                        paba,

                        Komentarz

                        • paba
                          Rider
                          • 2012
                          • 284

                          nie wiem czy IR nie jest częściej używana do analizy zużytego oleju

                          tutaj są podkręślone piki od poszczeólnych typów zużycia



                          obrazek pochodzi z Lubricant-Derived Ash - In Engine Sources and Opportunities for Reduction, Simon A. G. Watson

                          Komentarz

                          • pedros
                            RS
                            • 2009
                            • 1958
                            • Volkswagen
                            • BFQ 1.6 MPI 102 KM
                            • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                            paba, wcisnąłbym +1 ale nie mam jak :roll:

                            Jeszcze taka metoda jest popularna:



                            Spośród wielu metod dostępnych na rynku (rys. 3), charakteryzujących się
                            różnymi zakresami pomiarowymi, progami detekcji, czy potrzebną ilością próbek,
                            najpopularniejsza jest optyczna spektrometria emisyjna [7].
                            Rys. 3. Podział technik spektroskopowych
                            Fig. 3. The division of spectroscopic techniques
                            Spektrometria emisyjna stanowi metodę opartą na analizie wykonywanej za
                            pomocą spektrometrów z obrotową elektrodą dyskową (Rotating Disc Electrod –
                            RDE). Technika RDE polega na zainicjowaniu łuku elektrycznego pomiędzy
                            elektrodami grafitowymi: nieruchomą prętową i obrotową okrągłą – zanurzoną
                            częściowo w badanym oleju. Ruch obrotowy elektrody wywołuje wprowadzenie
                            oleju z cząstkami zanieczyszczeń w obszar wzbudzenia. Emitowane promieniowa-
                            nie po rozszczepieniu na pryzmacie pada na płytkę, która przepuszcza promie-
                            niowanie odpowiadające długością fal charakterystycznych dla badanych pier-
                            wiastków chemicznych. Do zalet spektrometrii emisyjnej zalicza się [7]:
                            • stosowanie próbki bezpośrednio pobranej z układu, bez konieczności przy-
                            gotowywania,
                            • czas badania – 30 sekund,
                            • wymagana niewielka ilość próbki – 3 cm3
                            ,
                            • jednoczesne określenie zawartości w oleju do kilkudziesięciu pierwiastków.
                            Metoda ta posiada jednak kilka ograniczeń. Wadami optycznej spektrometrii
                            emisyjnej są [7]:
                            • spadek efektywności detekcji cząstek wraz ze wzrostem ich rozmiaru,
                            • wykorzystywanie oleju jako medium do przenoszenia cząstek zużycia oraz
                            zanieczyszczeń. Tylko 60% energii wyładowania łuku elektrycznego aparatu
                            jest wykorzystywanych do odparowania cząstek zużycia, a 40% – na odparo-
                            wanie samego oleju.


                            Źródło:Małgorzata Malinowska
                            Akademia Morska w Gdyni
                            ANALIZA ZANIECZYSZCZEŃ OLEJU SILNIKOWEGO
                            STOSOWANEGO W SILNIKU CEGIELSKI-SULZER 3AL25/30

                            Komentarz

                            • paba
                              Rider
                              • 2012
                              • 284

                              tutaj widać jak wyglądają spektra poszczególnych grup chemicznych



                              np. jeśli jest dużo estrów jest wyraźny pik dla fali 1750 cm-1

                              np. Neste 75W-90 przekładniowy PAO+dużo estrów

                              Komentarz

                              • pedros
                                RS
                                • 2009
                                • 1958
                                • Volkswagen
                                • BFQ 1.6 MPI 102 KM
                                • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                                Zamieszczone przez paba
                                tutaj widać jak wyglądają spektra poszczególnych grup chemicznych



                                np. jeśli jest dużo estrów jest wyraźny pik dla fali 1750 cm-1

                                np. Neste 75W-90 przekładniowy PAO+dużo estrów

                                http://www.oil-club.ru/forum/index.p...ttach_id=45039

                                Dobre jest to ze metoda jest (relatywnie) tania i szybka.

                                Czy w PL jakiś producent / dystrybutor oferuje badania w cenie zakupionego oleju?

                                Komentarz

                                • paba
                                  Rider
                                  • 2012
                                  • 284

                                  nie wiem, przeglądając te widma, dzięki uprzejmości oil-club i tych czystych baz i blendów można wywnioskować (niestety nie da się określić w 100%, bo badanie IR określa naturę, a nie rozbierze mieszaniny na % zaw. składników)

                                  "100%" PAO 1,1 (czysta bez dodatków miała chyba nawet 1,2)
                                  50% PAO 750 cm-1 = 0,9-1,0
                                  hydrokrak 0,7

                                  można się pobawić w ten sposób

                                  HK hydrokrak
                                  P pao

                                  przyjmując 0,7=HK i 1,1P i X<1,1 jako pik dla mieszaniny PAO i HC

                                  0,7*HK+1,1*P=X*(HK+P)

                                  -dla X=0,9

                                  P=HK czyli 50/50

                                  -dla X=1,0

                                  P=3H czyli 66/33 czyli 33 % HC i 66% PAO

                                  - dla X=0,8

                                  H=3P czyli 33/66 czyli 33 % PAO i 66 % HC

                                  Komentarz

                                  • leonn
                                    RS
                                    • 2011
                                    • 2727
                                    • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                    Zamieszczone przez pedros
                                    paba, wcisnąłbym +1 ale nie mam jak
                                    Ja też.

                                    paba, PAOLO ESCO, nie śledze tych ruskich for, czy robili tam test LM Synthoila lub Meguina?

                                    Komentarz

                                    • Sony
                                      Rider
                                      • 2015
                                      • 342
                                      • Octavia II (1Z3)
                                      • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                                      A tak realnie i po chłopsku, co można powiedzieć o Mobil 1 ESP 5W30, a szczególnie w zastosowaniu do TSI :?:

                                      Komentarz

                                      • pedros
                                        RS
                                        • 2009
                                        • 1958
                                        • Volkswagen
                                        • BFQ 1.6 MPI 102 KM
                                        • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                                        Zamieszczone przez paba
                                        nie wiem, przeglądając te widma, dzięki uprzejmości oil-club i tych czystych baz i blendów można wywnioskować (niestety nie da się określić w 100%, bo badanie IR określa naturę, a nie rozbierze mieszaniny na % zaw. składników)

                                        "100%" PAO 1,1 (czysta bez dodatków miała chyba nawet 1,2)
                                        50% PAO 750 cm-1 = 0,9-1,0
                                        hydrokrak 0,7

                                        można się pobawić w ten sposób

                                        HK hydrokrak
                                        P pao

                                        przyjmując 0,7=HK i 1,1P i X<1,1 jako pik dla mieszaniny PAO i HC

                                        0,7*HK+1,1*P=X*(HK+P)

                                        -dla X=0,9

                                        P=HK czyli 50/50

                                        -dla X=1,0

                                        P=3H czyli 66/33 czyli 33 % HC i 66% PAO

                                        - dla X=0,8

                                        H=3P czyli 33/66 czyli 33 % PAO i 66 % HC
                                        Nie powinno badać sie 100 procentowych próbek. Najlepiej rozpuścić je w znanym rozpuszczalniku olejowym (do analizy UV VIS używa sie NUJOL)

                                        Najpierw bada sie jego transmitancję na przebiegu pierwszym w kuwetce kwarcowej potem dorzuca sie próbkę.

                                        Do Podczerwieni wykres trzeba interpretowac transormatą Fouriera i mamy jednoznaczną interpretację grup funkcyjnych (to już mozna komputerem zrobić)

                                        Niestety to nie intepretuje sie na wysokosc pliku ale na pole powierzchni pod wykresem, ktore trzeba ogarnąć juz całkami :diabelski_usmiech

                                        Komentarz

                                        • paba
                                          Rider
                                          • 2012
                                          • 284

                                          od całek się trochę już odzyczaiłem :wink:

                                          Komentarz

                                          • PAOLO ESCO
                                            RS
                                            • 2009
                                            • 6626
                                            • Volkswagen
                                            • CAYC 1.6 TDI CR 105 KM

                                            Zamieszczone przez leonn
                                            czy robili tam test LM Synthoila lub Meguina?
                                            --->



                                            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                            Komentarz

                                            • leonn
                                              RS
                                              • 2011
                                              • 2727
                                              • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                              PAOLO ESCO, thx

                                              Komentarz

                                              • cytrynowiec
                                                L&K
                                                • 2015
                                                • 1056
                                                • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                                                Zamieszczone przez Sony
                                                A tak realnie i po chłopsku, co można powiedzieć o Mobil 1 ESP 5W30, a szczególnie w zastosowaniu do TSI :?:
                                                Jeden z lepszych w klasie 504/507, bazy to VHVI+PAO+Estry, tamp. zapłonu 250, a NOACK 5,6 :idea:
                                                Trzeba jednak zwrócić uwagę, że oleje z tej grupy przeważnie mają niski TBN, często w granicach 6-7. Dodatkowo potrzebne jest dobre źródło zakupu, bo podrób jest masa.

                                                Komentarz

                                                • pedros
                                                  RS
                                                  • 2009
                                                  • 1958
                                                  • Volkswagen
                                                  • BFQ 1.6 MPI 102 KM
                                                  • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM


                                                  Widzę że już większość producentów stosuje PAO 7 :diabelski_usmiech


                                                  PAO SIEDEM

                                                  Komentarz

                                                  • KubaMpakiet
                                                    Rider
                                                    • 2011
                                                    • 279

                                                    Zamieszczone przez paba

                                                    np. Neste 75W-90 przekładniowy PAO+dużo estrów

                                                    szalu tu nima z dodatkami
                                                    Castrol Syntrans V FE 75W-80 ten bedzie odpowiedni do mojej skrzyni?
                                                    file:///C:/Users/Kuba/Downloads/CASTROL%20SYNTRANS%20V%20FE%2075W-80.pdf
                                                    Audi 1.8T AVJ

                                                    Silnik smaruje
                                                    Ravenol SSL

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...